AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Tidenes dummeste spørsmål. Jeg flytta inn i en leilighet med fjernvarme i begynnelsen av sommeren. Hele sommeren har vært varm her, så jeg har ikke hatt behov for varme. Nå begynner det å bli kaldt og jeg tenkte jeg skulle få på litt varme. På radiatoren kan man velge fra 1 til 5. Den sto ikke på noe. Stilte den på 2, det skjedde ingenting, nå står den på 3 og den lager litt lyd. Innser at jeg har ikke PEILING på hvordan en radiator fungerer, og jeg føler meg skikkelig dum. Googla men forstår ikke så mye mer. Det står at radiatorene stiller seg inn automatisk, men nå har det jo vært kaldt ute og det har ikke skjedd noe. Jeg var redd den ikke fungerte, men den gjør jo det nå. Jeg har to radiatorer på stua, er det nødvendig å slå på begge to? Den ene er under vinduet, og jeg har store gardiner som henger over. Om noen vil lære meg hvordan dette fungerer så setter jeg STOR pris på det. Tusen takk. Anonymkode: 7017a...282
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Hm nå vet jeg ikke om vi har fjernvarme eller bare sentralvarme eller hva det heter, men hos oss så slås radiatorene på per blokk om vinteren iallfall, så om sommeren funker de ikke. Men vet av erfaring at de bruker litt tid på å komme i gang første gang man skrur dem på uannsett, det skal vel komme noe vann inn i dem. Blir de varme etterhvert? Anonymkode: 5eb7c...090
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm nå vet jeg ikke om vi har fjernvarme eller bare sentralvarme eller hva det heter, men hos oss så slås radiatorene på per blokk om vinteren iallfall, så om sommeren funker de ikke. Men vet av erfaring at de bruker litt tid på å komme i gang første gang man skrur dem på uannsett, det skal vel komme noe vann inn i dem. Blir de varme etterhvert? Anonymkode: 5eb7c...090 Den jeg slo på er varm nå. Takk for svar! Anonymkode: 7017a...282
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Vår skal også stille seg inn etter temperaturen ute, men den gjør jo ikke det. Det tar dagesvis før den "skjønner" at det har blitt kaldt, og plutselig står den på fullt når det er 15 grader ute. Så jeg sjekker hver morgen at den står på det jeg ønsker. Så stiller jeg min ihht utendørstemperatur: 1-2: 10 grader eller under 3: 1-5 grader 4-5 minusgrader Her gir dette en romtemperatur på 23 - 24 grader. Du vet at den jobber hvis du hører bankelyder eller sildring av vann. Så går lyden over når den har nådd riktig temperatur. Anonymkode: ce738...c32
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tidenes dummeste spørsmål. Jeg flytta inn i en leilighet med fjernvarme i begynnelsen av sommeren. Hele sommeren har vært varm her, så jeg har ikke hatt behov for varme. Nå begynner det å bli kaldt og jeg tenkte jeg skulle få på litt varme. På radiatoren kan man velge fra 1 til 5. Den sto ikke på noe. Stilte den på 2, det skjedde ingenting, nå står den på 3 og den lager litt lyd. Innser at jeg har ikke PEILING på hvordan en radiator fungerer, og jeg føler meg skikkelig dum. Googla men forstår ikke så mye mer. Det står at radiatorene stiller seg inn automatisk, men nå har det jo vært kaldt ute og det har ikke skjedd noe. Jeg var redd den ikke fungerte, men den gjør jo det nå. Jeg har to radiatorer på stua, er det nødvendig å slå på begge to? Den ene er under vinduet, og jeg har store gardiner som henger over. Om noen vil lære meg hvordan dette fungerer så setter jeg STOR pris på det. Tusen takk. Anonymkode: 7017a...282 Ha på begge to du. Det er ikke sikkert at den ene klarer å varme hele stua. Blir det forvarmt skru de ned til 2. Blir det fortsatt forvarmt så skru av en da. Eksperimenter og se hva som gjør jobben. Anonymkode: c26cf...718
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 Om det surkler i de veldig lenge, så må du kanskje lufte de. De blir varme, men irriterende lyd. Anonymkode: f7732...bf5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 Fjernvarme betyr at ett eller annen sted vann varmes ,så går den i rør i bakken fram til f.e. blokka di hvor igjen går rør med varmt vann inn til hver leilighet (radiator). Anonymkode: c26cf...718
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 Og gardiner skal helst ikke dekke over radiatoren. Brannfare er til stede. De kan henge over ,sånne korte gardiner da. Anonymkode: c26cf...718
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 Har også en sånn radiator og det er veldig rart det der med tallene. På badet har jeg kabler og digital radiator som viser temperaturen, skulle gjerne hatt digital fjernvarme også. Men, jeg tror nye hus har nye systemer med vannbåren varme i gulvet, og ingen radiator. Skulle gjerne hatt nok penger til noe sånt i gulvet! Anonymkode: d969d...8f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå