AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg leste at man kan få gratis NIPT test etter svangerskapsuke 10 om man er 35 år eller eldre ved termin. Hvor og hvordan finner jeg dette? Noen som har gjort det og som kan fortelle om sin erfaring? Anonymkode: 0495c...b1b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Nei, det får du ikke. På sikt skal alle gravide i Norge få tilbud om NIPT, men reglene for dette er ikke bestemt ennå, og pr dags dato får du ikke tatt NIPT i Norge i det hele tatt. Unntaket er om du er over 38, og har gjennomgått en KUB-test som viser økt fare for kromosomfeil. Så det korte svaret er: nei. Er du under 38, må du ta den i utlandet/få kit tilsendt fra utlandet, og betale selv. Anonymkode: 92511...64c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det får du ikke. På sikt skal alle gravide i Norge få tilbud om NIPT, men reglene for dette er ikke bestemt ennå, og pr dags dato får du ikke tatt NIPT i Norge i det hele tatt. Unntaket er om du er over 38, og har gjennomgått en KUB-test som viser økt fare for kromosomfeil. Så det korte svaret er: nei. Er du under 38, må du ta den i utlandet/få kit tilsendt fra utlandet, og betale selv. Anonymkode: 92511...64c Feil. "Undersøkelsen er gratis for kvinner som er over 35 år ved termin og for alle kvinner med kjent risikosvangerskap eller ved tidlig ultralydfunn som gir indikasjon for test." Anonymkode: 0495c...b1b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 "Fra 01.07.2020 endres bioteknologiloven, og det blir blant annet tillatt med NIPT for alle gravide i Norge. " Men ser nå at de venter på godkjennelse for å starte, så jeg må vente noen måneder. Anonymkode: 0495c...b1b
Lines2014 Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 En jordmor henviste meg til fosterdiagnostikk på riksen. Der fikk jeg ny ultralyd, nipt test kit og beskjed om å møte opp for blodprøve dagen etter. Prøven blir sendt til Sverige. 34 år, men er du under 38, må det være en god grunn til ta du får tatt den testen i Norge.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. "Undersøkelsen er gratis for kvinner som er over 35 år ved termin og for alle kvinner med kjent risikosvangerskap eller ved tidlig ultralydfunn som gir indikasjon for test." Anonymkode: 0495c...b1b Her er det du som tar feil Som du skriver i innlegget under: det er ikke trådd i kraft ennå Nettopp som jeg skrev i det innlegget du valgte å svare litt frekt på. Pr dags dato, får du det ikke, akkurat som jeg skrev. For du må vente til regelverket faktisk er bestemt, noe som ikke skjer før over nyttår. Anonymkode: 92511...64c 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det du som tar feil Som du skriver i innlegget under: det er ikke trådd i kraft ennå Nettopp som jeg skrev i det innlegget du valgte å svare litt frekt på. Pr dags dato, får du det ikke, akkurat som jeg skrev. For du må vente til regelverket faktisk er bestemt, noe som ikke skjer før over nyttår. Anonymkode: 92511...64c Er du så sensitiv at du følte at det var frekt å svare slik jeg gjorde så bør du holde deg unna internett. Jeg kontaktet noen nå og de sa at det ikke var snakk om etter nyttår, så feil igjen! (Så frekk assa!) Jeg fant uansett ut at jeg kan få dette gjort i hjemlandet mitt så slipper å vente! Anonymkode: 0495c...b1b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 16 minutter siden, Lines2014 skrev: En jordmor henviste meg til fosterdiagnostikk på riksen. Der fikk jeg ny ultralyd, nipt test kit og beskjed om å møte opp for blodprøve dagen etter. Prøven blir sendt til Sverige. 34 år, men er du under 38, må det være en god grunn til ta du får tatt den testen i Norge. Det er KUB-test du har tatt - ikke NIPT. Anonymkode: 94361...51e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du så sensitiv at du følte at det var frekt å svare slik jeg gjorde så bør du holde deg unna internett. Jeg kontaktet noen nå og de sa at det ikke var snakk om etter nyttår, så feil igjen! (Så frekk assa!) Jeg fant uansett ut at jeg kan få dette gjort i hjemlandet mitt så slipper å vente! Anonymkode: 0495c...b1b Tja, du er ganske uhøflig når du svarer med "Feil.", når noen har tatt seg tid til å svare på det du spurte om Og hvorfor spør du her, når du mener at du vet det selv? Anonymkode: 92511...64c 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er KUB-test du har tatt - ikke NIPT. Anonymkode: 94361...51e Man kan få tatt NIPT når man er under 38 også, om man har dokumentert økt fare for genfeil. Gjerne har mye av det i familien. Så det kan fint være at hun har fått tatt NIPT. Da jeg tok KUB, sa jordmoren at om scoren på den var høy, tok de NIPT, og om jeg hadde hatt historie med genfeil/kromosomfeil i familien, ville de gått rett på NIPT uten å ta KUB først. Anonymkode: 92511...64c
Sandie Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste at man kan få gratis NIPT test etter svangerskapsuke 10 om man er 35 år eller eldre ved termin. Hvor og hvordan finner jeg dette? Noen som har gjort det og som kan fortelle om sin erfaring? Anonymkode: 0495c...b1b Du får det hvis du er over 38 år og det viser seg på tidlig ultralyd og blodprøve at det er høy sannsynlighet for avvik. Dette var beskjeden jeg fikk på Haukeland Universitetssykehus for 2 uker siden. Dersom NIPT-testen gir dårlige odds og man ønsker å avbryte svangerskapet må man først ta fostervannsprøve før man kan søke om abort.
Lines2014 Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er KUB-test du har tatt - ikke NIPT. Anonymkode: 94361...51e Det er NIPT test jeg tok, som er mer spisset en kub-testen.
Lines2014 Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få tatt NIPT når man er under 38 også, om man har dokumentert økt fare for genfeil. Gjerne har mye av det i familien. Så det kan fint være at hun har fått tatt NIPT. Da jeg tok KUB, sa jordmoren at om scoren på den var høy, tok de NIPT, og om jeg hadde hatt historie med genfeil/kromosomfeil i familien, ville de gått rett på NIPT uten å ta KUB først. Anonymkode: 92511...64c I mitt tilfelle hoppet de over kub-testen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå