Gå til innhold

Dobbelt statsborgerskap og to pass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har utenlandsk pappa og vi driver nå å se på hvordan hun kan få dobbelt statsborgerskap. Pappan leser at hun kan bare få innreise i pappans land med passet derfra når man har dobbelt statsborgerskap. Vet noen om det er sånn at man kan bare få innreise i Norge med norsk pass når man har dobbelt? 

Må vi i så fall ha med begge passene hvis vi skal besøke hans hjemland? i 

Vi planlegger reise neste år. Hvis vi får lov å reise da. Krysser fingrene. 

Anonymkode: 3ed78...093

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville hatt med begge passene uansett. Hvis noe skulle skje, er det greit å være norsk i utlandet.

Anonymkode: d2cda...fce

Skrevet

Russisk? For det er visstnok en greie de har, har du russisk statsborgerskap MÅ du bruke russisk pass for innreise og utreise. Innreise i Norge vet jeg ikke, mulig du må sjekke for da kan dere ikke bruke EU/EFTA/schengen inngangen hvis det er snakk om land utenfor EU/EFTA/Schengen. 

Anonymkode: 87d9d...137

Skrevet

Ta med begge pass uansett. Noen land krever at du bruker landets pass ved innreise. 

Skrevet

Tror det er ganske vanlig at land krever du bruker det passet om du er statsborger? (Min datter har dobbelt norsk og amerikansk statsborgerskap, og USA krever i alle fall at man da bruker det amerikanske passet ved inn/utreise.) Vet ikke om Norge krever man reiser inn med norsk pass, men det er helt klart mest praktisk. Bare ta med begge - skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem? 

Anonymkode: 8df04...9ea

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Russisk? For det er visstnok en greie de har, har du russisk statsborgerskap MÅ du bruke russisk pass for innreise og utreise. Innreise i Norge vet jeg ikke, mulig du må sjekke for da kan dere ikke bruke EU/EFTA/schengen inngangen hvis det er snakk om land utenfor EU/EFTA/Schengen. 

Helt riktig. Min datter har dobbelt statsborgedskap. Vi må vise russisk pass ved innreise. Hvis ikke, så må vi da ha turistvisum i hennes norske pass. 

Anonymkode: 18c45...4a4

Skrevet

Tror det er vanlig. En jeg kjenner var flyktning fra et østeuropeisk land. Han fikk norsk pass. I det norske passet er det stemplet at det ikke er gyldig i hans opprinnelsesland. Når han besøker sitt hjemland må han bruke hjemmlandets pass.

Skrevet

Takk for svar. Da tar vi med begge :) 

Anonymkode: 3ed78...093

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt riktig. Min datter har dobbelt statsborgedskap. Vi må vise russisk pass ved innreise. Hvis ikke, så må vi da ha turistvisum i hennes norske pass. 

Anonymkode: 18c45...4a4

Får hun reise på turistvisum hvis hun er russisk statsborger? For ei russisk venninne fikk problemer og fikk ikke fly til Russland med barna siden deres  russiske pass var utgått eller helt på grensa (utrolig teit å ikke sjekke...), men de ble nektet å få nødvisum på de andre passene fordi de var russiske statsborgere.

Ta med begge pass. Da er man sikker.. 

Skrevet

Vi tar alltid med begge.

Skrevet

Tror ikke du trenger begge pass. Mine venner med dobbelt europeisk statsborgerskap har iallfall aldri hatt med seg det norske når vi har vært på tur 

Anonymkode: 7a0c7...edf

Skrevet

Spørs hvilket land.

Mine barn har amerikansk og norsk. Vi har reist til USA med bare norske pass. De ønsker at de skal bruke amerikansk pass der, men kan jo ikke nekte oss å bruke norsk. Vi har stort sett med begge da, og bruker amerikansk i USA, og norsk i norske grenseoverganger. 

Anonymkode: 6be99...451

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Spørs hvilket land.

Mine barn har amerikansk og norsk. Vi har reist til USA med bare norske pass. De ønsker at de skal bruke amerikansk pass der, men kan jo ikke nekte oss å bruke norsk. Vi har stort sett med begge da, og bruker amerikansk i USA, og norsk i norske grenseoverganger. 

De kan jo det, om du får en overivrig betjening som sitter på passkontroll der i USA.  Det er LOVPÅLAGT at amerikansk statsborgere MÅ bruke amerikansk pass på innreise til USA.  At du ikke har hatt noe trøbbel er på grunn av at du har vært heldig. (hilsen amerikaner med barn med dobbelpass). 

Anonymkode: 0a42c...efa

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Spørs hvilket land.

og nå leste jeg dette litt bedre. Du har jo brukt barnas amerikansk pass på vei inn til USA.  Ikke sitte her og fortelle folk at "det går bra du trenger ikke" når faktisk de kan bli nektet innreise fordi de bruker feil pass. 

Anonymkode: 0a42c...efa

Skrevet

Mine barn har dobbelt statsborgerskap men vi har kun 1 gyldig pass. Bytter på norsk og det andre, det er meget krøkkete å måtte til ambassade mens de er små og passet er gyldig i kanskje 3 år.

Anonymkode: 58f6d...30d

Skrevet

Begge våre barn har dobbelt statsborgerskap, har norsk og amerikansk pass. Vi pleier alltid ta med begge når vi skal til USA, men bruker stort sett å vise det norske. Aldri fått noen kommentarer på det eller problem. Vi har ikke bodd i USA på mange år, og begge foreldrene er norske. Og vi reiser mellom Norge og USA mange ganger i året, unntak er nå under corona

Anonymkode: bd2ad...cfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...