Gå til innhold

God trygg migrenemedisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gode råd om god anfalls medisin for migrene? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle de vanlige anfallsmedisinene er ansett som trygge. Vanligste virkestoff er triptaner, det har vært i bruk lenge.

Det er vanskelig å anbefale noe, siden det varierer fra person til person hva som fungerer. Jeg har god effekt av Zomig og Imigran, begrenset effekt av Maxalt, ingen effekt av Relpax f.eks. Andre har det omvendt. 

Anonymkode: e8f0b...0be

• Liker 2
Skrevet

Har både Cataflam og Imigran i tablettform, samt Imigran nesespray. Begrenset effekt, og nesesprayen er det mest aktuelle da jeg kan kaste opp i en del av anfallene. Ble tipset om Atacand for litt siden, og har time hos legen om litt tid til om det er noe jeg kan få. Personen som tipset ble kvitt migrenen så å si helt etter en periode på dem. 

Anonymkode: fb3bd...9a7

Skrevet

Sex og orgasme er det tryggeste jeg vet om. Derimot bruker jeg også imigran nesespary, samt en kombinasjon av paracet og ibux (på resept av lege).

• Liker 1
Skrevet

Zomig nesespray.. dog, når migrenen er på sitt jævligste hadde jeg løpt på motorveien i grå joggeklær om noen lovet at det ville fungere. 

Anonymkode: b8007...fff

Skrevet

Maxalt funker bedre for meg enn Imigran nesespray. 

• Liker 1
Skrevet

Cataflam funker godt på meg, sliter ofte med migrene. Imigran blir nok nest best, men synes det var så ubehagelig å sniffe inn og smakte grusomt😂

Skrevet

Hos meg fungerer det ikke med piller fordi jeg kaster opp 1-3 ganger, gjerne etter jeg har drukket/spist. 
Har prøvd imigran (?), maxalt smeltetab. Og zomitapin(?) tabletter uten noen serlig effekt. 
Prøvde zomig nasal og var nesten symptomfri etter 20 min. Anfallet ble mye mildere i styrke også og varte kortere. 

Skrevet

Imigran nesespray. 

Anonymkode: 001f7...1ec

Skrevet
17 minutter siden, Tårnuglen skrev:

Cataflam funker godt på meg, sliter ofte med migrene. Imigran blir nok nest best, men synes det var så ubehagelig å sniffe inn og smakte grusomt😂

Cataflam er et NSAID, diclofenac, og samme som f.eks. Voltaren.

Greit å vite forskjellen på disse og hvoran de virker. Triptaner fungerer på en helt annerledes måte og har f.eks. ikke samme risiko for magesår. Jeg har også Cataflam, men jeg tør rett og slett ikke å ta dem så mye, siden det er såpass sterke medisiner.

Av alle triptaner jeg har prøvd er Almogran (almotriptan) det som fungerer best for meg. Imigran fungerer ikke i det hele tatt, mens f.eks. Zomig fungerer, men gir meg en helt forferdelig følelse i kroppen (blir helt rar i muskler).

Det er veldig viktig å ta triptaner tidlig, både erfaringsmessig og etter hva de sier. Greit å ha noe nesespray også (det har jeg ikke nå) i tilfelle man er for sen og begynner å kaste opp....

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har både Cataflam og Imigran i tablettform, samt Imigran nesespray. Begrenset effekt, og nesesprayen er det mest aktuelle da jeg kan kaste opp i en del av anfallene. Ble tipset om Atacand for litt siden, og har time hos legen om litt tid til om det er noe jeg kan få. Personen som tipset ble kvitt migrenen så å si helt etter en periode på dem. 

Anonymkode: fb3bd...9a7

Jeg har prøvd å få noe slikt, men min lege er i alle fall helt umulius når det gjelder preventive behandlinger. Jeg prøvde å pushe på men det var umulig å få vanlig legetime på grunn av corona.

Er det andre her som har erfaringer med preventive medisiner? Jeg håper virkelig jeg kan få det på plass etter hvert, og at noe fungerer.

Anonymkode: 72c77...26e

Skrevet

Jeg bruker imigran nesespray. Men jeg merker at den virker bedre om jeg tar den tidlig, enn om jeg venter på at det skal bli bedre kun med paracet.

Anonymkode: 72799...cfa

Skrevet

Jeg har hatt migrene hele mitt voksne liv, har prøvd ut alt som finnes av migrenemedisiner. For meg virker maxalt best. 

Anonymkode: cc932...b5b

• Liker 1
Skrevet

Har migrene med aura, og Zomig fungerer veldig bra for meg.

Men jeg må ta det imens jeg har synsforstyrrelser, før hodepinen setter inn. Ellers har det begrenset effekt. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å få noe slikt, men min lege er i alle fall helt umulius når det gjelder preventive behandlinger. Jeg prøvde å pushe på men det var umulig å få vanlig legetime på grunn av corona.

Er det andre her som har erfaringer med preventive medisiner? Jeg håper virkelig jeg kan få det på plass etter hvert, og at noe fungerer.

Dette er litt sjokkerende å høre om. Forebyggende medisiner mot migrene er jo anbefalt allerede fra 3 hodepinedager i måneden. 

Før hodepinedagbok, og bestill deg en ny time hos fastlegen.  Ikke gi deg før du får skikkelig hjelp.  
https://hodepinenorge.no/hodepine/forebyggende-medisin/

Skrevet

Alle de 7 variantene av triptaner er både trygge og gode, men det kan variere litt hvilken man får best effekt av. 
Be fastlegen din om en resept på 2 eller gjerne 3 forskjellige, så kan du prøve deg frem til du finner den eller de som fungerer aller best for deg. 

Noen har behov for en kombinasjon av to ulike, ikke for å ta samtidig - men til hvert sitt bruk.
Selv bruker jeg Relpax (Eletriptan) til anfallene, og så Naramig (Naratriptan) ved leggetid samme kveld, for å unngå at hodepinen kommer tilbake dagen etter.  

Skrevet

Ryddet for medisindosering. 

_popcorn_, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...