AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Er det vanlig å begynne på medisinstudiet som 23/24 åring? Nå har det seg slik at jeg tar opp fag for å bedre karaktersnittet mitt, og hovedplanen var egentlig å komme inn på sykepleien til neste år, men nå har tankene lent seg veldig mot medisin. Har alltid tenkt at lege kunne vært et yrke for meg, men har alltid trodd det var uoppnåelig med tanke på hvor høyt snittet er. Nå nylig fant jeg ut at det faktisk er muligheter for meg å kunne jobbe mot å komme inn på medisin, og om det går etter planen vil jeg kunne søke meg inn i høst 2023, da er jeg altså 23 år. Er dette innafor? Anonymkode: 296d5...735
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Fullstendig innafor ☺️ Går siste året og er akkurat fylt 30. Ville dog ikke gjort det på nytt, ikke pga. alder, men fordi det er enormt krevende og har slitt meg gjennom såvidt det er. Og det med to år tatt om igjen. Men, har du virkelig lyst så er det bare å gasse på. Anonymkode: bd9f1...cb7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig innafor ☺️ Går siste året og er akkurat fylt 30. Ville dog ikke gjort det på nytt, ikke pga. alder, men fordi det er enormt krevende og har slitt meg gjennom såvidt det er. Og det med to år tatt om igjen. Men, har du virkelig lyst så er det bare å gasse på. Anonymkode: bd9f1...cb7 Liker du jobben da eller hva ville du valgt isteden? Anonymkode: e199f...792
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Kjenner og kjenner til flere som har begynt på medisin i den alderen og eldre. De fleste har tatt opp flere fag for å få høyt nok snitt. Anonymkode: cb54c...4cb
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg angrer så på medisin studie... umulig å få jobb fast, vikariater meg i hue og ræva og arbeidstider... jobber på sykehus.. var ferdig utdannet når jeg var 31 men alderen var/er ikke problemet Anonymkode: 44b0d...d7e 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Ikke for sent å begynne når du er 23, mange som trenger å ta opp fag og begynner i den alderen. Men som nevnt over er det kamp om jobbene, og du må belage deg på vikariater og å flytte rundt de første årene. Anonymkode: 37837...a68
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 Takk for alle svar! Tror jeg må bruke god tid på å tenke gjennom hvilket valg jeg skal ta. Visste ikke at det var krevende å få fast jobb etter medisin, skulle trodd det var omvendt. 😳 Å flytte rundt omkring virker heller ikke så ideelt, men kommer det muligens til å bedre seg ila. årene for nyutdannede leger, eller er det som regel lite behov for leger i de største områdene? Anonymkode: 296d5...735
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: men kommer det muligens til å bedre seg ila. årene for nyutdannede leger, eller er det som regel lite behov for leger i de største områdene? Hvorfor skal det bedre seg? som lege må du dessuten ha evnen til å finne informasjon og reflektere fornuftig rundt dette... Anonymkode: 7ce33...a4c
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 Hiv deg rundt. Kjenner noen som er 34 og begynner nå. Da er det verre. Anonymkode: c42c3...296
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Tror jeg må bruke god tid på å tenke gjennom hvilket valg jeg skal ta. Visste ikke at det var krevende å få fast jobb etter medisin, skulle trodd det var omvendt. 😳 Å flytte rundt omkring virker heller ikke så ideelt, men kommer det muligens til å bedre seg ila. årene for nyutdannede leger, eller er det som regel lite behov for leger i de største områdene? Anonymkode: 296d5...735 Mange studerer i Øst-Europa og dette gjør at det er stort overskudd av leger. Jeg ville heller valgt sivilingeniør på NTNU. Kortere studie, ikke noe turnus, lett å få jobb hvor som helst og lettere arbeidsdager. Anonymkode: e199f...792
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Tror jeg må bruke god tid på å tenke gjennom hvilket valg jeg skal ta. Visste ikke at det var krevende å få fast jobb etter medisin, skulle trodd det var omvendt. 😳 Å flytte rundt omkring virker heller ikke så ideelt, men kommer det muligens til å bedre seg ila. årene for nyutdannede leger, eller er det som regel lite behov for leger i de største områdene? Anonymkode: 296d5...735 Det kommer ikke til å bedre seg. Du må regne med mange år i vikariater, i alle fall hvis du har planer om å jobbe på sykehus i de større byene. Det er vanlig å måtte flytte rundt pga spesialisering, da man må jobbe et visst antall år på større sykehus før man blir spesialist. Kjenner noen nå som skal ukependle til en annen del av landet i 1,5 år pga dette, partner og ungene blir igjen. Mannen min er lege, han dagpendlet i tre år pga spesialisering. Jeg var i praksis alene med ungene, han så dem én time daglig (med mindre han hadde vakt, da så han dem ikke på flere døgn). Det er lurt å sette seg nøye inn i arbeidssituasjonen til leger før man søker medisin. Og LIS1-situasjonen. Anonymkode: b4067...230 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #12 Skrevet 15. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange studerer i Øst-Europa og dette gjør at det er stort overskudd av leger. Jeg ville heller valgt sivilingeniør på NTNU. Kortere studie, ikke noe turnus, lett å få jobb hvor som helst og lettere arbeidsdager. Anonymkode: e199f...792 Det er ikke overskudd på leger - det er mangel på spesialister, og for få utdanningsstillinger, inkludert LIS1 (tidligere turnus). Anonymkode: b4067...230 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #13 Skrevet 15. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange studerer i Øst-Europa og dette gjør at det er stort overskudd av leger. Jeg ville heller valgt sivilingeniør på NTNU. Kortere studie, ikke noe turnus, lett å få jobb hvor som helst og lettere arbeidsdager. Anonymkode: e199f...792 Ikke lett å få jobb sivil ingeniør nei. Blitt overskudd av det også Anonymkode: c42c3...296
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #14 Skrevet 15. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke overskudd på leger - det er mangel på spesialister, og for få utdanningsstillinger, inkludert LIS1 (tidligere turnus). Anonymkode: b4067...230 Men det bevilges ikke nok ressurser til å opprette flere turnusplasser eller ansette flere leger så selvom det er mangel flere steder hjelper det ikke de som søker jobb. Anonymkode: e199f...792
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #15 Skrevet 15. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke lett å få jobb sivil ingeniør nei. Blitt overskudd av det også Anonymkode: c42c3...296 Lettere enn lege og det er større sjanse for å ende opp i en storby enn å måtte bruke mange år i noen tettsteder i nord eller på Vestlandet og jobbe vikariater. Anonymkode: e199f...792
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #16 Skrevet 15. oktober 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det bevilges ikke nok ressurser til å opprette flere turnusplasser eller ansette flere leger så selvom det er mangel flere steder hjelper det ikke de som søker jobb. Anonymkode: e199f...792 Dette er ikke i konflikt med det jeg skrev... Anonymkode: b4067...230
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #17 Skrevet 15. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke i konflikt med det jeg skrev... Anonymkode: b4067...230 Jo, for det hjelper ingenting at det er underskudd så lenge det ikke ansettes folk. Det er overskudd i forhold til antall turnusplasser og bevilgede midler. Anonymkode: e199f...792
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #18 Skrevet 15. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, for det hjelper ingenting at det er underskudd så lenge det ikke ansettes folk. Det er overskudd i forhold til antall turnusplasser og bevilgede midler. Anonymkode: e199f...792 Igjen så er ikke det i konflikt med det jeg skrev i innlegget mitt. Les det en gang til. Anonymkode: b4067...230
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå