Gå til innhold

Hvorfor er det så mye feilprising/mangel på pris i enkelte dagligvarebutikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sjekker ikke ofte om jeg har betalt for mye, men har begynt nå etter at jeg  tilfeldigvis oppdaget at prisen på hyllen ikke er den samme som i kassen. 

Jeg føler meg som en "sunnmøring" når jeg påpeker prisforskjellen, men får som oftest den billigste prisen. 

Opplever også av og til at varen ikke har pris og tar med varen til kassen og spør om pris. Jeg synes det er flaut og unnskylder meg og sier "det er jo greit å vite om varen koster 15 eller 40 kroner"..

Nå har jeg flyttet til et nytt sted, og der er det en Rema butikk der flere varer mangler pris eller er feilpriset. 

I dag handlet jeg 7 ting og måtte spørre om prisen på 4 vanlige varer som ikke hadde pris på hyllen (Gilde svinekjøttdeig, Kolonihagen pastasaus, Kornmo knekkebrød, Mills økologisk peanøttsmør) 

I tillegg var det en helt annen pris på pasta enn det som stod på hyllen. På hyllen sto det kr 20/25 men i kassen gikk pastaen inn til kr 30 og 45, - Dette var da prisen til en annen type pasta. 

Dette så jeg da jeg kikket på kvitteringen etter at jeg gikk ut, og da var det skikkelig flaut å gå inn igjen i butikken og snakke med kassadamen som måtte bort i hyllen og sjekke. 

Jeg klarer ikke alltid å holde meg høflig, og i dag sa jeg med alvorlig stemme at det er veldig unehagelig for oss kunder og måtte spørre om pris. Hvis produktet har en helt annen pris enn det som står på hyllen, så blir vi stående i kassen og rødme eller så er det flaut å gi beskjed, så vi bare betaler selv pm det er for dyrt for oss og går. 

Nå når det er digitale priser på alle varer, kan det ikke være så vanskelig å oppdatere prisen eller sette  pris på! 

Er det noen butikksjefer eller ansatte i dagligvarebutikker som kan svare meg på dette? 

Anonymkode: 2262a...3dd

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet i matbutikk. Før så var det veldig mange som klagde på pris. Masse prisjusteringer og masse etiketter som måtte byttes for hånd, for de var på papir. For ca. 1 år siden (ja, liten butikk ute på landet) så kom det digitale prisetiketter. Siden det så har ikke folk klaget. De holder prisen rett, og når folk klager er det som regel fordi en ansatt har satt feil etikett eller fordi det er mange og dem har lest feil etikett, eller at den rett og slett mangler. 

Folk brukte før å klage til sjefen ofte pga. det var dem som ikke prioriterte å få oss til å gå rundt og bytte alle etikettene (vi fikk flere ark med etiketter ofte som måtte skiftes ut, og noen ganger ble de liggende/kastet)

Det skal bare mangle at vi retter opp i dette når det er feil. Jeg har ikke hatt noen som klager på at prisene som står der er feil etter at de ble digitale. Hvis noen klager går jeg dit og retter det opp selv, og gir avslag på det evt. hvis det var feil, men dette avhenger av hvilken kjede og hvilken butikk du går til (COOP for min del)

Anonymkode: b3eed...7d2

• Liker 5
Skrevet

Det er fordi butikken skal tjene penger på det!

Anonymkode: b491d...672

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber i butikk, og vet det kan være forskjellige grunner til at prisen ikke er den samme som på plakaten eller de elektroniske prisetikettene. Først og fremst så er det for mange i vår butikk som er slappe med å skifte ut plakater og å merke nye varer. Det er så flaut å sitte i kassa når kundene kommer og spør om pris på en vare som har en eldgammel plakat. Som regel stiger jo prisen også, så jeg skjønner veldig godt at kundene spør. Og så er det dette med feilplassering av plakater og etiketter, det at kunder ser på feil etikett, og så kan noen elektroniske etiketter rett og slett slutte å virke, og da ikke oppdatere seg med ny pris. I tillegg eksisterer det ikke (som jeg vet om) et system fra kjeden til å gjøre oss oppmerksom på at for eksempel epler har endret pris, og trenger ny plakat.

Selvfølgelig får kunden laveste pris, det er bare til å fortsette å gjøre butikken oppmerksom på det! Kunne ønske vi fikk flere kundeklager slik at ledelsen tok mer tak i det. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er en salgsstrategi hos oss, men rett og slett slurv og dårlig tid. 

Anonymkode: 33865...c6e

• Liker 11
Skrevet

Ts her. 

Jeg tenker på alle kunder som betaler for mye for varer, fordi de stoler på prisen som går inn i kassen.

Ikke alle har tid eller tenker på å sjekke at prisen på hyllen, faktisk gjelder for den varen som ligger der. 

• Liker 2
Skrevet

Rema er en versting på feilprising og manglende prising av varer. De har gjerne handlevogner med snart utgåtte varer til lavere pris, der den nye prisen er på en egen etikett. Så slår de gjerne inn den gamle strekkoden isteden, og man betaler full pris om man ikke oppdager det. Jeg sier ikke at de gjør det bevisst, men de kunne jo bare lagt den nye prisen oppå den gamle for å unngå dette. Det hender også ganske ofte at de har plakater med forrige ukes tilbud, og når du kommer i kassen er tilbudet utgått.

Anonymkode: d96d3...fa5

• Liker 7
Skrevet

Anbefaler deg å sende inn klage skriftlig, gjerne til Rema sentralt. 

Anonymkode: 758a1...133

• Liker 5
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekker ikke ofte om jeg har betalt for mye, men har begynt nå etter at jeg  tilfeldigvis oppdaget at prisen på hyllen ikke er den samme som i kassen. 

Jeg føler meg som en "sunnmøring" når jeg påpeker prisforskjellen, men får som oftest den billigste prisen. 

Opplever også av og til at varen ikke har pris og tar med varen til kassen og spør om pris. Jeg synes det er flaut og unnskylder meg og sier "det er jo greit å vite om varen koster 15 eller 40 kroner"..

Nå har jeg flyttet til et nytt sted, og der er det en Rema butikk der flere varer mangler pris eller er feilpriset. 

I dag handlet jeg 7 ting og måtte spørre om prisen på 4 vanlige varer som ikke hadde pris på hyllen (Gilde svinekjøttdeig, Kolonihagen pastasaus, Kornmo knekkebrød, Mills økologisk peanøttsmør) 

I tillegg var det en helt annen pris på pasta enn det som stod på hyllen. På hyllen sto det kr 20/25 men i kassen gikk pastaen inn til kr 30 og 45, - Dette var da prisen til en annen type pasta. 

Dette så jeg da jeg kikket på kvitteringen etter at jeg gikk ut, og da var det skikkelig flaut å gå inn igjen i butikken og snakke med kassadamen som måtte bort i hyllen og sjekke. 

Jeg klarer ikke alltid å holde meg høflig, og i dag sa jeg med alvorlig stemme at det er veldig unehagelig for oss kunder og måtte spørre om pris. Hvis produktet har en helt annen pris enn det som står på hyllen, så blir vi stående i kassen og rødme eller så er det flaut å gi beskjed, så vi bare betaler selv pm det er for dyrt for oss og går. 

Nå når det er digitale priser på alle varer, kan det ikke være så vanskelig å oppdatere prisen eller sette  pris på! 

Er det noen butikksjefer eller ansatte i dagligvarebutikker som kan svare meg på dette? 

Hva har Sunnmøre/sunnmøring med dette og gjøre? Vi er ikke gniten vi ;) 

Anonymkode: f5849...e8e

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har Sunnmøre/sunnmøring med dette og gjøre? Vi er ikke gniten vi ;) 

Anonymkode: f5849...e8e

Det er jo det ryktet om sunnmøringer går ut på😉 dere er økonomiske, litt gjerrige og flinke med å få penger til å vokse. Dere liker ikke å betale for mye. 

Endret av Tough cookie
  • Liker 4
Skrevet

Joker er verst, men mange dårlige. Stor forskjell fra svenske butikker synes jeg. Dårlige på ordning og reda? 

Anonymkode: 790ae...623

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe vits i å være uhøflig mot dem i kassen, det er som regel andre som har ansvar for prising på hyllene. Da jeg jobbet i butikk ble jeg i hvertfall ikke vennlig innstilt mot de som skjelte meg ut pga feilprising. Har forståelse for at det er irriterende at det er feil priser (det synes jeg også), men det er ingen grunn til å skjelle ut stakkaren som står i kassa.

Et tips er å se på strekkoden for å forsikre deg om at det riktig prislapp til riktig vare - strekkoden står alltid på prislappen. Et veldig vanlig problem er at kunder ikke ser på riktig prislapp og dermed tror at varen er feilpriset,

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Jeg tenker på alle kunder som betaler for mye for varer, fordi de stoler på prisen som går inn i kassen.

Ikke alle har tid eller tenker på å sjekke at prisen på hyllen, faktisk gjelder for den varen som ligger der. 

Kundene betaler ikke for mye for varer. Det er prisen som går inn i kassen som er den riktige prisen, så hvis du får prisavslag pga feilprising ute i butikken er det du som er "heldig" og får betale mindre enn det egentlig koster, ikke alle andre som betaler for mye.

Anonymkode: 34659...e68

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe vits i å være uhøflig mot dem i kassen, det er som regel andre som har ansvar for prising på hyllene. Da jeg jobbet i butikk ble jeg i hvertfall ikke vennlig innstilt mot de som skjelte meg ut pga feilprising. Har forståelse for at det er irriterende at det er feil priser (det synes jeg også), men det er ingen grunn til å skjelle ut stakkaren som står i kassa.

Et tips er å se på strekkoden for å forsikre deg om at det riktig prislapp til riktig vare - strekkoden står alltid på prislappen. Et veldig vanlig problem er at kunder ikke ser på riktig prislapp og dermed tror at varen er feilpriset,

Kundene betaler ikke for mye for varer. Det er prisen som går inn i kassen som er den riktige prisen, så hvis du får prisavslag pga feilprising ute i butikken er det du som er "heldig" og får betale mindre enn det egentlig koster, ikke alle andre som betaler for mye.

Jeg har ofte fått opplyst at det er prisen på hyllen som er den riktig prisen? 

Skrevet

Rema er verst! Har sluttet å handle der, fordi det er pris på omtrent annenhver vare. Gjennomgående på alle Rema jeg sykler forbi og skal handle . Så går på andre butikker, selv om jeg har god råd, men liker å vite hva jeg betaler for. Er ikke sånn at jeg bare rasker med meg varer, nei. Synes det er provoserende.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg skrev at jeg ikke alltid klarer å holde meg høflig, så mener jeg selvfølgelig ikke at jeg står å kjefter.

Jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt og kan bli litt småsur i tonen fordi jeg er  lei av å si til de i butikkene at de må få orden i prisrotet. 

Ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er ikke "heldig" fordi om butikkene ikke klarer å skrive riktig pris i hyllen. 

Anonymkode: d96d3...fa5

• Liker 4
Skrevet

Når en vare ikke er priset, betyr det i 99% av tilfellene at den er dyr. Jeg styrer automatisk klar av disse.

Anonymkode: e3130...e25

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som kunde forholder meg til prisen som er oppgitt ved varen, ikke den som er i kassen. Jeg har ikke mulighet til å se hva de har der.

Så mye mangel på pris da det var priskrig. En rød ost kostet 29,-, mens den svarte kostet 119,- Var bare priset ved den røde. Så flere som hadde svart ost i handlevognen. Ble ikke ordnet selv om jeg sa fra til en som jobbet der. :( Handler ikke der mer. 

Anonymkode: 21298...b70

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, LittDiva skrev:

Rema er verst! Har sluttet å handle der, fordi det er pris på omtrent annenhver vare. Gjennomgående på alle Rema jeg sykler forbi og skal handle . Så går på andre butikker, selv om jeg har god råd, men liker å vite hva jeg betaler for. Er ikke sånn at jeg bare rasker med meg varer, nei. Synes det er provoserende.

Ts her. 

Jeg har ikke opplevd at tidligere Rema butikker jeg har handlet på har hatt mangelfull prising.

Jeg synes jeg opplever det jevnt over her og der i alle kjeder. 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når en vare ikke er priset, betyr det i 99% av tilfellene at den er dyr. Jeg styrer automatisk klar av disse.

Anonymkode: e3130...e25

Ts her. 

Det tenker jeg også, for ofte spør jeg om prisen på varer som gjerne er dobbelt så dyre som det jeg trodde. Jeg tror faktisk at butikker er litt sleipe og ikke setter pris på varer bevisst for at de skal få de solgt. 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips er å se på strekkoden for å forsikre deg om at det riktig prislapp til riktig vare

Det er ikke min jobb å lese strekkoden på varen og sjekke mot den digitale prislappen, for å sjekke at butikkene har gjort jobben sin og satt varene på riktig plass i hyllen.

Disse tallene er jo så bittesmå så det er jo nesten helt umulig å se de. 

Jeg fikk beskjed om å lese strekkoden i dag for å forsikre meg om at det var riktig pris på varen, men da sa jeg at de kunne de ikke kreve sv kundene. 

Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...