AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Hei :) første gang gravid. Legger også til at jeg tok en strek test for 3 uker siden når jeg fant ut at jeg var gravid, den ble en kraftig rød strek mens jeg tisset på den. Om det betyr noe, slapp å vente på streken. Jeg har siden april hatt sykluser alt i fra 26 dager til 42 dager om hverandre, og er nå blitt gravid. I følge vanlige gravid apper så regner de fra siste mens med gjennomsnittlig syklus at jeg har termin rundt 20-30 Mai 2021. Men, appen som har sporet mensen og syklus siden mars sier at jeg har termin i 3.Juni. Om jeg bruker babyverden terminkalkulator og regner alle dagene appen sier jeg hadde eggløsning sier den at jeg er 11/12 uker på vei. Jeg skjønner Ingenting. Hva skal jeg tro på Anonymkode: 527cc...b31
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Med en uregelmessig syklus så er det vanskelig å vite når du hadde EL sist. Jeg ville ha satset på menstermin frem til en UL. Lege/jordmor regner ut i fra menstermin, nesten umulig å få de fra det. Anonymkode: e8801...31f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Norsk helsevesen setter mens-termin til 40 uker og 3 dager etter første dag i siste menstruasjon. Det er den du skal forholde deg til frem til ultralyd. Da oppdaterer de med ultralyd-termin. Så du trenger ikke se på annet enn hvilken dato du hadde første mens-dag, og så regne 40+3 uker frem for å se når du har termin. Hvor langt du er på vei, regnes også fra første dag i siste mens. Så om du hadde første mensdag for f.eks. fem uker siden, er du fem uker på vei. Anonymkode: 3b4e7...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Du kan jo gå til legen å be om å bli henvist til TUL om du ikke vet pga syklus 😊 tror det har mer å si når du hadde eggløsning om du har veldig lang sykluss Anonymkode: e2369...12e
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg mener jeg er omtrent to uker kortere på vei enn menstermin tilsier. Jordmor skrev på henvisningen til sykehuset (for ordinær ultralyd) at det er usikker termindato. Hun sa at de uansett tar utgangspunkt i menstermin, og i verste fall må jeg ta ordinær ultralyd to ganger. Men når hadde du sist mens? Anonymkode: 39389...08e
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg hadde også veldig uregelmessig mensen før jeg ble gravid. Regnet utifra siste mens, men ble flyttet 8 dager tilbake på ultralyd i uke 18 ☺️ Anonymkode: faa60...fa4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg var og er veldig uregelmessig, kan gå alt fra 1 til 4 måneder mellom hver gang. Rett før det var gått 2 måneder (sånn cirka, husket ikke helt dato for første dag i siste mens) var testen knall positiv med en gang. Sa det som det var hos legen, husket ikke dato da det skjedde så mye med ferie, boligkjøp og oppussing, så ble henvist til tidlig ultralyd. Hadde jeg ikke blitt henvist hadde jeg nok heller tatt det privat. Anonymkode: 7b4c2...076
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå