Gå til innhold

Barnet har så livløst og tynt hår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Misforstå meg rett altså, jeg mener alltid at det er foreldrene som bestemmer. Men en forelders ideer om utseende til barn skal ikke trumfe hva barnet ønsker (når det er rimelige ønsker) og hva som er praktisk. 

Anonymkode: afed5...cc8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har 3 barn, 2 av dem hadde tynt, pistrete hår som stod til alle kanter i 3 år alder, såååå søte! Den siste har masse hår, selv om hun er under 1 år.

Jeg tror jeg kan si at det er helt vanlig at noen barn har tynnere og «finere» hår. En hårklipp for å få vekk slitte tupper vil gjøre at håret blir friskere OG ser fyldigere ut. Og så er det kanskje viktig å tenke på hvilken sjampo du bruker? Jeg går til frisøren og spør hvilken som passer for barn. Man trenger så lite sjampo uansett, så flasken holder lenge! Såkalt «flokespray» er lurt å ha også. Her hjemme ble en tangle teezer (hårbørste) redningen!

Hun eldste som hadde tynnest hår, har nå langt, fyldig og glansfullt hår (hun er 8). Men synes hun var like fin med sovefloken i bakhodet 😂♥️ Bare gi det tid! Og pass godt på håret hennes. Hvis hun synes det er vondt med hestehale, prøv flette?

Anonymkode: 626f0...2b5

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Lite sannsynlig at hun har vitaminmangel, de aller færreste unger i Norge i dag har det. Da skal hun ha ekstremt ensidig kosthold/mange allergier i så fall. Vitamintilskudd gir også stort sett bare dyrt piss :P 

Skrevet

Pleier leger å akseptere å ta en blodprøve på så tynt grunnlag? :klo: Min lege hadde hvertfall aldri gått med på det, fikk ikke sjekka jernstatus en gang da hun så så kvikk ut, selv om vi ikke fikk i henne jernholdig mat. 

Skrevet

Har hun noen gang hatt tykt hår? Ikke det nei, hvordan tror du da at det plutselig skulle bli tjukt nå når hun er tre år? Du må nok bare akseptere at hun er et barn med tynt hår. Gi henne en god hårklipp, klipp luggen kort, bruk gode hårprodukter og børste beregnet for barn, og stress ned. Tenk ikke på at du må drive og stikke på henne og ta blodprøver bare fordi DU synes håret hennes er tynt! Det hadde jeg som lege protestert på. Lytt heller til frisør som har kunnskap om hår. 

Anonymkode: 33934...40f

• Liker 2
Skrevet

En ting som bekymrer meg, er at TS’ motivasjon for å sjekke om barnet mangler vitaminer, er håpet om at barnet kan få et flottere hår.  Er det  mulig å bli mer overfladisk enn det? 

Anonymkode: 869b8...aed

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gre/stelle håret er man plent nødt til når man har langt hår. Jeg har sagt til mine jenter at hvis de nekter å gre håret så nekter de å ha langt hår. Da kan vi klippe det kort, og de skal slippe å stelle det. 

Anonymkode: 1256a...160

Heh, det er en trussel jeg aldri villet kommet med, da det er meg det håret er viktigst for. Hadde ungen veldig fjerne villet ha kort skulle hun jo fått lov, men jeg synes ikke kort hår er hverken pent eller praktisk (ingenting annet enn barbert hode er mer praktisk enn langt hår i flette!), så jeg hadde prøvd i det lengste å finne en annen løsning.

Anonymkode: 7b035...c65

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heh, det er en trussel jeg aldri villet kommet med, da det er meg det håret er viktigst for. Hadde ungen veldig fjerne villet ha kort skulle hun jo fått lov, men jeg synes ikke kort hår er hverken pent eller praktisk (ingenting annet enn barbert hode er mer praktisk enn langt hår i flette!), så jeg hadde prøvd i det lengste å finne en annen løsning.

Når ungen ikke vil få håret børstet vil jo langt hår bare ende opp i en eneste stor floke. Det ser ustelt ut, og er vondt for barnet. Mye bedre med kort hår da...

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen trussel, men en helt reell og naturlig konsekvens av å nekte å gre håret. 

Hva er vitsen med å ha langt hår når det til slutt bare er en eneste stor floke? De hadde blitt mobbet, og det er verre enn å gre håret. Helt uaktuelt. Vondt er det også med floker, vanskelig å vaske håret osv. Ikke et alternativ. 

Anonymkode: 1256a...160

• Liker 3
  • 4 uker senere...
Skrevet

Her skjer børsting og hårstrikk foran tv-en,  og MÅ gjøres. Bruker anglamark balsamspray først.

Anonymkode: e8ac7...13b

Skrevet

Hold det kort et par år om mulig, en Bob er finere enn noen pistrete halvlange fjoner. Og når det etterhvert blir tykkere kan det få bli lengre. 
Verre er det ikke. 

Anonymkode: 673c8...01b

• Liker 3
Skrevet

Litt skremmende å lese at så mange foreslår vitamintilskudd!

Inntak av ekstra vitaminer (hvilken type vitaminer skulle i så fall det være?) vil ikke kunne påvirke håret hos friske mennesker i det hele tatt. At helsekostbransjen utnytte folks uvitenhet er en annen sak 🙂

Noen få vitamin-typer kan riktignok virke inn på håret, men for at håret skal lide under vitaminmangel, må man være svært underernært/feilernært, og tydelig syk. Man vil under slike forhold ikke ofre hårsveisen en tanke. 

Hårtype er svært individuelt. Noen har langt, tykt hår, mens andre har fine "tufser". Begge er like normalt. Jenta mi har hår som fort blir bustete. Hun liker ikke klemmer og har sjelden håret i hestehale. Derfor holder vi håret i skulderlengde, noe vi begge synes er helt greit. 🙂 

Anonymkode: 04d46...449

• Liker 1
Skrevet
På 14.10.2020 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Det er ikke heldig å gå med håret ned som stadig faller foran øynene i lek, og begrenser sidesynet. (Får helt gysninger av småjenter (og gutter) med langt hår som ikke har håret borte fra ansiktet.) 

Anbefaler å kjøpe en balsamspray. Vi kaller vår for «prinsessebalsam» 💁🏼‍♀️ Børster med en tangleteezer som gjør lite vondt, og har god teknikk. (Begynner nederst, og med små seksjoner). Fletter alltid håret før leggetid. 

Anonymkode: 8cc2c...8d4

Selv får jeg mer gysninger av barn som må sove med flette. Det må da være veldig vondt å ligge med? 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv får jeg mer gysninger av barn som må sove med flette. Det må da være veldig vondt å ligge med? 

Jeg har langt hår og sover alltid med flette. Hvorfor skulle det være vondt? Hvis jeg ligger med håret løst, ligger jeg (eller mannen min!) på det i løpet av natta, det lugger og det blir en eneste stor floke. Å sove med håret i flette gjør at det holder seg på ett sted og ikke blir flokete. Lager ikke noe fancy flette da, hvis det er det du ser for deg. Bare en vanlig fra nakken og ned.

Skrevet

«Barnefar» får ansvaret! Han får vaske det, gre det ned balsam i, stusse endene og flette det om kvelden. Det må til. 

Anonymkode: 6115c...94f

• Liker 1
Skrevet
På 14.10.2020 den 12.20, AnonymBruker skrev:

Min datter på snart 3 år har nå fått hår som rekker like nedenfor skuldrene. Hvis jeg prøver å gre håret eller sette det opp i hestehale, fletter el.lign blir det hyl og skrik, derfor går hun alltid med håret løst.

I forhold til jevnaldrende barn i barnehagen ser jeg at håret hennes er veldig flatt og tynt. Og hver eneste dag er en «bad hairday». Både jeg og barnefar har ganske tykt hår, og jeg ser på bilder av meg selv på samme alder at jeg hadde mye mer hår enn henne.

Noen som har noen tips å komme med til hvordan jeg kam få henne til å like hårpynt? Hun har fåttt sine egne strikk og hårbøyle, og egen børste men er lite interessert. Er det lurt å sjekke om hun mangler noen vitaminer? Min frisørvenninne sier det er helt normalt med babyfint tynt hår i den alderen men anbefaler en klipp. Barnefar ønsker imidlertid ikke å klippe det.  

Anonymkode: bf55f...c2f

Hvorfor MÅ hun like hårpynt? Kan hun ikke bestemme selv om hun vil gå med det eller ikke?

• Liker 1
Gjest 24/7SylviaPlath
Skrevet

Litt ekkel tråd. Du må være særdeles fokusert på utseendet som tenker sånn om din egen datter. Håper hun ikke merker det - du burde faktisk bare være glad hun er frisk og ikke tenke på «pistrete hår» hos en treåring. Ærlig talt.

Allerede som treåring må jenter lide for skjønnheten gjennom børsting av langt hår de ikke egentlig vil ha, hårbøyler som gjør vondt og spenner som lugger. Dette slipper tre år gamle gutter. Synes synd på jenta di.

Skrevet

Her er det meste av sånne nødvendige ting (tannpuss, hårstell, medisiner, nesesuger) helt greit så lenge vi leker litt med det først og gjør det samme på bamsen og på oss foreldre. Så det kan være et tips for å få hun til å bruke spenner eller strikk. Sett noen spenner i håret til pappa, bamsen og så setter pappa noen i håret ditt, og si at det ikke er til barnet, bare til dere andre, så vil barnet også plutselig. Hvertfall vår erfaring. 

Anonymkode: 1fc79...705

Skrevet

Håret på ungen vår opplevdes som det kjapt ble sunnere og tykkere da vi begynte å klippe det.

Anonymkode: 36ba2...732

Skrevet
På 14.10.2020 den 12.20, AnonymBruker skrev:

Min datter på snart 3 år har nå fått hår som rekker like nedenfor skuldrene. Hvis jeg prøver å gre håret eller sette det opp i hestehale, fletter el.lign blir det hyl og skrik, derfor går hun alltid med håret løst.

I forhold til jevnaldrende barn i barnehagen ser jeg at håret hennes er veldig flatt og tynt. Og hver eneste dag er en «bad hairday». Både jeg og barnefar har ganske tykt hår, og jeg ser på bilder av meg selv på samme alder at jeg hadde mye mer hår enn henne.

Noen som har noen tips å komme med til hvordan jeg kam få henne til å like hårpynt? Hun har fåttt sine egne strikk og hårbøyle, og egen børste men er lite interessert. Er det lurt å sjekke om hun mangler noen vitaminer? Min frisørvenninne sier det er helt normalt med babyfint tynt hår i den alderen men anbefaler en klipp. Barnefar ønsker imidlertid ikke å klippe det.  

Anonymkode: bf55f...c2f

Du vet at det beste du kan gjøre for å bidra til tykkere hår for de som har tynt hår er å klippe håret hyppig når de er små. Så klipp håret er min anbefaling. Mitt hår var også tynt og pistrete, fortsatt tynt men blitt tykkere og mer glansfult med årene. Ganske fint hår ved 7-9års alderen og da hadde jeg klippet håret mye frem til 5års alderen.

Anonymkode: 2a947...cbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...