AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Har en unghund på 7-8 mnd alder som plutselig har begynt å pipe så mye. Det er ute han holder på. Hvis han er i bånd og må vente/ikke får gå bort der han vil/står bundet/tur følget går et stykke foran, og jeg stopper opp på grunn av at han drar. Han er også litt tussete generelt om dagen, veeeeldig på lukting og "markering" (han løfter ikke beinet, men tisser 4-5 ganger ila en tur) og kjeder seg lett, vil det skal skje noe hele tiden. Vi har aldri latt han få noe godt ut av å pipe, og har vært veldig strenge med han, så vet ikke helt hvorfor dette skjer. Normal unghund hannhund oppførsel? Tips, råd? Går det over? er vår første hund. Anonymkode: 9c351...74d
Tabris Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Det høres ut som om pipingen kommer når han er frustrert, noe som ikke er unormalt. Spesielt for en unghund. Jeg vet ikke helt hva du mener med at dere er "veldig strenge med ham", men hvis dere oppfører dere på en måte som gjør ham en del frustrert, så vil jo det føre til mer piping. Det kan være mer nyttig å legge opp treningen slik at dere heller jobber med å få ham med dere i treningen enn å jobbe mot ham og skape mer frustrasjon. Det med å stoppe når hunden drar vil for en del hunder ikke være særlig effektivt. Det vil skape en del frustrasjon for hunden (og eier) og kan for den type hunder føre til piping. Da ville jeg heller fokusert på årsaken til at han drar (antagelig forhøyet stressnivå) og jobbet med det (redusere stress gjennom f.eks godbitsøk og andre stressreduserende tiltak) 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, Tabris skrev: Det høres ut som om pipingen kommer når han er frustrert, noe som ikke er unormalt. Spesielt for en unghund. Jeg vet ikke helt hva du mener med at dere er "veldig strenge med ham", men hvis dere oppfører dere på en måte som gjør ham en del frustrert, så vil jo det føre til mer piping. Det kan være mer nyttig å legge opp treningen slik at dere heller jobber med å få ham med dere i treningen enn å jobbe mot ham og skape mer frustrasjon. Det med å stoppe når hunden drar vil for en del hunder ikke være særlig effektivt. Det vil skape en del frustrasjon for hunden (og eier) og kan for den type hunder føre til piping. Da ville jeg heller fokusert på årsaken til at han drar (antagelig forhøyet stressnivå) og jobbet med det (redusere stress gjennom f.eks godbitsøk og andre stressreduserende tiltak) Takk for svar! Ikke strenge på den måten at vi er ufine eller hardhente, men vi har brukt mye tid, tålmodighet og vært konsekvente hele veien med ham, øvd triks og lydighet, helt sikkert mer enn de fleste hadde "orket". Han er veldig lydig generelt og elsker å samarbeide. Han er veldig leken og litt "propell" av natur, helt siden han var hos oppdretter hadde han denne personligheten. Her er det gjerne full fart fra morgen til kveld hvis han fikk bestemme, hehe. Har brukt å stoppe når han drar helt siden han var liten, så han drar svært lite i bånd generelt nå. Har vært veldig konsekvent på dette. Fikk nemlig tips om at dette var beste måten å gjøre det på. Han drar hvis han ser noe ultraspennende han ikke klarer å ta øynene fra egentlig. Godbiter er ikke av verdens største interesse egentlig. Hvilke andre stressreduserende tiltak tenker du på? Gjerne kom med fler tips om du har! Anonymkode: 9c351...74d
Tabris Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Det kommer an på hunden og situasjonen, men generelt sett: - Redusere aktiviteter som øker stressnivået (leking med andre hunder, herjing, kasting av ball/pinner osv) - Øke aktiviteten som reduserer stressnivået (fysisk mosjon/lange turer, nyinnlæring, nesearbeid, kontakttrening og problemløsning) Igjen kommer det an på hunden, men for noen så kommer manglende interesse for godbiter av at stressnivået er for høyt (som oss mennesker så vil hunden få redusert appetitt og blokkere for spising om stressnivået når en viss høyde). Hvis det er tilfellet, så ville jeg jobbet med det først. F.eks være ute uten at det skjer noe. Sitte på en benk - ingen leking, trening, hilsing eller annet. Lære hunden å slappe såpass av ute at den er villig til å ta godbiter.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 15 minutter siden, Tabris skrev: Det kommer an på hunden og situasjonen, men generelt sett: - Redusere aktiviteter som øker stressnivået (leking med andre hunder, herjing, kasting av ball/pinner osv) - Øke aktiviteten som reduserer stressnivået (fysisk mosjon/lange turer, nyinnlæring, nesearbeid, kontakttrening og problemløsning) Igjen kommer det an på hunden, men for noen så kommer manglende interesse for godbiter av at stressnivået er for høyt (som oss mennesker så vil hunden få redusert appetitt og blokkere for spising om stressnivået når en viss høyde). Hvis det er tilfellet, så ville jeg jobbet med det først. F.eks være ute uten at det skjer noe. Sitte på en benk - ingen leking, trening, hilsing eller annet. Lære hunden å slappe såpass av ute at den er villig til å ta godbiter. Veldig notert! Takk! holder på med mye av dette allerede, men skader ikke med enda mer fokus på det. Han er vel i en viktig alder der det bør være mye fokus på stressreduserende trening og hverdag. Sitte på benk skal absolutt gjøres også. Anonymkode: 9c351...74d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 Støtter det Tabris sier. Et annet tips: istedenfor å stoppe opp når han drar, så kan du gjøre noe annet som gjør at han må tenke. Da jeg lærte min valp å gå pent i bånd, så sa jeg 'snu' i fin stemme og snudde og gikk motsatt vei da hun trakk. Det øyeblikket hun kom travende opp ved siden av meg ga jeg markør ord (yes) og godbit, og snudde tilbake. Da jeg snudde tilbake fortsatte jeg å holde oppmerksomheten hennes ved å gi henne nye oppgaver (fot, stopp, sitt, bli etc) og roste med godbiter og ros. Jeg trengte bare gå noen meter før hun fulgte etter. Hunden skal gi deg oppmerksomhet og ikke stritte imot før du snur tilbake. Hun er 10mnd nå og det hender at hun kan finne på å trekke i båndet om hun ser en hund som sender ut vennlige og lekne signaler. Nå trenger jeg kun å stoppe og si 'snu', så kommer hun tilbake, går rundt meg og opp på min venstre side. Uansett, denne teknikken tvinger hunden til å fokusere på deg og å bruke hodet på en spesifikk oppgave, istedenfor å stå og være frustrert fordi dere har stoppet helt opp. Det har vært/er løpetidsesong nå, så hormoner kan ha litt skyld i oppførselen hans, da han sikkert har kjent mange gode lukter rundt om i nabolaget 😉 Anonymkode: 69947...04e
Tabris Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig notert! Takk! holder på med mye av dette allerede, men skader ikke med enda mer fokus på det. Han er vel i en viktig alder der det bør være mye fokus på stressreduserende trening og hverdag. Sitte på benk skal absolutt gjøres også. Anonymkode: 9c351...74d Bare hyggelig! Men det er viktig, spesielt for hunder med mye energi, at de har fått et bra utløp for energien sin før man gjør slike tiltak. Gå f.eks først en lang tur - med hunden løs eller i langline om du kan - så ha f.eks et kvarter med godbitsøk for å roe ned. Og SÅ kan du sitte på en benk, ta frem mobilen og gjøre ingenting til hunden faktisk klarer å slappe av. Men det er lurt at vi gjør det vi kan for å legge opp til mestring først, med f.eks fysisk utløp for energi og godbitsøk for å roe ned.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Støtter det Tabris sier. Et annet tips: istedenfor å stoppe opp når han drar, så kan du gjøre noe annet som gjør at han må tenke. Da jeg lærte min valp å gå pent i bånd, så sa jeg 'snu' i fin stemme og snudde og gikk motsatt vei da hun trakk. Det øyeblikket hun kom travende opp ved siden av meg ga jeg markør ord (yes) og godbit, og snudde tilbake. Da jeg snudde tilbake fortsatte jeg å holde oppmerksomheten hennes ved å gi henne nye oppgaver (fot, stopp, sitt, bli etc) og roste med godbiter og ros. Jeg trengte bare gå noen meter før hun fulgte etter. Hunden skal gi deg oppmerksomhet og ikke stritte imot før du snur tilbake. Hun er 10mnd nå og det hender at hun kan finne på å trekke i båndet om hun ser en hund som sender ut vennlige og lekne signaler. Nå trenger jeg kun å stoppe og si 'snu', så kommer hun tilbake, går rundt meg og opp på min venstre side. Uansett, denne teknikken tvinger hunden til å fokusere på deg og å bruke hodet på en spesifikk oppgave, istedenfor å stå og være frustrert fordi dere har stoppet helt opp. Det har vært/er løpetidsesong nå, så hormoner kan ha litt skyld i oppførselen hans, da han sikkert har kjent mange gode lukter rundt om i nabolaget 😉 Anonymkode: 69947...04e Interessant! Må testes. Lurt å ha i bakhodet hvis ting skulle stoppe helt opp, det har jo skjedd (eks når vi møtte en hundelufter noen meter foran oss idag med 6 store hunder!! Ooo) og da har jeg vært litt rådvill. Dette kan jeg prøve. Takk! Anonymkode: 9c351...74d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 2 timer siden, Tabris skrev: Bare hyggelig! Men det er viktig, spesielt for hunder med mye energi, at de har fått et bra utløp for energien sin før man gjør slike tiltak. Gå f.eks først en lang tur - med hunden løs eller i langline om du kan - så ha f.eks et kvarter med godbitsøk for å roe ned. Og SÅ kan du sitte på en benk, ta frem mobilen og gjøre ingenting til hunden faktisk klarer å slappe av. Men det er lurt at vi gjør det vi kan for å legge opp til mestring først, med f.eks fysisk utløp for energi og godbitsøk for å roe ned. Lurt! Takk. Dette skal testes. Lurt med godbitsøk for å roe ned. Det har jeg ikke gjort! Anonymkode: 9c351...74d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Støtter det Tabris sier. Et annet tips: istedenfor å stoppe opp når han drar, så kan du gjøre noe annet som gjør at han må tenke. Da jeg lærte min valp å gå pent i bånd, så sa jeg 'snu' i fin stemme og snudde og gikk motsatt vei da hun trakk. Det øyeblikket hun kom travende opp ved siden av meg ga jeg markør ord (yes) og godbit, og snudde tilbake. Da jeg snudde tilbake fortsatte jeg å holde oppmerksomheten hennes ved å gi henne nye oppgaver (fot, stopp, sitt, bli etc) og roste med godbiter og ros. Jeg trengte bare gå noen meter før hun fulgte etter. Hunden skal gi deg oppmerksomhet og ikke stritte imot før du snur tilbake. Hun er 10mnd nå og det hender at hun kan finne på å trekke i båndet om hun ser en hund som sender ut vennlige og lekne signaler. Nå trenger jeg kun å stoppe og si 'snu', så kommer hun tilbake, går rundt meg og opp på min venstre side. Uansett, denne teknikken tvinger hunden til å fokusere på deg og å bruke hodet på en spesifikk oppgave, istedenfor å stå og være frustrert fordi dere har stoppet helt opp. Det har vært/er løpetidsesong nå, så hormoner kan ha litt skyld i oppførselen hans, da han sikkert har kjent mange gode lukter rundt om i nabolaget 😉 Anonymkode: 69947...04e Men hvis du snur og hunden snur også, og når du da snur tilbake igjen - snur du enda en gang hvis hunden fortsatt er oppslukt av noe annet og du ikke rekker å få kontakt? Er jo litt ny hundeeier så det hender timingen ikke er helt på plass Anonymkode: 9c351...74d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 Forresten. Sia han er ekstreeeemt leken og det slår godbit 10 av 10 ganger. Er det noe jeg kan bruke her? Ta frem en leke som belønning av noe slag? Ikke herje/kasteleking altså, det er mer enn nok å vifte litt med den, tulle litt, la han få den og han er all yours! 😂 Anonymkode: 9c351...74d
Tabris Skrevet 15. oktober 2020 #13 Skrevet 15. oktober 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Forresten. Sia han er ekstreeeemt leken og det slår godbit 10 av 10 ganger. Er det noe jeg kan bruke her? Ta frem en leke som belønning av noe slag? Ikke herje/kasteleking altså, det er mer enn nok å vifte litt med den, tulle litt, la han få den og han er all yours! 😂 Anonymkode: 9c351...74d Du kan bruke leke som belønning. Bakdelen er at leke vil ofte øke stressnivået. I hverdagssituasjoner ønsker man gjerne å ha et heller lavt stressnivå (at hunden kan slappe av, ikke drar i bånd osv).
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #14 Skrevet 15. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du snur og hunden snur også, og når du da snur tilbake igjen - snur du enda en gang hvis hunden fortsatt er oppslukt av noe annet og du ikke rekker å få kontakt? Er jo litt ny hundeeier så det hender timingen ikke er helt på plass Anonymkode: 9c351...74d Ja, man snur så mange ganger som nødvendig. Tanken er at hunden lærer at det ikke fungerer å trekke mot noe den vil bort til, for da blir den tatt VEKK fra det den vil til. Noen ganger må man snu mange ganger, eller gå et stykke I motsatt retning, før hunden forstår at den eneste måten å komme seg fremover på er å holde seg ved siden av deg. Som all læring, så vil man måtte gjøre dette litt mer i starten før hunden skjønner tegninga. Som sagt, nå trenger jeg ikke engang å snu med min hund. Jeg bare stopper og sier 'snu', så snur hun, går bak og rundt meg og opp på venstre side 😅 Jeg har også lært henne "rolig" kommando. Om hun går på litt ekstra og det er like før båndet strammes, så sier jeg 'rolig', og da senker hun farten så hun ender opp ved siden av meg igjen. Anonymkode: 69947...04e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå