Gå til innhold

Salisylsyre eller Glykolsyre for min hud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har:

Tørr hud

Hormonell akne ved hake

Ujevn tekstur/ urenheter nese/panne

Noen linjer, er i midten av 30 årene.

Ønsker å forebygge videre aldring og bli kvitt hormonell akne og få glatt og jevn tekstur.

Bruker ellers Airol/retinol, fuktighet og solkrem. Samt B3 og skal siden prøve C vitamin.

Noen som har forslag?😊

Anonymkode: 981e4...b75

Skrevet

Ettersom du har akne og urenheter, vil BHA være mest effektiv mot dette. BHA kan også brukes om man har tørr hud. Du kan f.eks. prøve denne. Rimeligere alternativ her og her. Husk å ta en allergitest/"patch test" før du begynner å bruke den.

Skrevet
2 minutter siden, Roci skrev:

Ettersom du har akne og urenheter, vil BHA være mest effektiv mot dette. BHA kan også brukes om man har tørr hud. Du kan f.eks. prøve denne. Rimeligere alternativ her og her. Husk å ta en allergitest/"patch test" før du begynner å bruke den.

Takk for svar😊

Er det sånn at AHA er best mot aldring og rynker?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😊

Er det sånn at AHA er best mot aldring og rynker?

Bare hyggelig :) Både AHA og BHA er effektive mot hudaldring og rynker. Det disse syrene gjør, er å eksfoliere huden ved å løse opp "limet" (keratinet) som holder døde hudceller sammen, slik at ny,frisk hud kommer til syne. Når vi er unge, fikser huden dette selv, men etterhvert som vi blir eldre, går denne prosessen saktere og vi trenger litt "hjelp". 

Forskjellen mellom dem er at AHA er vannløselig, virker på hudoverflaten og er derfor ofte anbefalt for tørr hud pga sine fuktighetsgivende egenskaper. BHA gir også fukt, men er oljeløselig og virker derfor også dypere i huden og løser opp overskuddstalg i porene, og det er derfor den er mer effektiv mot kviser og uren hud. BHA virker også betennelseshemmende, noe som gjør den ekstra velegnet mot bl.a. kviser, som jo er en betennelsestilstand i porene.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Roci skrev:

Bare hyggelig :) Både AHA og BHA er effektive mot hudaldring og rynker. Det disse syrene gjør, er å eksfoliere huden ved å løse opp "limet" (keratinet) som holder døde hudceller sammen, slik at ny,frisk hud kommer til syne. Når vi er unge, fikser huden dette selv, men etterhvert som vi blir eldre, går denne prosessen saktere og vi trenger litt "hjelp". 

Forskjellen mellom dem er at AHA er vannløselig, virker på hudoverflaten og er derfor ofte anbefalt for tørr hud pga sine fuktighetsgivende egenskaper. BHA gir også fukt, men er oljeløselig og virker derfor også dypere i huden og løser opp overskuddstalg i porene, og det er derfor den er mer effektiv mot kviser og uren hud. BHA virker også betennelseshemmende, noe som gjør den ekstra velegnet mot bl.a. kviser, som jo er en betennelsestilstand i porene.

Tusen takk, lærte noe nytt her😊

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, lærte noe nytt her😊

Det var hyggelig å høre :) Får håpe BHA funker for deg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme hudtype som du beskriver med unntak av hormonell akne. Jeg har likevel en del urenheter som ikke ser ut til å være hormonelle. For meg funker glykolsyre mye bedre enn salisylsyre, selv om salisylsyre i teorien skal fungere best. Huden blir glattere, jevnere og jeg får mindre urenheter. Men jeg bruker også basiron da som nok er det som funker best mot kvisene.

Det skal sies at salisylsyre funket kjempebra mot kvisene mine da jeg var yngre.

Anonymkode: 5d22b...d9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...