AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg trenger noen tips for å få til å spise sunnere. Jeg spiser sånn halvveis ok, men det er liksom null planlegging og hver morgen er det sånn "hva skal jeg spise til frokost?".. Lunsj blir det av og til.. Så kommer ettermiddagen og jeg lurer på hva vi skal ha til middag... Lager bra mat til de andre, men glemmer av at jeg ikke spiser kjøtt og da mangler jo jeg proteiner i måltidet om jeg har glemt å lage noe til meg selv da.. Jeg tror noe av problemet mitt er at det er mangelfulle rutiner.. Jeg jobber ikke, men er nettstudent. Må også rører mer på meg. Men må ha nok energi, så tenkte å starte med kosthold og søvn.. Sovner ofte ikke før midt på natta. Uroer meg for alt mulig. Jeg bør også gå ned hvertfall 25 kg. Jeg er 180 cm og veier 106 kg. Hva gjør dere som spiser relativt sunt? Hvordan vet dere hva dere skal spise hele tiden? Blir det en vane? Jeg har jo sunne matvarer i hus, men ender ofte opp med ostesmørbrød, pasta, pannekaker, pizza osv. Liker jo grønnsaker, men har blitt tiltak. 🤪 Men jeg føler meg så uinspirert. Er det rett og slett rutiner jeg mangler? Av animalske råvarer spiser jeg egg, melkeprodukter, ost og litt fisk. Anonymkode: 40336...bc2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Du mangler rutiner og planlegging, ja... Jeg planlegger aldri frokost, lunsj, kveldsmat. Der spiser jeg mer eller mindre det samme. Havregrøt, eller brødskiver med diverse pålegg. Så da er det jo ingen grunn til å planlegge, jeg har rutine på det. Middager planlegger vi for hele uken før storhandelen på lørdagen. Anonymkode: 2cdac...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Kanskje dette ble feil underforum? Bare flytt innlegget i tilfelle. ☺️ Takk for svar du over. Jeg spiser vel også som regel brødskiver, men er liksom et spørsmål hver gang. Og føler jeg hadde hatt godt av å variere/spise noe annet fast til ett av de måltidene. Jeg storhandler også, men har ikke bestemt dag for middagene. Er også veldig uinspirert og har dårlig matlyst.. Og liker ikke at middagene tar lang tid. Ts Anonymkode: 40336...bc2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Du glemmer at du ikke spiser kjøtt? Lurer på hva dere skal ha til middag? Du må røre mer på deg? Jeg tror litt av problemet ditt er innstilling, kanskje mangel på kunnskap og erfaring. Ikke rart om du er urolig! Det er jo kjempestressende å leve sånn. Du bestemmer hva dere skal ha til middag. Du har en grunn til å ikke spise kjøtt, og du vet hva du skal spise for å få i deg nok proteiner. Du rører nok på deg. Jeg spiser relativt sunt, og det er ikke en vane jeg har trengt å presse igjennom - når jeg har gjort det, har det alltid "sklidd ut" etter en stund. Nå tenker jeg helt annerledes: Jeg vet hva jeg skal spise fordi jeg vet hva jeg trenger og hva jeg vil ha. Jeg spiser rett som det er ostesmørbrød, pasta, pannekaker, pizza. Grønnsaker er ikke et tiltak, fordi det er en naturlig del av kosten. Anonymkode: 507d7...084 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Lag en "meny" med to-tre frokostalternativer, og to-tre lunsjalternativer. F.eks knekkebrød med pålegg, havregryn med bær eller banan, smoothie. Salat, eggerøre. Sørg for at du har det du trenger i hus. Fyll halve middagstallerkenen med grønnsaker om du vil gå inn for å være sunn. Spis etter hva som holder på å bli dårlig, og ikke kast mat. Lag store porsjoner og frys ned, så du har sunn mat lett tilgjengelig. Anonymkode: 56920...467
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg har nylig gått ned noen kilo, og det som har vært nøkkelen for meg har nettopp vært rutiner. Vi har familiemøte søndag hvor vi planlegger middagene for uka (alle kan komme med forslag, men de voksne bestemmer til slutt) mens vi ser på kalenderen hva som skjer, samtidig skrives handleliste og bestilling til kolonial.no legges inn. I tillegg passer jeg på å legge meg slik at jeg får 7-8 timer med søvn, spiser grove karbohydrater for at hjernen skal fungere og nok proteiner til at jeg er mett lenge, vann er viktigste væske og så prøver jeg å få beveget meg de fleste dager. Noen dager er bevegelsen en halvtime Yoga with Adrienne på stuegulvet, andre dager er det 10 000 skritt eller en time med PT. Det er ikke så enkelt å endre vaner, men denne artikkelen har noen gode forslag: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-snur-du-en-darlig-vane-1.14183542 Anonymkode: be5be...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du glemmer at du ikke spiser kjøtt? Lurer på hva dere skal ha til middag? Du må røre mer på deg? Jeg tror litt av problemet ditt er innstilling, kanskje mangel på kunnskap og erfaring. Ikke rart om du er urolig! Det er jo kjempestressende å leve sånn. Du bestemmer hva dere skal ha til middag. Du har en grunn til å ikke spise kjøtt, og du vet hva du skal spise for å få i deg nok proteiner. Du rører nok på deg. Jeg spiser relativt sunt, og det er ikke en vane jeg har trengt å presse igjennom - når jeg har gjort det, har det alltid "sklidd ut" etter en stund. Nå tenker jeg helt annerledes: Jeg vet hva jeg skal spise fordi jeg vet hva jeg trenger og hva jeg vil ha. Jeg spiser rett som det er ostesmørbrød, pasta, pannekaker, pizza. Grønnsaker er ikke et tiltak, fordi det er en naturlig del av kosten. Anonymkode: 507d7...084 Ja, jeg har en psykiatrisk diagnose og er vel tidvis deprimert også da. Så ja, problemet mitt er vel innstilling eller motivasjon da. Selv om jeg vet jo hvorfor jeg må spise riktigere, røre meg mer og sove mer. Jeg klarer det ikke for det. Føler jeg i alle fall har sånn ca. nok kunnskap. Erfaring er det så som så med da kostholdet har variert hele livet.. Jeg vet absolutt ikke hva jeg vil ha, i motsetning til deg.. Dårlig matlyst. Spiser grønnsaker, men jeg mener det er et tiltak å tilberede grønnsakretter. Derfor har jeg alltid gjort det enkelt, men nå orker jeg ikke det heller lenger.. Takk for svar. ☺️ Ts Anonymkode: 40336...bc2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har en psykiatrisk diagnose og er vel tidvis deprimert også da. Så ja, problemet mitt er vel innstilling eller motivasjon da. Selv om jeg vet jo hvorfor jeg må spise riktigere, røre meg mer og sove mer. Jeg klarer det ikke for det. Føler jeg i alle fall har sånn ca. nok kunnskap. Erfaring er det så som så med da kostholdet har variert hele livet.. Jeg vet absolutt ikke hva jeg vil ha, i motsetning til deg.. Dårlig matlyst. Spiser grønnsaker, men jeg mener det er et tiltak å tilberede grønnsakretter. Derfor har jeg alltid gjort det enkelt, men nå orker jeg ikke det heller lenger.. Takk for svar. ☺️ Ts Anonymkode: 40336...bc2 Skjønner. Jeg mener det blir feil å starte med "rutiner" før du vet hva du vil fylle disse rutinene med. Jeg tror også på at du er klar over hva du "bør" spise, ingen har vel unngått å få med seg regjeringens kostholdsråd, fem om dagen, nøkkelhull, tallerkenmodellen, matpyramiden osv. Men uansett hvor supersunn matplanen din er - hvis du ikke vil ha det som er på menyen, kommer du ikke til å følge den. Ingen normale folk spiser grønnsaksretter, grønnsaker er en del av måltidet, lages til sammen med resten av maten. Jeg tipper at du godt vet hva du vil ha, og at dårlig matlyst henger sammen med frykt for at det du vil ha, ikke er bra nok? Og du ikke rører deg ikke mer og sover ikke bedre med motivasjonen at du må - du gjør det når du kjenner at du vil, fordi det gjør deg godt. Anonymkode: 507d7...084
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig gått ned noen kilo, og det som har vært nøkkelen for meg har nettopp vært rutiner. Vi har familiemøte søndag hvor vi planlegger middagene for uka (alle kan komme med forslag, men de voksne bestemmer til slutt) mens vi ser på kalenderen hva som skjer, samtidig skrives handleliste og bestilling til kolonial.no legges inn. I tillegg passer jeg på å legge meg slik at jeg får 7-8 timer med søvn, spiser grove karbohydrater for at hjernen skal fungere og nok proteiner til at jeg er mett lenge, vann er viktigste væske og så prøver jeg å få beveget meg de fleste dager. Noen dager er bevegelsen en halvtime Yoga with Adrienne på stuegulvet, andre dager er det 10 000 skritt eller en time med PT. Det er ikke så enkelt å endre vaner, men denne artikkelen har noen gode forslag: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-snur-du-en-darlig-vane-1.14183542 Anonymkode: be5be...7b5 Tusen takk. ☺️ Hvilke grove karbohydrater spiser du? Konkrete eksempler? ☺️ Jeg har spist grovbrød, rugsprød, husmann.. Før..nå går d mest i grovbrød og fullkornspasta. Ts Anonymkode: 40336...bc2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Jeg mener det blir feil å starte med "rutiner" før du vet hva du vil fylle disse rutinene med. Jeg tror også på at du er klar over hva du "bør" spise, ingen har vel unngått å få med seg regjeringens kostholdsråd, fem om dagen, nøkkelhull, tallerkenmodellen, matpyramiden osv. Men uansett hvor supersunn matplanen din er - hvis du ikke vil ha det som er på menyen, kommer du ikke til å følge den. Ingen normale folk spiser grønnsaksretter, grønnsaker er en del av måltidet, lages til sammen med resten av maten. Jeg tipper at du godt vet hva du vil ha, og at dårlig matlyst henger sammen med frykt for at det du vil ha, ikke er bra nok? Og du ikke rører deg ikke mer og sover ikke bedre med motivasjonen at du må - du gjør det når du kjenner at du vil, fordi det gjør deg godt. Anonymkode: 507d7...084 Tusen takk. ☺️ Jo, det kan jo være noe i det, at matvarene jeg spiser kanskje ikke er så ille som jeg tror. Jeg bruker jo å se etter nøkkelhull f.eks. Jeg føler jo jeg bør ha noe konkret å fylle disse rutinene med.. Og så har jeg følt det blir så vanskelig hvis alt må varieres veldig. Men det er vel folk som spiser det samme til frokost år ut og år inn? Kanskje jeg bare må bestemme noen måltider en periode og se om jeg orker å gjennomføre.. Blir vel en del retter med grønnsaker som hoveddelen av måltidet når man ikke spiser kjøtt? ☺️ Skjønner litt hva du mener, men jeg vil jo sove mer og røre meg mer for mannen og barnas skyld. Og for meg selv, men tydeligvis ikke nok da.. Synes det blir rart å "unnskylde" det med at jeg er deprimert også.. I tilfelle har jeg vært det i maaange år... Ts Anonymkode: 40336...bc2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Tusen takk. ☺️ Hvilke grove karbohydrater spiser du? Konkrete eksempler? ☺️ Jeg har spist grovbrød, rugsprød, husmann.. Før..nå går d mest i grovbrød og fullkornspasta. Ts Anonymkode: 40336...bc2 Av grove karbohydrater spiser jeg mest hjemmelaget brød (eltefritt med linfrø, solsikkefrø og andre frø jeg har liggende) eller Wasa Sport +. Jeg passer på å ha ganske mye pålegg (som egg eller fisk) på, slik at jeg blir skikkelig mett. Bruker det mest til frokost og lunsj. Av og til blir jeg lei og lager overnight oats kvelden før og tar en stor omelett til lunsj. Når jeg trenger middagsinspirasjon finner jeg mye bra på nett, som f.eks. Grønn bonanza. Jeg ser du skriver at du sliter psykisk. Jeg var deprimert for noen år siden, og da lærte jeg mye om hva kosthold og rutiner har å si for psyken. Jeg kunne nesten merke fra dag til dag hvordan det å spise sunt, unngå alkohol, få litt sol i ansiktet og nok søvn påvirket meg. Håper du får god hjelp! Anonymkode: be5be...7b5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 Gjøre det enkelt for deg selv: Bløtlegg hvite og svarte bønner, samt kikerter og kidneybønner. Frys dem ferdig bløtlagt og kokt. Ha alltid mange ulike frosne grønnsaksblandinger i frysen Legg røde og brune linser i bløt og sett dem i kjøleskapet. Dagen etter enten koker du de eller bytter vann og lar de stå en dag til. Dag 2 enten koker og spiser du en av de, eller koker og setter i kjøleskapet til dagen etterpå. Dagen etterpå spiser du de. Det gir deg 3-4 dager å spise linsene etter du har satt dem i bløt, så du trenger ikke "stresse" med å spise dem Ha gresskarkjerner, chiafrø, sesamfrø og solsikkekjerner tilgjengelig i skapet ha diverse nøtter Gjerne ha noen ferske grønnsaker som tomat og agurk liggende Ha grønnsaksbuljong og krydder tilgjengelig. Kjøp gjerne inn kokosmelk, næringsgjør, soyasaus og eddik som smakstilsetning. --- Det du gjør når du skal lage mat er å: velger type bønne fra frysen og koker/ varmer den typen --evt velge linser fra kjøleskapet om du føler for det velger type grønnsaksblanding du tenker passer sammen Når det er kokt og krydret, velger du noen nøtter eller frø/ kjerner som du drysser på toppen. Og/ eller noen av de ferske grønnsakene. Om ingen av de passer, ikke bruk dem. På den måten kan du lage sunn og variert mat hver dag, uten at du trenger planlegge eller tenke noe voldsomt. I begynnelsen kan det virke som litt strev, men det blir raskt en vane der du ikke trenger tenke noe særlig. De gangene du orker lage mer komplisert mat, kan du planlegge bedre Anonymkode: 02e78...6b9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk. ☺️ Jo, det kan jo være noe i det, at matvarene jeg spiser kanskje ikke er så ille som jeg tror. Jeg bruker jo å se etter nøkkelhull f.eks. Jeg føler jo jeg bør ha noe konkret å fylle disse rutinene med.. Og så har jeg følt det blir så vanskelig hvis alt må varieres veldig. Men det er vel folk som spiser det samme til frokost år ut og år inn? Kanskje jeg bare må bestemme noen måltider en periode og se om jeg orker å gjennomføre.. Blir vel en del retter med grønnsaker som hoveddelen av måltidet når man ikke spiser kjøtt? ☺️ Skjønner litt hva du mener, men jeg vil jo sove mer og røre meg mer for mannen og barnas skyld. Og for meg selv, men tydeligvis ikke nok da.. Synes det blir rart å "unnskylde" det med at jeg er deprimert også.. I tilfelle har jeg vært det i maaange år... Ts Anonymkode: 40336...bc2 Rutiner er bra for alle, og kan hjelpe noe mot depresjon, eller ihvertfall kompensere for endel av det depresjonen medfører. (Det samme kan sunt kosthold. Og nok søvn og mosjon.) Såklart må rutiner fylles med noe konkret. Jeg mente bare at du ikke behøver å spise noe spesifikt. Men det du snakker om, virker mer som decision fatigue, enn depresjon. Nøkkelhull bare bidrar til forvirringen, det er min oppriktige mening. Skal du feks spise knekkebrød, så spis det knekkebrødet du liker. Mener du at du ikke kjenner forskjell, så bare velg ett i blinde. Jeg tror du fint orker å gjennomføre enhver rutine du selv har bestemt. Alt må ikke varieres veldig. Mennesker har et naturlig behov for variasjon, og det behovet kjenner du når det oppstår. Anonymkode: 507d7...084 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke, men er nettstudent. Lag deg en timeplan og følg den. Når man går hjemme hele dagen er det veldig lett at ting sklir ut. La deg en timeplan for når du skal stå opp, når barna drar hjemmefra, når du skal studere, når du skal gjøre husarbeid, når du har fritid, når middagen skak være klar, når dere må dra hjemmefra for å rekke barnas fotballtrening osv. Når du vet at det er fotballtrening på tirsdag og at dere kun har 20 min å spise pp fra barna kommer hjem fra skolen og til dere skal dra, vet du at du må lage maten før barna kommer hjem (eventuelt lage dobbelt middag dagen før). Og så planlegger du ukens middager utifra det. Hvis det er problematisk for deg åhuske å legge bønner i vann, kjøper du heller hermetiske bønner. Lag flere fiskemiddager hvis det betyr at du slipper å lage to ulike retter. Tenk gjennom hvilke middagsretter barna spiser godt av og rotér de rettene. Folk flest spiser forbausende nok stort sett det samme fra uke til uke. Det behøver ikke å være så spennende så lenge dere bli mette. Anonymkode: f8ced...180 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg jobber turnus med lange vakter, så de dagene vil jeg ha det lettvint, da endte jeg også ofte opp med usunn mat. Men så begynte jeg å heller lag større porsjoner når jeg har fri og fryse eller oppbevare i kjøleskap. F.eks. til frokost pleier jeg å lage en stor kjele grønnsakssuppe som jeg putter i porsjonsbokser, jeg oppbevarer et par dager i kjøleskap, resten går i fryseren. I tillegg pleier jeg å koke egg, de holder noen dager i kjøleskap de også. Når jeg skal ha frokost varmer jeg opp suppa i en liten kjele og skreller et par egg, det tar meg omtrent like lang tid som å smøre brødskiver. Til lunsj lager jeg ofte eggemuffins/omelettmuffins, de holder flere dager i kjøleskapet. Hva du har i disse kan du variere masse, egentlig det meste av grønnsaker. Anonymkode: 8ce7e...c28 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #16 Skrevet 14. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Av grove karbohydrater spiser jeg mest hjemmelaget brød (eltefritt med linfrø, solsikkefrø og andre frø jeg har liggende) eller Wasa Sport +. Jeg passer på å ha ganske mye pålegg (som egg eller fisk) på, slik at jeg blir skikkelig mett. Bruker det mest til frokost og lunsj. Av og til blir jeg lei og lager overnight oats kvelden før og tar en stor omelett til lunsj. Når jeg trenger middagsinspirasjon finner jeg mye bra på nett, som f.eks. Grønn bonanza. Jeg ser du skriver at du sliter psykisk. Jeg var deprimert for noen år siden, og da lærte jeg mye om hva kosthold og rutiner har å si for psyken. Jeg kunne nesten merke fra dag til dag hvordan det å spise sunt, unngå alkohol, få litt sol i ansiktet og nok søvn påvirket meg. Håper du får god hjelp! Anonymkode: be5be...7b5 Tusen takk for svar. ☺️ Godt å høre du nesten kunne merke det fra dag til dag. Jeg føler ikke helt det når jeg prøver, men jeg kan jo merke at verden ikke virker like forferdelig når jeg har sovet nok i alle fall. ☺️ Ts Anonymkode: 40336...bc2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #17 Skrevet 14. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjøre det enkelt for deg selv: Bløtlegg hvite og svarte bønner, samt kikerter og kidneybønner. Frys dem ferdig bløtlagt og kokt. Ha alltid mange ulike frosne grønnsaksblandinger i frysen Legg røde og brune linser i bløt og sett dem i kjøleskapet. Dagen etter enten koker du de eller bytter vann og lar de stå en dag til. Dag 2 enten koker og spiser du en av de, eller koker og setter i kjøleskapet til dagen etterpå. Dagen etterpå spiser du de. Det gir deg 3-4 dager å spise linsene etter du har satt dem i bløt, så du trenger ikke "stresse" med å spise dem Ha gresskarkjerner, chiafrø, sesamfrø og solsikkekjerner tilgjengelig i skapet ha diverse nøtter Gjerne ha noen ferske grønnsaker som tomat og agurk liggende Ha grønnsaksbuljong og krydder tilgjengelig. Kjøp gjerne inn kokosmelk, næringsgjør, soyasaus og eddik som smakstilsetning. --- Det du gjør når du skal lage mat er å: velger type bønne fra frysen og koker/ varmer den typen --evt velge linser fra kjøleskapet om du føler for det velger type grønnsaksblanding du tenker passer sammen Når det er kokt og krydret, velger du noen nøtter eller frø/ kjerner som du drysser på toppen. Og/ eller noen av de ferske grønnsakene. Om ingen av de passer, ikke bruk dem. På den måten kan du lage sunn og variert mat hver dag, uten at du trenger planlegge eller tenke noe voldsomt. I begynnelsen kan det virke som litt strev, men det blir raskt en vane der du ikke trenger tenke noe særlig. De gangene du orker lage mer komplisert mat, kan du planlegge bedre Anonymkode: 02e78...6b9 Tusen takk for så konkrete tips og påminnelsen. ☺️ Jeg spiser jo svært sjelden bønner og linser.. Men har faktisk næringsgjær, buljong, soyasaus og sånt. ☺️ Ts Anonymkode: 40336...bc2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #18 Skrevet 14. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Jeg mener det blir feil å starte med "rutiner" før du vet hva du vil fylle disse rutinene med. Jeg tror også på at du er klar over hva du "bør" spise, ingen har vel unngått å få med seg regjeringens kostholdsråd, fem om dagen, nøkkelhull, tallerkenmodellen, matpyramiden osv. Men uansett hvor supersunn matplanen din er - hvis du ikke vil ha det som er på menyen, kommer du ikke til å følge den. Ingen normale folk spiser grønnsaksretter, grønnsaker er en del av måltidet, lages til sammen med resten av maten. Jeg tipper at du godt vet hva du vil ha, og at dårlig matlyst henger sammen med frykt for at det du vil ha, ikke er bra nok? Og du ikke rører deg ikke mer og sover ikke bedre med motivasjonen at du må - du gjør det når du kjenner at du vil, fordi det gjør deg godt. Anonymkode: 507d7...084 Seriøst?»Ingen normale mennesker spiser grønnsaksretter»Hva er det for en påstand?Jeg er selv veganer og veldig mange av mine måltider er grønnsaksretter og jeg (og flere med meg) er da ikke unormale Anonymkode: 19a6e...654
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #19 Skrevet 14. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Lag deg en timeplan og følg den. Når man går hjemme hele dagen er det veldig lett at ting sklir ut. La deg en timeplan for når du skal stå opp, når barna drar hjemmefra, når du skal studere, når du skal gjøre husarbeid, når du har fritid, når middagen skak være klar, når dere må dra hjemmefra for å rekke barnas fotballtrening osv. Når du vet at det er fotballtrening på tirsdag og at dere kun har 20 min å spise pp fra barna kommer hjem fra skolen og til dere skal dra, vet du at du må lage maten før barna kommer hjem (eventuelt lage dobbelt middag dagen før). Og så planlegger du ukens middager utifra det. Hvis det er problematisk for deg åhuske å legge bønner i vann, kjøper du heller hermetiske bønner. Lag flere fiskemiddager hvis det betyr at du slipper å lage to ulike retter. Tenk gjennom hvilke middagsretter barna spiser godt av og rotér de rettene. Folk flest spiser forbausende nok stort sett det samme fra uke til uke. Det behøver ikke å være så spennende så lenge dere bli mette. Anonymkode: f8ced...180 Takk for tips om timeplan. I know, for å si det sånn.. Men det var denne igangsettelsen og motivasjonen da.. ☺️ Takk for mattips. ☺️ Er vel sant at det ikke må være 30 ulike middagsretter på en måned. 😆 Men jeg begynner å bli lei av det faste.. Får prøve å lage en og en rett og få inn noe nytt da. Som jeg har sagt før, men likevel... Kan ikke gi opp. Ts Anonymkode: 40336...bc2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #20 Skrevet 14. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber turnus med lange vakter, så de dagene vil jeg ha det lettvint, da endte jeg også ofte opp med usunn mat. Men så begynte jeg å heller lag større porsjoner når jeg har fri og fryse eller oppbevare i kjøleskap. F.eks. til frokost pleier jeg å lage en stor kjele grønnsakssuppe som jeg putter i porsjonsbokser, jeg oppbevarer et par dager i kjøleskap, resten går i fryseren. I tillegg pleier jeg å koke egg, de holder noen dager i kjøleskap de også. Når jeg skal ha frokost varmer jeg opp suppa i en liten kjele og skreller et par egg, det tar meg omtrent like lang tid som å smøre brødskiver. Til lunsj lager jeg ofte eggemuffins/omelettmuffins, de holder flere dager i kjøleskapet. Hva du har i disse kan du variere masse, egentlig det meste av grønnsaker. Anonymkode: 8ce7e...c28 Grønnsaksuppe til frokost, altså? ☺️ Kanskje det. Jeg vil helst bare ha kaffe på morgenen.. Putter du egg i grønnsakssuppa? 🙉☺️ Ts Anonymkode: 40336...bc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå