Gå til innhold

Hvilket kosthold passer deg best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket kosthold passer deg best? Hvordan spiser du da og hvordan merker du at kroppen fungerer best? 

Anonymkode: 9f9e0...587

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest mulig likt helsemyndighetenes anbefalinger. Høy fiber, mye frukt og grønt, lite kjøtt, noe sjømat og meieriprodukter, og minimalt med godteri, alkohol osv. 

Anonymkode: cde47...d61

• Liker 2
Skrevet

Omtrent som standard-anbefaling fra myndighetene. 

Grove kornprodukter, magert kjøtt, fisk, masse grønnsaker, magre melkeprodukter, osv. 

Jeg måtte gå på lavkarbo en stund pga utredning av mageproblemer, og det var IKKE for meg. Jeg ble utrolig slapp og sliten og deppa og grinete og irritabel. Gikk på det et års tid, og aldri mer.. 

Anonymkode: 570cc...811

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mest mulig likt helsemyndighetenes anbefalinger. Høy fiber, mye frukt og grønt, lite kjøtt, noe sjømat og meieriprodukter, og minimalt med godteri, alkohol osv. 

Anonymkode: cde47...d61

Samme her. 

Anonymkode: d1611...ae9

Skrevet

Standard norsk kosthold med lite/ingen alkohol og lite fett kjøtt. Alkohol og fett kjøtt gjør meg dårlig. Kroppen min har ingen problemer med sukker, hvitt mel, gluten etc.

Skrevet

Helt på tvers av hvordan offisielle kostholdsråd er utformet og presentert. Jeg spiser det jeg liker, mat fra mange land, noen ganger matvarer som er bearbeidet av meg, noen ganger matvarer som er bearbeidet på fabrikk, og akkurat nok fett, sukker og salt til at maten smaker godt. Derfor spiser jeg ikke for mye. Jeg liker det meste, så jeg spiser automatisk variert, derfor spiser jeg balansert. Pussig nok ender jeg på denne måten opp med å spise helt i tråd med det jeg tenker (håper) er intensjonen i offisielle kostholdsråd.

Jeg merker at dette er bra for meg fordi jeg er fornøyd, full av pepp, holder meg normalvektig, aldri er syk, og så å si aldri fysen. 

Anonymkode: 8e97d...c05

Skrevet

jeg spiser vegansk og er strålende fornøyd. Føler meg sterk og frisk, spiser mye grønt og fullkorn, bønner og linser, plantebaserte meieriprodukter... :)

• Liker 3
Skrevet

Lavkarbo men med lite rødt kjøtt og animalsk fett og mye grønnsaker og kaldpressa oljer

Anonymkode: 0b576...674

Skrevet

Det samme som passet min tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar best. Hovedsaklig kjøtt med alt det mettede fettet som følger med. Ikke noe margarin og hauger med salat, brød og sukker.

(at det passer meg best betyr ikke at jeg er så veldig flink til å spise slik)

Anonymkode: 3cd49...2f8

Skrevet

Mel, stivelse og sukker gjør at jeg får smerter i kroppen. Så det passer meg best å kutte ut det.

I tillegg fokuserer jeg på å spise ren mat, fra bunnen. Godis og alkohol til en dag i helgene. 

Vil barna skal se opp til oss foreldre, å ta med seg matvaner hjemmefra. Så vi spiser det vi ønsker de skal spise. Mye grønnsaker, grovt og fiberrikt, fisk og sjømat, variasjoner med rødt og hvitt kjøtt, frukt og bær. 

Og drikke er lik så viktig. Drikker vann som tørstedrikk. Barna får melk eller juice til måltider utenom middag, hvor vi drikker vann. Brus kun i helgene. Selv drikker jeg en kopp te eller kaffe, mulig to i løpet av dagen. Mannen min drikker mer melk enn meg. 

Anonymkode: 0a022...7b3

Skrevet

Kroppen funker best på moderat lavkarbo paleo. Altså null korn, belgfrukter, meieriprodukter, sukker, kunstig søtning, og lite frukt, honning etc. Mye grønnsaker, bær, rødt kjøtt fra gressforede dyr; vilt, lam og noe rekoring-storfe, fisk, skalldyr, noe kylling (men det har jeg etiske problemer med), egg, frø og nøtter.

Sosialt, økonomisk og med tanke på tidsbruk er det vanskelig å opprettholde, så i perioder spiser jeg mer normalt sunn mat - altså, brød noen ganger i uka, havregrøt, ost, gresk yoghurt, litt sukker noen ganger i måneden... Da blir jeg mindre definert, får mer smerter, hodepine, eksem etc. Når jeg klarer å holde kostholdet superstrikt har jeg mer energi, føler meg raskere og sterkere, mindre smerter, sover bedre. Men det trigger litt spisevegring i meg og gjør meg litt manisk i forhold til mat.

Så, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på hva som er best for meg...

Anonymkode: 24178...563

Skrevet

Periodisk faste, helt klart. Jeg er håpløs på småspising, kan spise junk og godteri hver dag, og er ikke glad i å trene.

Har 10 timers spisevindu hver dag, spiser det jeg vil, men første måltid klokken 12 blir et skikkelig et fremfor småspising frem til lunsj. 

Slet naturlig nok med energien før, sikkert pga blodsukkeret, men nå fungerer jeg igjen. 

Anonymkode: bacd8...15e

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig mat, det jeg har lyst på. Er glad i stekt mat, krydder, kjøtt, tradisjonsmat, potetgull og godteri, gode salater, god bakst... alt mulig.

Men spiser nok ganske små porsjoner sammenlignet med andre. Blir fort mett. 157 høy og veier 47 kg. Og dette passer for meg, og har passet i hele mitt 42 år gamle liv.

Skrevet

Plantebasert høykarbo, lite fett, null tilsetningsstoffer.

Anonymkode: a32ad...003

Skrevet

Vegansk, med mye belgfrukter og grønnsaker. Mye energi til trening, huden er blitt veldig bra. 

Anonymkode: dc420...679

Skrevet

Jeg fungerer best når jeg spiser vegetarmat, og hvis jeg hadde bodd alene hadde jeg kuttet ut kjøtt og fisk for lenge siden. Dessverre er jeg gift med en mann som helst ikke vil ha grønnsaker, og som blir flau hvis jeg bestiller vegetarmat på restaurant. Det at jeg en gang spurte om det var mulig å få cæsarsalat uten kylling og bacon var visst helt forferdelig (det var ingen kjøttfrie alternativer på menyen, og jeg tenkte at salaten var det enkleste å tilpasse).

Anonymkode: 6fe63...b15

Skrevet

Pescetarisk uten veldig mye vegetariske ferdigprodukter passer meg best. Bytter stort sett kjøtt ut med bønner, linser eller lignende.

Skrevet

Grunnet mild PCOS så må jeg leve på lavkarbo for å holde syklus, vekt og hud i sjakk. Jeg kan gå ned i vekt både ved å telle kalorier og ved å telle karbohydrater, men kroppen min behøver stabilt blodsukker, så da er det lavkarbo. 

For noen år siden telte jeg kalorier, og har prøvd det innimellom i senere tid. Men resultatet er at jeg mister mensen, får kviseutbrudd og blir uggen. Veldig synd, jeg elsker hveteboller! 

Anonymkode: 49a42...634

Skrevet

Minimalt med kjøtt og meieri, mye grønnsaker/fiber, plantefett og ingen alkohol. Animalsk fett smører tarmen på en uheldig måte, så der merker jeg det best.

Anonymkode: 6f50d...5a9

Skrevet

Vegetarisk :) Starter alltid dagen med frokost med kornprodukter og lar middag eller lunsj være hovedmåltidet. F.eks. havregrøt til frokost, enchiladas med belgfrukter til lunsj, en suppe til middag

Anonymkode: b1fcd...171

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...