AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #81 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg hadde kjøpt leker barna ville likt. Ikke fornuftige ting som klær. Tenk å pakke opp den leken mamman og pappan alltid sa nei til å kjøpe, kan noe bli mere stas. Julegaver til barn er jo ikke for å minke foreldrenes utgifter til de fornuftige tingene barn trenger... eller... Og 150-200 tenker jeg er en grei pris pr barn. Og jeg håper alle voksne som har søsken uten barn viser at de verdsetter gavene, mer enn bare med en flaske vin Anonymkode: d7aa7...157 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #82 Skrevet 15. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde kjøpt leker barna ville likt. Ikke fornuftige ting som klær. Tenk å pakke opp den leken mamman og pappan alltid sa nei til å kjøpe, kan noe bli mere stas. Julegaver til barn er jo ikke for å minke foreldrenes utgifter til de fornuftige tingene barn trenger... eller... Og 150-200 tenker jeg er en grei pris pr barn. Og jeg håper alle voksne som har søsken uten barn viser at de verdsetter gavene, mer enn bare med en flaske vin Anonymkode: d7aa7...157 De fleste barn har da mer enn nok leker. Ikke skjønner jeg hvorfor man mener klær er kjipe gaver heller, for det er jo ikke det. Anonymkode: ba9ac...5d1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #83 Skrevet 15. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste barn har da mer enn nok leker. Ikke skjønner jeg hvorfor man mener klær er kjipe gaver heller, for det er jo ikke det. Anonymkode: ba9ac...5d1 DU mener gjerne ikke det er kjipt. Flertallet er uenige med deg. Jeg er voksen, og jeg synes det er kjipt å få "fornuftige" ting i gave. Til jul og bursdag skal det være gøy! Fornuftige ting kan jeg kjøpe meg selv når som helst. Men spill, bøker, rene fornøyelses-ting sitter lenger inne å spandere på meg selv, og det er sånt jeg synes er gøy å få. Kjipeste julen i manns minne var første julen før jeg skulle flytte for meg selv, og bare fikk håndklær, kjøkkenutstyr, og Fornuftige Bruksting.. Første juledag er jo for å leke med gavene sine, ikke kjempeartig å sitte der og glo på et håndkle.. Anonymkode: 71348...6b8 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #84 Skrevet 15. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: DU mener gjerne ikke det er kjipt. Flertallet er uenige med deg. Jeg er voksen, og jeg synes det er kjipt å få "fornuftige" ting i gave. Til jul og bursdag skal det være gøy! Fornuftige ting kan jeg kjøpe meg selv når som helst. Men spill, bøker, rene fornøyelses-ting sitter lenger inne å spandere på meg selv, og det er sånt jeg synes er gøy å få. Kjipeste julen i manns minne var første julen før jeg skulle flytte for meg selv, og bare fikk håndklær, kjøkkenutstyr, og Fornuftige Bruksting.. Første juledag er jo for å leke med gavene sine, ikke kjempeartig å sitte der og glo på et håndkle.. Anonymkode: 71348...6b8 Nei flertallet er ikke det, har en drøss sv barn i familien som elsker å få klær, mitt barn inkludert . Å få spill og bøker synes barnet er kjipt , så det finnes altså Ingen regler på at klær er kjipt Anonymkode: ba9ac...5d1 1
PM75 Skrevet 15. oktober 2020 #85 Skrevet 15. oktober 2020 (endret) Jeg har full forståelse for at det er kjipt å ikke få takk, at du selv bare får gaver som ikke er gjennomtenkt og tilpasset deg & at ønskelisten kun inneholder dyre alternativer. Det sistnevnte har du bidratt til selv ved å legge deg på dyre gaver, men de to førstnevnte er andre ansvar. Er det ikke bedre at du tar en prat med familien om dette & at dere blir enige i fellesskap om hva dere gjør med gaver? Det legger grunnlaget for mer hygge sammen & man unngår misforståelser. Og julen kan bli en hyggelig tid Endret 15. oktober 2020 av PM75
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #86 Skrevet 15. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei flertallet er ikke det, har en drøss sv barn i familien som elsker å få klær, mitt barn inkludert . Å få spill og bøker synes barnet er kjipt , så det finnes altså Ingen regler på at klær er kjipt Anonymkode: ba9ac...5d1 Flertallet i befolkningen, ikke i din spesifikke familie Jeg kjenner også barn som blir glade for klær, men flertallet blir det altså ikke. Hva er vitsen med å gi gaver mottakeren ikke har sansen for? Jeg vet hvilke barn som liker klær, og hvilke som ikke gir det. Niesen til samboeren min er veldig opptatt av klær, så hun blir kjempeglad om hun får noe fancy og gjerne pragende som moren neppe ville kjøpt Mine tantebarn har derimot null interesse av klær, og ville ikke hatt noe glede av det. Anonymkode: 71348...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #87 Skrevet 15. oktober 2020 Synes du det er frekt med ønskelister??? Det er da helt vanlig, jeg ble alltid spurt om det som barn, og det gjør jeg fortsatt. Vet at mine foreldre og tanter og onkler også har blitt enige om en pris de skal kjøpe for til søskenbarna. (Altså ikke egne barn) Hvertfall mye bedre å få noe man ønsker seg enn et tomt pennal man ikke trenger... Anonymkode: d1bfb...85b 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #88 Skrevet 15. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Flertallet i befolkningen, ikke i din spesifikke familie Jeg kjenner også barn som blir glade for klær, men flertallet blir det altså ikke. Hva er vitsen med å gi gaver mottakeren ikke har sansen for? Jeg vet hvilke barn som liker klær, og hvilke som ikke gir det. Niesen til samboeren min er veldig opptatt av klær, så hun blir kjempeglad om hun får noe fancy og gjerne pragende som moren neppe ville kjøpt Mine tantebarn har derimot null interesse av klær, og ville ikke hatt noe glede av det. Anonymkode: 71348...6b8 Jeg gir ikke gaver jeg ikke tror treffer jeg, men synes det er rart med folk som automatisk tenker og skriver at klær er kjipt å gi Anonymkode: ba9ac...5d1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #89 Skrevet 15. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke mot barna da, jeg så etterpå at det absolutt ikke kom frem - det var til broren min og kona! Men så jo at det kan se ut som det var til barna, men nei de fikk noe helt annet. Jeg har bare to tantebarn som jeg verdsetter ekstremt høy og de fikk absolutt fine gaver! Jeg har alltid brukt rundt 1000kr på de hver jul, og da er det gaver som de enten har vært med å plukke ut selv eller de har sendt konkrete bilder av ting de vil ha, så de får absolutt ting de har lyst på. Jeg er litt fæl, men ikke såå fæl. Broren min og kona tenker jeg at fortjente en sånn gave, skal gjøre det samme i år Men jeg forstår det kjøpepresset. I år har jeg mindre å rutte med pga permittering fra jobb så jeg føler litt ekstra på det, og kanskje er jeg bare muggen og sur pga dèt .. Men syntes hele jula egentlig har blitt helt sjuk. Anonymkode: e4513...b93 Da er jeg med deg! Det synes jeg var veldig fint av deg! Og broren din og kona ønsket seg penger av en annen voksen person? ......eh Anonymkode: d1bfb...85b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #90 Skrevet 15. oktober 2020 Hei dere! Enig i at tøy til nevø 13 år er litt risky. Sendte melding til nevøen min og spurte om han ønska seg noe (rimelig) til jul. Han ville gjerne ha gaming headset til 299kr (sendte link). Så da får han det Niesen min (søsteren til nevø) er veldig opptatt av unicorns, så der har jeg truffet riktig Nevøen som får pennal, trenger det. Altså han er en rotekopp, han roter vekk og mister ting i hytt og pine. Derfor er det greit å ha en i Back up Han får en stor pakke med kinder bueno sjokolade i tillegg (favoritten hans). Anonymkode: 5d4df...505 1
Misanthropis Skrevet 15. oktober 2020 #91 Skrevet 15. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har kjøpt følgende julegaver til tantebarna: nevø 8 År : beckman pennal (ett lags) 149kr nevø 1 År: «putteboks» 120kr niese 7 år: jeans og strikkegenser fra HM (totalt 150kr) Nevø 13 år: hettegenser og jeans fra HM (Totalt 150kr) Er dette OK gaver? Eller er det kjipt å få dette til jul? Jeg har blitt møkkalei av kjøpefesten jula er og alle syke krav fra familie og venner. Min brors kone og søster sender gavelister, kan dere tro det?! I år har jeg tenkt at jeg skal bruke maksimum 150kr på gave per barn. Har tidligere kjøpt for 500-800kr. Her går det ikke på økonomi, for jeg har veldig god råd. Men jeg gidder ikke mer, rett og slett. Anonymkode: 5d4df...505 Jeg syns du er en kjip tante, fordi det virker som du er selvopptatt og mest oppgitt og lei og ikke gidder, som du skriver selv. og ikke foreslår du å gjøre noe personlig heller... noe som tyder på at du egentlig ikke bryr deg noe særlig uansett. jeg føler det skinner igjennom veldig, og det er leit om barna plukker opp dette, siden du tilogmed lar det gå utover barna dette sinnelaget ditt. gavene i seg selv er helt ok. du kan tilogmed komme ennå billigere unna med det, og komme nærmere Noe med en dypere verdi... om du lager masse pepperkakedeig og har bakedag med ungene istedenfor. kan kjøpe former og forklar til dem veldig billig også, hvis du vil gi de en gave, eller dekorere glasskrukker De kan ha baksten i... 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #92 Skrevet 15. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei dere! Enig i at tøy til nevø 13 år er litt risky. Sendte melding til nevøen min og spurte om han ønska seg noe (rimelig) til jul. Han ville gjerne ha gaming headset til 299kr (sendte link). Så da får han det Niesen min (søsteren til nevø) er veldig opptatt av unicorns, så der har jeg truffet riktig Nevøen som får pennal, trenger det. Altså han er en rotekopp, han roter vekk og mister ting i hytt og pine. Derfor er det greit å ha en i Back up Han får en stor pakke med kinder bueno sjokolade i tillegg (favoritten hans). Anonymkode: 5d4df...505 Så bra du gjorde det da Anonymkode: ba9ac...5d1
Cleopatra. Skrevet 15. oktober 2020 #93 Skrevet 15. oktober 2020 4 timer siden, Raven.Writingdesk skrev: Du har fire nevøer/nieser, det er jo ikke så mange. Du sier du har «veldig god råd», men velger likevel å fokusere på at gavene skal være billigst mulig. Jeg bare lurer på en ting: 1.) Får du gaver i retur? 2.) Blir du invitert på julemiddag til noen av disse? (Hvor feirer du jula?) - Min erfaring (som tidligere småbarnsmor, nå er de ikke så små lenger) - er at vi ofte tar ansvar for samling under jula, og disker opp og serverer. Jeg har sikkert brukt en god andel (ti?)tusen opp gjennom åra på alle middagene jeg har servert og disket opp til. Jeg har søsken som ikke har barn, og det er da de som kommer til dekket bord hjemme hos meg, gjerne julaften, lillejulaften, kanskje nyttårsaften også. Det er sjeldent at jeg hører om at de som er singel/barnløs er de som tar ansvar for å samle familien og diske opp middager. (Sier ikke at det ikke skjer da) Poenget mitt er, at om du år etter år blir vartet opp i disse hjemmene med god mat og drikke, invitert «inn i varmen», og sier selv at du har «særdeles god økonomi» så ville nok jeg reagert på at det ble gitt en veldig billig gave for å «statuere et eksempel». Jeg har selv ikke så mange nevøer og nieser heller, og de har dermed ikke en flokk av søskenbarn/onkler og tanter. For meg er det ekstra stas å slå litt på stortromma til jul, og gjerne legge noen kroner ekstra i gavene til dem, om jeg har råd til det (slik du faktisk poengterer at du har) Jeg ser ingen grunn til å skulle «holde tilbake» på generøsiteten overfor de få tantebarna jeg har. Jeg har i perioder hatt det trangere økonomisk, og da har gavene også blitt gitt ut ifra det. Men å skulle bevisst velge å gi en «litt kjipere gave» med utgangspunkt i å «statuere eksempel» synes jeg faktisk er dårlig gjort. Da kan du nesten bare drite i å gi noe som helst, ærlig talt. Veldig gode poeng her, synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #94 Skrevet 15. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er jeg med deg! Det synes jeg var veldig fint av deg! Og broren din og kona ønsket seg penger av en annen voksen person? ......eh Anonymkode: d1bfb...85b Ja det sto noe i hovedinnlegget om at svigerinne og søster eller noe slikt sendte ønskeliste (?) og da kom jeg på den gangen i fjor da broren min helt ut av det blå sendte sin egen og kona sin, å sa de ønsket seg penger 😅 Kjøpte da noe via Redd Barna til dem to, i demses navn .. Men barna har alltid fått ordentlige gaver altså. Jeg ble bare litt revet med i går kveld og min gravidhjerne utelot endel detaljer, men det la jeg ikke merke til før i dag 🤓 Det hadde egentlig ikke noe sammenheng heller innser jeg, da denne tråden handlet om gaver til tantebarn, annet enn at jeg kjenner at jeg er litt lei det kjøpepresset rundt jul med dyre gaver .. Men utover at jeg er litt grinchen i år så elsker jeg ønskelister! Prøver å si til barna at det er lov å ønske seg ting man trenger også fra «gamle tanter» ; ny pysj, sokker, en bok, puslespill etc, for det er som regel de gamle tantene som spør etter ønskeliste Anonymkode: e4513...b93
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #95 Skrevet 15. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Så fordi man finner gaver som treffer uten å få ønskelister , så sitter man på sin høye hest? Jaha den var ny. Jeg kjøper aldri , bare fot å kjøpe noe, gavene er gjennomtenke oh brukes mye tid på for å finne rett gave Anonymkode: ba9ac...5d1 Slapp helt av. Kommentaren var nok mest til feks TS som både omtaler ønskelister som frekt, og tilsynelatende har kjøpt gaver uten å tenke spesielt god gjennom det. Anonymkode: 25ab3...1b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå