AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Dette er et spørsmål både til dere som er tilstede i klasserommet (lærere, assistenter, etc.) Hvor mye bråk er det timene? Hva aksepterer lærerne? Jeg tenker på støynivå, tull, leking med andre ting i timene, vandring rundt i klasserommet og alt slikt. Dattera mi er ganske stille av seg og hun synes selv at det er for mye bråk og tull i timene. Jeg lurer på hvordan deres erfaringer er, før jeg tar det opp med lærerne hennes. Hvor mye må hun tåle? Anonymkode: 0474e...1ce
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Kommer an på hvilket tilfelle, om det er mens læreren snakker eller når de gjør oppgaver. Når læreren snakker er det uakseptabelt at elevene prater til hverandre ville jeg sagt. (Med mindre de hvisker en sjelden gang til hverandre eller prater om faget). Når de gjør oppgaver, og det er lov å samarbeide, skal hun kunne tåle et normalt støynivå, dvs. innestemme. På prøver skal det være helt stille. Jeg er forøvrig vgs elev, og er glad jeg aldri skal tilbake på skolebenken på ungdomsskolen med apekatter. Anonymkode: 25e8c...d30
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Tror du kan regne med at det er temmelig mye bråk og uro. Lærere unngår grensesetting, i frykt for å få foreldrene til bråkmakerne på nakken. Sånn som det har blitt, har lærerne i realiteten liten makt. Det er bråkmakerne med curlingforeldre som styrer hele showet. Og det vokser opp en hel generasjon av egoistiske og bortskjemte drittunger. Anonymkode: 4f85b...1a7 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Tror du kan regne med at det er temmelig mye bråk og uro. Lærere unngår grensesetting, i frykt for å få foreldrene til bråkmakerne på nakken. Sånn som det har blitt, har lærerne i realiteten liten makt. Det er bråkmakerne med curlingforeldre som styrer hele showet. Og det vokser opp en hel generasjon av egoistiske og bortskjemte drittunger. Anonymkode: 4f85b...1a7 Enig! Jeg hadde i min tid praksis på 3 forskjellige u.skoler og det er også stor forskjell mellom forskjellige skoler. Det som var likt for alle var at elevene hadde all makt og lærerne stod hjelpesløse tilbake og så timen rakne. 1. Ikke lov til å ta på en elev (med mindre eleven står i alvorlig fare for å skade andre eller seg selv). 2. Ikke lov til å frata en elev mobilen samme hvor mye de filmer og snæpper deg i timen. 3. Ikke lov til å sende noen elever ut på gangen eller inn i et annet rom for å roe seg ned. Osv osv.. 2 av skolene gikk...ehm..greit nok, men den tredje som var midt i Oslo-gryta hvor 98% av elevene var våre nye landsmenn gikk det helt skeis. Jeg kunne ikke snu ryggen til for å vise noe på tavla en gang. Jeg ble kastet stoler etter og kalt j**** fi***. Ofte. Det ble ringt etter venner og snakket 15 språk med de under timen. Beina på bordet. Det var fullstendig kaos. Prøvde å få litt veiledning, men fikk beskjed om at det ikke var noe å gjøre med det. Jeg var heldigvis bare på den skolen i 4 uker til sammen. Ikke misforstå, mange av de flinkeste elevene jeg har vært borte i har ikke vært etnisk norske, men tror det på denne skolen ble en uheldig miks hvor det dannet seg grupper hvor de kunne snakke samme morsmål sammen (tyrkere for seg, afghanere for seg, syrere for seg, somaliere for seg osv..). Fikk generelt mer enn nok av u.skolen så da jeg skulle søke jobb så søkte jeg meg til barneskolen og har ikke angret en dag på det!! Anonymkode: 41511...d60 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Skrevet 19. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du kan regne med at det er temmelig mye bråk og uro. Lærere unngår grensesetting, i frykt for å få foreldrene til bråkmakerne på nakken. Sånn som det har blitt, har lærerne i realiteten liten makt. Det er bråkmakerne med curlingforeldre som styrer hele showet. Og det vokser opp en hel generasjon av egoistiske og bortskjemte drittunger. Anonymkode: 4f85b...1a7 For et vanvittig generaliserende innlegg Anonymkode: f9e9b...a5a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #6 Skrevet 19. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: For et vanvittig generaliserende innlegg Anonymkode: f9e9b...a5a Men det er nå slik trenden er. Kan skrive under på at vi har veldig lite makt og respekt i klasserommet. At de fleste vokser opp til å bli drittsekker vil jeg likevel si meg uenig i Mvh lærer Anonymkode: 41511...d60 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #7 Skrevet 19. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er nå slik trenden er. Kan skrive under på at vi har veldig lite makt og respekt i klasserommet. At de fleste vokser opp til å bli drittsekker vil jeg likevel si meg uenig i Mvh lærer Anonymkode: 41511...d60 Nei det er ikke sånn overalt Anonymkode: f9e9b...a5a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #8 Skrevet 19. oktober 2020 Mye er bra i norsk skole. Likevel kan jeg si at det har vært en negativ utvikling de siste 20 åra (dvs så lenge jeg har vært lærer). Mer og mer tid går med til konfliktløsning og diskusjon/argumentasjon. Respekten for voksne og medelever er generelt mindre. Mange elever (og foreldre) forventer gode karakterer selv om innsatsen er lik null. Vi konkurrerer mot internett, spill og sosiale medier, og mange elever logger aldri av; ikke om natta heller. Kontaktlærerdelen av jobben tar ufattelig mye tid, noe som gjør at undervisningsrettet arbeid lider. Jeg er, som mange, på vei bort fra læreryrket. Det er ikke dette jeg vil bruke resten av yrkeskarrieren min på! Anonymkode: 720cf...00f 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #9 Skrevet 19. oktober 2020 På 14.10.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev: Dette er et spørsmål både til dere som er tilstede i klasserommet (lærere, assistenter, etc.) Hvor mye bråk er det timene? Hva aksepterer lærerne? Jeg tenker på støynivå, tull, leking med andre ting i timene, vandring rundt i klasserommet og alt slikt. Dattera mi er ganske stille av seg og hun synes selv at det er for mye bråk og tull i timene. Jeg lurer på hvordan deres erfaringer er, før jeg tar det opp med lærerne hennes. Hvor mye må hun tåle? Anonymkode: 0474e...1ce Det nøe mye bedre på ungdomskolen. Det er ytterste lite toleranse for bråk og tull. De får være ungdommer. Men god struktur. Anonymkode: 82b1a...bc9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #10 Skrevet 19. oktober 2020 46 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det er ikke sånn overalt Anonymkode: f9e9b...a5a Vet du hva en trend er? En trend er noe helt annet enn "overalt". Dette er pensum på bl.a. ungdommskolen Anonymkode: 41511...d60 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Respekten for voksne og medelever er generelt mindre. Dette har jeg også lagt merke til. Hvorfor er det blitt sånn? Anonymkode: ecd14...e07 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 Jobber på barneskolen jeg da. Men er lite vi kan gjøre av konsekvenser for de som saboterer undervisningen. Det hjelper å ringe hjem til noen foreldre, men ikke alle. Kun når jeg kjører nærmest militært regime for klassa mi, er det nogenlunde arbeidsro. Jeg er superstreng og nesten sint. Elevene får knapt lov til å gå på do en gang. Det er synd for dem, for da får de veldig lite frihet. Det er ikke så stor respekt for lærere, nei. Det eneste vi kan gjøre når noen gjør noe galt, er å ta en prat. Har dessverre opplevd at om jeg har gitt strengere konsekvenser, har elever stukket av fra klasserommet/ skolen, eller de klikker helt og prøver å ødelegge livet mitt den dagen. Jeg gir alltid advarsler og en ny sjanse, ellers blir det konsekvenser, men så blir de overrasket når jeg faktisk gjennomfører. Takk Gud for læringsbrett i skolen, da. Dette har roet ned de verste elevene. Gi dem iPaden og et headset og la dem sitte der og se på YouTube resten av dagen. Uten ekstra ressurser er det beste løsning. Anonymkode: 9ad79...c2d 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 Jobbet som lærer på ungdomsskole i en av Norges største byer i over 20 år, i en bydel med utfordringer. Null problem å holde ro. Spørs hvor tolerant datteren din er, normal samhandlingslyd må hun tåle. Hos oss sitter de i grupper, så det er lagt opp til samarbeid. Anonymkode: 7e4f3...f09
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #14 Skrevet 19. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er lite vi kan gjøre av konsekvenser for de som saboterer undervisningen. Kan ikke elever lenger utvises? Da jeg gikk på skolen hendte det noen få at noen elever ble utvist i opptil tre dager og måtte plukke søppel eller drive med annet "straffarbeid". Gjentagende utvisninger ville ført til at de måtte bytte skole, men det skjedde aldri. Den gangen jeg gikk på skole kunne vi bli sendt til rektor, få melding med hjem, få straffelekser, måtte stå i skammekroken eller fikk en lusing av læreren så det var en hel del lærerne kunne gjøre for å disiplinere oss og det var aldri noe bråk i timene. Er glad jeg ikke er elev idag hvis det er så bråkete og kaotisk som man får inntrykk av. Anonymkode: ecd14...e07 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #15 Skrevet 19. oktober 2020 Utvises? Ja hvis du vil ha foreldre og Fylkesmann på nakken, så er det bare å kjøre på. Elever som saboterer undervisningen og ikke er interessert i å lære seg et minstemål av faglig kunnskap, er kjapp med å protestere dersom de står i fare for å bli utvist. En har som skole ingen rett til å nekte elevene undervisning, så da får de herje på, og bråke og plage. Stakkars alle de stille og "snille" elevene som faktisk har lyst til å lære noe. Fader ikke rart mange utvikler skolevegring. Tror mange voksne hadde fått bakoversveis dersom de faktisk visste hvor ille det er på mange skoler. Anonymkode: 4f85b...1a7 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #16 Skrevet 19. oktober 2020 Man skal være rimelig hardhudet, autoritær og dyktig på sette elever på plass på en slik måte at de forstår at det er alvor for å klare holde orden på en klasse i dag. Ikke minst skal du være breddfull av selvtillit og sitte på et arsenal av gode argumenter for å håndtere (og målbinde) urimelig foreldre som forventer spesialbehandling på alle plan og at lærer er der kun for deres barn og andres barn er underordnet. Anonymkode: ec793...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #17 Skrevet 19. oktober 2020 56 minutter siden, AnonymBruker said: Utvises? Ja hvis du vil ha foreldre og Fylkesmann på nakken, så er det bare å kjøre på. Elever som saboterer undervisningen og ikke er interessert i å lære seg et minstemål av faglig kunnskap, er kjapp med å protestere dersom de står i fare for å bli utvist. En har som skole ingen rett til å nekte elevene undervisning, så da får de herje på, og bråke og plage. Stakkars alle de stille og "snille" elevene som faktisk har lyst til å lære noe. Fader ikke rart mange utvikler skolevegring. Tror mange voksne hadde fått bakoversveis dersom de faktisk visste hvor ille det er på mange skoler. Anonymkode: 4f85b...1a7 Jeg hadde en kollega som fortalte noe fælt. Hun satte grenser for en elev som forstyrret mye i undervisningen. Foreldre kontakta fylkesmann, og lærer ble midlertidig fjernet fra stillingen sin. Dette uten at foreldrene gikk til lærer eller rektor først. Jeg har også lest om lignende saker i media og på forum. Klart man som lærer blir redd for å sette grenser for elevene da. Anonymkode: 9ad79...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #18 Skrevet 22. oktober 2020 Ville bare si ifra om en ting; Da jeg gikk på videregående, på vg2, så var det ei som alltid bråkte i timene. Mattelæreren måtte ta henne ut av timen, fordi hun skapte unødvendig mye støy. Og da var hun ish 17..? Når sant skal sies så gjorde læreren noe med bråket. Men det hjalp jo ikke så veldig, da hun lagde grimaser og ville ha oppmerksomhet hele tiden på gangen.. Anonymkode: fb34e...781
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå