Hjertedilla Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Nå kommer som kjent en ny høytid snart å banker på døren med familiekos og idyll over en lav sko... jippi sier noen, men for oss alenegoreldre som må dele på barna med bitre ekser som bare lager trøbbel, så er dette en vanskelig og trist tid (jada, har hørt om at det finnes helt vanlige ekser som ikke trakasserer.......). I år gleder jeg meg, fordi jeg får første delen av julen, som jo er den viktigste (føler jeg) når barna er små. Kalenderen er klar (må pakkes inn da), har begynt på julegaver osv. Ifjor, helt annen setting... grudde meg i flere måneder.... Nå var det rett nok første julaften uten barna mine, så det opplevdes nok ekstra sterkt for meg, men likevell. Så mitt spørsmål er: hvordan takler dere det når dere må være uten barna halve/hele jul/påske osv. Stikker dere til syden? Venne-julefeiring? Frivillig hjelper på julaften med å servere mat på kirkens bymisjon e.l.? "Dropper" julaften og spiser grandis forann en ikke-julerelatert film alene? Henger med kjæreste?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Mamma og pappa splitta seg da jeg og søsteren min var liten. Vi hadde annenhver julaften hos mamma og pappa, og vi bytter enda på. Er 29 nå 😊 nå har vi valget selv hva vi vil gjøre, men vi har også mannen sin familie. Så har 3 å bytte på 🙈 Jeg må jo innrømme at det var tøft som liten (det er det enda), for ville jo gjerne være med alle samtidig. Men dere må snakke sammen og finne ut av det. Anonymkode: 1bb33...ce4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Har du ikke kjæreste, foreldre eller søsken du kan feire med? Jul er jo like mye jul med eller uten unger. Anonymkode: 7cc25...230 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 TS her. Joda, har alt det, men føler at (spesielt) julehøytiden er barnas dag... Anonymkode: d02e9...c55 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her. Joda, har alt det, men føler at (spesielt) julehøytiden er barnas dag... Anonymkode: d02e9...c55 Jeg er alenemor og er helt uenig i at julehøytiden er barnas dag. Julen er like mye min som mine barn, og jeg feirer med resten av min familie hver jul, og barna er med annenhver jul. Jeg og barna mine klarer fint å glede oss til jul, ha tradisjoner og forbrede julen selvom vi ikke er sammen på julekvelden. Anonymkode: 4b5b9...68e 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Her tror jeg du må jobbe litt med deg selv. Tenkt så slitsomt for barna hvis de merker at gruer deg i flere måneder frem til en julaften uten dem. De blir påført dårlig samvittighet og påtvunget en omsorg for deg som små/yngre barn ikke skal ha for sine foreldre Det er 11 juler siden jeg ble skilt, og en av dem tilbrakte jeg i syden. Helt alene. Gikk lange turer, koste meg med bøker og hadde det helt fint. De øvrige har jeg vært med min familie. De siste årene har barna valgt å være hos far julaften fordi de ønsker å være her og med venner nyttårsaften. Det er helt ok. Vi har en liten julaften enten før eller etter 24.12, og da koser vi oss med god mat, presanger og har det veldig fint sammen. Anonymkode: 47b75...c10 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Joda, har alt det, men føler at (spesielt) julehøytiden er barnas dag... Anonymkode: d02e9...c55 Jula er like mye for alle, barnefamilier er ikke unike på julaften.. Det er en koselig familiedag, enten om familien din består av katter eller venner etc. Jobb litt med tankesettet ditt og nyt dagen med partner og øvrig familie. Anonymkode: 7cc25...230 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg lagde/har laget mine egne tradisjoner. Når barnet er hos meg: trad jul med familie og alt det innebar, uten barn: hengt med venner, familie og gjort ting som JEG har hatt lyst til. Nå er jeg gift med en super mann, som også har barna annenhver jul. Vi storkoser oss! Spiser julemat som barna ikke liker med god drikke til, reiser bort og er med hverandre. Jeg forstår at det er litt vanskelig, men det går seg til. Du må ha en forventning og innstilling om at dette blir hyggelig, ikke ha fokus på barna som ikke er der- og prøve å nyte fridagene. Så lenge barna har det bra, kan du faktisk unne deg å ha det bra du også! Lykke til ♥️ Anonymkode: f9a41...0c3 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg og eksen min har gjort dette i mange år, helt siden barnet vårt var 1 år. Idag er hun 14. Så jeg har blitt vant til det. Men jeg skjønner at du gruer deg og har mange tanker rundt det, men gjør det til det beste. I år skal hun feire med pappaen sin og søsteren sin + hans familie. Da har vi brukt og gjøre litt ekstra ut av adventstiden. Anonymkode: 7ba9b...bf0
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg er skilt med tre barn. Vi feirer julaften sammen, og har gjort det alle 8 åra siden vi skilte lag. Ingen av oss har ny partner, da. Mange synes det er rart, men for oss fungerer det helt fint. Ellers i jula og på nyttårsaften er barna der de ønsker (vi bor nær hverandre). Det er de voksnes valg å skille lag, og barn tilpasser seg det meste så lenge de ikke føler at de er i veien eller går rundt med dårlig samvittighet. Jeg er skilsmissebarn selv, og noe av det verste syntes jeg var at vi søsknene måtte feire to "julaftener" fordi den av foreldrene som ikke hadde oss julaften ordnet jul på lillejulaften. Det ødela hele magien med jula, og var vel helst for de voksne.. Vi barna skulle så gjerne fått tatt med alle gavene til julaften, og feiret skikkelig da, sammen med den vi var hos! Du bør prøve å legge alternative planer og kose deg! Det kan bli bra likevel, selv om det ikke føles slik nå. Som sagt over her, gjør det også at barna dine kan slappe av pg ha det bra hos far❤ Anonymkode: f26fc...49c
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg synes det er utrolig merkelig med de som feirer jul kun for ungene. Stikke av til syden, feire med venner, sitte aleine....? Hvordan i alle dager feiret du jul FØR du fikk unger, da? Og er du aleine med ungene på julaften til vanlig? Jeg feirer med resten av familien min, helst som vanlig, og nyter det... Jeg synes jul uten barn er avslappende og kos på en helt annen måte enn med barn. Jeg feirer altlid hos mine foreldre, de julene ungene er hos meg, er de med, de julene ungene er hos faren, drar jeg til foreldrene mine aleine, og koser meg skikkelig med å ikke måtte høre på ungeskrål og krangling og mas om å åpne pakker lenge før middagen er over. Anonymkode: 1e576...bd5 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #13 Skrevet 15. oktober 2020 Det blir hva man gjør det til. Anonymkode: 832a7...456
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #14 Skrevet 15. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er utrolig merkelig med de som feirer jul kun for ungene. Stikke av til syden, feire med venner, sitte aleine....? Hvordan i alle dager feiret du jul FØR du fikk unger, da? Og er du aleine med ungene på julaften til vanlig? Jeg feirer jul kun for barna. Gjør andre ting annethvert år. Det er fordi det er det jeg har lyst til. Er ikke noe glad i tradisjonell julefeiring, det har jeg aldri vært. Nå er jeg voksen og annethvert år kan jeg nyte juleferie slik som jeg vil. Når barna er her så feirer vi med mine foreldre, søsken og deres barn. Synes ikke akkurat at det er spesielt gøy eller avslappende, og når jeg ikke har egne barn med meg så vil jeg helst ikke ha alt det maset. Anonymkode: 4a929...cb7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #15 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er utrolig merkelig med de som feirer jul kun for ungene. Stikke av til syden, feire med venner, sitte aleine....? Hvordan i alle dager feiret du jul FØR du fikk unger, da? Og er du aleine med ungene på julaften til vanlig? Jeg feirer med resten av familien min, helst som vanlig, og nyter det... Jeg synes jul uten barn er avslappende og kos på en helt annen måte enn med barn. Jeg feirer altlid hos mine foreldre, de julene ungene er hos meg, er de med, de julene ungene er hos faren, drar jeg til foreldrene mine aleine, og koser meg skikkelig med å ikke måtte høre på ungeskrål og krangling og mas om å åpne pakker lenge før middagen er over. Anonymkode: 1e576...bd5 Dette stusser jeg også på. Hva gjorde dere før dere fikk barn? De fleste av oss har vel feiret jul siden vi var små. I min familie har vi alltid hatt flotte julefeiringer, selv da det en periode ikke var noen barn i familien. De årene jeg ikke har barna så feirer jeg jul akkurat som jeg alltid har gjort det, men da tar jeg meg noen glass øl i tillegg. Anonymkode: e4e9a...c94
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #16 Skrevet 15. oktober 2020 Da jeg var barn og skulle til min far i julen, hadde vi en fullverdig julefeiring et par dager før jeg reiste. Det eneste som manglet var juleprogrammene på tv Dette gjorde vi fram til jeg sluttet å reise vekk i julen da jeg var 14-15 år. Fungerte veldig greit, og betydde mye for meg som hatet å reise bort og syntes det var leit å gå glipp av feiringen. Sleit så utrolig med dårlig samvittighet for den forelderen jeg var borte fra, så to feiringer hjalp veldig på det! Hadde jeg hatt barna annenhvert år hadde jeg 100% garantert gjort det samme. Da føles det heller ikke så leit å være alene selve julaften, for man har jo feiret fra før! Anonymkode: fc20b...545
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #17 Skrevet 15. oktober 2020 Stikke til syden var planen. Men korona har jo satt stopp for alt. Feirer med ny kjæreste og familie. Er like mye jul. Anonymkode: 1bdc1...aa3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #18 Skrevet 15. oktober 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Joda, har alt det, men føler at (spesielt) julehøytiden er barnas dag... Anonymkode: d02e9...c55 Nå må dere slutte med det "barnas dag" bs om jul og 17.mai. Nei, jul er jul for ALLE SAMMEN. Kan oppleves som kanskje mer magisk som barn, men slutter ikke å være en nær og skjær høytid for folk over 5. Og du er ikke en alenemor. Barna har jo samvær med en far. Anonymkode: ee713...cc8 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #19 Skrevet 15. oktober 2020 Julaften er alltid litt tung. De andre dagene går fint. Pappa døde i juli så i år blor det ekstra tungt å ikle ha jr. Men farmor kommer fra et annet land så jeg må klare dette i år også. Har noen fine tantegull som synes det er hyggelig å.få besøk ellers hsr jeg jobbet. Et år satt jeg alene. Kosa meg faktisk. Vi hadde Julaften dagen etter. Trenger ikke henge oss opp i datoen. Blir ikje helt det samme men like koselig. Anonymkode: e838e...751
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #20 Skrevet 15. oktober 2020 Første årene når jenta var helt lita, var hun med en av oss lillejulaften og formiddag julaften, så dro hun til den andre til julemiddagen og var der romjula. Da fikk vi begge litt «ekte» julaften. Etterhvert har vi hatt «normal» ordning annen hver jul og nyttår. Jeg klarer fint og se det positive med å kun ha voksenjul annen hvert år. Mye kjekt og annerledes når man kun er voksne og ikke barn å ta hensyn til. Rolig, avslappende jul, med litt lavere tempo, mange gode samtaler med foreldrene mine og besteforeldre, søsken. Spise middag i ro og fred, pakke opp gaver litt senere, spille spill og se filmer (rettet mot voksne). Også elsker jeg også julen med barn!! Etter 9år med barna annet hvert år, har jeg nå en liten som jeg har hver jul. Så ikke mere voksenjul, og det er også helt greit. Prøver å fokusere på det positive i situasjoner jeg uansett ikke har kontroll på 😊 Anonymkode: 31b8f...b2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå