Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått til ammingen i en ukes tid nå (baby er 3 uker). Pga gulsott og store blødninger under fødsel ble det liten melkeproduksjon og lite sugevillig baby. Men nå har jeg masse melk og en baby som vil ammes med brystskjold.

Problemet er at det et j**** vondt!! Jeg gruer meg nesten til baby skal våkne for da er han sulten.. Det er så vondt i starten at jeg må klype meg selv/bite meg hardt i leppa for å ikke hyle. Det blir mindre vondt etter rundt 30 sekunder, men er fortsatt vondt under hele ammingen, men til å holde ut. I dag så blødde jeg fra den ene puppen også. Og denne smerten er med skjold..

Er i kontakt med helsestasjonen og baby skal utredes for kort tungebånd. Men i mellomtiden må jo babyen ha mat. Jeg har pumpe tilgjengelig, men får dårlig samvittighet av å gi baby flaske når jeg vet amming er best for han.. 

Noen tips? Jeg vet baby har feil sugetak, han suger mye på tuppen.. men får ikke til noe annet😭 noen tips til hva som kan hjelpe? Alt fra ammestillinger til salver etc..

Anonymkode: 5fe0f...d33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker jeg også satt å grein i noen dager når det var på det verste.. åpne sår å det var så utrolig vondt å gruer meg hver gang... jeg prøvde å jobbe mye med sugetaket og at baby fikk godt nok tak. Noe av grunnen til at det ble så vondt var at baby ikke fikk nok av brysvorten inn i munnen og det slet veldig på

Anonymkode: 39f43...0d2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker jeg også satt å grein i noen dager når det var på det verste.. åpne sår å det var så utrolig vondt å gruer meg hver gang... jeg prøvde å jobbe mye med sugetaket og at baby fikk godt nok tak. Noe av grunnen til at det ble så vondt var at baby ikke fikk nok av brysvorten inn i munnen og det slet veldig på

Ja, det er sånn det er for meg også! Hvordan gikk det seg til? Ble det bedre etterhvert? :) klarte dere å få til sugetaket?

Skrevet

Jeg har dessverre ingen tips, men jeg har ammet to babyer. En med kort tungebånd og en uten. Den med kort tungebånd var nøyaktig som det du beskriver. Jeg måtte bite meg i tunga for å overdøve smerten. Jeg fikk noen råd av ammeveileder før vi fikk klippet tungebåndet ang. ammestilling. Bedre ammestilling hjalp litt, men smerten forsvant ikke før etter klipp. 

Anonymkode: 6225a...74b

Skrevet

Uff, føler med deg, slet vanvittig med ammingen og hadde store sår i 3 mnd. Jeg hadde flate brystvorter og det gjorde helt hinsides vondt de første 30+ sekundene, grein hver gang baby hektet seg på, selv med ammeskjold. Vi slet nok også litt med sugetaket, så det hjalp faktisk å gå over til tvillingstilling og jeg kjøpte også cosyfix ammepute for å få baby høyere opp, da fikk jeg bedre oversikt over selve sugetaket. Vi gikk også gjennom flere runder på tungebåndet men det var helt fint. Sårene fikk jeg eeendelig bukt på med sølvkopper, ingenting annet hjalp veldig men prøvde meg gjennom de «vanlige» tipsene med purelan, multimam, melkesamlere, brudilin og bacimysin. Kan hende det hjelper for deg, de sølvkoppene er ganske dyre og tok en del uker før sårene grodde helt. Ammeskjold måtte vi forresten droppe selv om jeg synes det var bittelitt mer behagelig, men da la ikke mini på seg nok og ble sulten og frustrert. 

Anonymkode: 7dfd9...f0d

Skrevet

Nesespray med oxcytocin (?) - det hjalp for meg. Gjorde det mindre smertefullt å få igang ammingen. Kjenner det så igjen, får nesten vondt i puppen av å lese dette. Og det er 7 år siden jeg ammet...

Håper du får den hjelpen du trenger! 

Skrevet

Vil bare si, hold ut det blir bedre! 

Har ammet to barn og for meg tok det nok to mnd med smerter, virkelig smerter før det gav seg. Syns det blir snakket for lite om hvor vondt det kan være i begynnelsen og også hvor vanskelig det kan være, tenker at mange sikkert får sjokk og gir fort opp. 

Dette er den viktigste jobben du noen gang vil gjøre, å amme er mer enn bare næring, ingenting i verden kan erstatte det. 

Stålsett deg for denne innsatsen og vit at det er en så kort tid av livet ditt og det klarer du. 

Plutselig kommer den dagen hvor du savner den tiden. 

Anonymkode: 6bc79...3e4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått til ammingen i en ukes tid nå (baby er 3 uker). Pga gulsott og store blødninger under fødsel ble det liten melkeproduksjon og lite sugevillig baby. Men nå har jeg masse melk og en baby som vil ammes med brystskjold.

Problemet er at det et j**** vondt!! Jeg gruer meg nesten til baby skal våkne for da er han sulten.. Det er så vondt i starten at jeg må klype meg selv/bite meg hardt i leppa for å ikke hyle. Det blir mindre vondt etter rundt 30 sekunder, men er fortsatt vondt under hele ammingen, men til å holde ut. I dag så blødde jeg fra den ene puppen også. Og denne smerten er med skjold..

Er i kontakt med helsestasjonen og baby skal utredes for kort tungebånd. Men i mellomtiden må jo babyen ha mat. Jeg har pumpe tilgjengelig, men får dårlig samvittighet av å gi baby flaske når jeg vet amming er best for han.. 

Noen tips? Jeg vet baby har feil sugetak, han suger mye på tuppen.. men får ikke til noe annet😭 noen tips til hva som kan hjelpe? Alt fra ammestillinger til salver etc..

Hvordan er amming bedre, hvis han fremdeles får morsmelk? Er det ikke for å få morsmelk at man ammer? Spiller det noen rolle hvordan den kommer inn i kroppen da? Hilsen barnløs og uvitende

Anonymkode: bb408...c7f

• Liker 1
Skrevet

Sykehuset skal ha egne amme hjelpere som du kan få time hos. 

Ammehjelpen er også et tilbud, vet at de kan komme hjem til folk, men mulig det er restriksjoner nå pga covid. Du kan snakke med de på tlf eller video sikkert

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er amming bedre, hvis han fremdeles får morsmelk? Er det ikke for å få morsmelk at man ammer? Spiller det noen rolle hvordan den kommer inn i kroppen da? Hilsen barnløs og uvitende

Flaske og pupp kan jo ikke sammenlignes 

Men det er bedre enn flaske med mme da

Skrevet

Jeg hadde det helt likt de første ukene, gruet meg også til hver gang han skulle ha mat. Jeg var flink å smøre med purelan og det lindret litt. Det gikk seg til etterhvert, nå er baby 6 mnd og det er ikke noe vondt å amme, noen ganger finner han på å bite litt og det kan være litt vondt men ellers går det veldig fint ☺️

Anonymkode: 4255c...b73

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sånn det er for meg også! Hvordan gikk det seg til? Ble det bedre etterhvert? :) klarte dere å få til sugetaket?

Det ble bedre ja! Sakte men sikkert ble det bra så ammingen gikk veldig bra etterhvert ❤️ Fikk bra sugetak så det ble bedre. Neste baby skal jeg jobbe med sugetak helt fra starten. Ante ikke at babyen skulle ha nesten hele brystvorta i munnen så jeg trodde det var riktig bare den fikk tak. Fikk heldigvis litt veiledning på dette med sugetak så er spent på om det blir en bedre start neste gang 😊

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor, når innholdet er det samme? Spør ikke for å krangle, men fordi jeg oppriktig lurer. 🙈

Skrevet

Det er litt unyansert å si

Men hvorfor, når innholdet er det samme? Spør ikke for å krangle, men fordi jeg oppriktig lurer. 🙈

Hvis man ønsker å fortsette å amme så kan man gjøre det vanskelig å amme hvis man bytter mellom flaske og pupp. Flaske er lettere for baby å drikke av enn pupp, og det er en annen type sugeteknikk de kan venne seg for mye til. Hvis baby sliter med å amme kan de bestemme seg for å nekte å amme, og bare godta flaske siden det er lettere. Det skjer ikke alltid, men det er en risiko. Hvorfor vil noen heller amme? Fordi det er enklere, flaske er mye styr, vasking og sterilisering og masse utstyr til pumping og ha med rundt, varme til rett temperatur osv, puppen er bare sleng ut, ferdig. Pluss mange liker nærheten amming gir med baby. 

Men, ernæringsmessig er morsmelk på flaske like bra som amming, så det er de andre hensynene som gjør at noen unngår for mye flaske til å begynne med. Når ammingen er godt etablert og alt går fint er det mindre fare for at baby avviser puppen ved å bytte mellom flaske og pupp, så mange innfører flaske etterhvert slik at andre kan mate hvis de skal bort og sånn. 

Helt til slutt: morsmelkerstatning er et veldig bra alternativ hvis man ikke får til amming. 

Anonymkode: 698e2...2e2

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Litt godt å se at jeg ikke er alene om dette, for det føles virkelig sånt! Føler meg veldig låst til hjemmet, for kan ikke sitte blant andre folk med disse smertene om baby vil ammes.. derfor sitter jeg mye hjemme alene og det sliter også på.

Når ble det bedre for dere? Blir det mer og mer vondt eller kan det bli bedre selv om ammingen fortsetter? Gjorde dere noe spesielt for å bli kvitt det eller forsvant det av seg selv? Har multimam kompressor og purelan salve men merker lite effekt.. nå i kveld begynte den andre puppen og blø også, baby fikk blod rundt hele munnen.. syntes det var grusomt. Falt for fristelsen og pumpet (som utrolig nok ikke er vondt?!) og ga på flaske.. en fornøyd og mett baby og jeg slapp smertehelvete iallefall for noen timer. Vil som sagt ikke gjøre flaske til en vane slik som nevnt over her.. kjenner jeg har veldig lyst å bruke permisjonsdagene på å pumpe og koke på utstyr hver 3. time. Da får jeg også mindre nærhet sammen med baby..

Skulle bare ønske det ikke gjorde så vondt😭

Skrevet

Føler virkelig med deg Ts. Selv har jeg en baby på snart 6 uker nå og de første 2/3 ukene var virkelig helt krise med masse tårer. Samboer måtte klype meg i låret hver gang jeg la baby til brystet. For meg hjalp det med coxy fix ammepute og stablet opp med puter under den også. Før jeg startet ammingen brukte jeg cottermanns grep for å løsne opp, i tillegg pumpet jeg bittelitt fra hvert bryst sånn at jeg ikke var helt sprengt, deretter «hamburgergrepet» for å sørge for riktig sugetak. Og etter hver amming smører jeg på purelan, det gjør jeg fortsatt. Når jeg hadde sår som blødde brukte jeg først å rense med saltvann og smurte på brudilin. I tilllegg mam kompresser. 

Men hvorfor kan du ikke gi puppene en pause og erstatte ett av måltidene med å pumpe og gi flaske? Det er vel det samme om det kommer fra pupp eller flaske hvis det kan hjelpe såre bryster å gro? Og mentalt for å få en pause fra smertene! Jeg gav i starten baby NAN noen kvelder på flaske hvis hen ikke var fornøyd. For meg er det betryggende å vite at baby kan ta flaske, så nå har jeg begynt å pumpe litt for å prøve å samle opp litt morsmelk også. Nå foretrekker jeg forresten tilbakelent ammestilling og syns det er best. Håper det ordner seg for deg. Det blir bedre!!❤️

Anonymkode: 69ed1...032

Skrevet

Føler virkelig med deg ts! Jeg slet veldig med første jeg også, og som deg hjalp ikke skjold i det hele tatt. 

Det ble gradvis mindre vondt fra ca 4/6 uker, men sluttet aldri å gjøre vondt. Men fra da var det hvertfall sånn at jeg ikke gruet meg til å amme. Tungebåndet ble klippet to ganger (siste gang diamantklipp) uten at det hjalp. I dag kan jeg mye mer om korrekt dietak, så mulig jeg hadde fått det til hadde jeg hatt samme kunnskapen den gang. Uansett greide jeg å amme med smerter til han var nesten 2! Smertene var selvfølgelig ikke særlig intense. Prøvde å slutte å amme omkring 4 mnd fordi jeg var lei smerter, men han nekta flaske og alt ble bare et styr. 

Er det sykehuset dere er henvist til? Det skal ikke ta lang tid før dere får komme, som regel max 1 uke. Ring og purre hvis det drøyer. Små babyer med dieproblemer prioriteres. Så spørs det om de gjør et diamantklipp eller bare tar den synlige strengen. 

Med skjold er det ikke så mye å gjøre annerledes, men pass på at baby er TETT på deg, helt klint inntil, ingen armer i klem. Send gjerne bilde til ammehjelper og få en vurdering. Bare en liiiiten avstand du ikke oppfatter kan gjøre at baby kniper for å holde seg fast. Prøv ulike stillinger, varier for å avlaste brystet. Prøvd flipple? Tilbakelent amming der baby leter etter brystet? Overdrevet hamburgergrep der du klemmer brystet så flatt du bare kan? 

Ville også gitt flaske 1-2 ganger om dagen hvis det kan lette situasjonen din litt. Husk da å bruke teknikken for langsom flaskemating (google it) , for å redusere sannsynligheten for flaskepreferanse. Type flaske er ikke av betydning, men bruk flaskesmokk med minste hull. Næringa i melka er den samme om den kommer fra pupp eller flaske, så akkurat det er ikke et problem. Ville ikke gitt 100% flaske da, for da risikerer du at baby ikke vil ha brystet igjen. 

Forsøk dere også uten skjold for å se om det kan bedre dietaket. 

Skrevet

Du må forøvrig gjerne sende meg en PM ts hvis du vil jeg skal se på bilde av dietak/tillegging. ❤️

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt unyansert å si

Hvis man ønsker å fortsette å amme så kan man gjøre det vanskelig å amme hvis man bytter mellom flaske og pupp. Flaske er lettere for baby å drikke av enn pupp, og det er en annen type sugeteknikk de kan venne seg for mye til. Hvis baby sliter med å amme kan de bestemme seg for å nekte å amme, og bare godta flaske siden det er lettere. Det skjer ikke alltid, men det er en risiko. Hvorfor vil noen heller amme? Fordi det er enklere, flaske er mye styr, vasking og sterilisering og masse utstyr til pumping og ha med rundt, varme til rett temperatur osv, puppen er bare sleng ut, ferdig. Pluss mange liker nærheten amming gir med baby. 

Men, ernæringsmessig er morsmelk på flaske like bra som amming, så det er de andre hensynene som gjør at noen unngår for mye flaske til å begynne med. Når ammingen er godt etablert og alt går fint er det mindre fare for at baby avviser puppen ved å bytte mellom flaske og pupp, så mange innfører flaske etterhvert slik at andre kan mate hvis de skal bort og sånn. 

Helt til slutt: morsmelkerstatning er et veldig bra alternativ hvis man ikke får til amming. 

Anonymkode: 698e2...2e2

Takk for utfyllende svar! ☺️👌🏼

Skrevet

Meld deg inn i Ammehjelpen på Facebook, der kan du også legge ut beskrivelse og video (sikkert sende på melding til en ammehjelper også, om du ikke vil legge ut åpent), så får du tips og hjelp med dietak. 

Jeg hadde også problemer med at det var vondt, samt at baby ikke ville amme. Måtte lære meg å dytte nok pupp inn i munnen, samt vinkle slik at nippelen traff baby i ganen (å få til dette var utslagsgivende for at min skulle die). Måtte også passe på at hun lå akkurat på høyde med nippelen, lå hun for langt nede ble det drag i nippelen og vondt. 

Anonymkode: 0381a...407

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...