Gå til innhold

Rutiner på morgenen hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna våkner, tar med seg dynen på stuen og legger seg på sofaen for å sove videre litt der. Jeg ser at det funker dårlig, de spiser lite mat når de gjør det. 
Lurer på om jeg er streng om jeg sier at vi skal slutte med det? At de fra nå av må gå rett på badet og vaske seg og kle på seg? 
Hva gjør andre flinke mødre?

Anonymkode: 132d7...cb3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut at de legger seg på sofaen? Hvorfor gjør de det? Vet ikke hvor store barna er. Mine er 4 og 6. Om morgenen varierer det hvor flinke de er til å høre på beskjeden om å ta på noe klær, de vil gjerne se på barne-tv med det samme. Men vi kommer i land. 

Anonymkode: 7c8b0...e99

• Liker 1
Skrevet

Jeg står først opp , ordner frokost. Ofte kommer barnet tuslende men hender jeg må vekke . Sitter og har en kort kosestund før jeg hjelper barnet med å kle på seg . Så spiser vi frokost i lag uten å se på TV eller annet . Etter frokost gjør vi oss klar til å dra ut. Vi gjør det samme hver dag . 

Anonymkode: 92387...c95

Skrevet

Det er skolebarn. Vet ikke hvorfor det har blitt slik, men det funker dårlig. Interessant å høre hva andre gjør 😊

Anonymkode: 132d7...cb3

Skrevet

Jeg antar du mener hverdager? Vi vekker dem, de står opp og tar morgenstell og kler på seg. Så lager og spiser de frokost og ser gjerne på noe på telefonen sin eller underholder seg selv på annet vis før de må dra til skolen. Hvorvidt jeg hadde akseptert det du beskriver kommer an på alder og på barnet selv. Hvis barna er såpass store at de på tross av slumring i sofaen får spist og kommet seg på skolen i tide hadde jeg latt det være, men om de måtte mases på og nærmest dyttes ut døra for å rekke det hadde jeg satt ned foten. Frihet under ansvar ville jeg tenkt. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har skolebarn og et barnehagebarn. Men vi ordner oss på badet mens ungene sover litt videre. Ofte kommer eldstemann av seg selv og kommer rett på badet. Minste må som regel vekkes. Så hjelper en av oss ungene med klær og stell på badet, mens den andre ordner frokost og matpakker. Ned å spise frokost sammen. Er det da tid til overs, får se se litt på tv. Det er ofte en god motivasjon for å være effektiv på badet 😅 at det da blir tid til tv-titting.. 

Anonymkode: 79087...83e

• Liker 1
Skrevet

Her har vi 2 små. En på 4.5 år, og en på 1 år og 9 måneder. Minste har ikke begynt i barnehage enda. Men de våkner som regel tidlig så vi har ofte hvertfall 2 timer på morgenen før 4åringen er i barnehagen 😅 Da står vi opp, de ser på tv mens jeg lager frokost. Så spiser vi mens vi ser litt tv.  Pusser tenner. Så ordner jeg klart utetøyet de skal ha på før vi går. Kler på de klær og går til barnehagen 😊 Greit med litt tid sammen før barnehagen 😁 så hender det jeg triller tur med minste etter levering 😊

Anonymkode: 063ed...cfd

Skrevet

1 Jeg registrerer at jeg er våken,

2 Jeg gjør det som er nødvendig i rekkefølge basert på hva som haster mest. 

Håper det hjalp. 

• Liker 1
Skrevet

Uff, er bruk av TV virkelig såpass utbredt blant de lavere klasser? Starte dagen med å dytte ungene foran en skjerm?

Anonymkode: 6e0bc...996

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvor gamle barna er, da. 

Vi har bare én, på 2,5  (og en til på vei). 

En av oss reiser veldig tidlig på jobb, den andre tar seg av avkommet. 

Her står vi opp i 6-tiden (ungen våkner før, men får pent leke i sengen sin til ho mor står opp). Så går jeg på badet, mens han leker omkring. Deretter hjelper jeg ham med tannpuss og påkledning. Så leker vi litt (leser bok, "lager mat", ser brillebjørn...), og så går vi. 

Selvsagt er det ok å si at har vi stått opp, så har vi stått opp, og ikke noe soving på sofaen. 

Anonymkode: d16ae...b94

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ofte liker han en varm dusj på morgenen. Da står han i dusjen og koser seg mens jeg steller meg. De dagene han ikke dusjer steller jeg meg før jeg henter han og vasker han med lunkent vann ved vasken. 

Så er det tannpuss, frokost mens han slapper av med ipad/barne tv. Står opp i god tid før vi må gå så vi får rolige morgener 😊

Skrevet

Skolebarn på 7 og 9 år: 

Kler på seg, vasker seg og ordner håret. 

Spiser frokost. 

Pusser tennene. 

Ser på TV. 

Går til skolebussen. 

Anonymkode: c3d31...f8c

Skrevet

4 og 7 år her.

Vi voksne våkner så og si alltid først. Åpner dørene til rommene deres og setter på lyset i gangen før vi selv går på badet og steller oss. Når jeg nærmer meg ferdig går jeg inn til dem for å vekke dem, og så steller jeg meg ferdig. Eldstemann går på badet, og skal stelle seg selv. Det varierer veldig hvordan der går. Idag feks gikk det på skinner, mens andre ganger må det mases litt. Hun tar seg et glass melk, og er så klar for skolen. 
Mens hun steller seg og jeg pakker sekkene får mannen opp minsten og steller han. 

Matpakker lages dagen før, og ingen av oss spiser frokost hjemme. 

Vi er stort sett ute av døren en halvtimes tid etter at vi står opp. En gjeng med B-mennesker som helst vil sove så lenge som mulig, og etter prøving og feiling har vi landet på at det som passer best for oss er å ikke ha tid til noe særlig utover å faktisk stelle seg. 

Anonymkode: 74699...fb3

Skrevet

Jeg ordner meg enten før barna våkner eller samtidig med dem. Mannen drar 05:00.
Et barn i barnehage og en på SFO før skolen. De spiser frokost der. 
Så her vekkes de, stelles på badet, tar på yttertøy og drar av gårde. 

Anonymkode: 0e6ad...278

Skrevet

Står opp klokka 7

Ungene kler på seg mens jeg/mannen lager mat

Alle spiser

Etterhvert som de er ferdig går de på badet og steller seg. 

Alle går hjemmefra kl 08.15.

Ingen skjerm på morgenen i hverdager. Har barn på 2., 4. og 7. trinn.

Anonymkode: 34497...c8c

Skrevet

Jeg står opp, vekker guttene (13 og 14), og så får de noen minutter i sengen før de går rett på badet etter tur. De lager matpakke og ser på mobilen hvis de har tid. I barneskolealder var det ingen skjerm før skoletid,men den regelen forsvant sakte,men sikkert etter at mobiltelefonene og Snapchat dukket opp. Fortsatt ingen tv-skjerm, i så fall er det nyheter eller God morgen Norge som står på. 

Skrevet

TV på morgenen? Det hadde jeg faktisk ikke trodd at folk holdt på med. Ikke at det bryr meg eller at jeg mener det er krise, det var bare veldig overraskende.

Anonymkode: a32e0...35a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TV på morgenen? Det hadde jeg faktisk ikke trodd at folk holdt på med. Ikke at det bryr meg eller at jeg mener det er krise, det var bare veldig overraskende.

Anonymkode: a32e0...35a

For vår del er det fordi barna må være hjemme alene en halvtimes tid på morgenen før skolebussen går, og da er TV den ekleste løsningen slik de ikke finner på noe "tull". Har hatt morgen SFO frem til i år, men fikk ikke plass i år 🙁

Anonymkode: c3d31...f8c

Skrevet

Ungene våkner mellom 06-0630. Når vi skal på skole/Bhg vet de at de skal kle seg før de får lov å sette på TV. (I helgene tar de med dyna ned i sofaen). Det gjør de 9 av 10 ganger 😅 jeg står opp 06, og lager frokost. De får lov å spise frokost foran TVen, da får jeg stelt meg i fred og ro. 
vi måtte ha en periode der det ikke var TV på morgenen, rett og slett for at ungene glemte å spise, og de kranglet mer. Men etter en pause prøvde vi igjen, og nå funker det fint hos oss :) 

Anonymkode: 2b195...5df

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 og 7 år her.

Vi voksne våkner så og si alltid først. Åpner dørene til rommene deres og setter på lyset i gangen før vi selv går på badet og steller oss. Når jeg nærmer meg ferdig går jeg inn til dem for å vekke dem, og så steller jeg meg ferdig. Eldstemann går på badet, og skal stelle seg selv. Det varierer veldig hvordan der går. Idag feks gikk det på skinner, mens andre ganger må det mases litt. Hun tar seg et glass melk, og er så klar for skolen. 
Mens hun steller seg og jeg pakker sekkene får mannen opp minsten og steller han. 

Matpakker lages dagen før, og ingen av oss spiser frokost hjemme. 

Vi er stort sett ute av døren en halvtimes tid etter at vi står opp. En gjeng med B-mennesker som helst vil sove så lenge som mulig, og etter prøving og feiling har vi landet på at det som passer best for oss er å ikke ha tid til noe særlig utover å faktisk stelle seg. 

Anonymkode: 74699...fb3

Spiser ikke ungene dine frokost i det hele tatt, eller spiser de i barnehagen og på SFO? Dersom de spiser der, tenker du ikke at det er lurt å få inn en vane med frokost før ungene er for gamle for SFO?

Her våkner mannen min først og vekker skolebarnet, jeg sover videre enten sammen med babyen eller mannen min tar med seg babyen. Dersom babyen sover med meg, står jeg opp når hun våkner, men har hun stått opp før meg, står jeg opp en halvtime før de andre skal gå. Mannen lager matpakke til seg selv og skolebarnet mens han gjør klar frokost. Vi sitter hele familien og spiser frokost sammen hver eneste dag, ingen ser på TV eller nettbrett. Vi er også B-mennesker alle sammen, men frokost er likevel en så viktig vane at vi selvfølgelig lærer ungene å spise før de går. Etter frokost pusser alle tenner og så går de som skal gå.

Anonymkode: dd7ed...72e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...