AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Del Skrevet 14. oktober 2020 Hvor lenge bør man bli boende for å kjøpe og selge en leilighet? Er det vits å kjøpe om man skal bli boende i 2 år? Ønsker veldig gjerne å komme inn på boligmarkedet, men vet ikke om det er lønnsomt for så kort tid Anonymkode: d94ff...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Del Skrevet 14. oktober 2020 Hvis du bare skal bo der i 2 år så er det risikabelt i disse tider. Det koster også å kjøpe og selge, spesielt selveier. Man må ha boligkjøperforsikring som koster ca 1 månedsleie. Å selge bolig koster ca.100.000,-, altså et års leie. Du må også betale en avgift for å bo i boligen dersom du bor i blokk, såkalt husleie. For OBOS er det ca.3500,-/mnd. Så la oss si du ikke får noen prisoppgang på boligen, så har du bare spart noen få månedsleier av å eie. Men du har tatt veldig stor risiko fordi leiligheten kan også tape seg i verdi. Men slik det ser ut nå så taper man ikke penger, men kan komme vinnende ut pga prisoppgang. Men akkurat nå er det veldig usikre tider. Anonymkode: 4ee2f...689 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Del Skrevet 14. oktober 2020 Er snakk om andelsleilighet gjennom obos Regner ikke med så mye gevinst, men istedenfor å spare mer ek samtidig som jeg betaler husleie, ønsker jeg å betale ned mer på det lånet.. Vet ikke om det er logisk Anonymkode: d94ff...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Potet Skrevet 14. oktober 2020 #4 Del Skrevet 14. oktober 2020 2 år er jeg redd blir alt for kort tid. Prisene KAN falle, og du må ut med ganske mye til en megler når du skal selge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Del Skrevet 14. oktober 2020 kommer helt an på hvor i landet du skal kjøpe. Oslo og Tromsø er nokså trygge områder å kjøpe leiligheter i selv for 2 år. Anonymkode: b0cf6...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Del Skrevet 14. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: kommer helt an på hvor i landet du skal kjøpe. Oslo og Tromsø er nokså trygge områder å kjøpe leiligheter i selv for 2 år. Anonymkode: b0cf6...061 Tønsberg Er ikke så hett som Oslo, akkurat Anonymkode: d94ff...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 14. oktober 2020 #7 Del Skrevet 14. oktober 2020 Vel, det er meglerkostnader på 60-100'000kr ved salg. Litt småkostnader til forretningsfører ifm. kjøp, kanskje 10'000 totalt. Så har man felleskostnader hver eneste måned, dette varierer fra leilighet til leilighet. Men la oss bare si 2000kr/mnd. Da har vi 24'00 i året. Så det vil koste da opp mot 150'000 å kjøpe en bolig for å bo der ett år. Så kommer rentekostnader på eget lån i tillegg. Disse er riktignok ganske lave nå for tiden, men fortsatt en kostnad. De færreste kjøper ferdig møblert leilighet, så du trenger møbler. Det koster en del. Så du må bare summere opp alle tenkelige kostnader ved å kjøpe, og sammenligne med å leie. Stort sett kommer økonomer frem til at to år er for lite botid for å gå i pluss, og anbefaler dermed å leie. Ved å leie har man også den friheten å si opp leieforholdet og flytte den dagen man er ferdig med studier og får en jobb. Eier man bolig er det ikke sikkert man får solgt på 3-4 måneder, og da får man ikke jobben. Leiligheten kan stige i pris, og den kan falle i pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. oktober 2020 #8 Del Skrevet 14. oktober 2020 I denne artikkelen står det at man bør bo i en kjøpt leilighet minst 3 år for at det skal lønne seg å kjøpe noe fremfor å leie i den korte perioden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Del Skrevet 14. oktober 2020 Saken er den at jeg har råd til å kjøpe en veldig liten leilighet nå, eller vente kanskje 1-2 år før jeg har spart opp nok ek til å kjøpe en leilighet som er sånn at jeg ønsker å bo der i minst 5 år.. Anonymkode: d94ff...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 14. oktober 2020 #10 Del Skrevet 14. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må også betale en avgift for å bo i boligen dersom du bor i blokk, såkalt husleie. For OBOS er det ca.3500,-/mnd. Fellesutgiftene er ikke en avgift men din andel av kommunale avgifter, strøm i fellesområder, byggforsikring, drift av fellesområder og andel av renter tilhørende fellesgjeld mm. Ellers er det mange forhold som betyr noe i forhold til om det er lønnsomt å kjøpe/selge på to år. Ligger leiligheten sentralt og er attraktiv, kjøpesum vs meglerhonorar, kan den lett leies ut om den ikke blir solgt med en gang, prisvekst i området mm. Er det en leilighet i Oslo så vil mange oppleve en prisvekst på rundt 5%. Koster den 3 mill så har prisveksten på to år vært 300.000. En kan dekke megler med dette. Men risikoen er der for at dette ikke slår til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Del Skrevet 14. oktober 2020 Man må jo også ta i betrakning at jeg ikke betaler 10 000 i leie hver mnd, men betaler ned på lån? Altså dersom megleren er "betalt" etter 1 år med prisøkning, teoretisk sett.. Det er ikke som at jeg bor i telt ellers Bare forstår ikke helt regnestykket. Greit med meglerutgifter og rentekostnader. Avdragene er jo ren sparing? Anonymkode: d94ff...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Del Skrevet 14. oktober 2020 Tre år er vel tommelfingerregelen. Det sagt kjøpte jeg bolig for ett år i Oslo for en stund tilbake. Helt bevisst, vurderte at alt pekte oppover. Og tjente 1 million. Og jeg hadde aldri, selv da alt pekte oppover, kjøpt en bolig i Nord-Norge (unntatt Tromsø) for tre år. Så lenge boligmarkedet er flatt og leieprisene lave. Da meglerhonorar, vedlikeholdskostnader og avgifter ville vært langt over leieprisen i kombinasjon med marginal verdistigning. Anonymkode: be60a...c66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. oktober 2020 #13 Del Skrevet 15. oktober 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Man må jo også ta i betrakning at jeg ikke betaler 10 000 i leie hver mnd, men betaler ned på lån? Altså dersom megleren er "betalt" etter 1 år med prisøkning, teoretisk sett.. Det er ikke som at jeg bor i telt ellers Bare forstår ikke helt regnestykket. Greit med meglerutgifter og rentekostnader. Avdragene er jo ren sparing? Anonymkode: d94ff...355 Kan du ikke bare gå inn på en rentekalkulator på DNB og se hva de månedlige kostnadene blir for lån da? Da får du rentekostnad og avdrag. Så finner du en leilighet i din prisklasse og ser hva potensielle felleskostnader blir. Skriv alt ned på et ark. Så tar du estimert kostnad for å kjøpe/skaffe møbler til leiligheten. Så slenger du på meglerkostnader ved salg. Så har du en sum for 2 år å bo der, og sammenligner dette med to års leie der du bor nå. La oss si at du leier for 10'000/mnd. Det er 240'000 på to år. All inclusive, ingen kommunale avgifter, felleskostnader, vedlikehold eller transaksjonskostnader. Vanskeligere er det egentlig ikke. Usikkerhetsmomentet er om boliger fortsetter å stige i pris, eller om det roer seg ned. Om det roer seg ned stikker Megler-Petter av med nesten hundre tusen av sparekronene dine i meglerhonorar når du selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå