Gå til innhold

Gammel "look" på nymalt skap???

Thea

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite skap, trehvitt som jeg skal male hvitt. Jeg synes det er litt stilig når nymalte skap ser litt "gamle" ut.

Er det noen son vet hvordan jeg skal få til det??

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

1. Du kan bl.a. få en slitt effekt hvis du bruker fint sandbapir over kantene etter at malingen er tørr. Da bør du lakke over etterpå.

2. Evt. kan du bruke krakeleringsteknikk. Det forutsetter at du kjøper maling og krakeleringsmedium som passer sammen. Dette kan du få kjøpt i hobbybutikker og malerforretninger.

3. Så et sted noen som hadde gnidd et stearinlys oppover og nedover langs møbelet slik at det hang litt igjen på møbelet. Når det etterpå da malte med vannbasert maling, festet malingen seg ikke hvor det var stearin. Resultatet ble et "slitt" møbel. Denne teknikken har jeg aldri prøvd selv så jeg aner ikke hvorvidt det er vanskelig å få pent eller ikke.

4. Husker ikke hva malingen heter. Men, det er en slags maling som du kan male oppå den malte fargen og så tørke mesteparten av igjen. På den måten får du en "slitt/gammelskitten" effekt. Såkalt patingering.

Håper du fikk noen tips! vedder på at det sitter mange rundt om med enda flere ideer.

Lykke til med skapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lasur som kan legges over malingen og så tørkes av. Oljelasur tørker ikke særlig fort og jeg tror at du har et døgn eller mer før du må være ferdig med tørkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...