Gå til innhold

Hvorfor har innvandring og integrering blitt ensbetydende med islam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør samfunnet være mer bevisst på å løfte fram andre innvandrergrupper? Andre grupper som kanskje har helt andre perspektiver og erfaringer i møte med Norge, og hvor temaet "islam" ikke ligger og lurer som en udetonert bombe?

I politikken, i mediene, i organisasjoner, i bedriftsstyret, i idretten, i filmer og dokumentarer osv. savner jeg å se og høre fra polakker, chilenere, vietnamesere, filippinere, russere osv. 

Jeg tror også muslimene vil sette pris på at de ikke er søkelyset hele tiden. Og vi kan diskutere innvandring og integrering uten hele tiden å måtte trekke inn islam. 

Anonymkode: d8140...917

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør samfunnet være mer bevisst på å løfte fram andre innvandrergrupper? Andre grupper som kanskje har helt andre perspektiver og erfaringer i møte med Norge, og hvor temaet "islam" ikke ligger og lurer som en udetonert bombe?

I politikken, i mediene, i organisasjoner, i bedriftsstyret, i idretten, i filmer og dokumentarer osv. savner jeg å se og høre fra polakker, chilenere, vietnamesere, filippinere, russere osv. 

Jeg tror også muslimene vil sette pris på at de ikke er søkelyset hele tiden. Og vi kan diskutere innvandring og integrering uten hele tiden å måtte trekke inn islam. 

Anonymkode: d8140...917

Sikkert fordi det er muslimer det er mest elendighet med?

Anonymkode: 0f24d...478

• Liker 4
Skrevet

Har tenkt på det selv. Hver gang det er snakk om representasjon, når det f.eks. etterlyses flere ledere med minoritetsbakgrunn eller skuespillere med minoritetsbakgrunn, mener de egentlig muslimer. 

Anonymkode: cb09c...cf0

Skrevet

Fordi muslimer er den største gruppen innvandrere som ikke integrerer seg og tilpasser seg vestlig kultur og samfunn, selv andre og tredje generasjon tviholder på det kulturelle og religiøse levesettet som foreldrene og besteforeldrene tok med seg fra hjemlandet.

Når de gifter seg går det ofte på å importere ektefelle fra hjemlandet som de er i slekt med, det er gjerne arrangert eller tvangsekteskap så dette er en ond sirkel som det er vanskelig å bryte ut av. Dette fører til parallellsamfunn der det går på egne lover og regler, alt for mange blir aldri integrert og dette er et stadig økende problem for det norske samfunnet.    

Anonymkode: 03308...a70

• Liker 3
Skrevet

Muslimer er en stor gruppe , og de kommer fra mange ulike bakgrunner. Det er vanskelig å generalisere alle, fordi en muslim kan også være hvit osv. Mye av det som kritiseres er fordi de som ofte kan ha problemer med å integreres har en muslimsk bakgrunn. Det skyldes neppe religion, men samfunn og oppvekstkår man kommer fra.

Vietnamseres hadde dette problemet før, men ettersom det har kommet nye generasjoner så har det forsvunnet. Det samme var med pakistanere. Men de pakistanere som vokser opp her 2, 3 ,4 generasjon er godt integrerte. Høyt utdannede, mennesker i gode jobber osv.

Man trekker fort parareller til islam, men jeg tro dette skyldes bakgrunn, miljø og land som man kommer fra. Det er nok ganske riktig at det er mye å kritisere i både islamske skrifter og praksiser, spesielt der hvor religion og politikk er sammenvevd. Men jeg tror det at det er viktig å huske at de fleste muslimer har et ganske så avslappet og privat forhold til religion, og at de fleste norske muslimer ikke etter veldig strenge religiøse rettningslinjer.

Noe av integreringen feiler nok av andre årsaker vil jeg tro...

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Det har blitt ensbetydende med islam fordi en stor andel muslimer hater vesten og jobber knallhardt for å forvandle oss til et islamistisk voldshelvete. Andre innvandrergrupper holder ikke på sånn. I vår svakhet så gir vi etter for de islamistiske ekstremistene som kjemper med alle midler for å rasere samfunnene våre. 

Anonymkode: 19595...605

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...