Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir rimelig sjokkert når jeg leser på diverse sider at gravide kun trenger ett ekstra eple om dagen i første trimester 

Jeg er i uke 10, og skal jo da ikke på kontroll før uke 12.

Jeg har en intens matlyst. Den er så ekstrem at hvis jeg noen ganger ikke spiser får jeg et sug i magen som føles som flammer. Jeg bare MÅ spise. Det er som et utsultet dyr .

Det jeg lurer på er om, hvis man er litt undervektig i det man blir gravid, vil kroppen kreve at man "feter seg opp" til normalvektig?

Kan det være årsaken til min sinnssyke og hemmende matlyst? Synes det er flaut. Ingen på jobb vet noe, og plutselig må jeg bare dra frem mer mat og spise 

Noen andre som overhode ikke trengte kun ett ekstra eple om dagen??? 

Anonymkode: fb7d8...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke unormalt! Virker som at det er enten/eller. Du bygger faktisk et nytt menneske inni deg, så det er jo ikke rart at du er sulten! Jeg er utslitt, så det er jo tydelig at kroppen bruker mye energi på dette arbeidet.

Anonymkode: bf408...a4e

• Liker 3
Skrevet

Helt normalt, er nok mer hormonelt styrt enn ar kroppen faktisk trenger alle de ekstra kaloriene...tipper jeg

Anonymkode: d0f10...87a

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt normalt, er nok mer hormonelt styrt enn ar kroppen faktisk trenger alle de ekstra kaloriene...tipper jeg

Anonymkode: d0f10...87a

Så man burde forsøke å sulte seg? Altså kun spise det man gjorde til vanlig? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man burde forsøke å sulte seg? Altså kun spise det man gjorde til vanlig? 

Sulter du deg til vanlig? Håper da ikke det:)
Hva med å bare porsjonere ut og ta noen lettere valg? Jeg var også ofte sulten, og endte med å bytte ut 1 av måltidene med å unne meg 3-4 frukt som jeg spiste jevnlig utover dagen i stedet. F.eks var jeg ofte trøtt og slapp om morgenen, droppet frokost, spiste gjerne en klementin og drakk en kopp te i stedet, lunsj en time senere, valgte å fokusere på protein for å holde meg mett lenge, kokt egg, salat med tunfisk ++ , så en frukt til, og så vanlig middag med ekstra grønnsaker (er jo så lite kalorier så du kan egentlig stappe deg med grønnsaker) og så grovt brød med makrell, leverpostei eller egg og kaviar til kvelds. Var jeg fortsatt fysen laget jeg f.eks grønnsaker med dipp, kokte egg, eller spiste en frukt til, gjerne banan siden det metter greit før leggetid:)

Var mye kvalm samtidig som jeg også var sulten, men kastet ikke opp i første trimester, så jeg spiste det jeg "burde" og gikk ned 3 kg selv om jeg følte at jeg spiste hele tiden. Om du er undervektig er det ikke noe stress vel? Det er greit å ikke legge på seg 30 kg under svangerskapet, men det greier du helt fint å regulere ved å ikke spise junk, godis og drikke brus:) Så lenge det du spiser er sunne matvarer er det ikke så farlig å spise litt mer, spesielt frukt og grønt.

Anonymkode: db01d...5b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg var normalvektig da jeg ble gravid. Fikk ulvehunger fra en annen verden og det varte gjennom hele graviditeten pluss flere måneder etter. Resultatet var at jeg nesten veide 100 kilo :( Nå har jeg gått ned 20 kilo, og har fremdeles sånn ca 15 kilo igjen, men er heldigvis godt på vei! Pass litt på slik at du ikke ender opp som meg. 

Anonymkode: 104fd...928

Skrevet

Jeg hadde også ganske ulvehunger i første trimester 😫 

Anonymkode: b8a0d...18c

Skrevet

Helt normalt 😊

Jeg hadde ulvehunger i første trimester. Tenkte at nå kommer jeg sikkert til å ese ut men la bare på meg 10 kg totalt. Veide 54 kg. før jeg ble gravid. Spiste dog stort sett sunn mat, hadde spesielt dilla på fiskekaker og minitomater. 

Anonymkode: 26c7d...cb2

• Liker 1
Skrevet

Jeg var undervektig iflg bmi før svangerskapet. Har også fått en enorm appetitt, og lagt på meg 7 kg første trimester (er 12 uker på vei).

Anonymkode: e7704...f21

Skrevet

Jeg hadde det også slik, la på meg mest i første trimester. Gikk fra 50 til 70 kg ila svangerskapet. 

Anonymkode: 6341d...197

Skrevet

Med første hadde jeg ulvehunger i hele svangerskapet. Måtte til og med ha med matpakke i senga til natten 🙈. Var skrubbsulten igjen en halvtime etter hvert måltid. Fikk svangerskapsdiabetes og måtte legge om kostholdet til moderat lavkarbo og gikk derfor ikke opp mer enn 7 kg. Ulvehungeren fortsatte i ammeperioden og måtte feks ha med mat når jeg trillet tur.

Med nr 2 var det ikke like ille.

Anonymkode: 42d7a...4a6

Skrevet
På 14.10.2020 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Jeg blir rimelig sjokkert når jeg leser på diverse sider at gravide kun trenger ett ekstra eple om dagen i første trimester 

Jeg er i uke 10, og skal jo da ikke på kontroll før uke 12.

Jeg har en intens matlyst. Den er så ekstrem at hvis jeg noen ganger ikke spiser får jeg et sug i magen som føles som flammer. Jeg bare MÅ spise. Det er som et utsultet dyr .

Det jeg lurer på er om, hvis man er litt undervektig i det man blir gravid, vil kroppen kreve at man "feter seg opp" til normalvektig?

Kan det være årsaken til min sinnssyke og hemmende matlyst? Synes det er flaut. Ingen på jobb vet noe, og plutselig må jeg bare dra frem mer mat og spise 

Noen andre som overhode ikke trengte kun ett ekstra eple om dagen??? 

Jeg var også supersulten i første trimester. Bare MÅTTE spise, eller dø av sult 🤣 Nå er jeg 23 uker på vei og spiser som normalt igjen, og det har jeg sikkert gjort i tre måneder nå. 

Anonymkode: 97388...553

Skrevet

Hvis du veier lite i utg punktet er det vanlig at man er ekstra sulten og gjerne legger på seg mer i svangerskapet, det er også helt greit. Anbefalt vekt oppgang variere utifra kmi. Det er kroppens måte å samle litt ekstra energi til den gangen du skal amme 🙂 Hadde også sinnsykt matlyst 1 trimester, ble aldri mett. Men plutselig ga det seg, og magen føltes sprengt etter bare et lite måltid. Ikke stress og lytt til kroppen, så har det jo litt å si hva du putter i deg også. 

Anonymkode: bfd5e...057

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...