Gå til innhold

Er dette kjipe julegaver til tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har kjøpt følgende julegaver til tantebarna: 

nevø 8 År : beckman pennal (ett lags) 149kr

nevø 1 År: «putteboks» 120kr

niese 7 år: jeans og strikkegenser fra HM (totalt 150kr)

Nevø 13 år: hettegenser og jeans fra HM (Totalt 150kr)

Er dette OK gaver? Eller er det kjipt å få dette til jul? Jeg har blitt møkkalei av kjøpefesten jula er og alle syke krav fra familie og venner. Min brors kone og søster sender gavelister, kan dere tro det?! 

I år har jeg tenkt at jeg skal bruke maksimum 150kr på gave per barn. Har tidligere kjøpt for 500-800kr. Her går det ikke på økonomi, for jeg har veldig god råd. Men jeg gidder ikke mer, rett og slett. 

Anonymkode: 5d4df...505

• Liker 22
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Er dette OK gaver? Eller er det kjipt å få dette til jul? Jeg har blitt møkkalei av kjøpefesten jula er og alle syke krav fra familie og venner. Min brors kone og søster sender gavelister, kan dere tro det?! 

I år har jeg tenkt at jeg skal bruke maksimum 150kr på gave per barn. Har tidligere kjøpt for 500-800kr. Her går det ikke på økonomi, for jeg har veldig god råd. Men jeg gidder ikke mer, rett og slett. 

Hvis det er barnas ønskelister de sender, kan jeg tro det, hvis det er sine egne, vel, da er det litt rart, med mindre dere har tradisjon for det.

Synes ikke klær er stas å gi bort til jul, ville heller funnet noe a la pennalet - og hvis du gir bort pennal, håper jeg det er fargeblyanter e.l. i det, hvis ikke er det også en stusslig gave. Det er også meningsløst å gi hvis du ikke vet at dette er noe barnet ønsker seg.

Hvis det er fire søsken kan du heller vurdere å gi en felles gave, f.eks. et brettspill. Delt på fire vil du ligge på ca 150 kr per barn, og det vil ikke være ræl.

Anonymkode: 0fc62...31e

• Liker 33
Skrevet

Ungene mine ville elsket de gavene. 8, 5 og 3 år.

Anonymkode: f98bb...090

• Liker 8
Skrevet

Er det frekt med gavelister? Det er helt vanlig i både min familie og vennekrets hvertfall. 
Jeg pleier riktignok ikke å sende det uoppfordret, men venter til det blir etterspurt. Noe det veldig ofte blir. Ønskene på listen er i alle prisklasser. 

Synes 150,- pr gave er helt greit. Jeg tror likevel jeg hadde nevnt noe om at du vil roe ned gavekjøret. Har du pleid å kjøpe for det mangedoble vil man kanskje stusse litt. 

Om gavene i seg selv er greie kommer jo ann på mottakerene. Feks pennal er jeg usikker på om jeg ville ha kjøpt hvis det ikke spesifikt var ønsket. Det er noe man trolig allerede har, og et nytt vil fort havne innerst i et skap om det ikke er kulere enn det han har fra før av. Klær er lettere sånn sett, for man har alltid plass til noen nye klær å bytte på med. 

Anonymkode: 25ab3...1b8

• Liker 32
Skrevet (endret)

Jeg synes det høres ut som fine gaver og mine hadde blitt glade for dem. :) Unntaket er pennal som jeg er enig med AB over meg at er noe man kan forvente at skolebarn allerede har, hvis de ikke spesifikt har ønsket seg et nytt.

Jeg synes ønskelister er helt greit hvis man blir spurt om det. Å sende ønskeliste uoppfordret og uten at det har vært tradisjon for det er derimot litt rart, men det er uansett bare en ønskeliste og man står fritt til å velge hva man vil kjøpe til andre. En gave er ikke noe man har krav på. Når det er sagt bør jo intensjonen til giveren være å glede mottakeren, helt uavhengig av prisnivået på gaven. 

Endret av Arkana
  • Liker 11
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Hvis du har god råd ville jeg brydd meg litt mindre om prisen, og litt mer om "innholdet". Ikke finn på en ting bare fordi det liksom skal være en ting. Jeg syns det er en skikkelig uting å gi en gave dersom man med stor sannsynlighet kan forutse at den kommer til å støve ned i et skap.Derfor er det mye bedre med gavelister, men det forutsetter at man er åpen om budsjett.

Har du barn selv? Hvis ikke, hva med å gi hvert av barns en opplevelse sammen med Tante. F.eks klatrepark,  kino eller tusenfryd e.l.

Anonymkode: a7d40...cb9

• Liker 22
Skrevet

Jeg synes det er frekt med gavelistene. Jul skal handle om gleden av å gi. Magien med hula der man går og leter etter en gave som tiltaler en man tenker på, eller der noen bruker tid på å lage noe selv er helt, borte. Blir dårlig av å tenke på hvor materialistisk hele samfunnet har blitt. Egoismen, og utakknemligheten som har gjort at jul ikke lenger er slik det var. Trist.

Anonymkode: b47d1...a9b

• Liker 8
Skrevet

Får man både genser og jeans for 150 kr på HM? Det er jo nesten litt kvalmt. Nei, det ER kvalmt. Sier seg selv at de holder produksjonskostnadene svært lavt, samt at stoffet er av elendig kvalitet. Kjøp heller en opplevelse? 

Anonymkode: 27bde...21d

• Liker 19
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man både genser og jeans for 150 kr på HM? Det er jo nesten litt kvalmt. Nei, det ER kvalmt. Sier seg selv at de holder produksjonskostnadene svært lavt, samt at stoffet er av elendig kvalitet. Kjøp heller en opplevelse? 

Anonymkode: 27bde...21d

Ja, på salg, men ikke til vanlig pris. 

Anonymkode: 4e3d7...83e

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Veldig gode gaver. Som kommer til nytte. Mer enn godt nok.

Helt enig med deg. Synes det er tull med det gavekjøret. Gi det du føler for, ikke etter formue. 
Jeg tjener godt selv og pleier og gi for rundt 800kr/familiemedlem. Bruker mye tid på å finne gaver til en kresen voksen familiegjeng. Har spurt om vi kan droppe gaver, men ingen vil.
Lurer på om jeg ikke får Covid-19 symptomer rundt årets julefeiring😊

Anonymkode: c254d...bc5

• Liker 1
Skrevet

Ville droppet pennalet, som andre sier har en åtteåring allerede det. Men prisklassen er helt ok. Er mange nok foreldre som forventer dyre gaver til barna fra andre voksne som selv ikke får noe tilbake.

Anonymkode: b3482...53b

• Liker 4
Skrevet

Jeg gir dyre gaver til mine tantebarn. Vil aller helst ha ønskeliste selvfølgelig for det er jo best for alle parter. Synes barna opp til 20 år skal få skikkelig fine gaver men vi voksne gir ikke til hverandre.

Anonymkode: 003d7...d52

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Haha det samme gjøre broren min og svigersøster - og det værste er at på den ønskelista så står det kun «penger». Fuck that. I fjor kjøpte jeg noe greier gjennom Redd Barna, tror jeg der var; en jakke og dyne til et gatebarn, i dems navn. «God jul, istedefor å gi dere penger så har jeg brukt det på noen som trenger det!» .. Det skal sies at de har langt bedre råd enn meg. 

Syntes det hørtes ut som helt innafor julegaver! Her ønsker bare alle seg penger. Penger, penger, penger .. Syntes det har blitt litt sjukt 🥳

Anonymkode: e4513...b93

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Har ikke barna en ønskeliste? 

Usikker på hva en «putteboks» er, men om det er den man skal legge «figurer» i, men i riktig hull, så er jo det en kjekk leke.

Pennal kan også være veldig kult, men om det er «helt feil», så kand et fort gå feil. Barn kan være veldig bestemt på hva som er «riktig» og «galt».

Klær er kjedelig. Det er noe man kan sette pris på når man blir noe eldre. En jente på 13 kan ha begynt å like klær, men mest sannsynlig ikke en gutt.

Ville heller spurt dem litt hva de ønsker seg, pg prøve å være en litt «kul» tante som kjøper kjekke gaver, ikke myke kjedelige gaver med klær i. (Sorry men det var mine tanker som barn).

Anonymkode: 338d2...bdf

• Liker 9
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på salg, men ikke til vanlig pris. 

Anonymkode: 4e3d7...83e

Men da får man jo ikke bytte det.. 🤔

Anonymkode: 317be...c1a

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Klær fra HM er noe vi alltid må bytte, ungene er litt kresne på klær. Prismessig er det helt fint, men vanskelig å finne klær som de liker hvis de ikke har ønsket seg noe spesielt.. da blir det liggende.hadde heller gått for drikkeflaske eller lignende som de uansett får bruk for..

Anonymkode: a6fe8...b9e

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke barna en ønskeliste? 

Usikker på hva en «putteboks» er, men om det er den man skal legge «figurer» i, men i riktig hull, så er jo det en kjekk leke.

Pennal kan også være veldig kult, men om det er «helt feil», så kand et fort gå feil. Barn kan være veldig bestemt på hva som er «riktig» og «galt».

Klær er kjedelig. Det er noe man kan sette pris på når man blir noe eldre. En jente på 13 kan ha begynt å like klær, men mest sannsynlig ikke en gutt.

Ville heller spurt dem litt hva de ønsker seg, pg prøve å være en litt «kul» tante som kjøper kjekke gaver, ikke myke kjedelige gaver med klær i. (Sorry men det var mine tanker som barn).

Anonymkode: 338d2...bdf

Er ikke 13 år gamle gutter int. I klær?? Har en gutt på 10 år som utelukkende ønsker seg klær. Men ikke alle klær riktig nok.

Kjenner veldig mange gutter fra 9 til 13 og de er int. I klær som de liker...

Anonymkode: 81ba7...91e

• Liker 7
Skrevet

Ville kjøpt leker isteden. Putteboks til ettåring er sikker helt fint :) ville tenkt litt over interessene dems og sånt når jeg plukka ut gaver. 

Anonymkode: 9ad96...44e

• Liker 1
Skrevet

Gavelister/ønskelister er helt supert. Jeg vil ikke gi noe "dritt" som bare havner i søpla eller innerst i skapet.. Ikke vil jeg ja det heller. Vi er ganske miljøbeviste og ville ikke ha mer enn nødvendig. Oppfordrer familie til å spleise på gaver til ungene, slik at de kan få noe nyttig og noe som holder lengre enn et par uker. Vi tar gjerne imot brukte gaver også.

Gavene du har kjøpt høres helt greie ut om det er noe som ungene ønsker seg/vil bruke. Selv syns jeg det er vanskelig å finne gaver til 150 som er av god kvalitet. Da hadde jeg noe heller gitt kinobilletter e.l. Evntuel spleiset med andre så vi kunne kjøpt noe mer holdbardt. H&M klær kan selvsagt holde lenge de også, men man får ofte det man betaler for. Og bukse og genser til samlet 150? Tvilsom god kvalitet. 

Anonymkode: 3a116...0e7

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville spurt om ønskeliste. Penal har de fleste..både ett og flere. Hadde ungen min fått et random pedal hadde det blitt gjemt i en skuff, om det ikke var et spesifikt penal han ønsket seg.

Klær er helt innafor,  men om du kjøper noe på salg som ikke kan byttes, er det kanskje greit å kjøpe noe de kan vokse i. Personlig jeg jeg aldri bort klær som ikke kan byttes.

Puttekasse er kjekt for en ettåring, såfremt de ikke har tre fra før...

Anonymkode: 81ba7...91e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...