AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Del Skrevet 14. oktober 2020 Er inne i en tung periode. Enklere å se det nå når jeg er på tur ut. Har hatt noen vanskelige uker. Familiehendelse, mye sykdom for både oss voksne og små barn. Dette har ført til lite energi, lite søvn, og alt av rutiner har gått av hengslene om jeg kan si det sånn. Minste på ett år har snudd døgnet opp ned og enda klarer jeg ikke komme meg i seng til rett tid. Men værst av alt, kostholdet faller ut, samme gjelder normale rutiner. Så nå må dette på plass. Er det for strengt av meg å kreve av meg selv at jeg må få til dette?: (Vet ikke ellers hvordan jeg skal komme meg ut av denne dårlige perioden) Dropp Sukker, kunstig søtning. Spis og drikk rent. Spis periodisk faste. Drikk mye mer vann Minimum 30 min aktiv hver dag. Husk å ta daglige vitaminer, medisiner, rens og vask ansikt morgen og kveld Legg deg og sove til samme tid hele uken! Anonymkode: 25be1...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Del Skrevet 14. oktober 2020 Tror du er litt streng med deg selv. Det går fint an ha den listen der, men at du tar et par punkter av gangen. Jeg tror mye blir bedre bare ved at du kommer deg i seng til samme tid - og til en tid som er innenfor minst 6 timer søvn hver natt. Søvn og vitaminer og medisiner ville jeg satset på først. Anonymkode: 13dc6...f50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 15. oktober 2020 #3 Del Skrevet 15. oktober 2020 Jeg ville begynt med disse tre punktene, iallefall et par uker: Drikk mye mer vann Minimum 30 min aktiv hver dag. Husk å ta daglige vitaminer, medisiner, rens og vask ansikt morgen og kveld Og søvn er kjempeviktig, men der tror jeg det er viktigere at du er bevisst på å legge deg tidlig og få nok søvn (istedenfor å "bare" skulle rydde oppvasken, sjekke facebook eller se en episode på Netflix). At det blir akkurat samme tidspunkt hver dag tror jeg blir for strengt ja. Det er lov å ha en "voksenkveld" i uka! Og å kutte ut sukker, er det fordi du faktisk føler deg negativt påvirket av å innta sukker? Eller er det første steg i en diett? For hvis det er sistnevnte, ville jeg droppet det til du har fått godt innarbeidet resten av rutinene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Del Skrevet 15. oktober 2020 Jeg tenker søvn, vann og vitaminer er viktigst der. Om du i tillegg klarer å spise ren mat og trene daglig, så er det bonus, men ikke bli sur på deg selv om det ikke går daglig Anonymkode: 1a4ff...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Del Skrevet 15. oktober 2020 Ikke vær streng om du blir stresset av det. Jeg tror ikke periodisk faste (som jeg som regel synes er en god ide) er veien å gå når man er sliten. Da mener jeg at det kan være lurere å ha frukt, grønnsaker, knekkebrød og magert pålegg tilgjengelig. Og den 30 minutter aktiv, husk at å leke og gå tur også er aktiv, husarbeid også. Så ikke blir besatt. I tunge perioder er det viktig å lytte til kroppen og gi den mer av det den trenger og gir overskudd. Lykke til Anonymkode: c715c...78f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Del Skrevet 15. oktober 2020 Det er ikke bare "for strengt", det er en jakt på det perfekte, med bind for øynene. Det er sukker i frukt, melk, grønnsaker. Man kan godt spise litt søtsaker. Kunstig søtning er ikke farlig i doser man får i seg ved normalt bruk. "Spis rent" (har ikke hørt "drikk rent" før) har ingen eksakt betydning. Det er kun ment å skape skyldfølelse. "Periodisk faste" er mange mange forskjellige "protokoller", av forskjellig vanskelighetsgrad. Du forespeiles helt urealistiske helsefordeler. Det som lokker mange, er at det er eller virker vanskelig, så man kan tenke på seg selv som flink, og høste beundring blant venner og bekjente. Den virkelige helsefordelen med "periodisk faste", er den du også får med den gode gamle, trauste "måltidsrytme", selvdisiplinen du får gratis ved å bare spise til måltidene, og ikke mellom måltidene. Det er viktig å drikke nok vann, og hvis du ikke drikker nok vann, er det bra å drikke mer vann. Men et vagt "mye mer vann" kan bety at det fremdeles ikke er nok, at det blir mer enn nok, eller altfor mye. Å presse seg til en ikke fastsatt aktivitet med stoppeklokke, har lite for seg hvis du ønsker å gjøre det å være aktiv til en naturlig del av hverdagen. Hvis du spiser sunt, har du ikke behov for tilskudd. Normal hygiene inkluderer nødvendig stell av ansiktet. Det går fint å være oppe litt lenger fredag og lørdag kveld, da er det gjerne sosiale ting som skjer, som man ikke vil gå glipp av. Men søndag til torsdag trenger man å legge seg til en viss tid hvis det er jobb dagen etter. Anonymkode: 09f5c...98d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 15. oktober 2020 #7 Del Skrevet 15. oktober 2020 Jeg syns det er litt strengt ja. Er det ingen måte du kan få til å spise bedre på uten å lage kunstige regler som du sikkert bryter om noen uker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå