AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Hei, jeg har ett gulvteppe som er 120x170. teppet trenger seg en vask da det er blitt noe støvete og skittent. Men jeg har ikke tepperenser, og det er vel for stort til å putte i vaskemaskin. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få vasket teppet? Utenom å levere på renseri/leie tepperenser Anonymkode: 558a7...562
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Henge det over et rekkverk til veranda eller noe og spyle med hageslange? Det gjorde jeg med et par store tepper her. Og så hang det der til det var tørt. Det var riktignok om sommeren, men det bør vel kunne henge ute nå også. Altså, til det ikke drypper av det, i alle fall. Min mor fortalte at i gamle dager brukte de også å legge teppet på snøen om vinteren, og banke det liggende. Helt rent ble det jo ikke, men man fikk jo bort en del. Anonymkode: b1ce3...c86 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Vi venter til snøen kommer så legger vi de med bunnen opp, da renner bare skiten ut etter et par dager. Må ikke regne eller snø, tørre dager med snø. Det fungerer knall, lærte trikset av samboers tante som er same, de bruker snø til alt mulig. Anonymkode: 72074...ba8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Ja men er litt lenge å vente på snø, enda en del regn her. Har vurdert å ta teppet å spyle det i dusjen TS Anonymkode: 558a7...562
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men er litt lenge å vente på snø, enda en del regn her. Har vurdert å ta teppet å spyle det i dusjen TS Anonymkode: 558a7...562 Om det blir vått så tror jeg at det vikigste er å få det tørt så fort som mulig så det ikke mugner eller blir fuktskadd. Anonymkode: 72074...ba8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Lei en tepperenser, om du ikke bor alt for langt unna en utleiemulighet. Gjør du det, setter du inn en annonse på finn og spør om mulighet for leie i nærheten av der du bor. Eksempel: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107118959 Anonymkode: f3113...bf8
Hmmmmmm Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 Det koster ikke mye å leie en rensemaskin. Jeg har betalt 250 kr for 24 timer. Men endte å kjøpe en egen i sommer. Gull verdt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg ville ikke tatt det med inn i dusjen da det kan ta tid å få det helt tørt og dersom du får mugg i teppet så er det ødelagt. Anonymkode: 18cca...13e
lemoncake Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke tatt det med inn i dusjen da det kan ta tid å få det helt tørt og dersom du får mugg i teppet så er det ødelagt. Anonymkode: 18cca...13e Det vil vel ikke komme mugg så lenge hele teppe får luft etter det er spylt? Enig hvis teppe blir krøllet sammen og satt bort, men hvis det får stått ordentlig å renne av seg så går det vel bra.
Leo Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 14 minutter siden, lemoncake skrev: Det vil vel ikke komme mugg så lenge hele teppe får luft etter det er spylt? Enig hvis teppe blir krøllet sammen og satt bort, men hvis det får stått ordentlig å renne av seg så går det vel bra. Hvis det tar lang tid før det tørker (Som i flere dager) kan det helt fint rekke å mugne. Eller i beste fall utvikle en ekkel, sur lukt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Vasker de i vaskemaskin. Pga dyr, kjøper jeg dyre tepper, fordi jeg må vaske de i vaskemaskin. Gjøres mnd her. 40grader og skåneprogram. Anonymkode: 4c4d9...b8d
lemoncake Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 59 minutter siden, Leo skrev: Hvis det tar lang tid før det tørker (Som i flere dager) kan det helt fint rekke å mugne. Eller i beste fall utvikle en ekkel, sur lukt. Uansett om en spyler det ute eller inne så er det viktig at det får tørket opp selvfølgelig. Hvor lang tid avhenger av tykkelsen på teppe, hvor og hvordan teppe får tørke. Det mugner ikke om en gjør det riktig.
Leo Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 Akkurat nå, lemoncake skrev: Uansett om en spyler det ute eller inne så er det viktig at det får tørket opp selvfølgelig. Hvor lang tid avhenger av tykkelsen på teppe, hvor og hvordan teppe får tørke. Det mugner ikke om en gjør det riktig. Nei, men det er vanskelig å gjøre det "riktig" innendørs om høsten fordi det vil være igjen mye vann i et stort gulvteppe som man ikke får presset vannet ut av på noen måte. Mye enklere i finvær utendørs om sommeren. Da fordamper vannet fort og gulvteppet tørker betydelig raskere.
lemoncake Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Leo skrev: Nei, men det er vanskelig å gjøre det "riktig" innendørs om høsten fordi det vil være igjen mye vann i et stort gulvteppe som man ikke får presset vannet ut av på noen måte. Mye enklere i finvær utendørs om sommeren. Da fordamper vannet fort og gulvteppet tørker betydelig raskere. Alt slikt blir lettere om sommeren. Men på et bad har en gjerne varmekabler. Så det vil nok fordampe bra der også hvis teppet ikke blir rullet sammen. Kanskje hvis en har et par stoler å henge teppe over opp ned så går det nok fint.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vasker de i vaskemaskin. Pga dyr, kjøper jeg dyre tepper, fordi jeg må vaske de i vaskemaskin. Gjøres mnd her. 40grader og skåneprogram. Anonymkode: 4c4d9...b8d Men hvordan skal man få et teppe på 120x170 inn i en vaskemaskin da? TS spør jo om hvordan hun kan få vasket teppet sitt. Anonymkode: 7352d...095
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå