Gå til innhold

Barnet vil ikke til far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt 9 år gamle barn, vil ikke til sin far i helgen. Han har samvær annenhver helg, men denne helgen vil ikke barnet dit. Grunnen er vel at far i hele 2020, bare jobber og ikke tilbringer tid med barnet, og i tillegg får barnet mye kjeft, som er ubegrunnet. Selv jobber jeg annenhver helg, og må jobbe denne helgen, så barnet skal være hos min mor, hvor barnet trives godt.

Problemet er at nå klikker far fordi barnet ikke vil komme dit, og truer meg med advokat, rettsak og barnevern.. Jeg er ikke bekymret for det, men jeg er bare så sliten..

Disse 9 årene har vært turbulent ift. samarbeidet med far, han truer meg lett og har hatt besøksforbud, vi har vært i retten hvor jeg fikk hovedomsorg, vi har samarbeidet med barnevernet, han spiller på samvittigheten til barnet ++

Nå sier han at om barnet ikke kommer til han i morgen, ringer han bv, og han skal ringe adv. fordi han vil søke om hovedomsorg. Jeg er så sliten av disse truslene. Og hva skal bv si? Jeg holder jo ikke igjen samværet, jeg bare respekterer barnets ønsker. 

Anonymkode: 44ee9...9c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten så kan du selv kontakte både barnevern og politi og fortelle om truslene.

eller så lar du han ringe inn..

ta uansett fra han makten han har over deg ved å komme med slike trusler!

Anonymkode: 4794f...1e1

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt 9 år gamle barn, vil ikke til sin far i helgen. Han har samvær annenhver helg, men denne helgen vil ikke barnet dit. Grunnen er vel at far i hele 2020, bare jobber og ikke tilbringer tid med barnet, og i tillegg får barnet mye kjeft, som er ubegrunnet. Selv jobber jeg annenhver helg, og må jobbe denne helgen, så barnet skal være hos min mor, hvor barnet trives godt.

Problemet er at nå klikker far fordi barnet ikke vil komme dit, og truer meg med advokat, rettsak og barnevern.. Jeg er ikke bekymret for det, men jeg er bare så sliten..

Disse 9 årene har vært turbulent ift. samarbeidet med far, han truer meg lett og har hatt besøksforbud, vi har vært i retten hvor jeg fikk hovedomsorg, vi har samarbeidet med barnevernet, han spiller på samvittigheten til barnet ++

Nå sier han at om barnet ikke kommer til han i morgen, ringer han bv, og han skal ringe adv. fordi han vil søke om hovedomsorg. Jeg er så sliten av disse truslene. Og hva skal bv si? Jeg holder jo ikke igjen samværet, jeg bare respekterer barnets ønsker. 

Faren høres jo helt psycho ut. Er du sikker på at han bør ha samvær i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så absolutt enig!

Skrevet

Barnevernet blander seg uansett ikke i dette.

Anonymkode: 5bbdf...3a8

Skrevet

Barnevernet vil henvise til familievernkontoret, de har ingenting med samvær å gjøre. Så den trusselen ville ikke jeg tatt seriøst. For att en advokat skal ta på seg noe må dere gjennom ett visst antall timer på familievernkontoret for å løse problemet på egen hånd. Jeg har akkurat vært gjennom lignende og fikk råd hvordan jeg skulle gå frem gjennom fvk. Jeg fikk også vite att jeg kunne nekte far samvær hvis jeg hadde store bekymringer for hvordan barnet hadde det der. Vi ordna det selv uten store problemer med råda jeg fikk fra fvk. Så kanskje du kan begynne der, bestill deg en samtale på fvk, forklar situasjonen og spør om hvordan du kan løse det. Lykke til! Det er en absolutt helt utmattende situasjon du sitter i 😕 

Anonymkode: eb844...cb5

• Liker 5
Skrevet

Noen ganger det det moren som hauser alt opp, og ikke tåler at det er litt andre grenser hos far. At hun sitter med fasiten i barneoppdragelsen. Og at moren gjør alt vanskelig, og "groomer" barnet om hvordan det skal føle om besøkene hos sin far, uten å bokstavelig holde igjen på samværet. Sier absolutt ikke at TS er sånn, for det vet jeg ingenting om. Men skriver det fordi jeg håper folk som kommenterer tenker over at vi kun leser den ene siden av saken.

Så håper jeg at du TS ikke er slik. Det er nok vanskelig å vite selv, for det er nok ikke bevisst. Men jeg håper du går skikkelig inn i deg selv og tenker hvordan du er, om du påvirker barnet i en retning. Og hvis problemet kun ligger i far, så trenger du ikke tenke mer på hva jeg har skrevet her. 

Anonymkode: 9fed6...e41

• Liker 4
Skrevet

Far har alltid vært problemet her. Vi fikk barnevernssak pga han, vi måtte i retten pga han, vi hadde titalls samarbeidsmøter via bv, pga han. Fordi han nekter å samarbeide. Når han er sint, tror han at vi bare kan gå til rettsak. Men det har vi også gjort, og han vant ingenting der, for å si det sånn.

Jeg har nå bestilt time til mekling, mens han har ringt bv, fordi jeg tydeligvis "holder igjen samvær". Er spent på utfallet. Er lite bv kan ta meg på, men av erfaring vet jeg at de ofte bruker tid på å grave og ha mange møter. Jeg er ikke bekymret ift. de, jeg er mer bekymret for hvor tidkrevende alt dette vil bli fremover. Og alt dette, fordi han ikke vil samarbeide. Noe han må, uansett.. 

TS

• Liker 4
Skrevet

Sender klemmer ❤️ Står i noe lignende selv, med 6 år gammelt barn. Far har laget et H... i snart 4 år, med advokater, rettsmegling, BV, PPT, osv...... 

Anonymkode: 6d23b...815

• Liker 2
Skrevet

Snart en uke siden jeg skrev dette innlegget. Barnet vil fortsatt ikke til far. Tror han løy om at han hadde kontaktet bv, for ingen har kontaktet meg denne uken. Jeg har sendt mail til en advokat i går, for å få råd, men har ikke fått svar enda.
Nå nærmer det seg helg igjen, og barnet vil fortsatt ikke til far. Jeg er redd for at det blir ett helvete denne helgen også, med tlf og mld'er, mas og trusler om bv og politi. Jeg har også måtte råde barnet til å ikke ta tlf hvis han ringer, pga. tidligere hendelser, hvor far har gitt barnet dårlig samvittighet og gjort barnet lei seg og i det verste tilfelle (i sommer) lagt ut på sosiale medier at han ikke lenger er barnets far... Jeg kan rett og slett ikke utsette barnet for dette igjen.

Men det er jo begrenset hvor lenge barnet ikke vil gå til far, uten at noe må skje. Han kommer jo ikke til å godta det i lengden. Hva burde jeg gjøre, hvem burde jeg kontakte for hjelp?
TS

• Liker 1
Skrevet
På 15.10.2020 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke dødstrusler (denne gangen), så hva skal jeg si til politiet evt. nå? Bv er mer relevant, men kjenner at det sitter langt inne å bruke de, etter som det er vanskelig å bli ferdig med de igjen.
TS

Skrevet
På 20.10.2020 den 5.06, AnonymBruker skrev:

Sender klemmer ❤️ Står i noe lignende selv, med 6 år gammelt barn. Far har laget et H... i snart 4 år, med advokater, rettsmegling, BV, PPT, osv...... 

Anonymkode: 6d23b...815

Skulle ønske de forsto hvor krevende det er for psyken vår og hvor belastende det er for barna og oss!! For i de fleste tilfeller, handler det bare om dårlig samarbeid, og det kan løses, hvis de bare tenkte litt mer på barnet og litt mindre på å såre oss..
TS

Skrevet

Vel, det vi bruker å si i barneverntjenesten der jeg jobber er at "dette høres ut som en konflikt etter lov om barn og foreldre, da kan vi anbefale familievernkontoret. Lykke til." 

(Samværstilbakeholdelse kan lede til barnevernssak, for all del, men i utgangspunktet er dette en foreldretvist og har ikke noe hos barnevernet å gjøre. Det at far kjefter på barnet og truer mor er mer interessant sånn sett).

Anonymkode: 315e4...3f2

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det vi bruker å si i barneverntjenesten der jeg jobber er at "dette høres ut som en konflikt etter lov om barn og foreldre, da kan vi anbefale familievernkontoret. Lykke til." 

(Samværstilbakeholdelse kan lede til barnevernssak, for all del, men i utgangspunktet er dette en foreldretvist og har ikke noe hos barnevernet å gjøre. Det at far kjefter på barnet og truer mor er mer interessant sånn sett).

Anonymkode: 315e4...3f2

Fmv er ikke noe for oss, men vi har vært til mekling hos en advokat her i byen, som har "lisens til å mekle" i slike saker. Men det blir jo separat mekling, pga tidligere trusler og ting som har skjedd. Vi kan ikke sitte i samme rom når ting er som nå. Meklingen er hovedsaklig for å få en samværsplan i boks, som far faktisk kan følge. Men dette er ikke før om en måned. Og i mellomtiden er jeg redd for hvordan far vil reagere, når barnet ikke vil komme dit.. Vet ikke hvordan jeg skal overtale barnet heller, fordi selv om jeg utelater detaljer, så er barnet allerede mer innblandet enn det skulle vært, pga tidligere ting som har skjedd som direkte har gått utover barnet. H*n forstår mer enn h*n burde, og jeg vil ikke at det skal skje mer. Det er jo dumt at jeg må be barnet om å ikke ta tlf når far ringer, men det er jo for at barnet ikke skal få dårlig samvittighet og kjeft av far, fordi at barnet føler frykt over å reise dit.

TS

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fmv er ikke noe for oss, men vi har vært til mekling hos en advokat her i byen, som har "lisens til å mekle" i slike saker. Men det blir jo separat mekling, pga tidligere trusler og ting som har skjedd. Vi kan ikke sitte i samme rom når ting er som nå. Meklingen er hovedsaklig for å få en samværsplan i boks, som far faktisk kan følge. Men dette er ikke før om en måned. Og i mellomtiden er jeg redd for hvordan far vil reagere, når barnet ikke vil komme dit.. Vet ikke hvordan jeg skal overtale barnet heller, fordi selv om jeg utelater detaljer, så er barnet allerede mer innblandet enn det skulle vært, pga tidligere ting som har skjedd som direkte har gått utover barnet. H*n forstår mer enn h*n burde, og jeg vil ikke at det skal skje mer. Det er jo dumt at jeg må be barnet om å ikke ta tlf når far ringer, men det er jo for at barnet ikke skal få dårlig samvittighet og kjeft av far, fordi at barnet føler frykt over å reise dit.

TS

Kan ikke du blokkere faren når han ringer i disse tidene? 
Her er far blokkert slik at kommunikasjonen går på barnets premisser og ønsker 

Anonymkode: 48cd4...4e2

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvis barnet får masse kjeft av far og blir redd for å dra dit høres det  jo egentlig ut som om det er du som burde rådføre deg med barnevernet ? Utrolig stygt av ham å utsette deg og barnet for dette. 

Anonymkode: 8f33f...b80

• Liker 1
Skrevet

Det jeg ville gjort er å sende mail/melding til far om at barnet nekter å dra dit, men at far er velkommen til dere for å gå tur/spise middag. På den måten tror jeg du har ditt på det tørre.

Anonymkode: acb9b...12b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...