Gå til innhold

Takker ungen din for gavene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt ærlig skuffet her jeg sitter. Har en venninne hvis datter fylte år for ikke lenge siden, ikke under 10 år. Jeg var på jobb mens bursdagen var så jeg leverte en gave mens jenta var ute. Det er flere dager siden og det har ikke vært en takk fra hverken venninnen min eller datteren. Jeg luftet skuffelsen for en annen venninne og hun sa "foreldre takker på vegne av barna så spør heller moren hvorfor det ikke kom takk". 

Så, sier deres barn takk eller sier dere det for dem?

Anonymkode: c46d9...70b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn må takke for gavene de får. De er 3, 6 og 12 år. 12 åringen må ringe til alle selv. Filmer de på 3 og 6 hvor de takker for gaven. Dersom de som gir gaver er tilstede så sier de takk der og da. Jeg slutter å gi gaver til barn/folk som ikke takker.

Anonymkode: 53887...acd

• Liker 10
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn må takke for gavene de får. De er 3, 6 og 12 år. 12 åringen må ringe til alle selv. Filmer de på 3 og 6 hvor de takker for gaven. Dersom de som gir gaver er tilstede så sier de takk der og da. Jeg slutter å gi gaver til barn/folk som ikke takker.

Anonymkode: 53887...acd

👍

• Liker 3
Skrevet

Mine barn takker alltid for gaver. De takker også for maten. Var veldig lett å lære dem ordet "takk", det er rart at så mange foreldre ikke klarer å lære barna sine det...

Anonymkode: 87c8a...ea6

• Liker 5
Skrevet

Ja, selvfølgelig! 

• Liker 1
Skrevet

Ja mine barn takker for gaver. Jeg følger opp og påser at det blir gjort. 

Var jeg deg ville jeg tatt det diskré opp med din venninne. Kanskje det bare er blitt avglemt. Spørr om ikke datteren likte gaven du kom med, sånn siden du ikke har hørt noe. Får du ikke en takk da, hadde jeg faset ut gavene. 

Anonymkode: 19a1d...e5f

• Liker 2
Skrevet

Har ingen egne barn enda, men ble oppdratt til å takke for maten, gavene osv + spise opp all maten hvis vi var på besøk og å bære tallerken og glass til kjøkkenet og alt det er noe jeg kommer til å lære egne barn.

Er 27 år, så noe gammel er jeg ikke.

Anonymkode: c93b1...d7b

Skrevet

Den gavetakkingen er jeg så lei av. Hver j***a julaften går halve kvelden med å sende meldinger til familier for å takke for gaver, til folk som har fått gaver tilbake. Ubetydelige fraser og ord. Stort sett gir man gaver tilbake til de du har fått gave av uansett, og man har den tåpelige takk for gaven rutinen i gang. I vennegjengen min er det heldigvis slik at det nevnes eventuelt neste gang i en bisetning. 

Anonymkode: 2d3d5...3ae

• Liker 4
Skrevet

Det hender jo at bursdager kan bli litt stressende, mye å tenke på, ordne i stand, baking av kaker/lage mat, passe på at gjestene har det bra, osv. Ofte blir det også lite tid å kunne prate med gjester om det er mye å gjøre. Så kan hende hun rett og slett bare glemte seg litt bort? Jeg hadde ikke blitt irritert om jeg ikke fikk en takk 😊  

Anonymkode: 3a82b...da8

Skrevet

Det du kan gjøre, er å skrive en melding og spørre om barnet likte gaven. Da har hun en mulighet til å takke utenatt du nevner det :)

Anonymkode: 3a82b...da8

• Liker 2
Skrevet

Klart, barna takker selv😀

Skrevet

Her skal det takkes, ja. Irriterer meg skikkelig over tantebarna, på 8 og 10, som aldri takker, og søsteren min takker ikke heller på deres vegne. 

Det er helt ok å ikke takke på selve julaften - det blir som nevnt over mas og stress, og jeg synes mer det er en uting. Men å takke neste gang man møtes, eller ringe dagen etter om man ikke skal treffes i nærmeste fremtid, synes jeg burde være en selvfølge. Det er sånn vi vokste opp, så jeg skjønner ikke hvor på veien min søster mistet oppdragelsen sin. 

Anonymkode: 2dbfa...713

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her skal det takkes, ja. Irriterer meg skikkelig over tantebarna, på 8 og 10, som aldri takker, og søsteren min takker ikke heller på deres vegne. 

Det er helt ok å ikke takke på selve julaften - det blir som nevnt over mas og stress, og jeg synes mer det er en uting. Men å takke neste gang man møtes, eller ringe dagen etter om man ikke skal treffes i nærmeste fremtid, synes jeg burde være en selvfølge. Det er sånn vi vokste opp, så jeg skjønner ikke hvor på veien min søster mistet oppdragelsen sin. 

Anonymkode: 2dbfa...713

Samme her, har også et søsken som har unger som aldri har takket. Den ene har også fått barn selv nå, men det takkes ikke der heller. Det kjennes veldig bortkastet å bruke tid og penger på å kjøpe noe man tror vil falle i smak, sende i posten og så aldri høre noe. Hvis man ikke spør, vet man ikke engang om gavene har kommet fram.

Anonymkode: ba391...2d7

• Liker 2
Skrevet

Vi var dårlige på å få barnet til å takke før, for hverken jeg eller mannen har vokst opp med at man gjorde det når man ikke fikk overrakt gaven fysisk fra giver. Det var faktisk her inne jeg lærte at dette er viktig. Så nå sender datteren vår alltid melding og takker for gaver, og noen ganger sender hun bilde av seg selv med gaven i bruk.

Anonymkode: b33e2...f5e

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var dårlige på å få barnet til å takke før, for hverken jeg eller mannen har vokst opp med at man gjorde det når man ikke fikk overrakt gaven fysisk fra giver. Det var faktisk her inne jeg lærte at dette er viktig. Så nå sender datteren vår alltid melding og takker for gaver, og noen ganger sender hun bilde av seg selv med gaven i bruk.

Anonymkode: b33e2...f5e

Jøss, dårlig oppdragelse fra foreldrene deres da😳

Anonymkode: db106...f48

• Liker 1
Skrevet

En sv oss takker, om det er voksen eller barn er ikke så nøye 

Anonymkode: 2dbfa...d18

Skrevet

Vi takker alltid for bursdagsgaver. Hvis vi ikke ser mottakeren og takker når gaven blir overlevert, pleier jeg å sende et bilde av ungen med gaven i handa etter den er pakket opp. Hvis det er et klesplagg, sender jeg bilde av at ungen har det på seg.

MEN: Det var først etter jeg begynte å henge på Kvinneguiden at jeg skjønte at det var vanlig å takke for julegavene ved å semde melding eller ringe. Dette har jeg aldri hørt om, og aldri opplevd selv at andre har gjort. Hvis det ikke er noe HELT spesielt (f.eks. hjemmestrikket ullgenser som svigermor har brukt måneder på å få ferdig, da er det artig med et bilde av barnet med genseren på). Jeg gir jo gaver til folk, og de samme gir gaver til meg. Det er jevnbyrdig, og det å sitte og tekste eller ringe på julekvelden til folk som har ørten barn og må ta ørten samtaler eller tekste når de egentlig skal leke med ungene og slappe av, spille brettspill.... Nei, det gjør jeg ikke.

Anonymkode: 12db7...e8a

Skrevet

Jeg må ofte minne mine barn på å takke (de er 5 og 8). Betyr ikke at de ikke satte pris på gaven altså. Det er viktig å lære å si takk, men ærlig talt. Det kan ha blitt glemt midt i familiekaoset. Du var jo heller ikke der da den ble åpnet, så de tenkte vel å takke senere, så er det blitt glemt. 

Anonymkode: 790fd...8c0

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, dårlig oppdragelse fra foreldrene deres da😳

Anonymkode: db106...f48

Det finnes verre ting.

Anonymkode: 790fd...8c0

Skrevet

De takker, men jeg regner det som mitt ansvar å sørge for at de alltid husker det når gavegiver ikke er til stede i det de får gaven. De er åtte og 11. Eldste husker det som oftest, yngste som oftest ikke av seg selv. 

Anonymkode: 8d2b7...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...