Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Villa
Skrevet

En god venninne og hennes mann har nettopp fått sitt tredje barn, en riktig attpåklatt. Min venninne er nå 37 og mannen nærmer seg 50. Jeg har hørt mange kommentarer om at de er altfor gamle til å bli foreldre. Selv synes jeg bare det er koselig at de ville ha en til. Men jeg lurer litt på hva "folk flest" mener om dette (og folk flest ferdes vel på KG :ler: ).

Når synes dere man er for gammel til å få barn og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Leola
Skrevet

Etter mine begreper kan man få barn så lenge det er fysisk mulig - jeg er derimot sterkt imot at det gis prøverørsbehandling til kvinner som ikke lenger er fruktbare pga alderen. Man bør selvsagt ha helse og forutsetninger ellers tilstede før man velger å bli foreldre - men det er jo uansett alder.

Gjest Piper
Skrevet

Den dagen man ikke kan få barn på vanlig måte, fordi man er kommet i overgangsalderen, er den dagen man er for gammel i mine øyne. 37 år er jo ingen alder i dag, for mødre blir jo eldre og eldre. Jeg for min del er glad jeg fikk mine i ung alder, men forstår godt de som venter.

Attpåklatt ville jeg ikke hatt, for det er godt å bli ferdig med småbarnsstadiet også. Men jeg syns ikke hun er for gammel, men kan kanskje mene han er litt vel gammel. Men hva andre velger å gjøre, er helt og holdent deres avgjørelse.

Gjest SumoBryter
Skrevet (endret)

Min mamma og stefar fikk barn veldig sent slik som din venninne, omtrent samme alder, moren min var litt eldre enn din enninne og stefaren var omtrent femti.

Jeg ville aldri selv valgt å få barn så sent, fordi jeg ser at min mor er for gammel og sliten egentlig, og han den dag i dag orker nesten ingenting.

Men folk får selv bestemme hva de orker og ikke orker, jeg ville ikke vært kritisk, det finnes sikkert veldig gode eldre foreldre og veldig gode unge foreldre.

Endret av SumoBryter
Skrevet (endret)

Så lenge barnet er ønsket er det vel det som teller?

Moen min var 35 da jeg kom til og jeg var sannelig 15-16 før det gikk opp for meg at hun var nesten dobbelt så gammel som mødrene til et par av venninnene mine DA DE FIKK BARN.

Tenker både de og barnet får det godt, jeg!

Endret for å tekkes en flisespikker litt lenger nede i systemet her!

Endret av Brunhilde
Gjest Milah
Skrevet

Jeg synes ikke det er for gammelt og få sitt tredje barn i en alder av 37! Men jeg må inrømme at jeg synes han er alt for gammel!

Gjest Gjesta
Skrevet

Neida, de er ikke for gammel. jeg setter et lite spørsmålstegn ved han.. han er vel litt gammel, men det går nok bra!

Gjest Gjest
Skrevet

37 er en helt ok alder å få barn på.. 50 er vel litt "hardere", men det er jo deres valg.. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er 3 barn i familien, og både mamma og pappa fikk meg da de var 40 begge to, så 37 er da ikke noe galt med!

Men tror jeg er den med eldste foreldre i min alder

Skrevet

Alder har ikke noen betydning, så lenge de ønsker barnet og føler at de kan ta vare på det.

Skrevet

:) Synes "alle" får barn seint i dag, jeg. For det første venter de med å begynne til de er rundt 30, og skal de da ha mer enn et barn , blir de fort ca 35.

Svært mange av mine veninner som fikk barn omtrent på likt med meg i begynnelsen av 20-åra har fått seg en liten nå på alder med din veninne. Det ser jo koselig ut, men jeg føler det er for gammelt (for meg) Da er det greit at jeg har en søster som har små barn jeg kan låne når jeg synes mine egne er så aldeles for store.

Ellers tror jeg hver enkelt får styre det selv.

Gjest Gjesta
Skrevet

Kroppen setter jo selv en stopper for når man er for "gammel", så jeg syns at så lenge de ønsker å sette et barn til verden og har mulighet til det, så må de få gjøre det!

Det viktigste er jo at barnet er ønsket og får det bra! :)

Skrevet

Jeg mener at man ikke er for gammel så lenge man følger naturen når det gjelder kvinner. Menn kan jo få barn hele livet, men når det gjelder dem, syntes jeg dette bør taes individuelt. Det avhenger mye av hva en mann orker når han kommer opp i årene.

Men må likevel innrømme at å få barn etter fylte 50 er noe sent for en mann også. Men meg om det.

Gjest Embla s
Skrevet

Alle med sitt! Men jeg kjenner noen med "gamle foreldre" og de er veldig opptatt av at de ikke skal gjøre det samme selv. Jeg tror også det er mye mer slitsomt å få barn i "moden alder". Også tror jeg det er trasig for barn å få gamle foreldre tidlig.

Gjest Gjest
Skrevet

37 var da ikke så gammelt. Min mor var så gammel da jeg kom til verden, så hvis det skulle vært stopp før denne alder hadde ikke jeg vært til i dag.

Synes heller folk skal tenke seg om før de får barn i for ung alder: om de har ressurser til å gi barnet en trygg oppvekst osv. Når det gjelder mine foreldre var de ferdigutdannet og hadde reist nok rundt i verden og hadde penger til å kjøpe hus.

Men enig at så mye mer enn 40 bør man tenke seg om før man får barn. Særlig når det er snakk om kunstig befruktning. Synes det er trist å tenke på at jeg kanskje mister mine foreldre om en tiårs tid. Dessuten øker jo faren for downs syndrom når man får barn i høy alder, dette er noe man bør være klar over hvis man blir gravid så sent.

Skrevet
Moren min var 35 da jeg kom til og jeg var sannelig 15-16 før det gikk opp for meg at hun var nesten dobbelt så gammel som mødrene til et par av venninnene mine.

Et lite regnestykke:

Da din mor fødte deg, var hun 35 år.

Da du var 15, og hun 50, var hun dobbelt så gammel som dine venners foreldre.

Ergo var de 25, og må ha fått barn som 10åringer.

:ler:

Skrevet
Et lite regnestykke:

Da din mor fødte deg, var hun 35 år.

Da du var 15, og hun 50, var hun dobbelt så gammel som dine venners foreldre.

Ergo var de 25, og må ha fått barn som 10åringer.

:ler:

Kjære, vakre vene! Beklager - det skulle selvfølgelig står "nesten dobbelt så gammel som noen av mine venninners mødre var da de ble født" - og vet du hva? Jeg tror faktisk du kunne tenkt deg til deg, men det er vel bedre å få seg en latter pga av et par uteglemte ord.

Jeg er virkelig glad for at jeg kunne få deg til å le på min bekostning. Fortsett med det og ha en ellers fin kveld!!!

Skrevet

Jeg er 40, og føler meg ikke for gammel. Mange i min omgangskrets har fått barn når de er mellom 40 og 50, og de synes det fungerer bra.

Men hvis jeg setter det i et annet perspektiv, da må jeg si at ja, jeg er for gammel. Mange av mine venner har/hadde gamle foreldre. De fleste ble foreldreløse før de ble 40 - og det er alt for tidlig. Venner på 37-38 som har foreldre som er over 80, synes de er for unge til å stelle syke foreldre.

Det var ikke bare positivt å ha unge foreldre når jeg var barn, men nå er jeg veldig glad for det!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har sagt i andre tråder om det samme at jeg er innmari glad for at jeg var ung da jeg fikk mine tre. Fikk nummer tre rett før jeg fylte 30. Nå er hun 17 og jeg er snart 47. Og hun er slitsom! Fri og bevare meg for å være ti år eldre og ha en sånn unge!!

Gjest Gjest_Mamma_*
Skrevet

Nå har jeg og min samboer snakket om å få et felles "kjærlighets barn". Jeg er 36, har to fra før, og han er 38 og har ingen fra før. regner med at jeg er 37 når vi prøver. kanskje tilog med 38 når barnet blir født. Syns det er på grensen, men livsivasjonen vår tilsier at vi har mye å gi den lille...

Gleder meg jeg, tror det blir veldig fint å bli mamma igjen som voksen kvinne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...