Gå til innhold

Er hunden deres saueren?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei jenter. jeg lurer på om hunden deres er saueren. I dag var jeg ute og jogget med hunden og kom midt oppi en saueflokk. Han ble helt vill , og ville løpe bort til dem. Jeg tror han hadde tenkt å ta dem, men jeg hadde han jo i bånd da. Dette er skikklig irriterende og skummelt. Jeg har hatt han med på å få sånn elektrisk støt , men det hjalp ikke . Han er fortsatt like gal etter sau. I dag rev jeg han litt i øret og det er det verste han vet, så det gikk sånn nogenlunde bra å jogge forbi dem, men jeg stoler så langt ifra på han ennå.Jeg tør ikek la andre passe han med mindre de kjenner godt til hunder i denne perioden, for han er veldig upålitelig når det kommer til akkurat dette. Hva med dere, er hundene deres like ville etter sau som min? :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Gjest Milah
Skrevet

Vel, nå har jeg ikke kommet i nærheten av sauer med hunden min enda. Men om jeg skulle gjøre det vil det nok være veldig interessert i å løpe bort å snuse, men siden han elsker alt av levende vesner tviler jeg på at han ville vært sint!

Skrevet

Hunden min er helt vill etter sauer. Han ville aldri ha prøvd å skade dem, men han elsker å løpe etter ting som beveger seg, så han kunne ha løpt dem i hjel.

Jeg burde absolutt ha han på kurs...

Gjest Violetta
Skrevet

Hunden min har ikke vært så nær innpå sauer enda, men han har sett noen på et jorde et lite stykke unna, og er interessert i å gå bort. Men det er ikke noe problem å stoppe han.

Han har imidlertid vært veldig nær innpå kuer, og jeg innbiller meg han ville reagere helt likt på sauer. Med kuer må han liksom "bjeffe seg til mot" før han tør å gå forbi, han reiser halen, men det ser ikke ut som han er aggressiv. Han reiser bittelitt bust, det gjør han ofte når han er litt ivrig. Jeg skjønner ikke det helt, kanskje han egentlig vil leke?

Har vurdert saueavvenning, men det har ikke vært så aktuelt siden han aldri er løs i nærheten av sau.

Gjest Gjest
Skrevet

En effektiv måte er faktisk å ta inn hunden til ei søye med lam, så vil de holde seg langt unna sauer. Mer effektiv enn denne "strømmetoden".

Gjest Violetta
Skrevet
En effektiv måte er faktisk å ta inn hunden til ei søye med lam, så vil de holde seg langt unna sauer. Mer effektiv enn denne "strømmetoden".

Men risikerer man ikke da at søyen skader hunden alvorlig?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, du lar da ikke hunden være der i flere timer alene med søya, og en hund er en hund, og ikke en porsjelensdukke. Selvfølgelig, du setter jo ikke en bitteliten hund alene til ei søye med lam, men vil ikke ha sagt noe på det om det er litt større hund (som schæfer, labrador, rottweiler o.l.)

Skrevet

Hunden min blir helt stiv i blikket og trekker i båndet, men det gjør hun jo også på katter og der går det jo an å snakke til henne. Jeg tror at om jeg ser sauen før hunden så vil jeg klare å holde henne tilbake (om hun hadde vært løs), men vet ikke om jeg hadde klart å stoppe henne om hun først tok opp jakten.

Hun elsker alt levende, så hun hadde ikke bitt, men kunne sprunget den i senk.

Nå har jeg ikke hunden min løs i sauområder. Det er for stor sjanse å ta bare for litt frihet. Hun går jo løs resten av året ...

Foxy: trajan er jo gjeter da. Ikke så rart han blir vill.

Skrevet

Ja. Strømmet henne tidligere i sommer med bra resultat. Skal reteste neste sommer tenker jeg.

Julie

Skrevet

Vi har strømmet hunden vår to ganger og han er saueren. Men det var nok flokken med søyer som skremte han mest.

Skrevet

absolutt ikke, kan jo legge til at hun er Border Collie.

Hun har vært løs hos sau 2 ganger, en gang for strøm, en gang slet hun seg. Hun løper etter, men hun biter heldigvis ikke.

Skrevet

Godt spørsmål. Jeg aner ikke. Hun har aldri sett en sau. Men nå har jo rasen jaktinnstinkt da, så hun kunne nok bli veldig interessert.

På søndag så hun en elg for første gang. Det var sprøtt. Vi gikk i skogen. Plutselig ble hun interessert i noe og løp avgårde. Hun løper aldri langt fra meg, så jeg ble nysgjerrig på hva det var. Fulgte etter. Hun sto på en bitteliten høyde og stirret rett i ansiktet på en elgku med kalv. Hun og elgkuen sto og stirret og stirret på hverandre, akkurat som om de hadde hypnotisert hverandre. Jeg sto bare stille og så på. De var ikke mer enn fem meter fra hverandre. Jeg lot henne stå og se på elgen en liten stund før jeg plystret, da snudde hun med en gang og kom løpende tilbake til meg, først da begynte elgen og løpe også. Det var utrolig spesielt å se på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...