Gå til innhold

Blir altfor mett av havregrøt! Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har begynt med havregrøt igjen til frokost. Før pleide jeg alltid å spise soya yoghurt med bær og litt musli, det er jo ganske lett mat og metter ikke så lenge. 

Men problemet mitt er at selv om jeg har spist havregrøt nå i et par uker hvertfall så blir jeg så utrolig stappa etter en halv posjon. Prøver å fullføre måltidet for jeg vil ha i meg det jeg skal ha, i tillegg til å holde meg mett til lunsj. Opsjonen jeg bruker er 30 gram, og litt soya yoghurt og bær som topping. 

Noen andre med samme problem? Går det over? Eller bør jeg kutte ned porsjonen? 30 gram er vel minimum anbefalt porsjon så tenker dumt å spise for lite også. 

Setter pris på alle tips! 😄

Anonymkode: 24595...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du har seriøse problemer med underernæring eller at du er altfor tynn og skal opp i vekt er det vel bare å spise til du er mett og stoppe da? Skjønner virkelig ikke poenget med å stappe i seg alt bare fordi tallet må være riktig. Noen blir mett med 20 gram, andre må ha 50. Er vel helt normalt det?

Anonymkode: 86903...30a

• Liker 2
Skrevet

«Minimum anbefalt porsjon»???

det er jo helt individuelt hvor mye man selv orker å spise, og også hva man selv trenger og bruker av energi.

ikke tvangsmat deg selv havregrøt om du ikke orker mer. 

Du kan jo også spise noe annet? 

Anonymkode: 1a005...063

• Liker 2
Skrevet

Så spis mindre.

Anonymkode: 0ddbd...113

Skrevet

Hvorfor skal du tvangsfore deg selv? 

Anonymkode: 7324a...63d

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor MÅ du spise havregrøt, da? Og hvorfor MÅ du spise 30 gram? 

Spis til du blir mett. Det er tull å spise seg overmett og tvangsfore seg selv. 

Lag mindre, og om du blir sulten før lunsj, så spis heller en frukt eller rett og slett ta med deg mer havregrøt i en boks. 

Du får i deg akkurat like mye av det du skal ha om du spiser litt til frokost og så enda litt mer før lunsj, som om du stapper alt i deg til frokosten. 

Anonymkode: 50df9...dd7

• Liker 1
Skrevet

Kroppen er ganske enkel: den sier ifra når den har lite energi ved at du blir sulten, og når det er nok ved å gjøre deg mett. 

«Minimum anbefalt porsjon»??? Det er jo helt individuelt hvor mye man selv orker å spise, og også hva man selv trenger og bruker av energi.

ikke tvangsmat deg selv havregrøt om du ikke orker mer. 

Du kan jo også spise noe annet? 

Anonymkode: 1a005...063

• Liker 1
Skrevet

Okei tusen takk for svar! Jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelser. Er normal vektig nå, men hodet er fortsatt litt prega sikkert. Så fint med tilbakemelding. Da skal jeg lage litt mindre neste gang 😊

Anonymkode: 24595...d6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...