AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Oldefaren til 2-åringen sovnet inn i natt. Hva skal jeg si til han? Han møtte han av og til, de bor i et annet sted i landet. Skal jeg bruke ordet "død"? Det blir nok begravelse til uken som vi drar i. Anonymkode: 004d3...ee9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 I utgangspunktet trenger du jo ikke si noe. Han vil uansett ikke huske at oldefaren har eksistert en gang, annet enn fra å bli fortalt om det og vist bilder videre gjennom oppveksten. Anonymkode: 384ff...b62 16
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Det er anbefalt å være ærlig, og si "død", ja. Det er bare å si det som det er, "Oldefar er død, så han kommer vi aldri til å treffe igjen". Ikke prøve å gjemme det med at "oldefar er reist på ferie", osv. Anonymkode: 3a4d6...0fa 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Hva du enn gjør, ikke si "sovnet inn". Det har kanskje ikke så mye å si for en 2-åring, men jeg kjenner barn som har blitt redd for å sovne, fordi de tror at de kanskje ikke vil våkne igjen, slik som bestemor/bestefar gjorde. Jeg brukte ordet "død" til mine barn da deres oldemor døde da de var 3 og 4 år. Anonymkode: ffeee...4b4 24
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Kondolerer ❤️ Si at han døde og snakk om hva en begravelse er, så barnet er forberedt på det dersom barnet er mottakelig og modent nok til å forstå. Anonymkode: 1cc09...2a3 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 I fjor døde bestemoren til jenta vår som var da 2,5. Hun var med i begravelsen og det var åpen kiste. Mange gråt osv.. Hun husker fortsatt bestemoren og snakker en del om henne i positivitet. Hun vil ofte høre om hva som skjedde med henne. (hun fikk kreft og døde). Er nok stor forskjell mellom 2 og 2,5, men jeg anbefaler at du er ærlig og forteller hvorfor folk er lei seg. Anonymkode: a175d...dfa
Hactar Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 Vår var med i begravelse til en eldre slektning i den alderen. Vi pratet så enkelt og konkret som mulig om hva det vil si å være død. Boka «Lillesøster og Mimmi» av Kari Grossmann, er en fin, kort historie om døden for barn. Om han er litt liten for hele historien, kan dere bruke boken som hjelp til å finne gode, enkle forklaringer. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 oldefar har dratt til himmelen fordi han var gammel ❤️ Anonymkode: daf61...9b9 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 Vi sa bare at han døde, og at det betyr at de er borte for alltid og at han nå bor på kirkegården fordi han ble begravet der. Han var med og så kista osv. Anonymkode: 030c1...ce6 1
MissStiles Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 Trenger du å si noe? Hvis ikke dette er en person som ungen så hver uke/måned, så tenker jeg at kanskje dette ikke er en person som kommer til å bli husket. Vi sa ikke noe når oldefaren hennes døde. Da var hun 2,5 år og vi besøkte ham på hjemmet men det er ingen hun kommer til å huske med mindre jeg forteller historier om han. 8
Hactar Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: oldefar har dratt til himmelen fordi han var gammel ❤️ Anonymkode: daf61...9b9 Det er en fin ting å si hvis man er religiøs. Jeg ville ikke sagt det hvis jeg ikke trodde på det selv. Ville også konkretisert litt mer så ikke barnet tror oldefar er på et fly for gamle mennesker. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #12 Skrevet 15. oktober 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er anbefalt å være ærlig, og si "død", ja. Det er bare å si det som det er, "Oldefar er død, så han kommer vi aldri til å treffe igjen". Ikke prøve å gjemme det med at "oldefar er reist på ferie", osv. Anonymkode: 3a4d6...0fa Jeg syns det er unødvendig å understreke dette for en toåring. Bare si at oldefar var veldig gammel, og at han er død/ferdig å leve her på jorda. At han lever videre i tankene og minnene deres. Jeg tror på himmelen og trøster derfor barna med det at vi kanskje treffer dem igjen en dag. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi sa bare at han døde, og at det betyr at de er borte for alltid og at han nå bor på kirkegården fordi han ble begravet der. Han var med og så kista osv. Anonymkode: 030c1...ce6 Ville heller ikke lagt trykk på det. Kanskje barnet blir redd for å dø, fordi han får klaus av tanken... Anonymkode: fb14c...b71 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #13 Skrevet 15. oktober 2020 Men herregud. En 2 åring forstår jo absolutt ingenting av dette, og egentlig kommer aldri å huse oldefaren heller. Hvorfor må du si noe som helst? Ikke som om 2 åringen våkner opp i morgen tidlig og spøre " Heia mamma, etter barnehage i dag kan vi besøk bestefaren din?" Kondolerer og alt dette, men det er faktisk lov å skjerme småbarn. Anonymkode: 29ba6...e8b 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #14 Skrevet 15. oktober 2020 Ville ikke sagt noe som helst. En toåring forstår ikke hva død er uansett. Anonymkode: 640cc...4e3 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #15 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg kom til å tenke på den reklamen "Doffen har daua" hvis du husker den, det enkle er ofte det beste. Jeg hadde nok ikke sagt noe i første omgang, men dersom det ble behov for at jeg sa noe ville jeg sagt det som det var, men på en enkel måte. Og kondolerer til dere. Anonymkode: 58962...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 Hvorfor så nøye med hva du sier til en 2-åring om dette? De fleste av dem blir vel mer triste over å måtte spise grønnsaker den dagen. Anonymkode: 5e9de...18e 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 Her har vi hatt tre dødsfall de siste årene, hver gang har vi bare fortalt barna det med en gang. Uansett alder. Bare svar godt og ærlig på spørsmål de evt har. Anonymkode: dd8ef...cbf
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 Vær ærlig å si han er død, det enkle er ofte det beste og selvsagt skal man si noe Anonymkode: f0c10...1dc 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg ville bare sagt det som det er, oldefar døde fordi han var gammel. Det er jo en helt naturlig ting, og ikke noe barn trenger å skjermes fra egentlig. (Annerledes hvis det er tragiske omstendigheter.) Anonymkode: f3f0a...cd7 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Men herregud. En 2 åring forstår jo absolutt ingenting av dette, og egentlig kommer aldri å huse oldefaren heller. Hvorfor må du si noe som helst? Ikke som om 2 åringen våkner opp i morgen tidlig og spøre " Heia mamma, etter barnehage i dag kan vi besøk bestefaren din?" Kondolerer og alt dette, men det er faktisk lov å skjerme småbarn. Anonymkode: 29ba6...e8b Toåringen min ville helt klart gjort akkurat det du beskriver som en umulighet her... 🤦🏼♀️ Det som er saken er at spennet i hva som er «normalt» for toåringer (selv de som er født på samme dato) er så utrolig bredt. Noen er langt foran snittet, noen er langt bak, og det er ingen her som kan vite akkurat hvilke forutsetninger TS’ toåring vil ha for å forstå og fortolke et dødsbudskap. Å skjerme barn fra døden er heller ikke anbefalt lenger. Anonymkode: 5a162...ebe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå