Gå til innhold

Samboer surrer liksom rundt meg, og klarer ikke ta eget iniativ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg ikke storhandler, så blir det ikke. Om jeg ikke begynner med middagen, så blir det brødskiver i flere dager.. Bytter jeg ikke på sengene så blir det aldri gjort. Vasker jeg ikke doen, så kan det gå årevis mellom hver vask. 

Kjenner jeg er dritt lei. Slitsomt å hele tiden måtte be han gjøre ting og ha kontroll på alt. Han ringer meg for å spørre hva vi trenger på butikken. Svarer jeg at jeg ikke vet, så kommer han ikke hjem med noe. 

I dag så stekte jeg noe mat, og spørte om han kunne ta over så jeg kunne bytte på ungen. Han holdt på i 2 min før han sa "det svir seg nedi, hva skal jeg gjøre.. ? "

Altså??! 

Anonymkode: 7cab9...206

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarte han disse tingene da han bodde alene? 
Hadde han klart disse tingene dersom du plutselig døde og han ble nødt til å lage middag til barna?

Anonymkode: 22094...616

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke storhandler, så blir det ikke. Om jeg ikke begynner med middagen, så blir det brødskiver i flere dager.. Bytter jeg ikke på sengene så blir det aldri gjort. Vasker jeg ikke doen, så kan det gå årevis mellom hver vask. 

Kjenner jeg er dritt lei. Slitsomt å hele tiden måtte be han gjøre ting og ha kontroll på alt. Han ringer meg for å spørre hva vi trenger på butikken. Svarer jeg at jeg ikke vet, så kommer han ikke hjem med noe. 

I dag så stekte jeg noe mat, og spørte om han kunne ta over så jeg kunne bytte på ungen. Han holdt på i 2 min før han sa "det svir seg nedi, hva skal jeg gjøre.. ? "

Altså??! 

Høres ut som meg og min eks😂 at jeg er din samboer dessverre... 

Jeg kunne bli slik pga dårlig selvtillit og usikkerhet.... Men jeg tok alt som hadde med klær og vask å gjøre da! Men så fort det var noe med hans unger eller middag, så kunne jeg stå der med stekepanna i hånda og freake ut av at kjøttdeigen i panna ble kokt og ikke stekt, for jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få ut vannet 😂😂😂😂😂🤦🏼‍♀️ Flaut 

Anonymkode: 3464d...ddd

Skrevet

Moren hans har bokstavelig talt ødelagt han for andre kvinner. :ler:

Anonymkode: 988e9...c51

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarte han disse tingene da han bodde alene? 
Hadde han klart disse tingene dersom du plutselig døde og han ble nødt til å lage middag til barna?

Anonymkode: 22094...616

Om jeg ikke er hjemme så blir det brun lapskaus på boks i flere dager. 

• Liker 1
Skrevet

Så slutt med å ha kontroll på alt. Si f.eks. at du synes det er så mye stress å ha ansvar for alt av matlaging, -planlegging og -laging at dere fra nå av tar hver deres uke. Og den uka han har ansvar, ja, da har han ansvar. Om det så betyr at det blir brødskiver til middag. Og da skal du ikke blande deg inn og ta over styringa, da er det han som bestemmer alt av mat den uka - og du som må ringe han for å spørre om det er noe dere trenger i butikken.

Anonymkode: e8801...1b5

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke er hjemme så blir det brun lapskaus på boks i flere dager. 

Men hva så? Du er jo uansett ikke hjemme. Og brun lapskaus er kanskje ikke en delikatesse, men man får da i seg de næringsstoffene man trenger av det.

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren hans har bokstavelig talt ødelagt han for andre kvinner. :ler:

Anonymkode: 988e9...c51

Hvorfor sier du det? Kanskje han har en far som ikke løfter en finger i huset og at det er derfor sønnen har blitt sånn? Mener du at barneoppdragelse er kun mors ansvar?

• Liker 14
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva så? Du er jo uansett ikke hjemme. Og brun lapskaus er kanskje ikke en delikatesse, men man får da i seg de næringsstoffene man trenger av det.

Jada, men det viser bare hvor standarden ligger.. Er jeg hjemme så blir det aldri noe annet enn brun lapskaus på boks, brødskiver eller kjøpepytt i panne. 

Skrevet

Det er jo litt dumt at han sliter sånn da. Hvordan var han før deg?

Anonymkode: a2c09...826

• Liker 1
Skrevet

Så lenge han ikke motsetter seg på beskjedene dine ser jeg ikke noe problem med at du kan gi han ting å gjøre. Gi han handlelista, be han vaske badet på søndag, henge opp klesvask, sette i gang middagen. Jaja så er han rådvill på svidd mat, be han skru ned varmen eller rør om oftere. Over tid vil han kunne bygge hukommelse på slikt. Menn er en investering, om det ikke funker så skjønner kvinner det inni seg.

Anonymkode: 39c4c...a8d

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han ikke motsetter seg på beskjedene dine ser jeg ikke noe problem med at du kan gi han ting å gjøre. Gi han handlelista, be han vaske badet på søndag, henge opp klesvask, sette i gang middagen. Jaja så er han rådvill på svidd mat, be han skru ned varmen eller rør om oftere. Over tid vil han kunne bygge hukommelse på slikt. Menn er en investering, om det ikke funker så skjønner kvinner det inni seg.

Det blir ikke bedre, men ts blir utslitt. Det er i hvert fall sikkert. 

Anonymkode: 7e02a...eca

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men det viser bare hvor standarden ligger.. Er jeg hjemme så blir det aldri noe annet enn brun lapskaus på boks, brødskiver eller kjøpepytt i panne. 

Men det er da ikke rart at to forskjellige personer har to forskjellige standarer.

Enten må du la han ta mer ansvar og akseptere at det da blir etter hans standar, eller så må du ta alt ansvar for å få det etter din standar. Det er valgene dine. Du har ikke et valg hvor han tar mer ansvar etter din standar.

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ser ikke problemet? I et likeverdig forhold skal ikke den ene trenge å være den andres verge og mor. Jeg hadde vært livredd for å få barn med en mann som ikke en gang klarer å se at dassen trenger en vask. Tenk så slitsomt å alltid være den som må passe på at alt blir gjort, huske på alle avtaler, planlegge alt som må planlegges. Da er det bedre å være alene spør du meg.

Anonymkode: 041f5...7c5

• Liker 7
Skrevet

Han er ikke den eneste av det mannlige kjønn som er slik når det gjelder huslig drift. Prat sammen, lag oppgavelisten sammen & få system, så slipper du å kjenne at ansvaret bare ligger på deg. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen i endel av det du skriver (og jeg er kvinne).

Løsningen for oss ble 1) vaskeliste og 2) han bare må godta at det blir litt andre middager enn han selv ville laget (blir ikke ferdigmat altså, men ikke like intrikat som han gjør det).

Noe av grunnen til at jeg synes det var kjipt å lage middag var ofte fordi han skulle komme med "velmenende råd" om hvordan det kunne gjøres bedre eller mer effektivt. Jeg ga beskjed om at dersom jeg skulle gjøre noe, så ble det på min måte - være seg vasking, middag, rydding...uansett oppgave. Ville han ha det på en spesifikk måte så fikk han heller gjøre det selv.

Men siden din mann ikke vet hvordan han skal unngå å brenne saus engang, så kanskje han gjør seg vrang så han skal slippe? 

Kanskje dere må begynne med ansvarsliste? F.eks tirsdag og torsdag har han ansvar for middag, inkludert at dere skal ha ingrediensene til nevnte middag. Lag gjerne en middagsplan på forhånd. Den som ikke har ansvar for middag har ansvar for å se om det må settes på klesvask (da dette jo er noe som ofte gjøres kontinuerlig).

Anonymkode: a8959...5f2

• Liker 1
Skrevet

Har det på akkurat samme måte. Mannen gjør ingenting hjemme, og er helt åpen om at han syns det er mitt ansvar. Og jeg er helt enig, siden det dermed er hans ansvar å holde bilen i orden - det skal ikke koste meg ei krone, og jeg skal alltid ha bil som er i orden og full av drivstoff. Og det er hans ansvar å holde huset i orden teknisk - skal det byttes tak eller vinduer, snekres en platting, bygges et drivhus på mitt initiativ, settes opp en lettvegg - så skal det bare skje uten at det skal koste meg ei krone eller en kalori. Det er hans ansvar å sørge for at vi har ved - om han hugger den selv og kløyver den selv eller kjøper den ferdig i sekk er revnende likegyldig for meg, så lenge jeg har vinterveden tilgjengelig hvert år. Det er hans ansvar å ordne med hytta, med løpende vedlikehold, jevnlig ettersyn og drift av snøscooteren vi bruker for å komme oss dit. Det er hans ansvar å brøyte gårdsplassen her om vinteren, sørge for at alle interne veier er åpne og strødd til enhver tid, og måke av takene hvis det blir for mye snø. Jeg er kanskje husmor, men han er absolutt vaktmester.

Det fungerer fordi vi begge fyller en rolle. Jeg gjør ting i hjemmet som han aldri gjør, men så slipper jeg å tenke på en god del ting som letter min hverdag. Jeg tror mye av problemet for mange blir at de lever i en tid hvor mannens rolle har blitt litt overflødig - bilen blir bare satt på verksted og regningen deles, eller snekkere blir leid inn til felleskostnad. Eller man bor i en leilighet, og kommunen eller borettslaget tar seg av brøytinga og vedlikeholdet. Og samtidig er kvinnens rolle den samme - det blir ikke leid inn kokk, det blir ikke leid inn vaksehjelp. Man bruker pengene på å lette mannens tidligere oppgaver, ikke kvinnens. Og derfor får man denne skjevfordeligen av oppgaver i hjemmet idag.

Jeg tror det er mye sunnere å leve etter den gammeldagse modellen som vi har valgt for vårt liv. Ikke bare sunnere for forholdet, men også fysisk sunnere, og mye bedre for lommeboka😊

Anonymkode: cbfa2...4c3

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal Ts være både prosjektleder og også ta del i mesteparten av prosjektene? Å skal planlegge, lage mentale lister, vite hva man har i kjøleskapet enhver tid, legge plan for middager, passe klesvask osv osv... Det tar mye energi. Det er en grunn til at prosjektledere sjeldent er veldig involvert i prosjektene nettopp fordi prosjektleder er en fulltidsjobb i seg selv.

Jeg støtter forslaget om å ta hver deres uke. Da får han trening i å forstå alt som skal gjøres på en dag, alt som skal tenkes på, lage mentale lister og planlegge. Når det er hans uke, så er det hans uke. I starten vil det nok gå litt til helvette, men dette må ha få trent seg på, ellers vil det aldri bli bra. 

Anonymkode: abaeb...194

Skrevet

Kan dere ikke få faste oppgaver da, eller ha annenhver uke? 

Det kan hende han føler at alt han gjør er galt, eller han føler du skal ha det på en Viss Måte og redd for å gjøre feil, eller han blir handlingslammet om han ikke vet at dette er hans ansvar. 

Så jeg ville prøvd å dele det opp sånn, at det er hans jobb å skifte på sengen, og bli enige om at det skal gjøres annenhver uke f.eks. Så er han helt ansvarlig for det, og trenger ikke lure på om han skal gjøre det eller ei. 

Jeg synes selv det er mye lettere når jeg vet at noe er MIN jobb, og at nå kan jeg gjøre som jeg vil med den, uten at samboeren skal blande seg. Og omvendt, jeg blander meg ikke i hvordan samboeren skifter på sengen, så lenge det blir gjort så ofte som vi er enige om. 

Anonymkode: 5d380...c22

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det på akkurat samme måte. Mannen gjør ingenting hjemme, og er helt åpen om at han syns det er mitt ansvar. Og jeg er helt enig, siden det dermed er hans ansvar å holde bilen i orden - det skal ikke koste meg ei krone, og jeg skal alltid ha bil som er i orden og full av drivstoff. Og det er hans ansvar å holde huset i orden teknisk - skal det byttes tak eller vinduer, snekres en platting, bygges et drivhus på mitt initiativ, settes opp en lettvegg - så skal det bare skje uten at det skal koste meg ei krone eller en kalori. Det er hans ansvar å sørge for at vi har ved - om han hugger den selv og kløyver den selv eller kjøper den ferdig i sekk er revnende likegyldig for meg, så lenge jeg har vinterveden tilgjengelig hvert år. Det er hans ansvar å ordne med hytta, med løpende vedlikehold, jevnlig ettersyn og drift av snøscooteren vi bruker for å komme oss dit. Det er hans ansvar å brøyte gårdsplassen her om vinteren, sørge for at alle interne veier er åpne og strødd til enhver tid, og måke av takene hvis det blir for mye snø. Jeg er kanskje husmor, men han er absolutt vaktmester.

Det fungerer fordi vi begge fyller en rolle. Jeg gjør ting i hjemmet som han aldri gjør, men så slipper jeg å tenke på en god del ting som letter min hverdag. Jeg tror mye av problemet for mange blir at de lever i en tid hvor mannens rolle har blitt litt overflødig - bilen blir bare satt på verksted og regningen deles, eller snekkere blir leid inn til felleskostnad. Eller man bor i en leilighet, og kommunen eller borettslaget tar seg av brøytinga og vedlikeholdet. Og samtidig er kvinnens rolle den samme - det blir ikke leid inn kokk, det blir ikke leid inn vaksehjelp. Man bruker pengene på å lette mannens tidligere oppgaver, ikke kvinnens. Og derfor får man denne skjevfordeligen av oppgaver i hjemmet idag.

Jeg tror det er mye sunnere å leve etter den gammeldagse modellen som vi har valgt for vårt liv. Ikke bare sunnere for forholdet, men også fysisk sunnere, og mye bedre for lommeboka😊

Anonymkode: cbfa2...4c3

Jeg tror du har rett i noe av dette, og så tar du feil i en del annet. 
For meg ville ikke et "gammeldags modell" samliv passet i det hele tatt. Og jeg tror faktisk ikke jeg er alene om det. 

Hos oss er det meg som bygger og skrur, og han som er flinkest til å "se rot". Men vi klarer begge å se hva som mangler i kjøleskapet, og handle det som trengs i husstanden. 
De jobbene som blir for mye for oss, eller som vi ikke kan, kjøper vi ute. Om det er dekkskift eller husvask eller elektrikkerarbeid er ikke så nøye. 
Vi har dialog og snakker om dette med hva som må gjøres, og fordeler en del mellom oss. Dermed blir det ingen opplevd skjevfordeling. Selv om han vasker doen for 15. gang på rad, og sikkert gjerne skulle sett at jeg også gjorde det litt oftere, så anerkjenner han at jeg reparerte kjøkkenskuffen, og kjørte ungene til trening, og gikk på foreldremøter den uken, for at han skulle få tid til å gjøre noe han ville. Og så viser det seg at vi har brukt en god del til på familien AS begge to. Fordi vi ønsker at dette skal fungere. 

Altså er jeg enig med deg i at det ofte er alt annet enn "husarbeidet" som settes ut, og at det gjerne blir krangling når dette må gjøres og en opplever å måtte gjøre mer enn den andre. 
Jeg er også enig i at likt ikke MÅ være like mye av samme ting. Altså kan man dele de oppgavene som skal gjøres i to, og så gjør begge det de trives best med, og deler på de ingen egentlig vil gjøre. 

Og så er vi uenige i at dette automatisk vil ordne seg hvis man går tilbake til å dele oppgaver etter kjønn. Fordi vi er mennesker som defineres av mange ting i tillegg til kjønn, og at dette ikke ville passet for alle. 

Anonymkode: 2ed8e...036

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...