Gå til innhold

Hva er vitsen med "tæpping"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde bruke tæpping uansett, for da kan du bruke kantene av kortet til å taste kode med. Setter du kortet i terminalen må du taste med fingrene. 

Anonymkode: 82396...3a0

Ikke hvis du har flere kort...

Anonymkode: 27142...d4b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker ikke tapping, da helst skulle hatt funksjonen blokkert. Banken nekter.

For bankene er denne funksjonen veldig "kjekk", fordi det gjør det mye enklere å skylde på korteieren om det er gått transaksjoner som kunden (korteieren) ikke vedkjenner seg.

Det blir kundens problem å følge med på kontoen, så for en vanlig lønnsmottaker med typisk månedslønn er det stor sjanse for at noen hundrelapper i manko ikke oppdages, med mindre man sjekker nøye og da husker hva man har kjøpt. I praksis vil man ikke oppdage en handel eller to ekstra på utskriften.

Mange synes sikkert det er "veldig kjekt", men jeg har aldri noe problem med å taste koden ved betaling.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde bruke tæpping uansett, for da kan du bruke kantene av kortet til å taste kode med. Setter du kortet i terminalen må du taste med fingrene. 

På terminalen i min nærbutikk må vi sette inn kortet om "tæppingen" krever kode. Så da er vi like langt.

Skrevet
6 minutter siden, slask skrev:

Det blir kundens problem å følge med på kontoen

Hvem sitt problem var dette før man kunne betale med å holde kortet inntil terminalen?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det burde det ikke, så vidt jeg vet så er grensa 500 kroner, muligens 400, er ikke sikker, men da jeg handla sist kom det på godt under 200, så dette forundret meg. 

Anonymkode: e44e5...26d

Det der har jeg også opplevd. Virker som det er forskjellig fra butikk til butikk. Jeg handlet 350 i en, ok , så 150 i en annen, da måtte jeg inn med koden

Skrevet

Poenget er at vi skal gå over til microchipper som er operert inn under huden etter hvert, og da er det lurt å gjøre oss vant til denne type scanning først slik at flere aksepterer det.

Jeg har ventet på det siden jeg leste denne boken i 1995:

"Everyone in the world was mandated by law to have one of his computer chips inserted underneath his or her skin. This chip contained all of an individual's personal information. If a government agency wanted to know something, all it had to do was scan your chip with a special device. By doing so, it could discover everything about you, from where you worked & lived to your medical records & even what kind of illnesses you might get in the future.

There was an even more sinister side to this chip. A person's lifetime could be limited by programming this chip to dissolve & kill him with the viral substance it was made from. Lifetimes were controlled like this to avoid the cost that growing old places on the government. It was also used as a means of eliminating people with chronic illnesses that put a drain on the medical system. People who refused to have chips implanted in their bodies roamed as outcasts. They could not be employed & were denied government services."
https://www.qsl.net/w5www/brinkley.html

Anonymkode: ffb8a...bdf

Skrevet

Det jeg som jobber i butikk har fått vite er at du av og til må taste kode etter å ha tæppet endel ganger etter hverandre, fordi banken vil «sikre» seg at det er ditt kort. Er veldig greit for andre å stjele hvis man aldri hadde måttet trykke kode. Det samme gjelder høyere beløp. En tyv kan altså stjele bankkort, og bare bruke småsummer et par ganger før vedkommende blir bedt om å taste kode

Anonymkode: 978e6...e37

Skrevet
1 hour ago, nomore82 said:

Hvem sitt problem var dette før man kunne betale med å holde kortet inntil terminalen?

Problemet var annerledes.
Det visste du at en transaksjon måtte ha krevd tasting av PIN.
Nå må man bruke litt mer argusøyne, fordi det er nok med et sveip for å belaste konto.

Skrevet
1 minutt siden, slask skrev:

Problemet var annerledes.
Det visste du at en transaksjon måtte ha krevd tasting av PIN.
Nå må man bruke litt mer argusøyne, fordi det er nok med et sveip for å belaste konto.

Nja, selv om en alltid måtte taste pin før så er det nå ganske så kjent at kriminelle har hatt mange kreative måter å skaffe denne på. Så en er ikke og har aldri vært 100% sikker på at alle transaksjoner på kontoen har vært legitime. Det kan og dukke opp transaksjoner gjort via kortinfo som er stjålet fra nettbutikker.

Så problemet du prøver å skape her, og påstå at det blitt større nå, har strengt tatt alltid vært der og folk bør fortsatt sjekke kontoutskriftene sine for å følge med.

Skrevet
1 hour ago, nomore82 said:

Nja, selv om en alltid måtte taste pin før så er det nå ganske så kjent at kriminelle har hatt mange kreative måter å skaffe denne på. Så en er ikke og har aldri vært 100% sikker på at alle transaksjoner på kontoen har vært legitime. Det kan og dukke opp transaksjoner gjort via kortinfo som er stjålet fra nettbutikker.

Så problemet du prøver å skape her, og påstå at det blitt større nå, har strengt tatt alltid vært der og folk bør fortsatt sjekke kontoutskriftene sine for å følge med.

For mange år siden var visstnok PIN innkodet på magnetstripa i kodet/kryptert form, visstnok til bruk for offline automater som hadde den hemmelige algoritmen til å dekryptere, for å verifisere PIN.
Vet ikke om det virkelig var sånn, men det spiller ingen rolle i da de som husker magnetstripe begynner å tynnes ut.

I begynnelsen ,da chip kom i tillegg til magnetstripe, var tap-betaling (PIN-løs) noe man måtte bestille eller godta, men i dag er det gjort standard. Smart valg av bankene fordi 98% godtar alt uten å heve øyenbrynene, ikke ulikt mange andre ting som godtas....

Skrevet

Men hvor ofte handler man for mindre enn 500 kr? Jeg kan ihvertfall ikke huske å ha handlet så rimelige dagligvarer på veldig mange år. 

Anonymkode: a9edd...e30

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos Kiwi-sjappa like ved meg oppfordres det til å betale med "tæpping", altså bare føre kortet bort til skjermen på kortterminalen, dette for at færrest mulig besudler terminalen med sine Korona-fingre. Greit nok. Men like forbanna så må du slå inn koden og trykke OK, så da er hensikten borte i mine øyne, jeg kan like gjerne stappe inn kortet som vanlig, så mye bry er det ikke. Noen som opplever det samme, eller fungerer det hos dere? 

Anonymkode: e44e5...26d

Du bruker jo bare kanten på kortet til å trykke på OK med, verre er det jo ikke!

Anonymkode: 09f59...ced

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis du har flere kort...

Anonymkode: 27142...d4b

Men hvorfor finne fram to kort når man bare kan tæppe og så taste med samme kort? 

9 timer siden, 1789 skrev:

På terminalen i min nærbutikk må vi sette inn kortet om "tæppingen" krever kode. Så da er vi like langt.

Så sært. Her omkring bare tæpper man og så taster koden med hjørnet på kortet. Men i dette tilfellet vil det jo gi mening å tæppe med et annet kort for å slippe å bruke fingrene.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett så slipper jeg å taste kode, har det noe med summen å gjøre tro? Man må taste kode på høyere summer?

Anonymkode: 6bb8d...ee9

det har noe med både summen og hvor ofte du har dratt kortet samme dagen. drar du kortet flere ganger må du trykke kode

Anonymkode: c3c19...942

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...