Gå til innhold

Er dette kjipe julegaver til tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig syne jeg det var litt kjipe gaver, men unntak av ettåringen sin. Hva med bøker til de større barna f.eks, eller spill? Ofte salg nå frem til jul. Lego er også fint. Siden du har god råd ville jeg nok økt gavesummen til 250-300 kr, du får så uendelig mye mer å velge mellom sånn at det ikke lyser «jeg gidder ikke bruke penger på tantebarna mine» lang vei. 

(Jeg har et søsken med dårlig råd, og her får minstebarnet bursdagsgave (november) som også er årets julegave. Koster 300kr. Helt fint, for det er en gjennomtenkt gave som barnet ønsker seg)

Anonymkode: b5ee9...bed

Hvorfor er bøker bedre? Min tenåring ønsker seg hettegenser foran bøker hverfall 

Anonymkode: ba9ac...5d1

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også opptatt av at de sjal like gavene , null problem selv uten gaveliste

Det er jo fint for deg at du føler du kjenner folk godt nok til å vite både hva de liker, og hva de har fra før ;) Jeg gjør ikke det. Nevøene mine bor langt vekke, jeg ser dem kanskje 3-4 ganger i året (og da sitter de med nesen i nettbrettet og snakker ikke med meg), jeg har null erfaring med unger, og aner ikke i det hele tatt hva som er for barnslig/voksent, eller hvilke interesser de har. 

Så ønskeliste er gull verdt. 

Anonymkode: 71348...6b8

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man gir ikke klær som ikke kan byttes uten å være sikker på at det er match. Da må plagget isåfall bevisst kjøpes for stort. Utrolig kjipt å få gaver som ikke passer, og som ikke kan byttes. Hva har egentlig giver fått ut av det? Da har man jo gitt noe som ikke kan brukes, enten man bil eller ei  

synes noen sitter litt på sine høye hest her og snakker så idealistisk og fint om å bruke tid på å selv finne den perfekte gave osv. Det også gjerne litt i kombinasjon med at målet er å bare kjøpe noe til en rimelig penge, uten å legge særlig vekt på annet enn pris. 

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet med ønskeliste. Det er ikke en bestillingsliste, men noe man ønsker seg. Man står selvsagt fritt til å kjøpe noe helt annet, men ønskelister er jo ofte nokså «vide» i den forstand at det står lekemat, bøker, biler osv som gjør at giver likevel innenfor det kan finne en variant som passer både hva man selv ønsker å gi og lommeboken. 

Personlig kunne jeg godt tenke meg å droppe julegaver til de voksne. Evt nedskalere kraftig til at man kjøper en flaske vin el. Men, barn synes jeg faktisk skal få gaver til jul. De trenger på ingen måte være dyre, men man bør hvertfall gjøre et minimum av innsats på å prøve å treffe på flere kriterier enn at det er kjapt og billig for en selv. Har man ikke peiling på hva barnet ønsker er ønskeliste gull verd. 

(får man da en ønskeliste som er veldig spesifikk på helt konkrete ting og modeller, og kun i høy prisklasse har man derimot grunn til å bli grinete). La det likevel ikke gå utover barnet, her er det foreldrene som i så tilfelle har feilet med å sikre at ønskelisten passer for alle lommebøker. 

Anonymkode: 25ab3...1b8

Så fordi man finner gaver som treffer uten å få ønskelister , så sitter man på sin høye hest? Jaha  den var ny. Jeg kjøper aldri  , bare fot å kjøpe noe, gavene er gjennomtenke oh brukes mye tid på for å finne rett gave 

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Har kjøpt følgende julegaver til tantebarna: 

nevø 8 År : beckman pennal (ett lags) 149kr

nevø 1 År: «putteboks» 120kr

niese 7 år: jeans og strikkegenser fra HM (totalt 150kr)

Nevø 13 år: hettegenser og jeans fra HM (Totalt 150kr)

Er dette OK gaver? Eller er det kjipt å få dette til jul? Jeg har blitt møkkalei av kjøpefesten jula er og alle syke krav fra familie og venner. Min brors kone og søster sender gavelister, kan dere tro det?! 

I år har jeg tenkt at jeg skal bruke maksimum 150kr på gave per barn. Har tidligere kjøpt for 500-800kr. Her går det ikke på økonomi, for jeg har veldig god råd. Men jeg gidder ikke mer, rett og slett. 

Anonymkode: 5d4df...505

Hvordan ellers skal du unngå å kjøpe noe unødvendig ræl som forurenser verden helt uten å bli til nytte, mener du?

Det er normal høflighet å sende en spesifisert liste til alle man har avtale om å bytte gave med. Gjør en ikke det så får en ikke en ting med meg (da får en penger - digitalt).

Anonymkode: eaa40...d68

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan ellers skal du unngå å kjøpe noe unødvendig ræl som forurenser verden helt uten å bli til nytte, mener du?

Det er normal høflighet å sende en spesifisert liste til alle man har avtale om å bytte gave med. Gjør en ikke det så får en ikke en ting med meg (da får en penger - digitalt).

Anonymkode: eaa40...d68

Nei, det er absolutt ikke normalt. Å hvorfor skal msn kjøpe ræl bare fordi man ikke får liste??

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er absolutt ikke normalt. Å hvorfor skal msn kjøpe ræl bare fordi man ikke får liste??

Fordi man ikke vet hva barna ønsker seg. Gavelister er helt vanlig i min krets, jeg etterspør de hvert år.

Anonymkode: 003d7...d52

• Liker 1
Skrevet

Enhver gave som er kjøpt bare for å kjøpe noe er kjip, pris er ikke viktig. 

Anonymkode: f8fc9...0b3

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er frekt med gavelistene. Jul skal handle om gleden av å gi. Magien med hula der man går og leter etter en gave som tiltaler en man tenker på, eller der noen bruker tid på å lage noe selv er helt, borte. Blir dårlig av å tenke på hvor materialistisk hele samfunnet har blitt. Egoismen, og utakknemligheten som har gjort at jul ikke lenger er slik det var. Trist.

Anonymkode: b47d1...a9b

Jeg er voksen, og skrev ønskeliste da jeg var barn. Dette er ikke akkurat noe nytt materialistisk fenomen. Problemet i dag er vel heller at mange har det meste de trenger, og da kan en ønskeliste være fin, så ikke gaven blir bortkastet/overflødig. 

Ang det å lage gaver, hva tenker du er passende å lage til familie og venner i ulike aldere? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enhver gave som er kjøpt bare for å kjøpe noe er kjip, pris er ikke viktig. 

Anonymkode: f8fc9...0b3

Jeg er helt enig i det. Jeg synes det er pussig å lese om gaver kjøpt på trass, for å være kjip eller for å gi mottakeren en slags lærepenge. Om intensjonen ikke er at mottakeren skal bli glad kan man like godt la være mener jeg.

• Liker 4
Skrevet

Min nærmeste familie er veldig liten, så vi voksne synes det er veldig koselig å utveksle gaver. Skal sies at vi er enige om å legge oss på et fornuftig prisnivå, da :) Som voksne flest, så har vi jo det vi trenger og vi har våre "sære" smaker, så jeg synes også at ønskelister er veldig praktiske, i tilfelle jeg nå ikke har noen god ide om hva jeg skal gi. De fungerer som inspirasjon og "backup", ikke bestillingslister.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at mottakeren bruker og er fornøyd med gaven, når du i utgangspunktet ikke vet om det er noe personen trenger eller ønsker? 

Skrevet

Jeg syntes ønskelister er helt supert! Men i fjor fikk jeg helt uoppfordret en «ønskeliste» fra bruttern «vi ønsker oss bare penger i år, samme med barna». Jeg er alene med mine barn, de er to stykker med to inntekter, rekkehus og to biler - what the fuck skal de med mine penger. De fikk ikke penger, og jeg sendte snap til barna om de kunne komme med noe mer konkret - de sa også «bare penger». 

Jeg syntes magien med jula blir litt borte om alle bare skal åpne konvolutter med penger i ...... Jeg elsker ønskelister hvor man kan plukke litt, kanskje er det en bok der de ønsker seg, et spesielt sminkemerke, en spesiell leke, lego, noe de trenger .. Gøy å kjøpe noe de faktisk har lyst på :) 

Anonymkode: e4513...b93

• Liker 8
Skrevet

Jeg gir barna noe de ønsker seg, men til max 2-300 kroner. Vil heller gi de noe de ønsker seg, enn å gi de noe bare for å gi de noe som vil ligge å slenge.

Ønsker de seg disse tingene er det ypperlige gaver. Jeg kjøper gjerne gaver på salg, da får man jo mer for pengene. 

Ønskelister er helt vanlig i min familie, alle barn og vi 3 søsknene sender ønskelister til hverandre og foreldrene. 

Anonymkode: 3942b...4f9

Skrevet

Forresten.. hvis nevøen ikke ønsker seg bechmann penal, er dette en dårlig gave. 

Anonymkode: 3942b...4f9

Skrevet

Mange svar her. 

For å oppsummere: 

a) grunnen til at jeg gikk bort fra å kjøpe gaver til 500-800kr var fordi: 

1) Ingen takket for gavene, hverken ungene eller foreldrene

2) Jeg følte ett press for å kjøpe dyre gaver, altså ønskelistene som jeg IKKE ba om, inneholder bare gaver i prisklassen 600-2000kr. Snakk om spesifikke ting med linker til det jeg skulle kjøpe. Det synes jeg er frekt! 

3) Jeg fikk ikke noe pent tilbake. To år på rad fikk jeg en lysestake, og ett år en oppblåsbar «gymball» fant ut at begge deler er «bedriftsgaver» fra deres arbeidsplasser 🤦‍♀️ 

4) bortsett fra julegaver og jula, så har jeg ingen kontakt med tantebarna eller deres foreldre. Tantebarna sitter med nesa i nettbrettene sine hver gang vi treffes, altså hver jul. Mine søsken og deres ektefeller sender sjeldent melding, og tar ikke kontant. Bortsett fra rundt jul for å sende den berømte julegavelisten. 

5) jeg synes julen handler om mer enn gaver, er egentlig ikke en tilhenger av kjøpefesten. 

B) ingen av julegavene er bøker fordi de to eldste tantebarna, er dyslektikere. De hater bøker og sliter nok med de få bøkene de blir tvunget til å lese (skolebøker). 

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt møkkalei av kjøpefesten jula er og alle syke krav fra familie og venner. Min brors kone og søster sender gavelister, kan dere tro det?! 

I år har jeg tenkt at jeg skal bruke maksimum 150kr på gave per barn. Har tidligere kjøpt for 500-800kr. Her går det ikke på økonomi, for jeg har veldig god råd. Men jeg gidder ikke mer, rett og slett

Du har fire nevøer/nieser, det er jo ikke så mange. Du sier du har «veldig god råd», men velger likevel å fokusere på at gavene skal være billigst mulig. 

Jeg bare lurer på en ting:

1.) Får du gaver i retur?

2.) Blir du invitert på julemiddag til noen av disse? (Hvor feirer du jula?) 

- Min erfaring (som tidligere småbarnsmor, nå er de ikke så små lenger) - er at vi ofte tar ansvar for samling under jula, og disker opp og serverer. Jeg har sikkert brukt en god andel (ti?)tusen opp gjennom åra på alle middagene jeg har servert og disket opp til. Jeg har søsken som ikke har barn, og det er da de som kommer til dekket bord hjemme hos meg, gjerne julaften, lillejulaften, kanskje nyttårsaften også. Det er sjeldent at jeg hører om at de som er singel/barnløs er de som tar ansvar for å samle familien og diske opp middager. (Sier ikke at det ikke skjer da) Poenget mitt er, at om du år etter år blir vartet opp i disse hjemmene med god mat og drikke, invitert «inn i varmen», og sier selv at du har «særdeles god økonomi» så ville nok jeg reagert på at det ble gitt en veldig billig gave for å «statuere et eksempel». 

Jeg har selv ikke så mange nevøer og nieser heller, og de har dermed ikke en flokk av søskenbarn/onkler og tanter. For meg er det ekstra stas å slå litt på stortromma til jul, og gjerne legge noen kroner ekstra i gavene til dem, om jeg har råd til det (slik du faktisk poengterer at du har) Jeg ser ingen grunn til å skulle «holde tilbake» på generøsiteten overfor de få tantebarna jeg har. 

Jeg har i perioder hatt det trangere økonomisk, og da har gavene også blitt gitt ut ifra det. Men å skulle bevisst velge å gi en «litt kjipere gave» med utgangspunkt i å «statuere eksempel» synes jeg faktisk er dårlig gjort. Da kan du nesten bare drite i å gi noe som helst, ærlig talt.

• Liker 5
Skrevet

Gi bøker.

Anonymkode: 11478...b25

Skrevet

Ikke kjipe gaver, men kanskje de som får genser og bukse får mer "fullstendige" gaver? Kanskje du kan kjøpe noe ekstra til den som får penal? Tusjer, fargeblyanter, gøye viskelær og spisser eller fargeleggingsbok om han ønsker det. Til barn på 1-3år tenker jeg det holder med e  liten gave. De vet ikke hva andre får og er ofte oppslukt i alt de får uansett hva.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei er det viktig ? Man kjøper vel ikke gaver for at det skal byttes

Hva men str . H og m kan være litt sære der. 

Anonymkode: ef5fe...00c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange svar her. 

For å oppsummere: 

a) grunnen til at jeg gikk bort fra å kjøpe gaver til 500-800kr var fordi: 

1) Ingen takket for gavene, hverken ungene eller foreldrene

2) Jeg følte ett press for å kjøpe dyre gaver, altså ønskelistene som jeg IKKE ba om, inneholder bare gaver i prisklassen 600-2000kr. Snakk om spesifikke ting med linker til det jeg skulle kjøpe. Det synes jeg er frekt! 

3) Jeg fikk ikke noe pent tilbake. To år på rad fikk jeg en lysestake, og ett år en oppblåsbar «gymball» fant ut at begge deler er «bedriftsgaver» fra deres arbeidsplasser 🤦‍♀️ 

4) bortsett fra julegaver og jula, så har jeg ingen kontakt med tantebarna eller deres foreldre. Tantebarna sitter med nesa i nettbrettene sine hver gang vi treffes, altså hver jul. Mine søsken og deres ektefeller sender sjeldent melding, og tar ikke kontant. Bortsett fra rundt jul for å sende den berømte julegavelisten. 

5) jeg synes julen handler om mer enn gaver, er egentlig ikke en tilhenger av kjøpefesten. 

B) ingen av julegavene er bøker fordi de to eldste tantebarna, er dyslektikere. De hater bøker og sliter nok med de få bøkene de blir tvunget til å lese (skolebøker). 

Hadde benyttet muligheten til å gi opplevelser neste år :) Da kommer du nærmere tantebarna i samme slengen.  

Men ikke i år, gavene du har kjøpt bør være helt innenfor. Hadde kanskje kjøpt til noe godteri for de tre eldste og lagt noen kule viskelær eller lignende i penalet. 

Anonymkode: 4a468...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...