AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Hei! Har en hannvalp på ca 5 mnd som i det siste har slikket seg veldig mye på tissen. I tillegg biter han på seg selv på potene og på halen. Han peser samtidig litt og «stønner» litt (altså ikke direkte piping, men litt at det kommer lyd ut av han). Når han slikker seg lukter det jern-aktig. Tenkte først at det hadde sammenheng med tannfelling, men tror han er ferdig med det nå? Har undersøkt tissen hans og kan ikke se at han har utslett eller er rød. Har heller ikke sett noe puss som kommer ut av tissen. Er uansett litt bekymret. Er dette normal oppførsel (tenker siden han er på vei inn i puperteten) eller kan være sykdom som er grunnen? Og burde jeg ta han til veterinær? Anonymkode: 8300e...ee3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg tror han tukler med seg selv-altså han har oppdaget gleden ved tissen sin. Anonymkode: e048a...e09
Gjest O.G. Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Hmm, sleiker mye på labbene også da eller?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Ville ringt veterinæren og hørt om du skal ta han med dit en tur. At han biter på pote og hale kan bety at det klør, så det kan godt være allergi. Anonymkode: daf38...a91
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ringt veterinæren og hørt om du skal ta han med dit en tur. At han biter på pote og hale kan bety at det klør, så det kan godt være allergi. Anonymkode: daf38...a91 Har tenkt mye på allergi helt siden jeg fikk han (8 uker). Synes han klør unormalt mye. Veterinæren vi går til synes det er lite sannsynlig at han har allergi fordi det vanligvis ikke oppstår så tidlig. Og dersom man utreder en valp for allergi må man gjøre en ny utredning når han blir voksen. Veterinærens teori er at det er pga hormoner at han klør (han har tidvis fått noen små skorper i huden i lysken og albuen). Han er undersøkt for parasitter. Sist gang vi var hos veterinæren fikk han kløestillende sprøyte som skulle vare i en mnd, tror denne er gått ut nå. Han har aldri klødd seg eller bitt seg til blods eller til han har fått hårløse områder. Oppdretter er seriøs og det skal ikke være noe allergi i stamtavlen eller hos kullsøsken. Vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal tro. Det er jo ekstremt tidkrevende og dyrt å utrede for allergi så vil ikke begynne med det hvis vi ikke må. Anonymkode: 8300e...ee3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 13 minutter siden, O.G. skrev: Hmm, sleiker mye på labbene også da eller? Njaa litt kanskje, men er mest biting på labbene egentlig (om det er noen praktisk forskjell på det?). Slikking er mest på tissen og litt i rompa. Anonymkode: 8300e...ee3
Gjest O.G. Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Njaa litt kanskje, men er mest biting på labbene egentlig (om det er noen praktisk forskjell på det?). Slikking er mest på tissen og litt i rompa. Anonymkode: 8300e...ee3 Hmm, kanskje han har vondt i labbene (en bite tilbake refleks). Dyrlege nu.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har tenkt mye på allergi helt siden jeg fikk han (8 uker). Synes han klør unormalt mye. Veterinæren vi går til synes det er lite sannsynlig at han har allergi fordi det vanligvis ikke oppstår så tidlig. Og dersom man utreder en valp for allergi må man gjøre en ny utredning når han blir voksen. Veterinærens teori er at det er pga hormoner at han klør (han har tidvis fått noen små skorper i huden i lysken og albuen). Han er undersøkt for parasitter. Sist gang vi var hos veterinæren fikk han kløestillende sprøyte som skulle vare i en mnd, tror denne er gått ut nå. Han har aldri klødd seg eller bitt seg til blods eller til han har fått hårløse områder. Oppdretter er seriøs og det skal ikke være noe allergi i stamtavlen eller hos kullsøsken. Vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal tro. Det er jo ekstremt tidkrevende og dyrt å utrede for allergi så vil ikke begynne med det hvis vi ikke må. Anonymkode: 8300e...ee3 Sa veterinæren noe om å prøve å bytte for? Når det gjelder slikkingen får du kjøpt forhudsrens på apoteket. Da er det også med en sprøyte og små engangssprøytespisser i plast. Men jeg ville fortsatt ringt veterinæren og hørt, for jeg er usikker på om det er noe annet man må tenke på med forhudsrensen siden det er sankk om en valp. Anonymkode: daf38...a91
Troyamin Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 Dra til veterinæren for å utelukke evnt sykdommer/allergier. Dersom det utelukkes, øk litt på aktivitetsnivået. Og hvis du ikke alt har gjort det, start mentalarbeid. Søk osv. Tren på å være rolig inne. For slikking og biting kan i noen tilfeller være stressrelatert. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sa veterinæren noe om å prøve å bytte for? Når det gjelder slikkingen får du kjøpt forhudsrens på apoteket. Da er det også med en sprøyte og små engangssprøytespisser i plast. Men jeg ville fortsatt ringt veterinæren og hørt, for jeg er usikker på om det er noe annet man må tenke på med forhudsrensen siden det er sankk om en valp. Anonymkode: daf38...a91 Bare at det foret vi bruker nå er kvalitetsfor som i utgangspunktet skal passe bra til han. Bytting av for blir evt en del av allergiutredning. Tror ikke jeg skal begynne med forhudsrens uten å snakke med veterinær først nei. Anonymkode: 8300e...ee3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 33 minutter siden, Troyamin skrev: Dra til veterinæren for å utelukke evnt sykdommer/allergier. Dersom det utelukkes, øk litt på aktivitetsnivået. Og hvis du ikke alt har gjort det, start mentalarbeid. Søk osv. Tren på å være rolig inne. For slikking og biting kan i noen tilfeller være stressrelatert. Har også vært innom tanken på at det er stressrelatert. Synes over/understimulering er en hårfin balansegang på valper. Gir han hver dag en oppgave med godbitsøk og en kong/tyggebein som han må bruke tid på å spise ferdig. I tillegg til lufteturer og litt øving på lydighet eller triks. Skal prøve å øke litt å se om det hjelper. Han skal til veterinær om et par uker for 6 mnd kontroll. Tror jeg ser lit an om han blir verre, hvis ikke skal jeg ta det opp med veterinæren da. Allmenntilstanden hans er tross alt god så tenker det ikke er akutt. Anonymkode: 8300e...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 Hei TS! dette innlegget kunne vært skrevet av meg, vår valp på snart 6 mnd holdt på helt likt - til og med de lydene du beskriver. har du fått sjekket analkjertlene til valpen? Det høres ut som de er fulle. det var problemet hos oss, med som sagt identiske symptomer. Når kjertlene ikke tømmer seg automatisk prøver hunden å fikse problemet selv ved å bite i området, og blir ofte ekstremt frustrert. vi tømte analkjertlene hos veterinær, og han har ikke vært plaget siden 🙂 Anonymkode: acf70...a02 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 Valpen viser deg tydelig at den har smerter/ubehag. Bestill time hos veterinær Anonymkode: 2da13...b86
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 Når nåværende veterinær ikke hører på deg, så bytter du! Det gjelder hunder som mennesker - du ville jo nok ha byttet fastlege dersom den du har ikke vil høre på deg, så da må det også gjøres når det kommer til dyrene! Du er hunden din sin stemme og da må du bruke den når du føler at veterinæren ikke vil ta ting videre! Anonymkode: deccc...d8d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #15 Skrevet 15. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Når nåværende veterinær ikke hører på deg, så bytter du! Det gjelder hunder som mennesker - du ville jo nok ha byttet fastlege dersom den du har ikke vil høre på deg, så da må det også gjøres når det kommer til dyrene! Du er hunden din sin stemme og da må du bruke den når du føler at veterinæren ikke vil ta ting videre! Anonymkode: deccc...d8d Vet ikke helt hvor dette kommer fra. Har god dialog med veterinæren. Anonymkode: 8300e...ee3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #16 Skrevet 15. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei TS! dette innlegget kunne vært skrevet av meg, vår valp på snart 6 mnd holdt på helt likt - til og med de lydene du beskriver. har du fått sjekket analkjertlene til valpen? Det høres ut som de er fulle. det var problemet hos oss, med som sagt identiske symptomer. Når kjertlene ikke tømmer seg automatisk prøver hunden å fikse problemet selv ved å bite i området, og blir ofte ekstremt frustrert. vi tømte analkjertlene hos veterinær, og han har ikke vært plaget siden 🙂 Anonymkode: acf70...a02 Har ikke sjekket analkjertlene nei. Han slikker seg mest på tissen og mindre i rompa. Var din også sånn? Anonymkode: 8300e...ee3
Nerine_ Skrevet 15. oktober 2020 #17 Skrevet 15. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Valpen viser deg tydelig at den har smerter/ubehag. Bestill time hos veterinær Anonymkode: 2da13...b86 Ikke nødvendigvis, det kan like gjerne være relatert til stress. Men bør selvfølgelig sjekkes ut.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #18 Skrevet 15. oktober 2020 Hei! Tenkte å oppdatere her i tilfelle det er andre som sliter med noe lignende. Var hos veterinær i dag. Han har nok flere ting som plager han og alle symptomene han har hatt kan ha flere årsaker Men, analkjertlene var fulle(!) og er nå såklart tømt. Dette kommer nok av at han har hatt mye løs mage så vi tar han over på et nytt fór (dette er ikke allergiutredning, men bare en begynnelse for å se om han blir bedre i magen). I tillegg fikk han kløenedsettende sprøyte og shampo for å se om huden blir bedre og det hjelper på kløen (som bitingen på seg selv er et symptom på). Anonymkode: 8300e...ee3 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #19 Skrevet 15. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke sjekket analkjertlene nei. Han slikker seg mest på tissen og mindre i rompa. Var din også sånn? Anonymkode: 8300e...ee3 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Tenkte å oppdatere her i tilfelle det er andre som sliter med noe lignende. Var hos veterinær i dag. Han har nok flere ting som plager han og alle symptomene han har hatt kan ha flere årsaker Men, analkjertlene var fulle(!) og er nå såklart tømt. Dette kommer nok av at han har hatt mye løs mage så vi tar han over på et nytt fór (dette er ikke allergiutredning, men bare en begynnelse for å se om han blir bedre i magen). I tillegg fikk han kløenedsettende sprøyte og shampo for å se om huden blir bedre og det hjelper på kløen (som bitingen på seg selv er et symptom på). Anonymkode: 8300e...ee3 Ja, vår var også veldig på tissen. Slikket og bet og holdt på. så bra at dere sjekket analkjertlene! Da får vi håpe at det hjelper for dere også😊 Vi hadde som sagt nøyaktig samme opplegget, og det forsvant med en gang kjertlene ble tømt. Anonymkode: acf70...a02
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #20 Skrevet 15. oktober 2020 Valpen min vaska seg mye på halen da hun slet med analkjertlene, og bet litt på potene. Problemet var tørrfôret. Da jeg bytta til Norwegian polar (kokt, fryst kjøtt med fiber og annet addet) så forsvant problemet omtrent på dagen Anonymkode: 407b9...217
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå