Gå til innhold

Kan jeg bli like tynn som jeg var i tjueårene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 30. Fikk samboer for to år siden, og kiloene har kommet krypende.

Ikke for det, jeg er fortsatt slank, men jeg merker at jeg ikke passer like godt inn i buksene mine mer. Både lår og rumpe har blitt større. Dette synes jeg først og fremst er dumt fordi jeg må kjøpe nye klær, og dette er klær jeg ikke nødvendigvis har rukket å bruke så mye. Det er skikkelig kjedelig.

Men er dette noe jeg bare må innfinne meg med? Kan jeg bli like slank etter 30 som jeg var før 30? Hva burde jeg gjøre? Jogge?

Jeg vet jeg spiser mer enn jeg gjorde før, men jeg spiser også sunnere, så vet ikke helt hva jeg kan gjøre der. Jeg er ikke i nærheten av overvektig, så det sitter langt inne å begynne å telle kalorier..

Anonymkode: 81a82...d7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har noen alternativer.

Gå tilbake til spise- og aktivitetsmønsteret du hadde i tjueårene.
Spis mindre enn du gjør nå, uten å telle kalorier.
Spis mindre enn du gjør nå, og tell kalorier.
Kjøp større bukser.

Anonymkode: 8139e...57b

• Liker 19
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for det, jeg er fortsatt slank, men jeg merker at jeg ikke passer like godt inn i buksene mine mer. Både lår og rumpe har blitt større. Dette synes jeg først og fremst er dumt fordi jeg må kjøpe nye klær, og dette er klær jeg ikke nødvendigvis har rukket å bruke så mye. Det er skikkelig kjedelig.

Men er dette noe jeg bare må innfinne meg med? Kan jeg bli like slank etter 30 som jeg var før 30? Hva burde jeg gjøre? Jogge?

Jeg vet jeg spiser mer enn jeg gjorde før, men jeg spiser også sunnere, så vet ikke helt hva jeg kan gjøre der. Jeg er ikke i nærheten av overvektig, så det sitter langt inne å begynne å telle kalorier..

Her har du svaret. Du spiser mer enn før. Altså må du spise mindre for å gå ned i vekt.

At du spiser sunnere betyr ikke nødvendigvis at du får i deg færre kalorier enn da du spiste usunt, det kan være mye kalorier i sunn mat. Det er en vanlig misforståelse å tro at sunn = kalorifattig, men kalorier i seg selv er verken sunt eller usunt.

Anonymkode: a2fa9...ed0

• Liker 15
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er dessverre så at for mange kvinner så er det mye som endrer seg i kroppen etterhvert som man blir voksnere og det er helt naturlig. Så vær stolt over rumpa å lårene dine du. Det er jeg. Så trenger ikke andre komme med noe meninger på det feltet. Den eneste sine meninger som betyr noe er partnerens.

Anonymkode: ee5e0...3af

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

det er dessverre så at for mange kvinner så er det mye som endrer seg i kroppen etterhvert som man blir voksnere og det er helt naturlig. Så vær stolt over rumpa å lårene dine du. Det er jeg. Så trenger ikke andre komme med noe meninger på det feltet. Den eneste sine meninger som betyr noe er partnerens.

Anonymkode: ee5e0...3af

Jeg føler på ingen måte at kroppen min ikke ser bra ut, jeg synes bare det er synd at jeg ikke lenger kan bruke buksene jeg har i skapet :) 

• Liker 2
Skrevet

Tja, jeg har hatt noenlunde samme vekt siden jeg var 15. Er 37 nå. Spørs vel helt hva slags livsstil man lander på, og for mange blir middagen viktigere enn åndelig føde.

Anonymkode: 27792...b2f

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du velger å gjøre er det bare du som kan avgjøre. Men ja, det er fullt mulig å bli like slank selv om du er 30. Jeg gikk ned i vekt i fjor og har ikke veid så lite siden jeg var 13. Er 40 nå. Var utvokst som 13 åring og hadde samme vekt frem til 19. Da fikk jeg mitt første barn. Gikk opp i vekt i permisjonstiden, men ned etter jeg startet i jobb igjen. De to neste barna kom tett og gikk ikke ned i vekt før siste var et par år pga sykdom.  Og gikk to ganger opp i vekt på grunn av medisinbruk, men så ned igjen. Hadde det blitt opplyst at man legger på seg mye av en medisin så hadde jeg heller valgt en annen. Et valg er alltid å foretrekke. 

Anonymkode: f45f2...85c

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Her har du svaret. Du spiser mer enn før. Altså må du spise mindre for å gå ned i vekt.

At du spiser sunnere betyr ikke nødvendigvis at du får i deg færre kalorier enn da du spiste usunt, det kan være mye kalorier i sunn mat. Det er en vanlig misforståelse å tro at sunn = kalorifattig, men kalorier i seg selv er verken sunt eller usunt.

Nja, jeg er ikke helt overbevist, selv om jeg ser poenget ditt.

Før spiste jeg omtrent bare godteri, flytende kalorier og tomme kalorier. Middagen min var kjeks og juice, frokosten min var Litago og boller. Det er ikke gitt at kaloriinntaket mitt er høyere bare fordi jeg spiser mer i masse. Jeg var også mer stillesittende.

Nå trenger jeg en del styrke, og jeg spiser sunnere måltider til faste tider og er generelt mer i bevegelse. Spørsmålet er vel heller da om jeg burde fokusere mer på fettforbrenning og mindre på bevegelighet og styrke.

TS

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, jeg har hatt noenlunde samme vekt siden jeg var 15. Er 37 nå. Spørs vel helt hva slags livsstil man lander på, og for mange blir middagen viktigere enn åndelig føde.

Anonymkode: 27792...b2f

Jeg er nok ikke helt der enda, men takk for "tipset" :ler: 

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke kommet i overgangsalderen, så da er det egentlig ikke noe problem å gå ned i vekt, så lenge du gjør noen grep. Det er ikke slik at man legger lettere på seg som 30-åring enn som 20-åring. Grunnen til at mange, både deg og meg inkludert, veier mer når de er 30 enn når de er 20, er nok at de ikke bryr seg like mye om utseende og matvaner som før. Jeg er i samme situasjon som deg; nylig bikket 30 absolutt normalvektig fortsatt, men allikevel noen kilo tyngre enn da jeg var 20. Jeg er ikke like kritisk til egen kropp lenger, og derfor unner jeg meg oftere utskeielser i matveien. Jeg kunne nok fint gått ned i vekt om jeg ville, men jeg ser ikke helt poenget når jeg er normalvektig. 

Anonymkode: 2096d...d2a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før spiste jeg omtrent bare godteri, flytende kalorier og tomme kalorier. Middagen min var kjeks og juice, frokosten min var Litago og boller. Det er ikke gitt at kaloriinntaket mitt er høyere bare fordi jeg spiser mer i masse. Jeg var også mer stillesittende.

Nå trenger jeg en del styrke, og jeg spiser sunnere måltider til faste tider og er generelt mer i bevegelse. Spørsmålet er vel heller da om jeg burde fokusere mer på fettforbrenning og mindre på bevegelighet og styrke.

TS

Du har havnet i den vanlige fella, ser jeg :sad:

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du har havnet i den vanlige fella, ser jeg :sad:

Hvis du prøver å være hjelpsom så hadde det vært fint om du var klar og tydelig i kommunikasjonen. Jeg responderer dårlig på one-liners som nærmest trygler etter et oppfølgingsspørsmål. Ellers takk! :) 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du spiser mer næringsrik mat nå, men flere kalorier totalt sett enn tidligere. Særlig siden du i tillegg er i mer bevegelse nå. 

Dette er den eneste fasiten. Du kan velge om du vil redusere å få i deg dette kalorioverskuddet (lettest), eller forbruke mer kalorier enn du gjør (trene ganske mye mer uten å spise mer, vanskelig).

Anonymkode: f1ab3...9af

• Liker 3
Skrevet

Du kan selvfølgelig komme tilbake til der du var, men pga alder og annen livssituasjon vil det nok kreve mer av deg å holde deg der nå enn den gang. 

Anonymkode: cb0d2...622

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ikke kommet i overgangsalderen, så da er det egentlig ikke noe problem å gå ned i vekt, så lenge du gjør noen grep. Det er ikke slik at man legger lettere på seg som 30-åring enn som 20-åring. Grunnen til at mange, både deg og meg inkludert, veier mer når de er 30 enn når de er 20, er nok at de ikke bryr seg like mye om utseende og matvaner som før. Jeg er i samme situasjon som deg; nylig bikket 30 absolutt normalvektig fortsatt, men allikevel noen kilo tyngre enn da jeg var 20. Jeg er ikke like kritisk til egen kropp lenger, og derfor unner jeg meg oftere utskeielser i matveien. Jeg kunne nok fint gått ned i vekt om jeg ville, men jeg ser ikke helt poenget når jeg er normalvektig. 

Anonymkode: 2096d...d2a

Det var det jeg drev å tenkte på, om det av en eller annen grunn skulle være vanskeligere å gå ned i vekt jo eldre jeg ble.

Egentlig har jeg jo aldri brydd meg om verken trening, kosthold eller hvor slank jeg er. Selv nå trener jeg fordi jeg vil ha en kropp som fungerer, og ikke fordi jeg er spesielt opptatt av hvordan den ser ut. Det eneste som plager meg er som sagt at jeg ikke passer inn i buksene mine. Men jeg får ta et par måneder uten sukker og se om det kanskje hjelper, det er jo bare snakk om en halv buksestørrelse, så skulle tro det var mulig å få til!

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Neida, det kan selvfølgelig godt hende at du spiser færre kalorier enn før, men når det er det eneste du sier du har forandret på, er det nok der svaret ligger allikevel.

Og hvis noen kjeks, et glass juice, en litago og noen boller er alt du spiste i løpet av en dag, høres det faktisk ikke så ille ut rent kalorimessig - innholdsmessig er det selvfølgelig en annen sak.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du prøver å være hjelpsom så hadde det vært fint om du var klar og tydelig i kommunikasjonen. Jeg responderer dårlig på one-liners som nærmest trygler etter et oppfølgingsspørsmål. Ellers takk! :) 

Personen har jo helt rett. Du har havnet i den vanlige fella «det kan ikke være maten, for jeg spiser sunnere enn før». Du får i deg flere kalorier daglig nå enn da. 

• Liker 5
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du responderte ihvertfall mer på det enn på det første svaret mitt, som hadde akkurat det samme innholdet :vetikke: 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du responderte ihvertfall mer på det enn på det første svaret mitt, som hadde akkurat det samme innholdet :vetikke: 

Ah, det var du som var førstemann ut, med det dårligste svaret i hele tråden. Da setter jeg strek her for oss to ❤️ 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Personen har jo helt rett. Du har havnet i den vanlige fella «det kan ikke være maten, for jeg spiser sunnere enn før». Du får i deg flere kalorier daglig nå enn da. 

Vedkommende kan ha rett i mangt og meget, men det hjelper ikke når det kommuniseres på en dårlig måte.

Jeg benekter forøvrig ikke at det kan være maten, jeg er bare ikke helt overbevist :) Uten å ha oversikt over hva jeg spiser nå i forhold til hva jeg spiste før er det heller ingen her på forumet som bombastisk kan hevde noe som helst. Men jeg setter pris på engasjementet!

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Neida, det kan selvfølgelig godt hende at du spiser færre kalorier enn før, men når det er det eneste du sier du har forandret på, er det nok der svaret ligger allikevel.

Og hvis noen kjeks, et glass juice, en litago og noen boller er alt du spiste i løpet av en dag, høres det faktisk ikke så ille ut rent kalorimessig - innholdsmessig er det selvfølgelig en annen sak.

Jeg sier ikke at det var det eneste jeg spiste, da hadde jeg nok fått mangelsykdommer og blitt undervektig, det var mest for å gi eksempler på hva slags type mat jeg pleide å spise. I tjueårene lurte jeg på hvorfor jeg ikke ble feit siden jeg spiste tomme kalorier hele tiden. Tror ikke vekten min rikket seg verken opp eller ned fra jeg var 15 til nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...