AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 2 åringen min er så følsom. De har kommentert det i bhg også. Vet ikke om det er normalt? Eller om vi bør være på vakt for noe? Eksempler: - kan begynne å gråte av en spesifikk peppa gris episode - kan plutselig sitte å se litt trist ut uten at vi har fått med oss at noe har skjedd, så kommer det er par tårer. Spør om hn er lei seg og da svarer hn ja og vil ha klem. - hvis noe ikke ble som hn hadde tenkt kan hun gråte en sånn veldig følsom «nå ble jeg såret» gråt. En helt annen enn den vanlige «får ikke is til frokost»- eller «jammen jeg vil ikke legge meg»-gråt. - hvis hun har gjort seg til og er morsom/søt men vi sier med helt normal rolig lav stemme f.eks at hn må være forsiktig så hn ikke faller eller noe sånt, så kan hun stoppe helt opp. Sitter stille og ser kjempetrist ut før det kommer noen tårer og en sår gråt igjen. Jeg er jo veldig følsom og emosjonell selv, men trodde egentlig ikke det begynte så tidlig. Startet like etter hn fylte 2. Anonymkode: 5be96...316
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Selvfølgelig kan barnet ditt føle på alt det der som 2 - åring! Barn har indre følelsesliv fra fødsel. Jeg tenker kanskje barnet ditt trenger noe hjelp med følelsesregulering, samtidig så vil jeg ikke si at dette er unormalt eller at hn ikke burde gjøre det. Små barn kan ha store følelser, det har jeg selv sett flere ganger på småbarnsavdeling og lest om i forskning på barnehagelærerutdanningen Du kan fint snakket med barnet ditt om følelser. Lese bøker om å være glad, lei seg, trøste, være sinna, redd. En 2 - åring kan forstå så mye, men mange trenger noe veiledning på det jeg nevnte om følelsesregulering Det kan hjelpe å bruke musikk, synge, musikkinstrumenter, snakke sammen, lese om det, se på det på tv eller bare være følelsesmessig tilgjengelig for barnet ditt ❤️ Det virker som du rett og slett bare har et lite barn med store følelser, og det er helt greit. Anonymkode: 32b52...322 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Åh så skjønn 💖 Det er nok ikke unaturlig. Barn reagerer så forskjellig. Da ei av tantebarna mine var 2 år, hylgråt hun av noen sanger som hun syntes var trist. Er fint6de viser følelser, og så fint å se at hun mottar så god omsorg av dere 😊 Jeg har en på 4.5 år og en på 1.5 år. Begge 2 har skikkelig sinne/frustrasjon i seg, minste er værst 🙊 De små har ekstremt mye følelser, og det er ikke lett for dem når de ikke kan fortelle hva det er. Anonymkode: fb7dd...dd9 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Takk dere. Hvordan kan jeg lære følelsesregulering? Noen linker jeg kan lese meg opp på f.eks? Synes det er så vondt å se på når hun er sånn skikkelig lei seg. Anonymkode: 5be96...316
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Hn har forresten blitt veldig veldig glad i kos i det siste. Kommer med spontane klemmer og kaster seg rundt halsen på oss ut av det blå. Og moser ansiktet inn i ansiktet vårt Vet ikke om det kan ha en sammenheng. Anonymkode: 5be96...316
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå