Gå til innhold

Hvordan støtte venninne med økonomiske (psykiske?) vansker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som jeg har det mye moro sammen med. Vi har også barn som er gode venner, og mennene våre er gode venner. Har kjent hverandre i noen år nå. 

De tjener veldig godt, men har alltid dårlig råd. Likevel kjøper de stadig vekk nye luksusting. Problemet er at hun klager så mye på at de har dårlig råd. Hun klager over at hun nesten ikke har klær, at hun skulle vært hos tannlegen, at de ikke har råd til ferie osv. Og så klager hun over at mannen sløser vekk penger. Og så plutselig har hun kjøpt seg ny kaffemaskin eller vært og tatt manikyr, og så klager hun over at hun ikke har råd til å betale for barnas fotballtrening.
Jeg har flere ganger påpekt at hun hadde hatt råd til fotballtreninga hvis hun ikke hadde kjøpt den kaffemaskinen. En gang gikk jeg til og med og hentet de nye skoene hun hadde kjøpt og satte dem på bordet rett foran henne. Men det går liksom ikke opp for henne! Det er som om hun ikke skjønner sammenhengen. Og så unnskylder hun seg med at hun må da få unne seg noe en sjelden gang (samme unnskyldning har hun for godteri og usunn mat). Og når jeg ramser opp alle luksustingene hun har kjøpt i det siste har hun unnskyldningene klare: De var på salg, barna måtte ha og da kunne jeg like gjerne kjøpe til meg selv samtidig når vi først var i den butikken, Det var billigere å kjøpe to par enn ett, Kjøpte den på avbetaling osv. 

Det er som om hun ikke ser seg selv. Eller lyver hun for seg selv? Eller er det en slags form for psykiske vansker? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne. 
Jeg har prøvd mange ganger å gi henne en reality check, men det fungerer åpenbart ikke.
Jeg har prøvd å ikke si noenting, bare nikke og smile og si "så fint". Da går hun rett i forsvarsmodus, akkurat som om jeg hadde konfrontert henne. 
Jeg har snakket til henne i en streng tone, og jeg har snakket til henne med humor og varme. Ingenting fungerer.

Jeg vil gjerne støtte henne, men det er slitsomt når hun klager og klager men aldri endrer noenting. Jeg har kommet med så mange forslag og tilbud (jeg har tilbudt meg å hente barnet hennes på en aktivitet som ikke mine barn går på, men som er i nærheten av den aktiviteten mitt barn går på, sånn at hun da får tid til å trene eller gjøre andre ting), men hun takker nei til alle tilbud. Det er som om hun aktivt velger å meske seg i negativiteten sin. Som om hun vil ha det vondt og vanskelig. Det er derfor jeg lurer på om det kanskje kan være en form for psykiske vansker? Hun velger vekk alle ting som ville ha forenklet hverdagen hennes. 

Jeg er egentlig veldig glad i henne, men traff henne i sted og da klaget hun over at de hadde fått inkasso på avbetalingen for en luksusgreie de kjøpte i fjor. Det var visst siste dråpen for meg, jeg kjente plutselig på et overraskende sterkt sinne og måtte bare dra ellers hadde jeg begynt å kjefte på henne og det løser ingenting. 

For ordens skyld så er jeg virkelig ikke perfekt altså. Jeg har også lyst på luksusting eller blir mentalt sliten når vi har dårlig råd, så jeg skjønner henne på et vis. Det som gjør meg irritert er all klagingen, at hun ikke vil ta imot hjelp og at det virker som om hun ønsker å fortsette å ha det slik.

Har dere noen råd til hvordan jeg kan være en god venninne for henne? Å kutte henne ut er ikke et alternativ. Jeg har prøvd å lukke ørene og si fra at jeg ikke er interessert i å høre på klaging, men da blir hun lei seg. Og jeg vil ikke såre henne, jeg vil bare at hun skal få ordnet opp i noen av problemene sine sånn at hun får det litt bedre med seg selv. Det er jo trist å se henne lei seg og fortvilet når hun har dårlig råd og må ta opp gjeld for å kjøpe melk og brød. 

Anonymkode: 250d3...d07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ditt problem egentlig. Voksne folk må ordne opp selv. 

• Liker 10
Skrevet

Meld henne på luksusfellen. 

Anonymkode: 63233...fd2

Skrevet
49 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Hun VIL klage. Noen er slik.

Nei! Noen skjønner heller ikke at når folk sliter med dårlig råd etc så gjør de sånne ting. Nå må folk slutte å dømme alle andre over små patetiske ting og ta tak i seg selv istedet.

Anonymkode: 52191...338

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som jeg har det mye moro sammen med. Vi har også barn som er gode venner, og mennene våre er gode venner. Har kjent hverandre i noen år nå. 

De tjener veldig godt, men har alltid dårlig råd. Likevel kjøper de stadig vekk nye luksusting. Problemet er at hun klager så mye på at de har dårlig råd. Hun klager over at hun nesten ikke har klær, at hun skulle vært hos tannlegen, at de ikke har råd til ferie osv. Og så klager hun over at mannen sløser vekk penger. Og så plutselig har hun kjøpt seg ny kaffemaskin eller vært og tatt manikyr, og så klager hun over at hun ikke har råd til å betale for barnas fotballtrening.
Jeg har flere ganger påpekt at hun hadde hatt råd til fotballtreninga hvis hun ikke hadde kjøpt den kaffemaskinen. En gang gikk jeg til og med og hentet de nye skoene hun hadde kjøpt og satte dem på bordet rett foran henne. Men det går liksom ikke opp for henne! Det er som om hun ikke skjønner sammenhengen. Og så unnskylder hun seg med at hun må da få unne seg noe en sjelden gang (samme unnskyldning har hun for godteri og usunn mat). Og når jeg ramser opp alle luksustingene hun har kjøpt i det siste har hun unnskyldningene klare: De var på salg, barna måtte ha og da kunne jeg like gjerne kjøpe til meg selv samtidig når vi først var i den butikken, Det var billigere å kjøpe to par enn ett, Kjøpte den på avbetaling osv. 

Det er som om hun ikke ser seg selv. Eller lyver hun for seg selv? Eller er det en slags form for psykiske vansker? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne. 
Jeg har prøvd mange ganger å gi henne en reality check, men det fungerer åpenbart ikke.
Jeg har prøvd å ikke si noenting, bare nikke og smile og si "så fint". Da går hun rett i forsvarsmodus, akkurat som om jeg hadde konfrontert henne. 
Jeg har snakket til henne i en streng tone, og jeg har snakket til henne med humor og varme. Ingenting fungerer.

Jeg vil gjerne støtte henne, men det er slitsomt når hun klager og klager men aldri endrer noenting. Jeg har kommet med så mange forslag og tilbud (jeg har tilbudt meg å hente barnet hennes på en aktivitet som ikke mine barn går på, men som er i nærheten av den aktiviteten mitt barn går på, sånn at hun da får tid til å trene eller gjøre andre ting), men hun takker nei til alle tilbud. Det er som om hun aktivt velger å meske seg i negativiteten sin. Som om hun vil ha det vondt og vanskelig. Det er derfor jeg lurer på om det kanskje kan være en form for psykiske vansker? Hun velger vekk alle ting som ville ha forenklet hverdagen hennes. 

Jeg er egentlig veldig glad i henne, men traff henne i sted og da klaget hun over at de hadde fått inkasso på avbetalingen for en luksusgreie de kjøpte i fjor. Det var visst siste dråpen for meg, jeg kjente plutselig på et overraskende sterkt sinne og måtte bare dra ellers hadde jeg begynt å kjefte på henne og det løser ingenting. 

For ordens skyld så er jeg virkelig ikke perfekt altså. Jeg har også lyst på luksusting eller blir mentalt sliten når vi har dårlig råd, så jeg skjønner henne på et vis. Det som gjør meg irritert er all klagingen, at hun ikke vil ta imot hjelp og at det virker som om hun ønsker å fortsette å ha det slik.

Har dere noen råd til hvordan jeg kan være en god venninne for henne? Å kutte henne ut er ikke et alternativ. Jeg har prøvd å lukke ørene og si fra at jeg ikke er interessert i å høre på klaging, men da blir hun lei seg. Og jeg vil ikke såre henne, jeg vil bare at hun skal få ordnet opp i noen av problemene sine sånn at hun får det litt bedre med seg selv. Det er jo trist å se henne lei seg og fortvilet når hun har dårlig råd og må ta opp gjeld for å kjøpe melk og brød. 

Wow, du er en sykt dårlig venninne med lite klasse og standard. Hadde dumpet deg på flekken om du hadde vært min venninne, skrevet et langt innlegg om meg her på kg og hengt meg ut sånn som du gjør. At du i tillegg er veldig dømmende og kald og usympatisk er heller ikke et positivt karaktertrekk. Jeg tror heller det er du som har psykiske diagnoser her?

Skrevet

Takk for svar alle sammen. 😀

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, du er en sykt dårlig venninne med lite klasse og standard. Hadde dumpet deg på flekken om du hadde vært min venninne, skrevet et langt innlegg om meg her på kg og hengt meg ut sånn som du gjør. At du i tillegg er veldig dømmende og kald og usympatisk er heller ikke et positivt karaktertrekk. Jeg tror heller det er du som har psykiske diagnoser her?

Takk for konstruktiv kritikk. Det trenger jeg sikkert. Jeg føler ikke at jeg henger henne ut, det er jo anonymt og ingen kan gjette seg til hvem hun er basert på hva jeg har skrevet her. Og jeg skrev jo her fordi jeg ønsker råd om hvordan jeg kan bli en bedre venninne for henne, så jeg har gode intensjoner men det ble kanskje feil? Kan du si litt mer om hvorfor du tenker at jeg er dømmende, kald og usympatisk? Skriv gjerne også litt om hva du mener jeg bør gjøre for å bli en bedre venninne. 

• Liker 7
Skrevet

Du har jo allerede advart henne. Hun må nok bare kjenne på konsekvensene for valgene sine før det går opp et lys. Det er vel ikke mer du kan gjøre.

Anonymkode: 591c5...8f8

Skrevet
1 time siden, Lama_Drama skrev:

Hun VIL klage. Noen er slik.

Kunne ikke sagt det bedre!

Anonymkode: 3ec14...322

• Liker 2
Skrevet

Hvis hun er slik at hun må klage uansett, så vil hun nok ikke gjøre noe med prioriteringene sine heller. Du må velge om du vil høre på dette, eller føre samtalen over på noe annet. For eksempel.

Skrevet

Tror ikke du kan gjøre noe for å endre dette mønsteret med venninnen din.  Men jeg kjenner jeg blir helt matt av å lese opplegget hennes. 

Kanskje du kan ta en liten pause fra henne for din egen del? Så sparer du deg for irritasjon. 

Skrevet

Hun har nok ikke psykiske problemer. Eller hva vet jeg, ut ifra den informasjonen du kommer med så er ikke det psykisk sykdom... Det å lyve for seg selv er dessverre veldig vanlig, og noen er verre enn andre 🤷🏼‍♀️ Hun vil nok bare klage... du kan si skikkelig ifra og jeg råder deg til å lukke ørene og bare jatte med om hun fortsetter. Hun har vist at hun ikke ønsker råd eller veiledning, hun er nok i sin egen boble og forstår ikke hvor slitsomt det er for deg. 

Anonymkode: 3ec14...322

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen. 😀

Takk for konstruktiv kritikk. Det trenger jeg sikkert. Jeg føler ikke at jeg henger henne ut, det er jo anonymt og ingen kan gjette seg til hvem hun er basert på hva jeg har skrevet her. Og jeg skrev jo her fordi jeg ønsker råd om hvordan jeg kan bli en bedre venninne for henne, så jeg har gode intensjoner men det ble kanskje feil? Kan du si litt mer om hvorfor du tenker at jeg er dømmende, kald og usympatisk? Skriv gjerne også litt om hva du mener jeg bør gjøre for å bli en bedre venninne. 

Jeg syns ikke det var konstruktivt og jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig med deg i at du trengte det heller.

Jeg tror nok du må bare velge om du vil ha det sånn hun er eller gå fra vennskapet. Virker ikke som hun ønsker hjelp eller veiledning. Hun må ville det selv for å forandre seg, og jeg tror ikke hun er villig til forandring sånn du har skissert det. 

Jeg syns ikke du er noen dårlig venninne heller. 

Anonymkode: fcddf...d4e

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som hun lider av Pengedum.

Hun bruker deg som klagemur. Kanskje slutt å være så forståelsesfull? "Dette kunne du lett ha løst med litt planlegging, dere tjener bra og du brant ivei mye penger på shopping for 3 dager siden. Hvordan går det ellers?"

Anonymkode: 8e9b4...e77

• Liker 1
Skrevet

Invitér på jentekveld med luksusfellen på tv istedenfor film 😂 nei, men seriøst du får virkelig ikke gjort noe særlig mer. De vet nok innerst inne hva som er galt, men nekter å innse det. Sånne folk må ofte på en skikkelig smell før de endrer seg dessverre. 

Anonymkode: 56bae...049

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS er da ingen dårlig venninne. Hun har prøvd å få opp øynene til venninnen sin om overbruket hun har. Jeg personlig synes at ingen har rett til å klage på dårlig økonomi når man bruker opp pengene på luksusting før man har betalt regninger og unngått innkasso. Ja, man skal selvfølgelig få lov til å unne seg litt luksus, men da må man jo ha råd til det uten at det går utover budsjettet man har, som at man f eks har spart opp eller har litt ekstra utbetalt på lønning i form av overtid/bonus e.l. 

Vi er ikke millionærer og vi unner oss luksus innimellom. Men vi sørger da for at penger til alle faste utgifter er overført og andre regninger er betalt FØR vi tar oss råd til luksus. Man kan ikke leve over evne, bruke opp alle pengene på idioti og så klage til venner/familie om at man ikke har råd til å betale regninger. Man får vokse opp og lære seg å planlegge økonomien. Er man voksen nok til å få barn, så er man pinadø voksen nok til å håndtere og planlegge sin egen økonomi.

• Liker 9
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig frekk melding! Tipper du er nedlesset i gjeld. Ts, ikke bry deg om sånne drittkommentarer som det her. Jeg har full forståelse for din situasjon. Har selv ei venninne med dårlig råd. Hun trenger ikke å ha det, men typen hennes er nedlesset i gjeld. Jeg har aldri forstått hvorfor hun velger å være sammen med han, livet hennes er så vanskelig pga alle problemene hans. Hun er ei fantastisk dame, og det er en prøvelse å se at livet hennes er så problematisk fordi hun er sammen med denne mannen. Men hva kan man gjøre? Hun lever livet sitt som hun vil. Voksne folk må jo ta ansvar for kivet og valgene sine selv. Jeg vil heller ikke kutte ut min venninne. Bare håper hun gjør det slutt med typen en vakker dag. 

Anonymkode: b0260...21d

• Liker 5
Skrevet

Hva med å være dønn ærlig da? Kansje hun ikke ser at de behandler det de tjener med lav respekt. Kansje hun ikke tenker at det er tiden hennes hun bruker for å tjene penger, og så kaster dem det bort så lett. Hun klager jo til deg fordi hun ikke har det bra og ønsker å sette lys på problemet.

Anonymkode: f2d49...bc4

• 2 uker senere...
Skrevet

Enkelte folk elsker å klage.. de er bare slik. Du har hvertfall prøvd å si fra på alle mulige måter. Hvordan reagerer hun om du hadde klagd på din økonomi? 
Hun får bare holde på, hun er voksen og må ta ansvar selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...