Gå til innhold

Hvordan få ull rent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som gulper en del. Ullbody og ullbukse blir ikke ordentlig rene på 30 grader. Har prøvd å vaske vekk gulpet i vasken først, men det er skikkelig slimete greier så det går ikke ordentlig bort. Etter jeg har tatt det på ullprogram i maskinen sitter det fortsatt rester igjen. Er det mulig å ta dette på en kort 40 grader eller er det andre måter å få det ordentlig vekk på? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk «på stell» sitronsåpe.

den tar sykt mye og er gull på ull 😊

Skrevet

Ull kan kokes, men vet ikke helt hvordan det blir hvis det er flere farger. Koker man ullklær så må plagget ligge helt i ro i vannet.

Anonymkode: d46d1...787

Skrevet

Ta en ekstra kaldtvannsskylling først? Eventuelt legg tøyet i en balje med veldig varmt vann (men ikke rør det før det er kaldt), før du vasker på 30. 

Anonymkode: be7a3...91a

Skrevet

Takk for tips! Hvorfor må det ligge stille til det er kaldt? 

Skrevet

legg klærne i bløt med milo noen timer før vasking.

Anonymkode: 6f064...8c2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ull kan kokes, men vet ikke helt hvordan det blir hvis det er flere farger. Koker man ullklær så må plagget ligge helt i ro i vannet.

Anonymkode: d46d1...787

Det kommer helt an på tupe ull og sånt tror jeg. Klare faktisk å krympe en ny ullgenser jeg hadde kjøpt i en sportsbutikk ved å vaske den på 40 grader med vanlig vaskemiddel. Jeg har gjort det samme tusen ganger med merinoull som det er i de ulltrøyene, men dette var en mer skrikka type genser som var noe annet enn merinoull. Så ut som en bitteliten baroegenser da jeg tok den ut! 😩

Anonymkode: cde6c...49a

Skrevet

Gallesåpe funker på ull

Skrevet

Jeg ville tatt flekkfjerner på, og gnikket i vasken. Så på skånsomt ullprogram.

Skrevet
1 time siden, Plengionika skrev:

Takk for tips! Hvorfor må det ligge stille til det er kaldt? 

For hvis ikke tover det seg. Ull tåler ofte høy varme, men ikke bevegelse. Det er derfor ullprogram også kalles «ullvugge» – fordi det vugger klærne frem og tilbake fremfor å spinne rundt. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For hvis ikke tover det seg. Ull tåler ofte høy varme, men ikke bevegelse. Det er derfor ullprogram også kalles «ullvugge» – fordi det vugger klærne frem og tilbake fremfor å spinne rundt. 

Ah, gir mening. Takk for svar 😊 Legger det i bløt over natten 👍🏻

Skrevet

Gallesåpe! Tar alt av flekker på ull. Uvurderlig å ha i hus med baby og småbarn som bruker mye ull 🙂

Anonymkode: 87a9d...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...