Gå til innhold

Felle masker under erme

McGonagall

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg holder på å strikke en genser, og har plukket opp masker til erme langs ermehull. I oppskriften videre står det «... strikk glattstrikk rundt. Samtidig strikker du sammen 2 og 2 masker midt under ermet hver 4. cm.» 

Jeg har nå strikket 4 cm, og lurer på om jeg skal felle to masker denne runden (to rett sammen, to ganger) eller én maske (to rett sammen)? Er ikke vant til denne formuleringen. 

Håper det er noen som kan hjelpe 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tolker det som om du skal felle 2 masker, altså to sammen+to sammen. Sjekk hva som passer med antall masker du skal ende opp med, så er du sikker :) 

Anonymkode: 3ce1b...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig skal du felle to masker, dvs to masker sammen, to ganger, det er vanligst. Det bruker å stå hvor mange masker du skal ha igjen når du har gjort de fellingene du skal. På denne måten kan du regne ut hvor mange du skal felle hver 4. cm.

Anonymkode: ae573...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det som om du skal felle 2 masker, altså to sammen+to sammen. Sjekk hva som passer med antall masker du skal ende opp med, så er du sikker :) 

Takk for svar. Utfordringen er at det ikke står maskeantall etter at jeg er ferdig å felle.. Men heller mot å felle to masker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, McGonagall said:

Takk for svar. Utfordringen er at det ikke står maskeantall etter at jeg er ferdig å felle.. Men heller mot å felle to masker. 

Strikker du ovenfra og ned? Da skal det sikkert være en vrangbord-kant nederst, står det ikke hvor mange masker du skal ha i den heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ved felling på ermer skal du ha omgangens start midt under ermet. Du strikker en maske rett, 2 rett sammen, rett frem til 3 masker før omgangens start, 2 vridd rett sammen, og til slutt 1 rett . Altså feller du 2 ganger hver gang du skal felle. 

Anonymkode: 6cb8a...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strikker du ovenfra og ned? Da skal det sikkert være en vrangbord-kant nederst, står det ikke hvor mange masker du skal ha i den heller?

Ja, jeg strikker ovenfra og ned. Skal strikke brettekant nederst, men det står ikke maskeantall. Der står bare opprinnelig maskeantall i oppskriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis ved felling på ermer skal du ha omgangens start midt under ermet. Du strikker en maske rett, 2 rett sammen, rett frem til 3 masker før omgangens start, 2 vridd rett sammen, og til slutt 1 rett . Altså feller du 2 ganger hver gang du skal felle. 

Anonymkode: 6cb8a...994

Takk for svar. Det er slik jeg er vant til å strikke ermer, så tror jeg gjør det slik nå også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, McGonagall said:

Ja, jeg strikker ovenfra og ned. Skal strikke brettekant nederst, men det står ikke maskeantall. Der står bare opprinnelig maskeantall i oppskriften. 

Da kan du jo gjøre hva du vil. :) Mål litt og tenk på hva slags ermer du vil ha. Feller du en maske vil du få videre ermer enn om du feller to. Jeg gjør heletiden endringer i mønsteret når jeg strikker til meg selv, da får jeg det akkurat slik jeg ønsker 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...