AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg og mannen er gift, og har to barn hver, ingen sammen. Hvordan bør vi fordele økonomien? Jeg jobber 100%. Mannen har vært student frem til nå, men har nå en 80% fast stilling, (han jobber opp mot 100% i perioder). Jeg tjener da mer enn ham. Hver måned setter vi av et beløp hver (jeg litt mer enn ham) på en felles regningskonto. Jeg ønsker enda bedre oversikt, og trenger tips til hvordan vi skal gjøre det. Jeg ønsker en felles feriekonto, felles bufferkonto, og kanskje en felles konto hvor vi setter av penger til mat og andre husholdningsutgifter hver måned. Hører at noen praktiserer med felles kort for handling av mat etc. Noen som har erfaringer med det? Jeg sparer i fond, og tenker at mannen også burde sette av litt til sparing. Hva med felles sparing? Jeg sparer litt til mine barn hver måned, og det går fra min konto, ikke felles. Vi har også diskutert det med barnebidrag. Nå som han går fra student til fast jobb, vil han måtte betale betydelig mer i barnebidrag enn før. Bør dette gå fra felleskonto, eller fra hans "lomme"? Setter pris på innspill fra dere, vil gjerne høre hvordan andre par praktiserer dette TS Anonymkode: f0799...085
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Da jeg bodde med min eks, så hadde vi felles konto med hvert vårt kort. Vi begge hadde barn fra før, jeg med 1 barn og han med 2 barn. Vi satt over lik sum til felles konto. Alt til barna betalte vi hver for oss. Ikke ferier og gaver Anonymkode: 23f33...871
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Vi har felleskonto, som vi begge setter inn like på hver måned. Uaktuelt for oss å ikke betale likt. Vi har også en felles sparekonto, hvor vi sparer til oppussing, og der også setter vi inn likt (vi eier huset 50/50). Vi gjør det begge såpass enkelt at når vi kjøper noe til oss, som skal gå fra felleskontoen, har vi begge hvert vårt kredittkort øremerket felles-ting. Så når regningen kommer på det, betaler vi den fra felleskontoen. Jeg sparer til meg selv på min konto, og hva mannen gjør, er helt opp til ham. De pengene som er til overs etter at vi har overført til felleskonto og felles-sparekonto, er opp til hver enkelt av oss å bruke som vi vil. Mannen sparer også, men det er altså hans valg, og ikke noe jeg kan bestemme for ham. Barnebidrag til hans barn går helt fra hans lomme, på samme måte som at sparing til dine barn går fra din lomme (antar det er særkullsbarn du snakker om her). Anonymkode: 4a688...ce9
Daria Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Barnebidrag bør definitivt gå fra hans lomme - hvorfor skal du betale bidrag for hans barn? 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Vi har felles økonomi og jevnlige budsjettmøter der vi prioriterer hva pengene skal brukes til. Vi bruker YNAB (You Need A Budget) og har derfor stålkontroll. Det fører til at vi bare trenger en brukskonto med tilhørende kort, en sparekonto til bufferen og en aksjesparekonto. I tillegg har lager vi ukentlig middagsplan med tilhørende handleliste. Anonymkode: 4871b...12d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da jeg bodde med min eks, så hadde vi felles konto med hvert vårt kort. Vi begge hadde barn fra før, jeg med 1 barn og han med 2 barn. Vi satt over lik sum til felles konto. Alt til barna betalte vi hver for oss. Ikke ferier og gaver Anonymkode: 23f33...871 Takk for svar! Hva skulle felles konto dekke da? Hus, forsikringer, strøm, mat etc? Jeg tenker og at vi betaler på hver våre barn fra hver vår egen konto, men at mat og andre utgifter til livsopphold skal være felles. Og tenker at vi bør spare hver for oss, men også felles til felles mål, som feks ferier og buffer etc. TS. Anonymkode: f0799...085
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Hva skulle felles konto dekke da? Hus, forsikringer, strøm, mat etc? Jeg tenker og at vi betaler på hver våre barn fra hver vår egen konto, men at mat og andre utgifter til livsopphold skal være felles. Og tenker at vi bør spare hver for oss, men også felles til felles mål, som feks ferier og buffer etc. TS. Anonymkode: f0799...085 Strøm, bilutgifter, mat, internett, kommunale avgifter ol. Vi eide huset 50/50, men hvert vårt lån Anonymkode: 23f33...871
pingeling Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 Vi har en felles konto til regninger hvor vi betaler inn en lik fast sum. Dette dekker både huslån, regninger og trekk til sparing til vårt felles barn. Så har vi et Trumf visa vi bruker til mat og annet felles som vi gjør opp hver måned. Ved feriepenger setter vi over en større sum hver som er til ferie og kos på en egen konto. Vi eier hus 50/50, og har en billig boligkreditt vi betaler ned mye på hver måned. Så trenger vi å gjøre noen store felles investeringer på huset så trekker vi det fra rammen. Derfor har vi ingen annen fellessparing. Utenom dette så forbruker vi og sparer hver for oss. Planlegger vi større investeringer så tar vi en egen avregning av det. Slik som at vi nå snart skal bygge hytte. Da går vi inn med sparepenger fra det vi selv har spart opp, og resten vil gå fra boligkreditten. Han har to eldre barn og alt som knytter seg til de betaler han. Så sant de ikke er på besøk eller på ferie med oss. Da går det av fellesen Tidligere tjente han bedre enn meg, men det har nå snudd og jeg tjener mer enn han, men vi har hele veien betalt inn likt.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 Om dine barn bor mest hos dere så koster det jo også, så da er det vel rettferdig at dere tar fra felleskassen for å betale for hans barn også. Regner ikke med at du betaler mat til barna selv? Og ekstra strøm+++ ? Anonymkode: 8f6f5...85d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 Er det sånn at dere har dine to barn fulltid, men hans bare halve tiden, eller enda sjeldnere? I så fall må jo enten han få betale mindre på mat, vannavgift, strøm etc, eller så går noe av bidragene fra fellesen. Hvis ikke han spleiser 50-50 på klær og utstyr til dine barn burde imidlertid ikke hele bidraget gå fra felles. Sparing bør dere gjøre hver for dere. 1 time siden, Daria skrev: Barnebidrag bør definitivt gå fra hans lomme - hvorfor skal du betale bidrag for hans barn? Hvis hennes barn spiser av felles matkonto? Anonymkode: e22a3...7bc
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 Har dere begge barna 50%. Ettersom dere ikke har felles barn ser jeg ingen problemer med å ha en ganske separat økonomi. Ha en felles konto der dere setter inn det samme til faste utgifter og regninger relatert til hjemmet. Anonymkode: 4c9de...2f7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 2 timer siden, Daria skrev: Barnebidrag bør definitivt gå fra hans lomme - hvorfor skal du betale bidrag for hans barn? Da skal heller ikke han betale noe som helst for hennes barn. Skal de finregne på alle utgifter? Hvor mye av matbudsjettet som spises av hennes barn osv? Høres merkelig ut å drive med sånt når man er gift. begge har to barn, vi kan gå ut fra at de koster like mye. hvorfor ikke bare ha fellesøkonomi. Anonymkode: a3bd4...b5e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 Vi har fullstendig sammenvevd økonomi til daglig. Han har fire barn, jeg ingen. Han tjener rundt 100 000 mer enn meg, og fra hans konto går alt det vanlige, som huslån, forsikringer, avgifter, strøm osv. Fra min konto går begge billånene, rundt 10 000 til feriesparing og 8000 til aksjesparing + 1000 i barnesparing for min nevø. Han sparer rundt 7000 i pensjonssparing + aksjesparing for barna. Den som har tid handler, den som tar bilen på service betaler osv. Det hender at jeg eller han må overføre litt til den andre, men det er sjelden. Anonymkode: 3c5cf...710
Brunello Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 3 timer siden, Daria skrev: Barnebidrag bør definitivt gå fra hans lomme - hvorfor skal du betale bidrag for hans barn? Begge har to barn. Det vil si at dersom de har felles økonomi, vil antakelig kostnaden for barn være relativt lik. Han betaler barnebidrag. Det betyr antakelig at barna bor mindre enn 50% hos TS og samboer. Da vil barnas mor også stå for flere kostnader for hans barn, mens TS og samboer antakelig har større kostnader for hennes barn enn for samboerens. Slik jeg ser det, vil det da være naturlig å legge alle kostnader for barna (inkludert bidrag) inn i fellesposten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå