Gå til innhold

Hva er vitsen med "tæpping"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos Kiwi-sjappa like ved meg oppfordres det til å betale med "tæpping", altså bare føre kortet bort til skjermen på kortterminalen, dette for at færrest mulig besudler terminalen med sine Korona-fingre. Greit nok. Men like forbanna så må du slå inn koden og trykke OK, så da er hensikten borte i mine øyne, jeg kan like gjerne stappe inn kortet som vanlig, så mye bry er det ikke. Noen som opplever det samme, eller fungerer det hos dere? 

Anonymkode: e44e5...26d

• Liker 3
Skrevet

Stort sett så slipper jeg å taste kode, har det noe med summen å gjøre tro? Man må taste kode på høyere summer?

Anonymkode: 6bb8d...ee9

• Liker 6
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett så slipper jeg å taste kode, har det noe med summen å gjøre tro? Man må taste kode på høyere summer?

Anonymkode: 6bb8d...ee9

Det burde det ikke, så vidt jeg vet så er grensa 500 kroner, muligens 400, er ikke sikker, men da jeg handla sist kom det på godt under 200, så dette forundret meg. 

Skrevet

Det kan ha noe med kortet ditt å gjøre. Noen kort er knyttet til cashback-løsninger, rabatter, o.l, og da er det den delen av kortet som krever at du skriver kode. 

Å betale med "tæpping" i seg selv krever ikke kode, men det er altså "spesialeffektene" ved enkelte kort som ikke er rene debet-kort som krever det. 

Anonymkode: 9fcbd...a51

• Liker 1
Skrevet

Man må taste kode dersom beløpet er høyere enn 500 kr. I tillegg må du skrive inn kode innimellom for å ikke glemme koden. 

Anonymkode: a7674...18b

• Liker 4
Skrevet

Av og til har banken stikk kontroll og du må taste inn koden uansett beløpet.  Det er slik de kan kontrollere at du fortsatt har kortet tenker jeg.  

Anonymkode: 43156...a3b

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde det ikke, så vidt jeg vet så er grensa 500 kroner, muligens 400, er ikke sikker, men da jeg handla sist kom det på godt under 200, så dette forundret meg. 

Behovet for å taste kode er betinget av både beløp, hvor lenge siden det er du tastet kode sist og hvor ofte du har brukt kortet nylig.

Dvs at du kan oppleve å alltid taste kode over et visst beløp, ingen kode under et beløp og så plutselig kode på like lavt beløp fordi det enten er for lenge siden du brukte kode sist eller fordi det nettopp ble brukt et sted.

Og grunnen til at du oppfordres til å "tæppe" er at du da kan bruke kantene på kortet til å taste kode, samt at det på et generelt nivå går raskere enn med chip. Og jo fortere du får betalt og er ferdig jo bedre er det for både andre kunder og de ansatte.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Av og til har banken stikk kontroll og du må taste inn koden uansett beløpet.  Det er slik de kan kontrollere at du fortsatt har kortet tenker jeg.  

Anonymkode: 43156...a3b

Ah, ja. Stikkprøver tenkte jeg ikke på, det kan være årsaken, kanskje. :)

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos Kiwi-sjappa like ved meg oppfordres det til å betale med "tæpping", altså bare føre kortet bort til skjermen på kortterminalen, dette for at færrest mulig besudler terminalen med sine Korona-fingre. Greit nok. Men like forbanna så må du slå inn koden og trykke OK, så da er hensikten borte i mine øyne, jeg kan like gjerne stappe inn kortet som vanlig, så mye bry er det ikke. Noen som opplever det samme, eller fungerer det hos dere? 

Ser jeg at beløpet er over 500kr så setter jeg kortet i for da «må» man bruke kode. Men er det under vil man stort sett ikke måtte trykke på noe. Hos noen må man trykke OK, men hos andre blir det så å si kontaktløs. Synes det er en god funksjon. Annet enn at jeg ble litt «angrepet» tidlig i korona situasjonen, da jeg enda hadde et kort uten «vifte» på. Fikk høre at jeg måtte bruke kontaktløs betaling, og ja ... det hadde jeg ikke da. Fikk rett etter nytt kort, som hadde det, og brukt det siden.

Anonymkode: 2b256...de6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, nomore82 skrev:

Og grunnen til at du oppfordres til å "tæppe" er at du da kan bruke kantene på kortet til å taste kode, samt at det på et generelt nivå går raskere enn med chip. Og jo fortere du får betalt og er ferdig jo bedre er det for både andre kunder og de ansatte.

Ja, grunnen er grei nok, raskere og tryggere og jeg vet ikke hva, jeg bare stusset over at jeg måtte taste kode også siden det var et såpass lavt beløp, synes jeg var like langt, men det fikk jeg et svar på litt lenger opp. :)

Skrevet

Den bensinstasjonen jeg bruker er bare pumper uten bemanning, jeg "tæpper" alltid kortet men må likevel taste koden hver gang om jeg fyller for 150 eller 800. Betaler med vanlig Visa bankkort såhva er vitsen!

Anonymkode: 97fff...565

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den bensinstasjonen jeg bruker er bare pumper uten bemanning, jeg "tæpper" alltid kortet men må likevel taste koden hver gang om jeg fyller for 150 eller 800. Betaler med vanlig Visa bankkort såhva er vitsen!

Jaja, da risikerer du iallefall ikke å glemme igjen kortet i terminalen. :P 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Circle-K?

Skrevet
1 minutt siden, nomore82 skrev:

Circle-K?

Yx eller uno x eller noe sånt, burde huske deti grunn, men står helt stille

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, da risikerer du iallefall ikke å glemme igjen kortet i terminalen. :P 

Haha joda sant nok

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yx eller uno x eller noe sånt, burde huske deti grunn, men står helt stille

Grunnen til at jeg lurer er at mange slike selvbetjente steder reserverer et større beløp på kortet først som er høyere enn maks grense uten pin, og derfor må du alltid taste pin :)

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må taste kode dersom beløpet er høyere enn 500 kr. I tillegg må du skrive inn kode innimellom for å ikke glemme koden. 

Anonymkode: a7674...18b

ehh nei det er ikke fordi du skal glemme koden. Det er fordi at man ikke skal få tappet kontoen 500 kroner av gangen, om noen stjeler kortet ditt.

Anonymkode: 6897d...af7

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser jeg at beløpet er over 500kr så setter jeg kortet i for da «må» man bruke kode. Men er det under vil man stort sett ikke måtte trykke på noe. Hos noen må man trykke OK, men hos andre blir det så å si kontaktløs. Synes det er en god funksjon. Annet enn at jeg ble litt «angrepet» tidlig i korona situasjonen, da jeg enda hadde et kort uten «vifte» på. Fikk høre at jeg måtte bruke kontaktløs betaling, og ja ... det hadde jeg ikke da. Fikk rett etter nytt kort, som hadde det, og brukt det siden.

Anonymkode: 2b256...de6

Du burde bruke tæpping uansett, for da kan du bruke kantene av kortet til å taste kode med. Setter du kortet i terminalen må du taste med fingrene. 

Anonymkode: 82396...3a0

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, nomore82 skrev:

Grunnen til at jeg lurer er at mange slike selvbetjente steder reserverer et større beløp på kortet først som er høyere enn maks grense uten pin, og derfor må du alltid taste pin :)

Aha ja det forklarer. Takk :)

Skrevet

Et av flere eksempler på at smittevernshensyn fortsatt ikke er eller kan være eneste hensyn...

Anonymkode: 1712d...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...