AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Min datter på snart 3 år har nå fått hår som rekker like nedenfor skuldrene. Hvis jeg prøver å gre håret eller sette det opp i hestehale, fletter el.lign blir det hyl og skrik, derfor går hun alltid med håret løst. I forhold til jevnaldrende barn i barnehagen ser jeg at håret hennes er veldig flatt og tynt. Og hver eneste dag er en «bad hairday». Både jeg og barnefar har ganske tykt hår, og jeg ser på bilder av meg selv på samme alder at jeg hadde mye mer hår enn henne. Noen som har noen tips å komme med til hvordan jeg kam få henne til å like hårpynt? Hun har fåttt sine egne strikk og hårbøyle, og egen børste men er lite interessert. Er det lurt å sjekke om hun mangler noen vitaminer? Min frisørvenninne sier det er helt normalt med babyfint tynt hår i den alderen men anbefaler en klipp. Barnefar ønsker imidlertid ikke å klippe det. Anonymkode: bf55f...c2f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Å gre/stelle håret er man plent nødt til når man har langt hår. Jeg har sagt til mine jenter at hvis de nekter å gre håret så nekter de å ha langt hår. Da kan vi klippe det kort, og de skal slippe å stelle det. Anonymkode: 1256a...160 28
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg anbefaler også klipp. Fortell barnefar at hår vokser ut igjen. Anonymkode: 71375...350 29
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg ville sjekket vitaminnivået. Samtidig ville jeg ikke brukt noe særlig i håret av pynt siden det sliter en del på det.. Ser for meg at noen må ha hårstrikk/spenner fra de var babyer så de blir vant til det.. 😊 Anonymkode: 3c4a7...803 4
Fjelltopp Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Min første tanke er at hun mangler vitaminer og mineraler. Så det burde sjekkes opp i , men blodprøver viser ikke alt dette helt riktig , så jeg ville anbefalt håranalyse. Kanskje hun kan bruke hårbøyle, eller klemmer ?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 dump henne eller aksepter at babyhåret hennes enda ikke er voksent. Anonymkode: 6d258...aea 18
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 Hva med å fokusere på gode verdier da? Og slutte å sammenligne? Det er bare hår. Om hun hater å børste, hvorfor ha langt hår? Anonymkode: 726fa...a5a 17
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 Det å børste håret og sette i strikk/spenne er en «må»-ting i vårt hjem. På lik linje med tannpuss. Bøyler unngår vi ettersom det er lett å få hodepine om de strammer feil på tinningen. Det er ikke heldig å gå med håret ned som stadig faller foran øynene i lek, og begrenser sidesynet. (Får helt gysninger av småjenter (og gutter) med langt hår som ikke har håret borte fra ansiktet.) Anbefaler å kjøpe en balsamspray. Vi kaller vår for «prinsessebalsam» 💁🏼♀️ Børster med en tangleteezer som gjør lite vondt, og har god teknikk. (Begynner nederst, og med små seksjoner). Fletter alltid håret før leggetid. Jenta vår er 3 år, og har halvtykt halvkrøllete hår ned til rumpa. Aldri klippet henne. «Usser» seg raskt til, og blir flokete. Så vi er nøye på hårstell /:-) Anonymkode: 8cc2c...8d4 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 Det er veldig individuelt med hårvekst på barn under 4 år. Begge deler kan være normalt (men sjekk vitaminer og mineraler uansett). Hvis det er tynt så er det beste å la det være løst, men hvis hun ikke vil børste håret må dere klippe det. Anonymkode: 537b4...6af 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 Som din frisørvenninne sier, er det vanlig at barn i den alderen har veldig tynt hår. De fleste har det kanskje ikke, men det forekommer ganske ofte. Om håret er tynt og fint, hvorfor trenger du da å børste og dulle så mye med det? Hva med å bare klippe pannelugg feks? Hårpynt og annet dilldall er helt unødvendig i hverdagen. Mitt barn bruker hårstrikk og spenner hver dag, men det er fordi hun har stort, krøllete hår. Hadde hun hatt tynt, fint hår, ville jeg antakelig bare klippet til pannelugg eller noe. Anonymkode: 869b8...aed 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 Uff ikke tving henne til å sette opp håret! Jeg hadde veldig tynt og slitt hår, og var ekstremt hår sår. Min mor og tanter tvang meg til å setteopp topper og fletter og hestehaler, var et rent helvete! Var kjempe vondt, og fikk vondt i hodet. Klarte ikke å bruke hestehalle før jeg måtte gjennom jobben, gunnet angst.. Prøv med hårbøyle istedet. Var det eneste jeg kunne godta. Og masse balsam spray! Anonymkode: 52a93...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 Man kan lure på hvorfor mange kvinner får et dårlig forhold til eget utseende, når man forstår allerede i 3-årsalderen at håret sitt er feil....Om hun vil gå med strikk og pynt må hun få bestemme selv. Når hun har så tynt hår er det vel likevel ikke noe problem med hår i ansiktet osv. Barns hår er forskjellig. Noen har tykt hår fra starten mens andre bare har fjoner som fireåringer. Tror ikke noe på vitaminmangel hvis hun spiser Ok. Anonymkode: d4fef...baa 18
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 Det er ganske vanlig at unger i den alderen fortsatt har litt "babyhår". Ville klippet det, langt og tynt, flokete hår høres ikke særlig pent ut. Ville ikke tvunget henne til å bruke strikk og pynt, men sagt t hvis hun ikke vil stelle håret, må hun ha kortere hår.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min datter på snart 3 år har nå fått hår som rekker like nedenfor skuldrene. Hvis jeg prøver å gre håret eller sette det opp i hestehale, fletter el.lign blir det hyl og skrik, derfor går hun alltid med håret løst. I forhold til jevnaldrende barn i barnehagen ser jeg at håret hennes er veldig flatt og tynt. Og hver eneste dag er en «bad hairday». Både jeg og barnefar har ganske tykt hår, og jeg ser på bilder av meg selv på samme alder at jeg hadde mye mer hår enn henne. Noen som har noen tips å komme med til hvordan jeg kam få henne til å like hårpynt? Hun har fåttt sine egne strikk og hårbøyle, og egen børste men er lite interessert. Er det lurt å sjekke om hun mangler noen vitaminer? Min frisørvenninne sier det er helt normalt med babyfint tynt hår i den alderen men anbefaler en klipp. Barnefar ønsker imidlertid ikke å klippe det. Anonymkode: bf55f...c2f Noen av jentene mine ville ikke gre og stelle håret, da ble det helkort frisyre på en og bob på de to andre. Jeg liker ikke ustelt hår på barn. Vil de ikke gre, blir det kort frisyre. De var veldig søte med kort sveis da. Yngste er 4 og har hår til nedenfor skuldrene, men hun lar oss gre og flette og sette opp håret hver dag. Anonymkode: 36b2e...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 Takk for innspill! Jeg tvinger selvsagt ikke henne til å bruke hårpynt. Men hun kommer ofte hjem fra barnehagen med fletter eller oppsatt hår, så det er tydelig at noen får lov å sette hårpynt i. Men har selvsagt akseptert at jeg ikke får gjøre det. Nøyer meg med å gre forsiktig igjennom håret med en myk børste. Bruker av og til hårbøyle av egen fri vilje, men liker best å leke med dem. Jeg har ikke særlig lyst å klippe lugg for det hadde jeg selv som barn og jeg hatet det. Særlig det å vaske håret og måtte føntørre luggen for å få den til å ligge pent. Tenker å ta en sjekk på vitaminer og mineraler i første omgang. ts Anonymkode: bf55f...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #16 Skrevet 14. oktober 2020 Har ikke noe tips mht hårstell, men vil bare fortelle at jeg selv hadde veldig tynt hår som lita. Husker at det hadde vokst seg forbi skuldrene før jeg skulle begynne på skolen, men mamma tok meg med til frisøren og klipte det opp til ørene slik at det ikke skulle se så pistrete ut. Men alt dette endret seg da jeg kom i puberteten. Og i dag har jeg tykt, kraftig langt hår. Nesten for mye av det gode😅 Så det kan jo endre seg for dattera di også, hun er jo fremdeles lita. Det kan forresten godt hende jeg mangla vitaminer og mineraler - jeg var svært kresen og hadde et ganske ensidig kosthold. Anonymkode: 777a3...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #17 Skrevet 14. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for innspill! Jeg tvinger selvsagt ikke henne til å bruke hårpynt. Men hun kommer ofte hjem fra barnehagen med fletter eller oppsatt hår, så det er tydelig at noen får lov å sette hårpynt i. Men har selvsagt akseptert at jeg ikke får gjøre det. Nøyer meg med å gre forsiktig igjennom håret med en myk børste. Bruker av og til hårbøyle av egen fri vilje, men liker best å leke med dem. Jeg har ikke særlig lyst å klippe lugg for det hadde jeg selv som barn og jeg hatet det. Særlig det å vaske håret og måtte føntørre luggen for å få den til å ligge pent. Tenker å ta en sjekk på vitaminer og mineraler i første omgang. ts Anonymkode: bf55f...c2f Du skal la barnet gå igjennom blodprøve (bli holdt med tvang) fordi du syntes håret er livløst? Altså kjære min tid. Da får du heller investere i vitaminbjørner eller omega 3 og se om det har noen effekt over tid. Anonymkode: 8cc2c...8d4 15
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #18 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal la barnet gå igjennom blodprøve (bli holdt med tvang) fordi du syntes håret er livløst? Altså kjære min tid. Da får du heller investere i vitaminbjørner eller omega 3 og se om det har noen effekt over tid. Anonymkode: 8cc2c...8d4 Alltid smart å sjekke vitaminer og mineraler, og hvordan vet du hvordan hennes datter kommer til å reagere på dette? Anonymkode: 537b4...6af 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #19 Skrevet 14. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal la barnet gå igjennom blodprøve (bli holdt med tvang) fordi du syntes håret er livløst? Altså kjære min tid. Da får du heller investere i vitaminbjørner eller omega 3 og se om det har noen effekt over tid. Anonymkode: 8cc2c...8d4 Det er jo ikke bare håret som blir påvirket av vitamin mangel, det er kanskje bare det første man ser!! Vitamin skjekk er kjempe viktig! Hadde gjort livet mitt mye lettere om jeg hadde visst tidligere en jeg gjorde at jeg har alvorlig b vitamin mangel, (gener) mine foreldre tok blodprøve for noen år siden og fant ut at de hadde store mangel, og legen anbefalte at vi barna skulle gjøre det samme. Utrolig hvor mye bedre man blir av vitamin tilskudd! Anonymkode: 52a93...b2d 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #20 Skrevet 14. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke bare håret som blir påvirket av vitamin mangel, det er kanskje bare det første man ser!! Vitamin skjekk er kjempe viktig! Hadde gjort livet mitt mye lettere om jeg hadde visst tidligere en jeg gjorde at jeg har alvorlig b vitamin mangel, (gener) mine foreldre tok blodprøve for noen år siden og fant ut at de hadde store mangel, og legen anbefalte at vi barna skulle gjøre det samme. Utrolig hvor mye bedre man blir av vitamin tilskudd! Anonymkode: 52a93...b2d Hvis hun ikke har noen andre symptomer som tretthet osv så er det jo sannsynlig at dette ikke er grunnen til tynt hår! Og om det er ganske langt så er det jo gjerne et par år siden det som nå er tupper vokste ut. Selve håret lever ikke. Synes ikke akkurat tynt hår er god nok grunn til å tvinge et barn som ellers virker friskt gjennom blodprøve! TS: Mannen din bør først som sist lære seg at han ikke har noen bestemmelsesrett over sin datters utseende og kropp, det er det hun selv som har. Om HUN ønsker å klippe håret så hun skal slippe å stelle det hjemme så klipper dere håret. Ville gitt henne valg om å klippe det litt eller at du må få lov til å gre og flette det hver dag. Hør evnt om det er bedre at pappa fletter dersom hun har fått det for seg at du ikke får lov (men barnehagen får lov) (Du kan jo også høre i barnehagen om hva de sa for å få flette henne uten problemer, kanskje det er noe du gjør "feil" som hun ikke liker som de kan informere om) Anonymkode: afed5...cc8 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå