Gjest Anerikke Skrevet 28. juli 2005 #1 Skrevet 28. juli 2005 Hadde tenkt å ha sløret ned foran ansiktet når jeg kommer inn i kirken, men når skal det da taes opp? Har aldri vært i bryllup der bruden har gjort dette... Hva er vanlig?
sixx Skrevet 28. juli 2005 #2 Skrevet 28. juli 2005 (endret) Når dere har blitt viet. Altså...det skal opp når presten har erklært dere for rette ektefolk. (Når dere da står oppe ved alteret). Endret 28. juli 2005 av sixx
Blueberry Skrevet 29. juli 2005 #5 Skrevet 29. juli 2005 Ikke så rart at du ikke har sett det før. Det er jo bare katolikker som har denne tradisjonen.
Gjest Anerikke Skrevet 29. juli 2005 #6 Skrevet 29. juli 2005 Oi, er det det??? Kanskje jeg skal revurdere hele greia...
Blueberry Skrevet 29. juli 2005 #7 Skrevet 29. juli 2005 Jeg vet at det er flere som gjør det likevel (av uvitenheten?), men ærlig talt så synes jeg det ser rimelig teit ut på ei norsk brud som jeg vet ikke er det spor katolsk...
sixx Skrevet 29. juli 2005 #8 Skrevet 29. juli 2005 (endret) Oi, er det det??? Kanskje jeg skal revurdere hele greia... ← Neida...ikke revurder det hvis det er slikt slør du vil ha.....og skal jeg være ærlig ...så synes jeg kanskje man kan moderer seg litt i hva man svarer noen som muligens vil ha slør foran ansiktet. Endret 29. juli 2005 av sixx
Blueberry Skrevet 29. juli 2005 #9 Skrevet 29. juli 2005 Det er godt vi er ærlige med hverandre. Dette er jo et diskusjonsforum.
Gjest Anerikke Skrevet 29. juli 2005 #10 Skrevet 29. juli 2005 Ikke akkurat noen stor sak for meg, dette... Syns bare det er pent, men har ikke bestemt noe enda.
sixx Skrevet 29. juli 2005 #11 Skrevet 29. juli 2005 Det er godt vi er ærlige med hverandre. Nei....er ikke alltid det er godt. Uansett er det mange måter å si noe på. Å bruke ord som teit osv...om andres valg synes jeg rett og slett er uhørt. Dette er jo et diskusjonsforum. ← Selv om dette er et diskusjonsforum, så forhindrer ikke det oss i å tenke litt på hvordan vi ordlegger oss. Trådstarter innledet forresten ingen diskusjon...hun stilte et veldig enkelt spørsmål...og spurte ikke om vår mening om slør foran ansiktet.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2005 #12 Skrevet 29. juli 2005 Vil bare nevne at noen gjør det på den måten at faren løfter vekk sløret etter at de har gått ned kirkegulvet - gir datteren et kyss på kinnet og gir henne bort til hennes kommende mann. Hvorvidt dette er katolsk eller ikke vet jeg ingenting om.
philippa starck Skrevet 29. juli 2005 #13 Skrevet 29. juli 2005 Ikke ment som kritikk eller noe, og jeg vet at det ikke var dette trådstarter spurte om men..... Jeg ville også ha slør foran ansiktet da vi giftet oss, men da ble folk rundt meg litt sjokkert og aldri så lite lattermild - for jeg var da ikke akkurat "uskyldsren"! ;-) Med en liten datter på 6 mnd og greier... Tingen er jo at slør er et symbol på uskyld, og med mindre du virkelig er aldeles "ukysset", så kan det være lurt å tenke seg om. Men det var bare noen tanker fra meg - beklager at jeg brøt inn..... ;-)
Lassie Skrevet 29. juli 2005 #14 Skrevet 29. juli 2005 Det å ha slør foran ansiktet er da ikke bare en katolsk tradisjon, hvor står det hen? Det vil jeg gjerne se svart på hvitt før jeg gir meg. Jeg synes godt man kan tenke seg om to ganger før man svarer, for å kalle noe teit som en brud har funnet ut at hun vil ha, vil jeg kalle korttenkt. Gjør akkurat hva du vil, du, Anerikke. Søsteren min hadde slør foran på hatten sin da hun giftet seg, og det var kjempelekkert. Hun tok det av etter at presten erklærte dem for rette ektefolk. "You may kiss the bride"
sixx Skrevet 29. juli 2005 #15 Skrevet 29. juli 2005 (endret) Tingen er jo at slør er et symbol på uskyld, og med mindre du virkelig er aldeles "ukysset", så kan det være lurt å tenke seg om. Hva da med hvit brudekjole...som faktisk "symboliserer" akkurat det samme? Ps. Og med det mener jeg det er like ok å ha slør foran ansiktet som hvit brudekjole....så det så. Endret 29. juli 2005 av sixx
Lassie Skrevet 29. juli 2005 #16 Skrevet 29. juli 2005 Enig med sixx! Hvit brudekjole er jo "varemerket" på uskyld. Ei tidligere venninne av meg giftet seg for noen år tilbake. I kirken, de var personlig kristne hele familien. Hun giftet seg i en lys rosa kjole. Fordi moren nektet henne å gifte seg i hvit, hun hadde jo allerede et barn! (Skal nevnes at dette var en veldig spesiell familie, men det viser jo hvor sterkt noen setter dette med hvit brud og uskyld.)
philippa starck Skrevet 29. juli 2005 #17 Skrevet 29. juli 2005 (Skal nevnes at dette var en veldig spesiell familie, men det viser jo hvor sterkt noen setter dette med hvit brud og uskyld.) ← Ja, nettopp! Hvorfor skal man da "provosere" ytterligere ved å ha slør foran ansiktet??!!
Gjest Bellatrix Skrevet 29. juli 2005 #18 Skrevet 29. juli 2005 Tror nok ikke Anerikke skal ha sløret foran ansiktet for å provosere, men fordi hun liker det.
sixx Skrevet 29. juli 2005 #19 Skrevet 29. juli 2005 Ja, nettopp! Hvorfor skal man da "provosere" ytterligere ved å ha slør foran ansiktet??!! Ehh...så hvis man har sort brudekjole og slør foran ansiktet....så er det like ok som å ha hvit brudekjole uten slør foran ansiktet? Hvis noen blir provosert over at en brud av i dag har slør foran ansiktet....så vil jeg tro de har problemer.
Gjest Anerikke Skrevet 29. juli 2005 #20 Skrevet 29. juli 2005 Skal ikke ha helt hvit kjole heller... Ikke akkurat uskyldsren, men ikke derfor jeg valgte den!!! Alle som har hvit kjole er vel ikke jomfru, eller hva? Skal man bry seg med hva alle andre mener, får man vel ikke gjort annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå