Gå til innhold

Er dette kjipe julegaver til tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man ikke vet hva barna ønsker seg. Gavelister er helt vanlig i min krets, jeg etterspør de hvert år.

Anonymkode: 003d7...d52

Hvorfor kjøpe gave pm man ikke vet noe om barna?

Anonymkode: ba9ac...5d1

Skrevet
37 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg er helt enig i det. Jeg synes det er pussig å lese om gaver kjøpt på trass, for å være kjip eller for å gi mottakeren en slags lærepenge. Om intensjonen ikke er at mottakeren skal bli glad kan man like godt la være mener jeg.

Det er jeg enig i

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5) jeg synes julen handler om mer enn gaver, er egentlig ikke en tilhenger av kjøpefesten. 

Anonymkode: 5d4df...505

Problemet med «kjøpefest» er jo at man kjøper unødvendig mye eller ting man ikke trenger. Noe du gjorde da du kjøpte pennal til en skolegutt, som garantert har pennal. + du kjøpte klær på salg, som ikke kan byttes (i rett størrelse, eller andre plagg). 

Synes heller du kunne gi beskjed om at du i år dropper gaver fullstendig, i stedet for å bevisst skuffe barn.

De siste to årene har vi videregitt gaver til Fretex fordi barna har fått salgs-klær i helt feil størrelser. Sinnsykt kjipt å få en kjempefin genser som er altfor liten!

Anonymkode: 7c4c6...e4a

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvordan vet du at mottakeren bruker og er fornøyd med gaven, når du i utgangspunktet ikke vet om det er noe personen trenger eller ønsker? 

Fordi det sies , det blir brukt og folk sier jeg er dyktig på å finne treffende gaver 

• Liker 3
Skrevet

Syntes det var litt kjipt.

Anonymkode: 179bd...cad

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange svar her. 

For å oppsummere: 

a) grunnen til at jeg gikk bort fra å kjøpe gaver til 500-800kr var fordi: 

1) Ingen takket for gavene, hverken ungene eller foreldrene

2) Jeg følte ett press for å kjøpe dyre gaver, altså ønskelistene som jeg IKKE ba om, inneholder bare gaver i prisklassen 600-2000kr. Snakk om spesifikke ting med linker til det jeg skulle kjøpe. Det synes jeg er frekt! 

3) Jeg fikk ikke noe pent tilbake. To år på rad fikk jeg en lysestake, og ett år en oppblåsbar «gymball» fant ut at begge deler er «bedriftsgaver» fra deres arbeidsplasser 🤦‍♀️ 

4) bortsett fra julegaver og jula, så har jeg ingen kontakt med tantebarna eller deres foreldre. Tantebarna sitter med nesa i nettbrettene sine hver gang vi treffes, altså hver jul. Mine søsken og deres ektefeller sender sjeldent melding, og tar ikke kontant. Bortsett fra rundt jul for å sende den berømte julegavelisten. 

5) jeg synes julen handler om mer enn gaver, er egentlig ikke en tilhenger av kjøpefesten. 

B) ingen av julegavene er bøker fordi de to eldste tantebarna, er dyslektikere. De hater bøker og sliter nok med de få bøkene de blir tvunget til å lese (skolebøker). 

Hva gjør du da for å holde kontakt ?  Kjøper dy kun gaver for å få takk?

Skrevet
28 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:

Du har fire nevøer/nieser, det er jo ikke så mange. Du sier du har «veldig god råd», men velger likevel å fokusere på at gavene skal være billigst mulig. 

Jeg bare lurer på en ting:

1.) Får du gaver i retur?

2.) Blir du invitert på julemiddag til noen av disse? (Hvor feirer du jula?) 

- Min erfaring (som tidligere småbarnsmor, nå er de ikke så små lenger) - er at vi ofte tar ansvar for samling under jula, og disker opp og serverer. Jeg har sikkert brukt en god andel (ti?)tusen opp gjennom åra på alle middagene jeg har servert og disket opp til. Jeg har søsken som ikke har barn, og det er da de som kommer til dekket bord hjemme hos meg, gjerne julaften, lillejulaften, kanskje nyttårsaften også. Det er sjeldent at jeg hører om at de som er singel/barnløs er de som tar ansvar for å samle familien og diske opp middager. (Sier ikke at det ikke skjer da) Poenget mitt er, at om du år etter år blir vartet opp i disse hjemmene med god mat og drikke, invitert «inn i varmen», og sier selv at du har «særdeles god økonomi» så ville nok jeg reagert på at det ble gitt en veldig billig gave for å «statuere et eksempel». 

Jeg har selv ikke så mange nevøer og nieser heller, og de har dermed ikke en flokk av søskenbarn/onkler og tanter. For meg er det ekstra stas å slå litt på stortromma til jul, og gjerne legge noen kroner ekstra i gavene til dem, om jeg har råd til det (slik du faktisk poengterer at du har) Jeg ser ingen grunn til å skulle «holde tilbake» på generøsiteten overfor de få tantebarna jeg har. 

Jeg har i perioder hatt det trangere økonomisk, og da har gavene også blitt gitt ut ifra det. Men å skulle bevisst velge å gi en «litt kjipere gave» med utgangspunkt i å «statuere eksempel» synes jeg faktisk er dårlig gjort. Da kan du nesten bare drite i å gi noe som helst, ærlig talt.

Enig med deg

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøpe gave pm man ikke vet noe om barna?

Herregud.. fordi det er sånt man gjør i julen? Hvorfor skal ungene straffes med å ikke få gaver? Det er ikke deres feil at de bor langt vekke. 

Anonymkode: 71348...6b8

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.. fordi det er sånt man gjør i julen? Hvorfor skal ungene straffes med å ikke få gaver? Det er ikke deres feil at de bor langt vekke. 

Selv om de bor langt unna kan man jo engasjere seg litt i de , godt man er forskjellig sier jeg 

Skrevet

Jeg har bare tatt en avgjørelse. At jeg gidder ikke å være med på det gavekjøret lengre. I fjor var første skikkelige året uten gaver til voksne. Koste meg masse med å forberede julen på andre måter. Har tross alt hele jobben med julaften hjemme hos meg. Alt av maten og pynting tar jeg meg av. Koster flesk det også. 

Skrevet

Synes det var fine gaver!

Når jeg har kjøpt klær i gaver til barn, er det et must for meg at det er en viss kulhetsfaktor :) For eksempel trykk med spill eller motiver som er i vinden. Hvis jeg hadde kjøpt en vanlig genser til tiåringen min, ville det ikke ha vært noen suksess, uansett hvor dyr og fin merinoull den var laget av. Var det derimot en fluffy hettejakke med katteører på hetta, eller andre detaljer, ville det blitt jubel. :)

Anonymkode: 333b5...37f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de bor langt unna kan man jo engasjere seg litt i de , godt man er forskjellig sier jeg 

Og det krever faktisk at de engasjerer seg tilbake ;) JEg kan ikke tvinge dem til å prate med meg i telefonen - jeg har prøvd og gitt opp, de har null interesse av det, og da er det fint lite jeg får gjort. Noe som er helt ok, det er helt vanlig at unger ikke er kjempeinterssert i å prate med Tante Trude i telefonen i en hektisk hverdag. Man gir dem likevel gaver, man straffer ikke unger for å oppføre seg som normale unger. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bytte gaver er det frekkeste og mest uhøflige jeg vet om. Det er en uting. Jeg vet av noen som har tradisjon med å bytte gaver i romjula, og jeg kan ikke fordra å kjøpe gaver til folk jeg vet ikke kommer til å sette pris på det uansett. 

Anonymkode: cb16f...f17

Så en skal ikke få bytte klær hvis disse har en størrelse som ikke passer mottakeren?

Anonymkode: 76f84...c2c

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at, med unntak av putteboksen til ettåringen, så er resten ganske kjipe gaver hvis du ikke er 90% sikker på at de treffer barnas smak, stil og behov. 

Det er bedre i den alderen å kjøpe noe mer "generisk" og som kan "forbrukes". 
8 åringen har garantert pennal fra før, som er blitt valgt ut basert på egen smak. Det er derfor tull å kjøpe nytt om det ikke spesifikt er ønsket akkurat dette pennalet. 
Da er det bedre å kjøpe fargeblyanter, viskelær, blyantspisser, gode gråblyanter, bøybar linjal, passer, gradskive, saks, kalkulator eller noe som helst annet INNHOLD til et pennal. (For det brukes, mistes, ødelegges osv. over tid, og trengs "alltid".) 
Dette er ting du fint kan kjøpe for 150kr. 
Alternativt er det jo mulig å kjøpe elastiske bokbind med kule motiver, eller navnelapper til bøker (Nille har billige og greie) Som også er noe som er lett å få på salg etter skolestart. 

For de mindre er aktivitetsbøker, fargeblyanter, sjabloner, perler og andre "hobbyting" gjerne fine gaver. 
For den saks skyld, kjøp en såpebobleting, så er du plutselig skikkelig populær. (Såpebobler koster fra 10kr og oppover) 

De aller fleste barn har klare formeninger om hvilke klær og farger/mønstre de liker, spesielt fra 8-10 års alder. En tenåring vil normalt kun bruke favorittklærne hele tiden. 

Skal du absolutt kjøpe noe "praktisk" som er litt kjipt for barna å få, og som heller ikke er for dyrt, kjøp sengesett med barnemotiv. Det har i det minste stor sannsynlighet for å bli brukt. 

Da jeg var barn husker jeg vi fikk sånne flerpakninger med sokker eller truser fra perifere slektninger. Mener å huske at de ble brukt, men det var vel omtrent det kjipeste jeg kunne få. 
Da hadde jeg mer glede av et ark klistremerker. 

Anonymkode: 317e5...7bd

Skrevet

Helt greie gaver. Personlig hater jeg når ungene får enda et penal i i gave, de har jo hundre og ørten fra før, men ungene liker det....iallfall i noen timer.

Klær er supre gaver til større barn som bryr seg om klær. Men bukser er alltid risk å kjøpe, spesielt når de ikke kan byttes. Mine har aldri kunnet bruke jeans fra HM, de er alltid for vide i livet i forhold til benlengden.

Putteboks, er ikke det litt på vei ut når de har fylt året?

Anonymkode: 844fa...c86

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det sies , det blir brukt og folk sier jeg er dyktig på å finne treffende gaver 

Satse på at det stemmer da. Det er ikke jeg, og veldig mange andre, og da er ønskeliste gull verdt. 

• Liker 1
Skrevet

Synes gavene er ganske fine. Det eneste jeg «reagerte» på var jeans og hettegenser til 13 åringen. Har gutter på 13 og 14 her. Hettegensere er ganske point on,tror jeg men merkepresset er dessverre høyt. For øvrig finansierer jeg bare «billig»gensere ala H&M,Cubus, o.l. Alt over «vanlig» pris må de bruke sine sparepenger/lommepenger på, og det er helt greit å få i gave (HM,Cubus,o.l)👍 Jeansen er det jeg er mer usikker på,bare fordi ungene selv har SÅ spesifikke krav,og det jeg synes er kult er visstnok helt avleggs... 

Vil for øvrig tipse om å legge med en liten sjokolade eller noe sånt,til alle tantebarna,det kan få selv den kjedeligste gaven til være god 😊👍

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Har kjøpt følgende julegaver til tantebarna: 

nevø 8 År : beckman pennal (ett lags) 149kr

nevø 1 År: «putteboks» 120kr

niese 7 år: jeans og strikkegenser fra HM (totalt 150kr)

Nevø 13 år: hettegenser og jeans fra HM (Totalt 150kr)

Er dette OK gaver? Eller er det kjipt å få dette til jul? Jeg har blitt møkkalei av kjøpefesten jula er og alle syke krav fra familie og venner. Min brors kone og søster sender gavelister, kan dere tro det?! 

I år har jeg tenkt at jeg skal bruke maksimum 150kr på gave per barn. Har tidligere kjøpt for 500-800kr. Her går det ikke på økonomi, for jeg har veldig god råd. Men jeg gidder ikke mer, rett og slett. 

Når det er din brors kone, og din søster, så tenker jeg det er helt kurant at de sender ønskelister til deg, enn så lenge at du ikke har sagt til dem det du har skrevet her.

Du er i din fulle rett til å melde deg av gavekjøp, men da må du fortelle dem om det, gjerne et år i forkant. Var jeg deg ville jeg ha fortalt dem det nå, at fra og med neste år kommer ikke du til å kjøpe inn gaver mer. Du bør også begrunne det med at det er slitsomt. Det bør være lov å være så ærlig med egen familie.

150 kr per barn er helt ok pris.

Vi legger oss gjerne høyere selv, men det er mye fordi jeg liker å kjøpe gaver, og setter en del ære i å finne rett gave til rett person.

Alt i alt hjelper det lite for din del å skrive om det her. Du må ta en prat face to face med din brors kone og din søster om dette. 

I mannen min sin slekt har vi for øvrig en gjengs regel om at kun vi som er foreldre kjøper gaver til hverandres barn, og at de voksne søskenene ikke kjøper til hverandre. 

Anonymkode: d27c8...99b

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange svar her. 

For å oppsummere: 

a) grunnen til at jeg gikk bort fra å kjøpe gaver til 500-800kr var fordi: 

1) Ingen takket for gavene, hverken ungene eller foreldrene

2) Jeg følte ett press for å kjøpe dyre gaver, altså ønskelistene som jeg IKKE ba om, inneholder bare gaver i prisklassen 600-2000kr. Snakk om spesifikke ting med linker til det jeg skulle kjøpe. Det synes jeg er frekt! 

3) Jeg fikk ikke noe pent tilbake. To år på rad fikk jeg en lysestake, og ett år en oppblåsbar «gymball» fant ut at begge deler er «bedriftsgaver» fra deres arbeidsplasser 🤦‍♀️ 

4) bortsett fra julegaver og jula, så har jeg ingen kontakt med tantebarna eller deres foreldre. Tantebarna sitter med nesa i nettbrettene sine hver gang vi treffes, altså hver jul. Mine søsken og deres ektefeller sender sjeldent melding, og tar ikke kontant. Bortsett fra rundt jul for å sende den berømte julegavelisten. 

B) ingen av julegavene er bøker fordi de to eldste tantebarna, er dyslektikere. De hater bøker og sliter nok med de få bøkene de blir tvunget til å lese (skolebøker). 

Først og fremst, gi beskjed om at du helst ikke vil ha noen gave som "opptar plass" (Du får ønskelister, altså må du kunne sende ønskeliste i retur.) Du ønsker deg heller god mat, god vin eller gavekort på opplevelser. 

Gjør et poeng ut av å takke for gavene selv, så tar de forhåpentlig et hint. 

Selv om du får ønskelister, står du fritt til å kjøpe noe helt annet, eller noe billigere som ligner på det du får på lista. Er dere flere søsken, kan dere jo gå sammen om å gi gaver til de andres barn, så kan dere kjøpe en av de dyre tingene på deling. Overlat gjerne til de andre å handle gaver, og vipps bare over din andel. 

Om du ikke er tilhenger av "kjøpefesten", så prøv å vær tydelig til søsknene dine om dette, at du opplever det som en kjøpefest. Og at du derfor heller vil vite hva de virkelig trenger, istedenfor å bidra til at det kjøpes mer unødvendige leker og tull til barna. 
Foreslå gjerne ting som tegnesaker, matboks, drikkeflaske, gymbag, eller sokker/truser for den saks skyld. 
Dessverre er det gjerne sånn at det ungene virkelig trenger, fort koster noen 100-lapper. Altså om det da er snakk om sko, ytterklær eller annet. 
På den annen side, om dere har litt dialog rundt dette, er det mulig å få bra salgs-kupp på også sånne ting. Men da må du vite at det passer. 

Jeg ber alltid om å få vite hva mine tantebarn er opptatt av, og hva de trenger, når det kommer til bursdager og jul. Og så handler vi sånn delvis ut fra lista, delvis ut fra ting vi plutselig kommer over, og delvis ut fra ting vi vet de trenger. (Nå har jeg eldre barn enn tantebarna, og vet litt hva de kommer til å trenge fordi mine egne har trengt det. ) 
Det veksles da litt mellom å kjøpe "leker og tull" og å kjøpe ting de faktisk bruker i hverdagen. 
Men det medfører jo også at jeg snakker med søsknene mine og er interessert i å snakke om barna deres. Altså må jeg investere tid i dem. 

Når det gjelder bøker til dyslektikere, så er det jo kanskje spesielt de som trenger lesestoff. Det er bare at det er enda viktigere at det er veldig lettlest, og at det er noe de synes er morsomt eller spennende. 
Her finnes det jo masse lettlest-bøker eller tegneserier som kan gi leseglede uten å gi følelsen av å feile. Oppgavebøker har også elementer av lesing i seg. (Samme med disse bladene i bladhylla som både har en liten leke, og inneholder oppgaver innenfor et tema. Lego har flere sånne.) 

Anonymkode: 317e5...7bd

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bytte gaver er det frekkeste og mest uhøflige jeg vet om. Det er en uting. Jeg vet av noen som har tradisjon med å bytte gaver i romjula, og jeg kan ikke fordra å kjøpe gaver til folk jeg vet ikke kommer til å sette pris på det uansett. 

Anonymkode: cb16f...f17

Syns du det er bedre at det støver ned i et skap? 

Alle liker ikke de samme tingene, og jeg går ikke i en stygg genser eller har på meg pannebånd fordi jeg fikk det i gave. Da bytter jeg det heller i noe jeg liker eller trenger. Du er ganske nærtagende om du ikke takler at du har kjøpt noe som ikke passer mottakeren. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...