AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Har en baby på et par uker og nå begynner jeg å invitere på besøk for å hilse på babyen! Men hva er innafor å servere? De som kommer på kvelden tenker jeg bare å servere potetgull og godteri, men føler ikke det er innafor på dagtid? Har en veldig rolig baby som sover mye, så har tid å smelle sammen en enkel kake eller lignede. Men hva? Skal snart også på helsestasjonen og treffe barselsgruppa, da serverer man vel også noe? evt. hva? Anonymkode: a3da5...595
solmåneogstjerner Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Ingenting. De kan ta med mat til deg! I barselgruppe pleide vi å ha enkel lunch: brød/rundstykker og pålegg. Enten slik at vertinnen har alt og det går på rundgang, eller at vertinnen har brød og smør og de andre tar med pålegg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Vann. Eventuelt te eller kaffe hvis du pleier å ha det. Og kanskje noen epler eller bananer hvis det er noe dere pleier å ha i hus. Ikke kjøp inn mat som bare skaper bryderi og som kanskje ikke blir spist. Fokusér heller på å ha det hyggelig sammen. Anonymkode: 3b592...467 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg personlig driver å baker pizzasnurrer og kanelboller nå i graviditeten slik at det er klart i fryseren. Lettvint å bare ta opp rett før folk kommer og varme opp litt på forhånd😊 Anonymkode: caf83...16f 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Ville kanskje bakt ei eplekake eller boller 😊 Synes det høres koselig ut jeg. Hvordan inviterer du folk på barselvisitt? Spør fordi jeg gjerne skulle gjort det selv, men vet ikke hvordan man formulerer det uten at det blir kleint? 🙈 Anonymkode: 81e8b...9d8 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 Takk for svar dere. forstår at man ikke er nødt til å servere noe, men jeg spør her fordi jeg har lyst til å ha noe å servere når jeg inviterer! Gjerne noe som er lettvint, kjapt men godt😄 Til du som spurte hvordan jeg inviterer: jeg sender bare en melding på messenger ala: har du/dere lyst å ta dere en tur neste uke?😄 eller noe lignende! Anonymkode: a3da5...595 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 Dersom du har overskudd til det kan du lage kanelsnurrer, ostekake, eplekake, iskake etc. Men du må ikke føle på noe press for at du MÅ servere noe, siden du akkurat har født. Du kan også kjøpe noen skoleboller eller andre bakevarer dersom du synes det er mindre arbeid med. Kos deg med den nyfødte og barselbesøk. Anonymkode: d0612...1fb
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 Det kommer an på når på dagen du inviterer. Inviterer du i lunsj-tid, ville jeg servert rundstykker og lunsj-mat, ikke kaker og søtsaker. Det er jo veldig raskt å smelle sammen noen scones, enten grove du kan servere med ost og syltetøy, eller søte varianter som er gode med syltetøy eller krem. Cookies går som regel også raskt og enkelt. Jeg er helt fascinert når jeg hører om folk som har tid og ikke minst overskudd til å bake når de har nyfødt, jeg hadde klistremerke-ekstremgulpebaby med store ammeproblemer, og hadde ikke tid eller overskudd til å lage en skive til meg selv engang, samboeren måtte lage matpakke til meg for at jeg skulle få i meg mat.. 😛 Anonymkode: 46ae4...7ac 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Ville kanskje bakt ei eplekake eller boller 😊 Synes det høres koselig ut jeg. Hvordan inviterer du folk på barselvisitt? Spør fordi jeg gjerne skulle gjort det selv, men vet ikke hvordan man formulerer det uten at det blir kleint? 🙈 Anonymkode: 81e8b...9d8 Hvordan inviterer du på besøk ellers? Tenker det holder å si "lyst til å komme på besøk en dag?". Det er jo inneforstått at babyen vil være der og at de får hilse på den, så du trenger ikke å gjøre annet enn å spørre om de vil komme på besøk! Anonymkode: d8c89...735
Sally-Go-Round Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg gikk i frysedisken og kjøpte frosne kanelsnurrer. De til Rema er veldig gode når de er rykende ferske fra ovnen 🙂 Ellers har de jo makroner i frysedisken og lignende. Så bare å se an på formen og humøret til den lille 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 Skjønner du vil ha noe på bordet når du tar initiativ til at folk skal komme. Hadde jeg blitt invitert hadde jeg ikke forventet noe servering, men en søt liten baby som jeg kunne snuse på😅 hadde ikke hatt mulighet eller tid til å spise🤷♀️ hadde heller ikke vært så lenge på besøk på dette stadiet av et barns liv. Anonymkode: e1428...77b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #12 Skrevet 15. oktober 2020 Sist serverte jeg gjerne boller/kanelboller eller kake (fra fryseren før jeg fødte). Mtp hvor lang tid jeg brukte på å få vekk kiloene igjen, så blir det ikke slikt denne gangen. De får enten vann/brus/kaffe. Omelett/rundstykker/pai/suppe om de kommer til lunsjtider. Så håper jeg besøket tar med seg litt mindre kaker denne gangen 🙈 Anonymkode: cd71b...2fa
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #13 Skrevet 15. oktober 2020 Finnes jo mye frossent som faktisk er veldig godt og enkelt å servere, enten som bare skal tines eller varmes litt. Kanelboller, makroner, etc Anonymkode: 19e3b...600
Luckiness Skrevet 15. oktober 2020 #14 Skrevet 15. oktober 2020 Rolig baby på to uker? Ikke for å være pessimist eller skuffe deg, det mønsteret kan fort endres. Husk å nyt dagene nå og prøv å få slappet av selv mens babyen er rolig/sover. Gjør ting du kunne tenke deg. Se serie, gå trilletur, les en bok, strikke e.l. Ikke la all tid gå til masse besøk slik du er utslitt dersom babyen plutselig ikke er like rolig lenger Du trenger selvsagt ikke å servere noe. Gjester kan ta med. Du er tross alt i barsel. Men jeg selv likte å servere noe i vår barseltid. Jeg hadde overskudd og glede av det. Så hvis du også har det, så er det bare å kjøre på. Bak noe søtbakst. Boller, scones feks. Kan fryses. Bak/kjøp rundstykker. Ha litt ekstra pålegg liggende. Greit å kombinere besøk og lunsj. Lag fruktsalat og server med krem/is/vaniljesaus/kesam. Sett på en kanne kaffe og/eller lag te (drikk aldri samtidig som du/andre holder babyen. Dette er du sikker klar over. Må bare påminne, fryktelig om noen er uforsiktig). 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #15 Skrevet 15. oktober 2020 2 minutter siden, Luckiness skrev: Sett på en kanne kaffe og/eller lag te (drikk aldri samtidig som du/andre holder babyen. Dette er du sikker klar over. Må bare påminne, fryktelig om noen er uforsiktig Ja! Det er nok en avsporing, men må minnes om innimellom. Ei lita jente jeg kjenner ble alvorlig skadet av en kopp kaffe. Mange måneder på sykehus, inkludert operasjoner for å flytte hud. Var livstruende et par ganger. Alle sammen: ta dette alvorlig! Anonymkode: f9cfa...557 1
solmåneogstjerner Skrevet 15. oktober 2020 #16 Skrevet 15. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja! Det er nok en avsporing, men må minnes om innimellom. Ei lita jente jeg kjenner ble alvorlig skadet av en kopp kaffe. Mange måneder på sykehus, inkludert operasjoner for å flytte hud. Var livstruende et par ganger. Alle sammen: ta dette alvorlig! Anonymkode: f9cfa...557 Mente ikke å være anonym
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #17 Skrevet 15. oktober 2020 Forventer aldri servering på barselbesøk (om noe ville jeg tatt med mat/bakst selv), og ville kanskje følt meg litt til bry om vertinna diska opp med noe komplisert 😅. Men om du har tid og overskudd nå, ville jeg bakt ting som er lett å lagre/fryse (f.eks. kanelboller, muffins, rundstykker, enkle småkaker sånn som bringebærgrotter). Anonymkode: 60fa6...f0b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 Ferdige brownies man kjøper på butikken. De er i en sånn kakehylle i små biter. Vet ikke om de er gode da, aldri smakt de. Ellers litt oppkuttet frukt, kaffe, te, saft...Boller eller vafler om du gidder å bake/lage. Anonymkode: cbe6c...69c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 Siden du har krefter nå ville jeg bakt en kefirkake i langpanne og frosset ned i porsjoner. Da har du ferdig kake med glasur og alt som tiner på en time. Jeg bakte en slik før fødselen, og den var veldig fin å ha til besøkene etterhvert. For min del var det å servere kake og kaffe noe av det fineste med besøk, for da kunne jeg drikke varm kaffe og spise kake mens noen andre holdt lille nurk🥰☕ Anonymkode: c5305...8b2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #20 Skrevet 17. oktober 2020 Besøk på dagtid: oppskjært frukt og kaffe/te eller rundstykker med pålegg. Etter jobb: pizzasnurrer, boller, skiver med karbonader Kaffetid: kaffe/te, kjeks, boller, scones eller annet som er lett å ha i frysen. Druer eller oppskjært frukt. Anonymkode: 24baa...ab3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå