Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet tilbake til Norge relativt nylig etter mange år i utlandet og har ikke helt oversikt over hvordan alt her fungerer enda. Søkte på en jobb den 4.10 som jeg virkelig ønsker meg og mener meg kvalifisert for. Nå har det gått halvannen arbeidsuke og jeg har ikke hørt noe. Er det fremdeles håp? Virker som om alt her tar voldsomt med tid og krever veldig mye av søkeren, men vet ikke om jeg har forskrudde forventninger fordi jeg er vant til noe annet... 

Dere som søker jobb eller har søkt relativt nylig, hvor lang tid tok det å få svar og hvilken type jobb var dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer (selvsagt) helt an på hvor mange søkere det er. Noen får inn hundrevis med søknader. Da bruker de selvsagt en god del tid på å komme seg gjennom bunken. Du må nok smøre deg med litt mer tålmodighet. 

Anonymkode: 18aa5...b98

• Liker 1
Skrevet

Forrige gang jeg søkte jobb var det en høyere stilling på samme arbeidssted. Tror det tok ca en måned. Da ble det til og med fremskyndet fordi jeg ble kalt inn til jobbintervju et annet sted.

Anonymkode: 414b9...974

Skrevet

Hva var/er søknadsfristen? Det kan gi en indikasjon om ikke annet.

Gjest theTitanic
Skrevet
5 minutter siden, ella_b skrev:

Jeg flyttet tilbake til Norge relativt nylig etter mange år i utlandet og har ikke helt oversikt over hvordan alt her fungerer enda. Søkte på en jobb den 4.10 som jeg virkelig ønsker meg og mener meg kvalifisert for. Nå har det gått halvannen arbeidsuke og jeg har ikke hørt noe. Er det fremdeles håp? Virker som om alt her tar voldsomt med tid og krever veldig mye av søkeren, men vet ikke om jeg har forskrudde forventninger fordi jeg er vant til noe annet... 

Dere som søker jobb eller har søkt relativt nylig, hvor lang tid tok det å få svar og hvilken type jobb var dette?

Hvor lang tid? - er det mange søkere så kan det bli aldri, siden de uhøflig nok ikke prioriterer å svare alle. 

Skrevet
1 minutt siden, yabloko said:

Hva var/er søknadsfristen? Det kan gi en indikasjon om ikke annet.

Søknadsfristen var 4.10, samme dag som jeg søkte. 

Skrevet

Det kan gå alt fra 1 dag til 7 måneder. Offentlige jobber til ofte laaaang tid. Smør deg med tålmodighet! Og ikke ta kontakt med dem og mas!

Anonymkode: ab6e3...290

• Liker 1
Skrevet (endret)

Offentlig sektor kan ta tid, der haster ikke ting så veldig. 

Har opplevd å blitt kalt inn til intervju i offentlig sektor 2 måneder senere.

Privat, der går det raskt, tid er penger der.

Husker min kontrakt i offentlig sektor 2015  gikk ut 03.09, søkte da jobber før kontrakten gikk ut og landet jobb en gang i slutten av August. I og med at min siste dag var på Torsdag så sa min daværende arbeidsgiver du kan starte på Mandag så får du langhelg. 2 timer senere ringer han, nei kom til fredag. Jo fortere vi får deg i gang jo bedre. 

Endret av amz
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, amz skrev:

Har opplevd å blitt kalt inn til intervju i offentlig sektor 2 måneder senere.

Jeg ble innkalt på intervju 7 måneder etter søknadsfrist i det offentlige... :) Hadde nesten glemt av at jeg hadde søkt! 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innkalt på intervju 7 måneder etter søknadsfrist i det offentlige... :) Hadde nesten glemt av at jeg hadde søkt! 

ha ha er det mulig! 🙂

Ting haster vel ikke alltid i det offentlige kan vi si? 😉 

Skrevet

Søkte på en jobb med frist 30.09, fikk innkallelse i dag :) Håpet er ikke ute. 

Anonymkode: 39264...b4d

• Liker 1
Skrevet

Er det i det offentlige eller private? Kommunene bruker passe lang tid, staten bruker laaaaang tid, men i det private går det gjerne fort. Men om det er mange søkere så kan det ta tid.

Jeg søkte på en stilling i staten med søknadsfrist 12 sept. Var på intervju nå på mandag. Fikk beskjed om at jeg fikk beskjed en gang i midten av november. Det fordi det bla. skal innom et innstilingsråd. 

Anonymkode: 5aed4...a97

Skrevet

Har søkt på ca 10 jobber de siste to mnd. Kommunalt helsevesen. Har fått intervju på alle bortsett fra en (skoletilbud for utviklingshemmede barn). Har fått telefon/mail om intervju allerede dagen etter jeg sendte søknad (før fristen gikk ut) på noen. Andre har jeg hørt fra innen en-to uker etter fristen. Men de fleste har tatt raskt kontakt.

Anonymkode: 9a29d...34b

Skrevet

Jeg pleier som regel å sende ut en fellesmail (alle på blindkopi) når søknadsfristen er over. Da bruker jeg ca. 2-3 uker på å velge kandidatene som skal videre til intervju, alt ettersom antall søkere. Da får alle uaktuelle kandidater svar. Deretter bruker jeg ca. 7-10 dager på intervju, sende ur jobbtilbud og avslå resterende kandidater (Jeg venter med å avslå til den aktuelle kandidaten har akseptert). 

Dersom du ligger i toppsjiktet på en populær stilling, så tenker jeg det raskt kan gå med en måneds tid før et eventuelt jobbtilbud dukker opp. 

Anonymkode: 6e918...a34

Skrevet

Er det Staten? I såfall kan det ta lang tid. Etter intervjurundene kan det også ta lang tid fordi ansettelse må godkjennes av ansettelsesrådet. 

Anonymkode: f3c4b...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...