Gå til innhold

Influensavaksine til baby

Ceca80

Anbefalte innlegg

Hei. I Går var jeg hos legen min og da spurte jeg henne om man burde gi influensavaksine til baby/ små barn, å da sa hun ja. Jeg har en gutt på 6 mnd, burde jeg gi han vaksinen ? Ja eller nei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han ikke har noen sykdommer så får han ikke tatt den før 01.des. de gir ikke friske mennesker vaksinen nå for å sikre seg at de har nok vaksinedoser til de i risikogruppene. Så du har god tid å tenke. Jeg har ikke gitt mine, en ekstremprematur og en litt prematur, før uke 34, så tror ikke det er så vanlig å gi småbarn. 

Anonymkode: fa7c1...093

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Når vi hadde astmababy burde vi ha vaksinert. Babyen ble skikkelig sjuk med sykehusinnleggelse. De andre har klart en influensa fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fødte i fjor, fødte jeg rett før vaksinen rakk å komme på markedet. Jeg fikk det allikevel gratis rett etter fødsel, siden jeg hadde bestilt den og jordmor mente det var lurt med tanke på at kroppen er redusert etter fødsel. Fikk da beskjede om at vaksinen sannsynligvis også beskytter baby, både ved at en vaksinert mor ikke vil kunne dra med seg smitte på samme måte, samt via morsmelken. 

Anonymkode: b86aa...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke vanlig å gi det til så små barn, om ikke de har en eller annen sykdom som tilsier det. Barnet er beskyttet med dine antistoffer en stund, spesielt hvis du ammer. 

Anonymkode: fc258...9d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke vanlig å gi det til så små barn, om ikke de har en eller annen sykdom som tilsier det. Barnet er beskyttet med dine antistoffer en stund, spesielt hvis du ammer. 

Hvilke antistoffer? De mot årets influensa? Det er jo svært lite sannsynlig at mor selv har slike antistoffer, med mulig unntak for dersom hun er vaksinert nå og deretter fullammer. 

TS: Det er helt garantert mer fornuftig å høre på barnets lege enn på oss. Er du i tvil bør du få second opinion fra en annen lege med tilgang på barnets helseopplysninger. 

Anonymkode: 9b194...b87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke antistoffer? De mot årets influensa? Det er jo svært lite sannsynlig at mor selv har slike antistoffer, med mulig unntak for dersom hun er vaksinert nå og deretter fullammer. 

TS: Det er helt garantert mer fornuftig å høre på barnets lege enn på oss. Er du i tvil bør du få second opinion fra en annen lege med tilgang på barnets helseopplysninger. 

Anonymkode: 9b194...b87

Influensaen endrer seg litt fra år til år. Men om man har hatt influensa en av de siste årene så er man ganske godt beskyttet for de som kommer etter. 

Om mor tar vaksine, og ammer så får barnet også ganske god beskyttelse. Og en baby har stort sett bare nærkontakt med noen få. Så hvis ikke foreldre/søsken får det så skal det mye til at babyen får det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...