Gå til innhold

Visdomstann hevelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har i ett halvt år merket at visdomstannen er på vei og det har en stund bare vært en liten åpning hvor man kan se litt av tanna. Men i dag så smalt det og plutselig har jeg hovnet opp rundt tanna, og det kom plutselig smerte. Er dette normalt når tanna er på vei eller burde det undersøkes?

Anonymkode: 7e0aa...754

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig normalt! Men om ikke det går over etter noen dager så bør du sjekke. Det som sannsynligvis er problemet er at det har kommet mat under mellom tannkjøttet og tannen og det har blitt en betennelse. Det kan fint gå over av seg selv, men det kan også ikke gjøre det. Du kan skylle med corsodyl i noen dager og se det an. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis den har begynt å trenge gjennom huden, kan matrester komme på innsiden og det kan bli betent veldig fort. Jeg har en visdomstann som aldri helt vokste ut og slitet med dette i flere år 🙈 Kjøpte klor munnskyllevann på apoteket, er bedre etter første dag. Det tannlege ellers har rådet meg til er å enten skjære vekk mer tannkjøtt, slik at tannen blir mer normal. De har også foreslått og bare trekke den. Men min sluttet å vokse, og jeg regner med at din kommer til å vokse helt ut :) Prøv klor skyllevann fra apoteket! Er du nervøs og har mye smerte, kan du også dra til tannlegen hvis du ønsker en dypere rens

Anonymkode: 2ca83...adb

Skrevet

Det er ganske vanlig og min tannlege sa at det som regel kommer av at matrester / bakterier kommer inn mellom tannkjøttet og visdomstannen, og da blir det en betennelse. 

Det hjelper gjerne å skylle med munnskyll jevnlig. Og spesielt når man får dette

Hos meg kom aldri visdomstennene skikkelig opp, de forble slik du beskriver, og dette ble oftere og mer vondt med tiden. Nå er alle 4 fjernet, det endte med at nå MÅ de ut, fordi det var blitt såpass ille, og det er deilig å slippe de "rundene" hele tiden

Og du skriver de har pågått ett halvt år, har du sjekket om det er plass til dem? Vil de i det heletatt komme opp? Jeg synes ett halvt år på å trenge igjennom alene høres veldig lenge ut?

Og om du, som meg, gruer deg for å fjerne dem, for meg gikk det laaangt over forventning. Det var jo ingen sak 😄 OG jeg som hadde gruet meg i mange år... helt uten grunn! 

Skrevet (endret)

Dette bør du la en tannlege se på og vurdere. Hevelse tyder på infeksjon. Inntil det blir mandag og tannlegen åpner, gå på apoteket og kjøp denne til å skylle munnhulen med

Jeg har vært nødt til å trekke alle fire av mine visdomstenner. Visdomstenner er uansett ofte svakelige og dårligere enn andre tenner og får lett hull senere. Ofte kommer de opp av tannkjøttet fiks ferdige MED hull allerede, og det er like greit å trekke dem.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...