Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 1. oktober startet jeg i ny jobb. Hadde sett for meg en deltidsstilling, men plutselig jobber jeg 5-6 dager i uka. Er for så vidt greit det, men kan ikke tenke å gjøre dette over lenger tid, merker jeg blir for sliten. På intervjuet snakket vi ingenting om hvor lenge jeg hadde tenkt å være der - saken er at jeg har ett friår, så tror arbeidsgiver er inneforstått med at jeg fort kan ville finne på noe litt "morsommere". For slik det er nå så har jeg enda mindre tid til meg selv enn det jeg hadde under studiene, og meningen faller da litt vekk (går veldig mye tid til pendling, så bruker ca 11-12t på en 8t arbeidsdag). Har 1 måneds oppsigelsestid.

Er bare en butikkjobb, dog litt nisje, og viktig å ha god kunnskap om produktene vi selger. Vil dermed tro jeg er enkel å skifte ut.

Anonymkode: 86927...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke først prøve å si at du ikke vil jobbe så mye, da? Står det ikke i kontrakten din hvor mye du skal jobbe? 

Anonymkode: 1a8f6...d88

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke først prøve å si at du ikke vil jobbe så mye, da? Står det ikke i kontrakten din hvor mye du skal jobbe? 

Jo, minst 60%, og annenhver lørdag.  jeg kan godt jobbe 100%, bare ikke over lenger tid. .  kanskje jeg kunne prøvd med en mindre arbeidsmengde etter hvert..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, minst 60%, og annenhver lørdag.  jeg kan godt jobbe 100%, bare ikke over lenger tid. .  kanskje jeg kunne prøvd med en mindre arbeidsmengde etter hvert..

Da tar du det opp med sjefen, og sier at nå er arbeidsmengden over det du ønsker. Det er da mye bedre enn å bare slutte i jobben. 

Det må du nesten venne deg til, at du må snakke med sjefen. Om du bare skal slutte om du er misfornøyd med noe, kan du få maaaaange korte småjobber på cv'en til slutt.. Sånn er det i arbeidslivet: du må si ifra hva du vil, sjefen er ikke tankeleser. Det tar seg dårlig ut om du har masse korte jobber. 

• Liker 6
Skrevet

SNAKK MED SJFEN!

Anonymkode: bf1ca...e60

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar seg dårlig ut om du har masse korte jobber. 

Også om man er student? Jeg har jo bare denne jobben fordi jeg har ett friår, og bor da ett annet sted enn der jeg studerer til vanlig. Startet ikke før i oktober fordi jeg hadde sommerjobb frem til dette. Må da se mye bedre ut å ha jobb enn å ikke ha jobb? Men ja, du har jo rett! Kommunikasjon er absolutt noe jeg må jobbe med. Men skal ikke slutte kun fordi jeg er misfornøyd med noe, men merker at det å bruke så mye tid på å pendle ikke er ideelt for meg, om jeg skulle redusert arbeidsmengden ned til 60% er en annen forutsetning for min del at disse 3 arbeidsdagene er samlet, etter hverandre, og ser ikke for meg at jeg kan få alle ønskene mine..

Samt at jeg har tanker om å eventuelt skal reise et annet sted i Norge e.l. og det vil ikke være mulig å opprettholde stillingen min, men kunne kanskje jobbet ett par dager i måneden slik som andre gjør. Men dette er ikke før i januar.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

SNAKK MED SJFEN!

Anonymkode: bf1ca...e60

jeg vet, men er så skummelt!! og jeg har jo nettopp startet.

Skrevet

Når du er ung er det ikke krise å slutte på jobben etter få måneder, det er veldig vanlig. Har er hau av korte jobber på cvn og jeg sliter ikke med å få fast jobb nå som voksen. Men tror det hjelper å snakke med sjefen om at du gjerne vil jobbe mindre, det vanligste i butikk er faktisk at man får for lite vakter..

Anonymkode: 505ce...697

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det vanligste i butikk er faktisk at man får for lite vakter..

Jepp, det jeg har erfaring med også.. Dog virker det som vi her har underbemanning - sjefen er veldig opptatt av kundeservice og at vi skal kunne mye, så tror han er litt kresen på de han ansetter. Så på ett vis er det jo positivt at jeg får fulltid selv om det ikke er det jeg så for meg. Bare merker at dette går ikke over lenger tid da jeg ikke har krefter til å gjøre noe utenom jobb. Men skal absolutt snakke med sjefen! Kommunikasjon er bare noe jeg må bli bedre på. Håpet/drømmen er at jeg kan bytte til en av de andre butikkene vi har etter jul...

Skrevet
På 15.10.2020 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Hei. 1. oktober startet jeg i ny jobb. Hadde sett for meg en deltidsstilling, men plutselig jobber jeg 5-6 dager i uka. Er for så vidt greit det, men kan ikke tenke å gjøre dette over lenger tid, merker jeg blir for sliten. På intervjuet snakket vi ingenting om hvor lenge jeg hadde tenkt å være der - saken er at jeg har ett friår, så tror arbeidsgiver er inneforstått med at jeg fort kan ville finne på noe litt "morsommere". For slik det er nå så har jeg enda mindre tid til meg selv enn det jeg hadde under studiene, og meningen faller da litt vekk (går veldig mye tid til pendling, så bruker ca 11-12t på en 8t arbeidsdag). Har 1 måneds oppsigelsestid.

Er bare en butikkjobb, dog litt nisje, og viktig å ha god kunnskap om produktene vi selger. Vil dermed tro jeg er enkel å skifte ut.

Tvert i mot, de er heller inneforstått med at du da har planer om å jobbe der fram til neste skoleår.
Som andre sier, du må snakke med sjefen, si at du ikke ønsker jobbe mer enn de 60% som er i kontrakten din.

Men du sier du vil jobbe mindre, du vil reise til en annen landsdel over nyåret. Hva er planen din egentlig? Når du reiser, er det kun for å se noe nytt og møte folk, eller skal du jobbe? Hvordan skal du betale utgiftene da? Har du råd til å være uten jobb?
Om du sier opp, så får du jo ikke dagpenger de første 12 ukene, og deretter får du 60-80 % av gjennomsnittslønnen din det siste året, og det er ikke medregnet studielån/stipend...
Du må også være reell arbeidssøker for å få dagpenger, noe du ikke vil være om du reiser rundt i landet og ikke kan jobbe pga det.
Så før du vurderer si opp, så bør du ha en ganske god plan og grei sparekonto. Få ny jobb nå er heller ikke akkurat spesielt lett.

Anonymkode: 2cd1f...c6b

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvert i mot, de er heller inneforstått med at du da har planer om å jobbe der fram til neste skoleår.
Som andre sier, du må snakke med sjefen, si at du ikke ønsker jobbe mer enn de 60% som er i kontrakten din.

Men du sier du vil jobbe mindre, du vil reise til en annen landsdel over nyåret. Hva er planen din egentlig? Når du reiser, er det kun for å se noe nytt og møte folk, eller skal du jobbe? Hvordan skal du betale utgiftene da? Har du råd til å være uten jobb?
Om du sier opp, så får du jo ikke dagpenger de første 12 ukene, og deretter får du 60-80 % av gjennomsnittslønnen din det siste året, og det er ikke medregnet studielån/stipend...
Du må også være reell arbeidssøker for å få dagpenger, noe du ikke vil være om du reiser rundt i landet og ikke kan jobbe pga det.
Så før du vurderer si opp, så bør du ha en ganske god plan og grei sparekonto. Få ny jobb nå er heller ikke akkurat spesielt lett.

Anonymkode: 2cd1f...c6b

Må jeg ha en plan? Er fordi det er bedre forhold for å bedrive de aktivitetene jeg liker enn det det er i oslo (snø og fjell). Skal ha så lave utgifter som mulig og har spart opp mye penger. Så ja, har råd til å være uten jobb, har ikke planer om å gå på noen dagpenger
Det mest ideelle er jo om jeg heller kan få jobbe på en av butikkene som er et annet sted i landet. Da får jeg tjent litt penger og bodd et sted jeg vil. Står i kontrakten at det er mulig, kontaktet butikksjefen der og hørt at det er mulig, så må bare få snakket med sjefen om det.

Skrevet

Du startet 1. oktober og syns det er slitsomt allerede? Det er jo bare to uker ut i arbeidsforholdet? Det er også vanlig å føle seg sliten etter jobb når man nettopp har startet i ny jobb fordi det er mye nytt å lære/ systemer/kollegaer)rutiner osv. 

Kontrakten sier minst 60%, har du oversikt over vaktene resten av måneden? Kan det hende du har mer fri da, slik at totalt for oktober blir nærmere 60 enn 100% stilling?

Du kan jo si at 60% er nok så sjefen kan ta hensyn til det når vakter fordeles. Vil tro det er andre som ønsker å få flest mulig vakter. 

Skrevet
6 minutter siden, Eneri skrev:

har du oversikt over vaktene resten av måneden?

Ja, er 6 dager per uke de neste to ukene, så 48t uke (har ikke pause). Er mest slitsomt pga reisevei og ubekvem arbeidstid, ellers ganske lett og grei jobb! Kan også være jeg bare er sliten fordi jeg før dette jobbet 14t 7 dager i uka i to måneder, så 6 dager i uka med slitsomme arbeidstider i to måneder etter det, og nå er her, så litt mye jobb i det siste med lite fri.

8 minutter siden, Eneri skrev:

Du kan jo si at 60% er nok så sjefen kan ta hensyn til det når vakter fordeles. Vil tro det er andre som ønsker å få flest mulig vakter. 

Ja, skal kommunisere om dette! Det siste virker det ikke som er tilfelle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...