Gå til innhold

Er dette kjipe julegaver til tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke 13 år gamle gutter int. I klær?? Har en gutt på 10 år som utelukkende ønsker seg klær. Men ikke alle klær riktig nok.

Kjenner veldig mange gutter fra 9 til 13 og de er int. I klær som de liker...

Anonymkode: 81ba7...91e

De jeg har vært borti synes ikke klær er stas. Men siden det nok er noen som er det så skrev jeg «mest sannsynlig». Samtidig som du finner noen jenter (meg inkludert) som hatet alt som heter «nye klær» opp til jeg var 28 år gammel.

Vi er ikke alle like, men mest sannsynlig så treffer du heller på en 13 år gammel jente som elsker klær i forhold til en gutt.

Men er jo derfor det er veldig greit å spørre hva de ønsker seg, da i tilfelle noen barn faktisk ønsker seg klær. 

Anonymkode: 338d2...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke 13 år gamle gutter int. I klær?? Har en gutt på 10 år som utelukkende ønsker seg klær. Men ikke alle klær riktig nok.

Barn/unge som er interessert i klær, er som regel ikke interessert i klær fra HM; dette er ikke klær som gir status i vennegjengen, og det er defor man er opptatt av klær som ung ...

Anonymkode: 64d9c...411

• Liker 2
Skrevet

Her har vi så mange barn i familien at vi dropper å gir til oss voksne 😊 ønskeliste er fint å få, for da kan man se hva barna ønsker seg. Men det kommer ann på prisen. Søsknene mine vil ikke at vi skal kjøpe noe til høy pris, vi har ikke så god råd. Men vi ser ann hva vi finner. Alke blir glad uansett hva de får 😁  for min del syntes jeg det er mye mer gøy å se andre åpne gaver, enn å åpne selv 😅 syntes det er koselig 😊 har en på 1 år og 9 måneder og en på 4.5 år. 4åringen gleder seg til juletre, nissen og gaver. Så det blir ekstra stas å se han åpne pakker denne jula 😊

Anonymkode: c1c06...4d5

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det frekt med gavelister? Det er helt vanlig i både min familie og vennekrets hvertfall. 
Jeg pleier riktignok ikke å sende det uoppfordret, men venter til det blir etterspurt. Noe det veldig ofte blir. Ønskene på listen er i alle prisklasser. 

Synes 150,- pr gave er helt greit. Jeg tror likevel jeg hadde nevnt noe om at du vil roe ned gavekjøret. Har du pleid å kjøpe for det mangedoble vil man kanskje stusse litt. 

Om gavene i seg selv er greie kommer jo ann på mottakerene. Feks pennal er jeg usikker på om jeg ville ha kjøpt hvis det ikke spesifikt var ønsket. Det er noe man trolig allerede har, og et nytt vil fort havne innerst i et skap om det ikke er kulere enn det han har fra før av. Klær er lettere sånn sett, for man har alltid plass til noen nye klær å bytte på med. 

Anonymkode: 25ab3...1b8

Heldigvis ikke vanlig i min krets , klarer likevel å kjøpe noe som faller i smak

Anonymkode: ba9ac...5d1

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda finnes en drøss av gutter som er interessert i klær

• Liker 1
Skrevet

Men da får man jo ikke bytte det.. 🤔

Anonymkode: 317be...c1a

Nei er det viktig ? Man kjøper vel ikke gaver for at det skal byttes

• Liker 2
Skrevet

Tja å bare gi ett pennal ,hadde jeg nok ikke gjort.

om klærne er sånn barna bruker , så er jo det topp, men om det er kjøpt bare fordi de er billig , så er ikke det sp lurt

putteboks er supert 

• Liker 6
Skrevet

Haha det samme gjøre broren min og svigersøster - og det værste er at på den ønskelista så står det kun «penger». Fuck that. I fjor kjøpte jeg noe greier gjennom Redd Barna, tror jeg der var; en jakke og dyne til et gatebarn, i dems navn. «God jul, istedefor å gi dere penger så har jeg brukt det på noen som trenger det!» .. Det skal sies at de har langt bedre råd enn meg. 

Syntes det hørtes ut som helt innafor julegaver! Her ønsker bare alle seg penger. Penger, penger, penger .. Syntes det har blitt litt sjukt 🥳

Anonymkode: e4513...b93

For en utrolig kjip ting å gjøre mot barn , bare fordi du ikke er enig i ønskelisten 

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn/unge som er interessert i klær, er som regel ikke interessert i klær fra HM; dette er ikke klær som gir status i vennegjengen, og det er defor man er opptatt av klær som ung ...

Anonymkode: 64d9c...411

Her er gutta passe opptatt av klær, men det kun utseende som er greia. De gir blaffen i merke og pris. De er 10-åringer.

Samme greia i bhg forøvrig, men da ville de helst ha Disneyprint på tøyet. 

Anonymkode: 4a468...205

• Liker 1
Skrevet

Jeg venter barn og kommer ikke til å forvente dyre gaver til ungen. Den kan fint lære seg å ta høflig imot gaver og sette pris på det uansett prisklasse. Om det er noe de ikke hadde ønsket seg skal de uansett si takk. Jeg regner med barnet vil få mer enn nok av gaver uansett. Jeg er så lei av gavepresset og synes det er hårreisende med foreldre som gir ut gavelister med masse dyre ønsker til ungene sine. Hvis noen spør hva barnet mitt trenger/ønsker seg kan jeg gi noen tips, men jeg kommer til å være nøye med å også ha med billige ting.

Anonymkode: cb16f...f17

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men da får man jo ikke bytte det.. 🤔

Anonymkode: 317be...c1a

Å bytte gaver er det frekkeste og mest uhøflige jeg vet om. Det er en uting. Jeg vet av noen som har tradisjon med å bytte gaver i romjula, og jeg kan ikke fordra å kjøpe gaver til folk jeg vet ikke kommer til å sette pris på det uansett. 

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bytte gaver er det frekkeste og mest uhøflige jeg vet om. Det er en uting. Jeg vet av noen som har tradisjon med å bytte gaver i romjula, og jeg kan ikke fordra å kjøpe gaver til folk jeg vet ikke kommer til å sette pris på det uansett. 

Nei, det er selvfølgelig bedre å la gaven ligge i en bod eller kaste den når giver har bommet totalt.

Anonymkode: 1c202...128

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er helt genialt med ønskelister, jeg.. Jeg er opptatt av at de jeg gir gaver til, skal bli glad for gavene, og jeg synes det er vanskelig, spesielt til barn, å vite hva de vil like. 

Jeg fatter ikke hva som er frekt med det heller.. Det er ØNSKE-liste, ikke handleliste. Man står helt fritt til å ikke kjøpe fra listen, eller bruke listen som inspirasjon til å kjøpe noe helt annet (som i jasså, han ønsker seg sånn og sånn bøker, da vil han kanskje like denne boken her også). 

Jeg syntes det var kjipt å få klær av tante da jeg var liten. Hun kjøpte alltid rare klær jeg ikke likte, og klær er uansett litt...bleh.. 

Jeg synes det er helt ok å ikke bruke mye penger, men altså, poenget med gaven skal vel være at de som får dem blir glade for dem? 

Kanskje du har tantebarn som liker å få klær, det vet du bedre enn oss å nettet som ikke kjenner dem. Men om du ikke har det, er det en kjip gave. Jeg ville sett på gavelisten, jeg, og sett hva slags ting de ønsker seg, og kjøpt noe i samme duren, om du synes det på gavelisten er unødvendig dyrt. 

Anonymkode: 71348...6b8

Skrevet

Jeg ville heller kjøp smågodt til 150 kroner og hatt det i en kul pose el l. enn å handle tilbudsklær på HM.

Anonymkode: 6944b...b10

• Liker 7
Skrevet

Helt ærlig syne jeg det var litt kjipe gaver, men unntak av ettåringen sin. Hva med bøker til de større barna f.eks, eller spill? Ofte salg nå frem til jul. Lego er også fint. Siden du har god råd ville jeg nok økt gavesummen til 250-300 kr, du får så uendelig mye mer å velge mellom sånn at det ikke lyser «jeg gidder ikke bruke penger på tantebarna mine» lang vei. 

(Jeg har et søsken med dårlig råd, og her får minstebarnet bursdagsgave (november) som også er årets julegave. Koster 300kr. Helt fint, for det er en gjennomtenkt gave som barnet ønsker seg)

Anonymkode: b5ee9...bed

• Liker 4
Skrevet

Synes det var helt fine gaver! Sleng på litt julegodis til de største barna så blir de nok superglade. 

Det jeg liker best med gaver er hva folk finner på som man kanskje ikke har tenkt på selv. Om man ikke vil ha det/trenger det man får så kan man gi det i bursdagsgave til noen senere? 

Anonymkode: 197a1...455

• Liker 1
Skrevet

Helt ok å gi gaver til maks 150. Men sjekk om de trenger det du skal gi. En 8åring har vel trolig penal fra før av?

Ville kanskje heller satset på et par aktivitetsbøker til hver, en bok, Pekebok til 1åringen, gavekort på kino, plante-selv-sett fra plantasjen (feks tomater) eller noe annet kreativt slik de får «utnyttet» gaven.

• Liker 1
Skrevet

Man gir ikke klær som ikke kan byttes uten å være sikker på at det er match. Da må plagget isåfall bevisst kjøpes for stort. Utrolig kjipt å få gaver som ikke passer, og som ikke kan byttes. Hva har egentlig giver fått ut av det? Da har man jo gitt noe som ikke kan brukes, enten man bil eller ei  

synes noen sitter litt på sine høye hest her og snakker så idealistisk og fint om å bruke tid på å selv finne den perfekte gave osv. Det også gjerne litt i kombinasjon med at målet er å bare kjøpe noe til en rimelig penge, uten å legge særlig vekt på annet enn pris. 

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet med ønskeliste. Det er ikke en bestillingsliste, men noe man ønsker seg. Man står selvsagt fritt til å kjøpe noe helt annet, men ønskelister er jo ofte nokså «vide» i den forstand at det står lekemat, bøker, biler osv som gjør at giver likevel innenfor det kan finne en variant som passer både hva man selv ønsker å gi og lommeboken. 

Personlig kunne jeg godt tenke meg å droppe julegaver til de voksne. Evt nedskalere kraftig til at man kjøper en flaske vin el. Men, barn synes jeg faktisk skal få gaver til jul. De trenger på ingen måte være dyre, men man bør hvertfall gjøre et minimum av innsats på å prøve å treffe på flere kriterier enn at det er kjapt og billig for en selv. Har man ikke peiling på hva barnet ønsker er ønskeliste gull verd. 

(får man da en ønskeliste som er veldig spesifikk på helt konkrete ting og modeller, og kun i høy prisklasse har man derimot grunn til å bli grinete). La det likevel ikke gå utover barnet, her er det foreldrene som i så tilfelle har feilet med å sikre at ønskelisten passer for alle lommebøker. 

Anonymkode: 25ab3...1b8

• Liker 5
Skrevet

For en utrolig kjip ting å gjøre mot barn , bare fordi du ikke er enig i ønskelisten 

Ikke mot barna da, jeg så etterpå at det absolutt ikke kom frem - det var til broren min og kona! Men så jo at det kan se ut som det var til barna, men nei de fikk noe helt annet. Jeg har bare to tantebarn som jeg verdsetter ekstremt høy og de fikk absolutt fine gaver! Jeg har alltid brukt rundt 1000kr på de hver jul, og da er det gaver som de enten har vært med å plukke ut selv eller de har sendt konkrete bilder av ting de vil ha, så de får absolutt ting de har lyst på. 
Jeg er litt fæl, men ikke såå fæl. Broren min og kona tenker jeg at fortjente en sånn gave, skal gjøre det samme i år :) 

Men jeg forstår det kjøpepresset. I år har jeg mindre å rutte med pga permittering fra jobb så jeg føler litt ekstra på det, og kanskje er jeg bare muggen og sur pga dèt .. Men syntes hele jula egentlig har blitt helt sjuk. 

Anonymkode: e4513...b93

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt genialt med ønskelister, jeg.. Jeg er opptatt av at de jeg gir gaver til, skal bli glad for gavene, og jeg synes det er vanskelig, spesielt til barn, å vite hva de vil like. 

Jeg fatter ikke hva som er frekt med det heller.. Det er ØNSKE-liste, ikke handleliste. Man står helt fritt til å ikke kjøpe fra listen, eller bruke listen som inspirasjon til å kjøpe noe helt annet (som i jasså, han ønsker seg sånn og sånn bøker, da vil han kanskje like denne boken her også). 

Jeg syntes det var kjipt å få klær av tante da jeg var liten. Hun kjøpte alltid rare klær jeg ikke likte, og klær er uansett litt...bleh.. 

Jeg synes det er helt ok å ikke bruke mye penger, men altså, poenget med gaven skal vel være at de som får dem blir glade for dem? 

Kanskje du har tantebarn som liker å få klær, det vet du bedre enn oss å nettet som ikke kjenner dem. Men om du ikke har det, er det en kjip gave. Jeg ville sett på gavelisten, jeg, og sett hva slags ting de ønsker seg, og kjøpt noe i samme duren, om du synes det på gavelisten er unødvendig dyrt. 

Anonymkode: 71348...6b8

Jeg er også opptatt av at de sjal like gavene , null problem selv uten gaveliste

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...